Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geeft niets, daar leert hij van!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Geeft niets, daar leert hij van!

Ongelezen bericht door Femmel »

Het gebeurt zoooo vaak. Mensen in het bos waar aanlijngeboden gelden met een loslopend ongeleid projectiel van een paar maanden oud en bananen in de oren.

Vaak roep ik al van een afstand : "Zou U hem even aan willen lijnen? Mijn hond gaat niet goed met drukke honden!". In de tussentijd zit Joy op haar dooie akkertje om zich heen te kijken, heeft geen enkele interesse in de andere hond.

Met dit roepen heb ik natuurlijk direkt de aandacht van baas EN hond. :oohja: Baas begint terug te roepen dat hij nog jong is, dat het wel mee zal vallen. In de tussentijd komt de hond met een noodgang op ons af, beukt tegen Joy aan wat hem/haar direkt komt te staan op een forse berisping, flink gegrom en een snap van Joy haar kant, een hoop gepiep, geschreeuw en onderdanig gedrag van de puber.

Ietwat geschrokken versnelt de baas zijn/haar pas en komt kijken wat of er iets aan de hand is? Gelukkig bijt Joy niet door dus is er nog nooit iets aan de hand geweest. Vervolgens lacht de baas naar me en zegt met een glimlach : "Is niet erg hoor, zo leert hij het tenminste. Ja, hij is altijd zo druk he? Niet iedere hond is daar van gediend.".

Nee inderdaad! MIJN hond is daar niet van gediend, daarom loop ik het liefst in aanlijngebieden met mijn grumpy old lady. Ik snap alleen niet waarom mijn hond dan maar weer oefenmateriaal moet zijn? Voor hetzelfde geld bijt ze wel een keer door, of is de aanstormende hond niet gediend van haar waarschuwing en komt het tot een onnodige vechtpartij.

Stel ik me nu aan of ergeren jullie je daar ook weleens aan?
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: Geeft niets, daar leert hij van!

Ongelezen bericht door flamme »

Nee, irriteer ik me ook aan. Ik snap dat het soms kan gebeuren, maar als je dan van de baasjes hebt die het echt niet begrijpen, dan erger ik me groen.

Flamme heeft nu een goede periode, maar als ze pijn heeft dan kan ze niks hebben van vreemde honden. Buiten dat ze dan wel echt hapt loopt ze ook extra kreupel dankzij die tanks die er enthousiast bovenop vliegen :roll:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Nee hoor, je stelt je niet aan. Je vraagt toch niet voor niets of zij hun hond bij hun willen houden.

Had pas ook zoiets met een trut uit de buurt hier. (ja echt... als die ooit nog eens lacht bel ik de krant op :ugh: )
Haar hond vloog naar iedere andere hond toe. Of mijn honden dat niet even recht konden zetten.
Dacht het niet. Verteld dat ik blij ben dat ik ze normaal in het gereel heb en dat ze daar maar een andere hond voor moet zoeken. (of ze gaat zelf beter aan de slag met haar hond)
Tegenwoordig gaat het goed, luistert die hond.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

tja, als ik heeeeel eerlijk mag zijn. . . dan vind ik soms wel (misschien jij niet. ik weet ook niet hoe oud jou hond is) dat sommige mensen wel een beetje overreageren op jonge onstuimige honden.

want jonge honden moeten nou eenmaal veel leren. En omdat losloopgebieden toch vaak al erg zeldzaam zijn, en je die moet delen met veel andere honden, zou je dus je jonge hond nooit los kunnen hebben. want appel en zelfbeheersing moeten geleerd worden.en niet elke hond is rustig vanaf pup.

overigens bij echt oude hondjes kan ik me wel voorstellen dat je het liever niet hebt. maar dan zou ik zelf zo`n jonge hond blokken met mijn been. of zelf even aandacht geven voordat hij op jou hond botst.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik lijn Isabel vaak aan, want die mot dat ook niet :pffff:
Maar ik doe het anders.

Ik roep als die hond aan dreigt te komen stormen meestal, met de riem van Isabel in de aanslag: "Dat zou ik niet doen, hoor!!"

Dat werkt.
Ze hebben geen idee waarom het niet slim is, en dat is meestal effectiever :mrgreen:

Nou heb ik wel het voordeel dat er nog andere honden lopen natuurlijk.
Als er zoiets wilds aankomt en het dreigt Willemijn plat te walsen laat ik Isabel gewoon los.
Toe maar, beppe, bescherm je kleinkind maar, roep ik dan :engel:

Isabel doet dat met genoegen en als het over de kleuter gaat helpt Orpa nog even mee :S: :S: :S:
Gek genoeg vinden ze dan niet meer dat hun hond "het maar moet leren". :mrgreen:
Tja, ze beschermen hun pup, he :U: zeg ik dan :pffff:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ja kan me je ergernis levendig voorstellen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Jonge honden vind ik niet erg zolang ze mijn honden geen pijn doen. Toen Desi er nog was ben ik wel een keer heel boos geworden op iemand met een jonge labrador die maar bleef rijden op Desi. Die piepte van de pijn in haar rug. Ik stond er nog 20 meter vandaan dus rende er wel naar toe maar ja voordat je er bent dat duurt dan in mijn ogen toch weer te lang.

Maar in een losloopgebied een jonge hond tegenkomen, en dan bedoel ik niet een 2 jarige hond ,maar echt jong, dat vind ik niet erg. Als diemensen het dan ook maar neit erg vinden dat hun hond wel eens een snauw kan krijgen. Niet meer dan dat hoor. Ze moeten ergens los leren lopen. Bovendien neemt Buck ze niet serieus, dus voor mij valt het dan nog wel mee.

Wel erger ik me kapot aan oudere honden die opdringerig zijn en blijven zonder ingrijpen van de baas omdat ze nu eenmaal een beetje "wijd" lopen. Daar maak ik korte metten mee. Althans, dat mag Buck zelf uitzoeken dan en die maakt zich vrij goed duidelijk. Veel beter dan dat ik dat kan. Het vervelende is alleen dat ik er zelf soms erg van schrik als het nogal een zelfverzekerd tiepje lijkt te zijn die aan blijft houden.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Kan het me heel goed voorstellen en begrijp dat ook nooit zo goed.
Emma schreef:tja, als ik heeeeel eerlijk mag zijn. . . dan vind ik soms wel (misschien jij niet. ik weet ook niet hoe oud jou hond is) dat sommige mensen wel een beetje overreageren op jonge onstuimige honden.

want jonge honden moeten nou eenmaal veel leren. En omdat losloopgebieden toch vaak al erg zeldzaam zijn, en je die moet delen met veel andere honden, zou je dus je jonge hond nooit los kunnen hebben. want appel en zelfbeheersing moeten geleerd worden.en niet elke hond is rustig vanaf pup.
overigens bij echt oude hondjes kan ik me wel voorstellen dat je het liever niet hebt. maar dan zou ik zelf zo`n jonge hond blokken met mijn been. of zelf even aandacht geven voordat hij op jou hond botst.
In dat geval zul je denk ik of op tijden moeten gaan lopen wanneer het niet zo druk is of wat dan ook. Er zijn niet voor niets speciale losloopgebieden. Als er in een gebied waar je je hond moet aanlijnen iets dergelijks gebeurt is het achteraf weer janken met de pet op en is de ander altijd de schuldige :19:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Emma schreef:tja, als ik heeeeel eerlijk mag zijn. . . dan vind ik soms wel (misschien jij niet. ik weet ook niet hoe oud jou hond is) dat sommige mensen wel een beetje overreageren op jonge onstuimige honden.

TS liep in een aanlijngebied :wink:
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Mijn hond is inmiddels 12 jaar en 7 maanden, maar toen ze 8 was vond ik het ook al erg vervelend hoor. :wink:

En ik ga juist NIET naar losloopgebieden omdat ze er niet van houdt om door zo'n omstuimige jonge hond bestormd te worden. En zij zit in deze gebieden zelf ook aan de lijn. Ik vind juist dat de losloopgebieden moeten zijn voor honden die lekker sociaal zijn, die lekker met elkaar kunnen spelen en dollen. Mijn hond heeft dat niet, ze is heus wel sociaal maar heeft ook een kort lontje, met name dus naar de omstuimige jonge honden. Rennen, dollen en spelen is nooit haar "cup of tea" geweest. Op de training waren de honden tijdens de pauze lekker aan het dollen op de middenplaats terwijl Joy lekker op haar dooie akkertje langs de kanten liep te snuffelen.

Jouw laatste opmerkingen probeer ik inderdaad vaak ook, maar 9 van de 10 keer weten ze zich er toch tussendoor te wurmen of hebben absoluut geen interesse in mij. Soms werkt het nog weleens als ik een flinke brul geef richting aanstormende hond, maar ook dat werkt niet altijd.

Het gaat in principe niet eens zozeer om de honden waar ik me aan erger. Ze moeten uiteindelijk allemaal hun puppen- en pubertijd doorlopen. Maar het gaat me er meer om dat baasjes niet hun verantwoording nemen ten opzichte van hun hond. Ik wil niet dat mijn hond geirriteerd is of een waarschuwing uit moet delen omdat een ander zijn hond niet bij zich kan houden in een aanlijngebied, zij moet toch ook lekker ontspannen kunnen lopen? En daarnaast vind ik het zelf niet prettig als Joy zo tekeer gaat tegen een andere hond.

@Marjoleine : :mrgreen: Denk dat ik jouw tip ook maar eens ga proberen!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:Ja kan me je ergernis levendig voorstellen. :ok:
Ik ook. :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tsja....

Onze Tristan is m ook wel 's gepeerd naar een andere hond met " :cheer: spelen :cheer:" in zijn bolletje. Ik had even moeite, maar hij kwam terug. Baas begrip (Geen oude of zwakkere hond), andere hond liep ook los, dus no harm done
Maar omgekeerd komt er ook wel s zo'n ongeleid projectiel op Merlijn af en dat gaat als het een reu is niet goed.
Tot nu toe kon ik dat met een "nee" terug richting baas sturen, maar ja...

Weetje... ook in een losloopgebied die je je hond onder appel te hebben en is het feit dat er losgelopen mag worden geen vrijbrief om maar op andere honden af te stuiteren.

Dan is het soms "jammer" dat Merlijn een sheltie is.... als ik aangeef "mijn hond gaat niet met reuen" staan ze je aan te kijken met zo'n blik van :piew: totdat Merlijn gaat grauwen / snauwen / uitvallen.
Tsja.. dan geloven ze me wel...
(Merlijn loopt nooit los dus, leuk voor de andere discussie)

Suzanne

*edit: storende fout verbeterd; de hond in kwestie was NIET ouder of zwak of anderszins niet in orde.
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 18 sep 2009 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Frenk
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Weetje... ook in een losloopgebied die je je hond onder appel te hebben en is het feit dat er losgelopen mag worden geen vrijbrief om maar op andere honden af te stuiteren.
Ik vind het nou net de charme van een losloopgebied dat honden zelf kunnen bepalen of ze elkaar benaderen. Mits je hond met de aanwezigheid van andere honden om kan gaan natuurlijk :wink:
toevoeging: en ik zeg niet dat je een ongeleid projectiel niet moet begeleiden als baas, maar ik ga niet bij voorbaat Frenk bij elke hond die we tegenkomen bij me roepen. Dan kan ik net zo goed in een aanlijngebied gaan lopen, namelijk :wink:
Laatst gewijzigd door Frenk op 18 sep 2009 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef: Weetje... ook in een losloopgebied die je je hond onder appel te hebben en is het feit dat er losgelopen mag worden geen vrijbrief om maar op andere honden af te stuiteren.
Dat is natuurlijk ook weer waar.

Ik denk echter wel dat er in losloopgebieden veel gelegenheidsroedeltjes zijn en daar kunnen jonge honden veel van leren denk ik.

Mensen die met hun hond aangelijnd in een aanlijngebied lopen, doen dat meestal met een reden. Ik heb geen moeite met mensen die met een losse hond in een aanlijngebied lopen, zolang de hond maar goed onder appèl staat.

En iedere hond ontsnapt weleens in zijn jonge jaren, ik zou liegen als ik zou zeggen dat Joy nooit eens aan mijn appèl ontsnapt is. Het is echt niet zo dat ik overloop van onbegrip, maar als het elke keer weer gebeurt dan raak ik inderdaad geirriteerd. :pffff:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Nee, je stelt je niet aan.
Ik erger mezelf daar ook kapot aan. :roll:
Mijn hond hoeft een andere hond niks te *leren*... :mep:
Dat moet de baas zelf doen. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

smoekie schreef:Kan het me heel goed voorstellen en begrijp dat ook nooit zo goed.

In dat geval zul je denk ik of op tijden moeten gaan lopen wanneer het niet zo druk is of wat dan ook. Er zijn niet voor niets speciale losloopgebieden. Als er in een gebied waar je je hond moet aanlijnen iets dergelijks gebeurt is het achteraf weer janken met de pet op en is de ander altijd de schuldige :19:
ik zeg niet dat IK zo`n hond heb. ik heb geen jonge honden meer.
maar ik mag toch opkomen voor andere jonge honden?

en uiteraard praat ik over losloopgebieden :wink: anders horen ze niet los te lopen.
Emma
Zeer actief

Femmel schreef:

Mijn hond is inmiddels 12 jaar en 7 maanden, maar toen ze 8 was vond ik het ook al erg vervelend hoor. :wink:

En ik ga juist NIET naar losloopgebieden omdat ze er niet van houdt om door zo'n omstuimige jonge hond bestormd te worden. En zij zit in deze gebieden zelf ook aan de lijn. Ik vind juist dat de losloopgebieden moeten zijn voor honden die lekker sociaal zijn, die lekker met elkaar kunnen spelen en dollen. Mijn hond heeft dat niet, ze is heus wel sociaal maar heeft ook een kort lontje, met name dus naar de omstuimige jonge honden. Rennen, dollen en spelen is nooit haar "cup of tea" geweest. Op de training waren de honden tijdens de pauze lekker aan het dollen op de middenplaats terwijl Joy lekker op haar dooie akkertje langs de kanten liep te snuffelen.

Jouw laatste opmerkingen probeer ik inderdaad vaak ook, maar 9 van de 10 keer weten ze zich er toch tussendoor te wurmen of hebben absoluut geen interesse in mij. Soms werkt het nog weleens als ik een flinke brul geef richting aanstormende hond, maar ook dat werkt niet altijd.

Het gaat in principe niet eens zozeer om de honden waar ik me aan erger. Ze moeten uiteindelijk allemaal hun puppen- en pubertijd doorlopen. Maar het gaat me er meer om dat baasjes niet hun verantwoording nemen ten opzichte van hun hond. Ik wil niet dat mijn hond geirriteerd is of een waarschuwing uit moet delen omdat een ander zijn hond niet bij zich kan houden in een aanlijngebied, zij moet toch ook lekker ontspannen kunnen lopen? En daarnaast vind ik het zelf niet prettig als Joy zo tekeer gaat tegen een andere hond.

@Marjoleine : :mrgreen: Denk dat ik jouw tip ook maar eens ga proberen!
Sorry, was er helemaal vanuit gegaan, dat je in een losloopgebied liep. :roos:
Emma
Zeer actief

Frenk schreef:

TS liep in een aanlijngebied :wink:
ik kom er net achter :oeps:

nee, dan zou ik me zelf er ook aan ergeren hoor !

omdat die andere hond los liep, was ik er vanuit gegaan dat het een losloopgebied is. loslopende honden in aanlijngebied vind ik ook irritant. Tenzij ze gewoon negeren. dan heb ik er geen problemen mee. :wink:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Emma schreef:ik zeg niet dat IK zo`n hond heb. ik heb geen jonge honden meer.
maar ik mag toch opkomen voor andere jonge honden?

en uiteraard praat ik over losloopgebieden :wink: anders horen ze niet los te lopen.
Kwam een beetje onduidelijk over denk ik door onderstaand stukje uit je reactie denk ik. Daaruit maakte ik persoonlijk op dat je begreep dat het om een losloop gebied ging.
Emma schreef:want jonge honden moeten nou eenmaal veel leren. En omdat losloopgebieden toch vaak al erg zeldzaam zijn, en je die moet delen met veel andere honden, zou je dus je jonge hond nooit los kunnen hebben. want appel en zelfbeheersing moeten geleerd worden.en niet elke hond is rustig vanaf pup.

Door bovenstaande kreeg ik persoonlijk dus de indruk dat je wist dat het om een losloopgebied ging en en dat je die moet delen met veel andere honden en dat je je hond dus nooit los zou kunnen laten door al die honden die daar dus los "mogen" lopen. :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Harrytosa
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Tosa inu

Ongelezen bericht door Harrytosa »

Ik kan het me goed voorstellen, ik maak het zelf ook wel eens mee.
Mijn hond is ook niet gediend van springerige, drukke honden.
Ook ik waarschuw van tevoren maar 9 van de 10 reageren ze met, hij doet niks, alleen spelen.
Ik probeer dan weg/om te lopen. Mijn hond corrigeert behoorlijk heftig(dat weet ik en wil ik voorkomen).
Soms kom ik dezelfde mensen vaker tegen en dan toch nog de hond los laten(ook in niet losloop gebied). En ook ik hoor, daar leert hij van. Dit gebeurd het vaakst in het weekend als de 'zondagsmensen' lopen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik ben er ook goed zat van eerlijk gezegd, loop niet voor niks met mijn hond aan de lijn in een aanlijngebied en als mensen dan ook nog niet luisteren als ik waarschuw baal ik helemaal als een stekker. Ik wil mijn hond namelijk niet de gelegenheid geven om weer te bijten.
Het komt er in feite op neer dat ik altijd de pineut ben omdat ik me in allerlei bochten moet wringen voor mensen die het geen klap uitmaakt wat er met hun hondje gebeurt :devil:

Moet hier wel aan toevoegen dat ik anders reageer als er een pup of jonge hond komt aanvliegen terwijl de baasjes wel moeite doen die terug te roepen en er zelf snel bij zijn.
Ik heb er best begrip voor dat zoiets altijd kan gebeuren en als de baasjes zelf betrokken zijn word ik ook niet boos.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Cedhil
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Cedhil »

Ik ben zelf met de pups 2 dagen terug voor het eerst naar het haagse bos geweest, uitrengebied. Open veldje gevonden niks in de omgeving dus ik dacht: Laat ze even los aangezien ze toch in de buurt blijven (nu nog wel :wink: ).
Kwam een andere hond bij en waren met zen 3en lekker aan het spelen, niks aan de hand. Totdat er een geweldig grote hazewind (prachtbeest!) aankomt vanuit het niets, die nam een sprint gelijk naar mijn pups toe natuurlijk. Ze wilde ook spelen maar de pups schrokken zo van der dat het gelijk gedaan was. Loki gaf even goed aan dat hij er geen zin in had en nam het op voor Drako, kwamen teruglopen naar mij (stonden 4 meter verderop) en het was klaar :roll:

Enige wat ik jammer vond hieraan was dat de hond toch iets te laat teruggeroepen werd, zodat ze eerst mijn honden bleef "uitdagen" tot een spel. Maar goed kan gebeuren, daarna kwam gelijk de eigenaresse naar me toe, met hond. Loki vond het toch wel interessant dus zocht contact met haar nu ze rustig was. Drako moest er niks meer van hebben en heb ik dus ook gezorgt dat ze ver genoeg uit de buurt stond van Drako :klaar:
Afbeelding
plekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn

Ongelezen bericht door plekkie »

Heel erg irritant en vervelend! Ik moet eerlijk toegeven (zijn er geen boswachters in de zaal...?) dat ik de honden lang niet altijd aangelijnd heb in aanlijngebied. MAAR: ik heb altijd de halsbanden om en de riemen bij me en ik kijk altijd goed vooruit. Ben sowieso altijd in de roedelleider sfeer als ik wandel, bedoel ik mee dat ik ervoor zorg dat er geen vervelende situaties kunnen ontstaan. Dus als ik mensen zie met een aangelijnde hond (van verre!), lijn ik mijn honden altijd aan. Ik vraag niet eens of dat nodig is. Ook al heeft de baas een andere reden om de hond aangelijnd te houden, het is nooit ideaal als honden elkaar tegenkomen terwijl de ene wel en de ander niet aan de lijn zit. Als ik andere mensen aan zie komen lopen roep ik ze bij me en ga redelijk ver aan de kant. Sommige mensen zijn bang voor honden en die mogen ook wandelen! Kleine kinderen idem.
Hoeveel kinderen zijn een keer omver gewalst door een overigens heel lief bedoelende hond en zijn er sindsdien bang voor?
Overigens: als ik mensen zie met een aangelijnde hond in een losloopgebied pas ik me ook wel aan. Why not? Als we elkaar allemaal zo bejegenen is het voor iedereen leuk. :cool2:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”