Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Travis

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Travis

Ongelezen bericht door CKS »

Ik weet eerlijk niet waar dit topic thuis hoort- medisch, in memoriam, algemeen, hondentraining?

Het zit dus zo. Een tijdje geleden heb ik besloten een basiscursusje clickeren aan te bieden. Gewoon omdat de clicker nog totaal niet is doorgedrongen in Mexico, en om wat geld bij te verdienen. Eén van de eerste honden in mijn eerste groepje was Travis, een Golden van 13 maanden oud. Geweldig, baas en hond snapten de clicker helemaal, dus naast de basisdingen (lig, zit, naast, blijf, et cetera) leerde Travis regelmatig een trucje extra (give me five, omrollen, et cetera).

De baas van Travis is net als zijn hond- een vrolijke Golden puber (van in de dertig ;)). Heel verantwoordelijk met zijn hond, enthousiast. En heel bezorgd altijd. Er hoefde maar een haartje de andere kant op te staan of hij stond op de kliniek, meestal met zijn andere hondje (een oude Schnauzerachtige met tig probleempjes). Maar ook Travis hoefde maar een keer te niesen of hij wilde dat het onderzocht werd.

Gisteravond was het dan zover. Hij kwam met Travis omdat hij helemaal opgeblazen was. Jawel, maagdilatatie. Het leek allemaal nog niet zo ernstig, van torsie was nog geen sprake. Maar leeg laten lopen via de slokdram lukte niet, dus operatie om dan meteen de maag vast te laten zetten.

Toen bleek dat hij waarschijnlijk zichzelf bediend heeft. Minstens twee kilo brokken in zijn maag. Die blokkeerden alles, en bleven en bleven maar gisten..... Uiteindelijk is hij op de operatietafel overleden :jank:

Iedereen helemaal ontdaan. Het is altijd verschrikkelijk als een patient overlijdt maar dit was extra naar, gewoon omdat iederen dol was op Travis en zijn baas. Die uiteraard ook helemaal gebroken was.

Ik ben mij eerlijk gezegd rotgeschrokken. En heb dus besloten dat bij mijn twee honden preventief de maag vastgezet wordt. Koko gaat meteen vanmiddag, Chacho morgen wat die is al ruim vijf, ik wil even wat bloedafnemen voor de zekerheid.

Ik sch**t in mijn broek van de zenuwen, ik vind het doodeng om mijn kerngezonde honden zomaar te laten opereren. Maar ze zijn toch veel tijd alleen, en ik vergeef het me nooit als ik ze een keer dood aantref, helemaal opgeblazen.... :jank:

Kees
Paddle
Zeer actief

Re: Travis

Ongelezen bericht door Paddle »

En dan kan het nooit meer gebeuren, als hun maag is vastgezet?

Ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n goed gevoel bij, snijden in een hond voor je eigen gerustzijn.
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

heel sneu en triest :cry: maar om nou preventief dat te laten doen omdat je het meemaakt, gaat dat niet iets te ver??
ook heb ik een aantal keer gelezen dat honden nog problemen kunnen krijgen na het vast zetten en dat het niet altijd werkt (weet het niet helemaal zeker)
ik zou het iig niet doen dan kan ik alles wel laten doen, ik heb bijvb ooit iemand zijn hond van de verdinkings dood gered dat wil niet zeggen dat mijn honden dan niet meer mogen zwemmen ondanks ik het wel eng vindt, ongelukjes en medische taferelen gebeuren nou eenmaal
maar goed het zijn mijn honden niet :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Paddle schreef:En dan kan het nooit meer gebeuren, als hun maag is vastgezet?

Ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n goed gevoel bij, snijden in een hond voor je eigen gerustzijn.
jawel , onze dog kreeg een halfjaar nadat de maag was vastgezet vanwege een torsie weer een maag torsie , maag was om de hechtingen heen gedraaid. Hij heeft toen de maag op meerdere plekken vast gezet , week later kreeg ze haar 3e torsie , toen was ze zo slecht en hebben we haar laten in slapen.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Paddle
Zeer actief

jip007 schreef: jawel , onze dog kreeg een halfjaar nadat de maag was vastgezet vanwege een torsie weer een maag torsie , maag was om de hechtingen heen gedraaid. Hij heeft toen de maag op meerdere plekken vast gezet , week later kreeg ze haar 3e torsie , toen was ze zo slecht en hebben we haar laten in slapen.
Wat een horror zeg :(: . Als dit bekent is bij dierenarsten (ik neem aan van wel?), is preventief vastzetten van een maag dan uberhaupt wel toegestaan?
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik snap dat je je rot geschrokken bent, en het is ook één van míjn grootste angsten. Maar je vertelt net zelf dat er van een torsie geen sprake was. Dat de (volgezogen neem ik aan) brokken, 2 kilo maar liefst aan het gisten waren. Daar helpt geen vastzetten van de maag tegen....... :ugh:

Preventief vastzetten? Te absurd voor woorden. Sorry, want ik kan me indenken hoe erg het was om te zien/mee te maken. De cane corso van mijn broer is er aan overleden, we waren allemaal dol op die hond en het heeft er enorm ingehakt. Zorg dat je hond niet 2 kilo brokken kan eten, voer rauw, probeer te voorkomen (wat niemand kan, ik weet het), whatever, maar ik hoop werkelijk waar dat het preventief vastzetten van de maag geen "hype" gaat worden, en eerlijk gezegd vind ik het uit de mond van een DA in wording echt schrikbarend.

Toch veel sterkte, want je houd veel van je honden, dat moge duidelijk zijn.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Paddle schreef:
jip007 schreef: jawel , onze dog kreeg een halfjaar nadat de maag was vastgezet vanwege een torsie weer een maag torsie , maag was om de hechtingen heen gedraaid. Hij heeft toen de maag op meerdere plekken vast gezet , week later kreeg ze haar 3e torsie , toen was ze zo slecht en hebben we haar laten in slapen.
Wat een horror zeg :(: . Als dit bekent is bij dierenarsten (ik neem aan van wel?), is preventief vastzetten van een maag dan uberhaupt wel toegestaan?
Nee.

Je mag eigenlijk niet zomaar snijden in een dier. In Nederland in ieder geval niet. De enige uitzonderingen daarop zijn de castratie/sterilisatie. Maar dat staat los van het feit dat bekend zou zijn dat vastzetten niet helpt. Het helpt ook vaak wel, en het is zo'n beetje het enige dat je kunt doen. Maar het is vaak vechten tegen de bierkaai. Heel vaak herhaalt het zich. Het is erg frustrerend omdat eigenlijk nog steeds niet voldoende bekend is over maagtorsies...
Maar honden die nog nergens last van hebben preventief opereren om de maag vast te laten zetten..... :hmmm:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

ik denk ruim preventief alles wat voer is zo goed op dat ze geen kilo('s)
voer kunnen eten.
Maar ja dat zeg ik ook maar met mijn boerenverstand. :roll:
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Paddle schreef: Wat een horror zeg :(: . Als dit bekent is bij dierenarsten (ik neem aan van wel?), is preventief vastzetten van een maag dan uberhaupt wel toegestaan?
het was echt vreselijk triest , ja het is bekent bij de dierenartsen .
Of het preventief vastzetten van een maag is toegestaan weet ik niet , ik zou het in elk geval nooit laten doen.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik snap natuurlijk dat je je rot geschrokken bent, maar om nou je honden naar aanleiding daarvan direct onder het mes te laten gaan om preventief de maag te laten vastzeten, vind ik wel héél ver gaan.
Het lijkt me een veel goedkopere en veiligere oplossing om te zorgen dat je honden tijdens je afwezigheid gewoon niet bij hun brokken kunnen komen, door de voerton ergens neer te zetten waar ze niet bij kunnen, of door je ton zodanig afsluitbaar te hebben dat hij niet geopend kan worden.
CKS
Zeer actief

Paddle schreef:
De kans dat een hond die een maagtorsie gehad heeft, er weer een krijgt, is afhankelijk van of de maag vast gezet wordt, en welke techniek er gebruikt wordt.

ls er niets gedaan wordt is de kans 80%. Als de maag met hechtigen vastgezet wordt, ook (dat heeft dus geen zin). Als de maag met je beste techniek wordt vastgezet (circumcostal gastropexy ) daalt deze kans naar 10%. Dus ja, de operatie heeft behoorlijk zin ;)

Kees
Paddle
Zeer actief

Casey schreef:
De kans dat een hond die een maagtorsie gehad heeft, er weer een krijgt, is afhankelijk van of de maag vast gezet wordt, en welke techniek er gebruikt wordt.

ls er niets gedaan wordt is de kans 80%. Als de maag met hechtigen vastgezet wordt, ook (dat heeft dus geen zin). Als de maag met je beste techniek wordt vastgezet (circumcostal gastropexy ) daalt deze kans naar 10%. Dus ja, de operatie heeft behoorlijk zin ;)

Kees
Maar dat is toch geen goede optie? Moet iedereen dan maar de maag van zijn hond laten vastzetten omdat die ooit kan draaien?
Ik snap uit de berichten dat jijzelf DA bent, dan zou je toch moeten kunnen omgaan met het zien van tragische doodsoorzaken zonder zelf in paniek te schieten en je honden meteen te laten operenen? Weten dat je niet het hele leven veilig kan maken door middel van een hoop operaties?
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Kees heb je dit ook aan J. gevraagd? In de VS worden voor het leger regelmatig zo geholpen om maagtorsie te voorkomen.
Jan
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Paddle schreef: Maar dat is toch geen goede optie? Moet iedereen dan maar de maag van zijn hond laten vastzetten omdat die ooit kan draaien?
Ik snap uit de berichten dat jijzelf DA bent, dan zou je toch moeten kunnen omgaan met het zien van tragische doodsoorzaken zonder zelf in paniek te schieten en je honden meteen te laten operenen? Weten dat je niet het hele leven veilig kan maken door middel van een hoop operaties?
Ik ben geen dierenarts maar studeer diergeneeskunde. Er zijn wel degelijk operaties die het leven veiliger kunnen maken. Neem sterilisatie van de teven om baarmoederontsteking te voorkomen. Ongeveer 24% van de intacte teven krijgt ooit baarmoederontsteking en ongeveer 4% van die teven overlijdt daar aan: in totaal dus 1%. In het geval van maagtorsie krijgt ongeveer 24% van de honden van het gewicht van de mijne een maagtosie, maar daarvan overlijdt ongeveer 30% zelfs na behandeling (zonder behandeling 100%). Een risico dus van ongeveer 7%, maar daarbij zijn mijn honden erg vaak lang alleen (ongeveer een halve dag, met tussentijds wel uitlaten). De kans dat ik er te laat bij ben is voor mij dus te hoog. Maar die afweging moet iedereen zelf maken natuurlijk.
Nanna schreef:Ik heb een maagtorsie-gevoelig ras maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem preventief daarvoor zo'n zware operatie aan te doen. Zal je nog zien ook dat ie in de narcose blijft ;-)
Je gaat toch ook niet preventief castreren omdat een testikeltorsie een optie zou kunnen zijn?
Ligt eraan. Als er risicofactoren zijn die de kans groter maken is dat mi wel een optie. Een binnenbal zou ik wellicht wel opereren, omdat de kans op testikeltorsie in zo´n geval 13 keer zo groot is als bij een 'gewone' testikel. Overigens gaan honden meestal niet dood aan testikeltorsie dacht ik.
janinca2002 schreef:Kees heb je dit ook aan J. gevraagd? In de VS worden voor het leger regelmatig zo geholpen om maagtorsie te voorkomen.
Juut vindt dat ik gek ben, geloof ik ;) Ik heb het er een tijd geleden wel eens met haar over gehad. In de VS worden zover ik weet inderdaad alle diensthonden preventief geopereerd en ook veel huishonden met verhoogd risico.
Inge O schreef: toch even een technisch vraagje aangaande de travis-operatie : waarom konden die brokken niet 'gewoon' uit de maag worden gehaald :denken: ?
Ikzelf ben er niet bij geweest dus details heb ik niet, maar zover ik begrepen heb lukte het in eerste instantie niet om de slang in de maag te krijgen (wellicht omdat die echt helemaal volgeperst zat met brokken?). Dat moet voorzichtig want als je met grof geweld doorduwt kan de maagwand schuren en met 2 kg brok in de buikholte krijg je 100% zeker peritonitis. Toen dat niet lukte is mijn vriendin gebeld om de hond te gaan opereren. Die was niet op de kliniek maar is er toen heen gegaan. Die heeft de maag dus van 'binnenuit' gedecomprimeerd en is begonnen met de gastropexie. Maar 30 seconden later waren de achtergebleven brokken zover doorgegist dat alles weer opgeblazen was. Weer gedecomprimeerd dus maar de boel bleef gisten. Toen is alsnog (nu met geleiding van binnenuit) de slang in de maag gebracht en de maag volledig schoongespoeld. Uiteindelijk is alles gelukt, maar het heeft te waarschijnlijk te lang geduurd. Travis is niet meer wakker geworden. We hebben alles gedaan om hem terug te brengen (ik was intussen ook gearriveerd): atropine, adrenaline, hartmassage, zelfs een injectie adrenaline direct in het miocardium maar niets heeft meer geholpen :jank:

Kees
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

LongFields schreef:Ik snap natuurlijk dat je je rot geschrokken bent, maar om nou je honden naar aanleiding daarvan direct onder het mes te laten gaan om preventief de maag te laten vastzeten, vind ik wel héél ver gaan.
Het lijkt me een veel goedkopere en veiligere oplossing om te zorgen dat je honden tijdens je afwezigheid gewoon niet bij hun brokken kunnen komen, door de voerton ergens neer te zetten waar ze niet bij kunnen, of door je ton zodanig afsluitbaar te hebben dat hij niet geopend kan worden.
Nog even over mijn vetgedrukte stukje: dat vind je geen optie in jouw geval?
CKS
Zeer actief

Inge O schreef: ohh :ugh: . ik ging ervan uit dat in dat geval de maag gewoon werd opengemaakt - is bij mijn hond toendertijd wel gebeurd.
Is hier ook gebeurd (hoewel dat tengenwoordig niet meer aangeraden wordt) maar het probleem was dat de boel bleef gisten en de maag dus net zo snel weer opgeblazen werd. Geen van de aanwezige artsen had dit ooit zo meegemaakt. De prognose bij alleen dilatatie is normaalgesproken gewoon goed :(
LongFields schreef:
LongFields schreef:Ik snap natuurlijk dat je je rot geschrokken bent, maar om nou je honden naar aanleiding daarvan direct onder het mes te laten gaan om preventief de maag te laten vastzeten, vind ik wel héél ver gaan.
Nog even over mijn vetgedrukte stukje: dat vind je geen optie in jouw geval?
O sorry, overheen gelezen. Uiteraard zit al mijn voer in goed afsluitbare tonnen. Maar zelfs als honden gewoon precies te eten krijgen wat ze moeten hebben en er niets vreemds gebeurt kunnen ze maagdilatatie of maagtorsie krijgen. Het geld maakt me niet zoveel uit overigens, het is maar 1 keer en we kunnen onze eigen honden tegen kostprijs opereren, geen probleem.

Groetjes,

Kees
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Het is vreselijk wat er gebeurd is, maar ik vind jouw redenatie echt absurd....en dat voor een dierenarts die behoorlijk wat kennis lijkt te hebben...(sorrie, maar ik schrik hiervan, aangezien het vrij normaal is dit soort fratsen in Amerika, nu ook in jouw regionen?).
Nee, ik zou dat never nooit laten doen bij mijn gezonde honden uit preventieve overwegingen. Dat is hetzelfde als alvast een staart amputeren, omdat die wel eens tussen een deur kan komen. Preventief is om te zorgen dat een dier niet de gelegenheid krijgt zich dood te vreten. Verse voeding vind ik al behoorlijk preventief als je de onderzoekspublicaties mag geloven....maar opereren? :piew:
Sterkte.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”