Het zit dus zo. Een tijdje geleden heb ik besloten een basiscursusje clickeren aan te bieden. Gewoon omdat de clicker nog totaal niet is doorgedrongen in Mexico, en om wat geld bij te verdienen. Eén van de eerste honden in mijn eerste groepje was Travis, een Golden van 13 maanden oud. Geweldig, baas en hond snapten de clicker helemaal, dus naast de basisdingen (lig, zit, naast, blijf, et cetera) leerde Travis regelmatig een trucje extra (give me five, omrollen, et cetera).
De baas van Travis is net als zijn hond- een vrolijke Golden puber (van in de dertig
Gisteravond was het dan zover. Hij kwam met Travis omdat hij helemaal opgeblazen was. Jawel, maagdilatatie. Het leek allemaal nog niet zo ernstig, van torsie was nog geen sprake. Maar leeg laten lopen via de slokdram lukte niet, dus operatie om dan meteen de maag vast te laten zetten.
Toen bleek dat hij waarschijnlijk zichzelf bediend heeft. Minstens twee kilo brokken in zijn maag. Die blokkeerden alles, en bleven en bleven maar gisten..... Uiteindelijk is hij op de operatietafel overleden
Iedereen helemaal ontdaan. Het is altijd verschrikkelijk als een patient overlijdt maar dit was extra naar, gewoon omdat iederen dol was op Travis en zijn baas. Die uiteraard ook helemaal gebroken was.
Ik ben mij eerlijk gezegd rotgeschrokken. En heb dus besloten dat bij mijn twee honden preventief de maag vastgezet wordt. Koko gaat meteen vanmiddag, Chacho morgen wat die is al ruim vijf, ik wil even wat bloedafnemen voor de zekerheid.
Ik sch**t in mijn broek van de zenuwen, ik vind het doodeng om mijn kerngezonde honden zomaar te laten opereren. Maar ze zijn toch veel tijd alleen, en ik vergeef het me nooit als ik ze een keer dood aantref, helemaal opgeblazen....
Kees