Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup-tests

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Pup-tests

Ongelezen bericht door Es »

Hebben jullie dat wel eens gedaan met pups die bij jullie waren geboren of een pup gehad die er eentje had ondergaan?
En klopte het?
Wat hield het in?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Pup-tests

Ongelezen bericht door yamie »

ja bij het eerste nestje, tja klopte het? ligt eraan wat je kloppend vind :mrgreen:
ze waren zelfverzekerd, konden zich goed herstellen, voorzover ik weet, is dat ook wel gebleven. verder vind ik het vooral moment opnames, er kan zoveel gebeuren en er is van zoveel afhankelijk hoe een hondje later opgroeit, dat een pup test daarin voor mij weinig toevoegt.
ik kan zelf ook behoorlijk goed inschatten hoe een pupje van nature iig is, daar heb ik geen speciale test voor nodig.
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

ik geloof niet echt in de puptests in de zin hoe ze staan beschreven, maar in de toevalligheid zal het soms zo zijn, zoals ik bij vanna had...ze trok meteen naar mij en was heel aanhankelijk, dat is tot nu toe nog steeds zo...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo heeft een puppytest gehad. Ik vond het wel kloppen, maar door zijn opvoeding kloppen veel dingen nu niet meer. Hij werd toen beschreven als onafhankelijk, dapper pupje die ook wel wat dominante trekjes had. Dat klopte ook wel. Hij was de eerste weken gewoon van mening dat hij ons niet nodig had. Die kleine pup liep zelf wel naar huis als hij zn behoefte eenmaal had gedaan. En alleen laten hebben we hem niet hoeven aanleren, dat maakte hem echt niets uit. Maar doordat we dit wisten is hij naar ons gegaan, omdat ik sowieso van plan was om veel te trainen. En dat heeft hem zeker heel erg verandert. Inmiddels kan hij prima loslopen en afgezien van zn puberstreken is hij alles behalve onafhankelijk. Als hij nu in het bos loopt en hij is uit het zicht, is hij binnen een minuut weer terug :wink: Dus het klopt wel maar opvoeding doet heel veel.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Bij Caja is het ook gedaan.
Al was veel in de nestperiode ook al te zien.
Caja was niet zo'n makkelijke pup en het is ook niet zo'n makkelijke hond, maar voor mij meer dan prima te handelen.
Naar aanleiding van zowel de nestperiode als de puppytest wilde de fokster Caja niet bij een gezin met kinderen plaatsen en ik denk dat dat een goede keuze geweest is.
Met de puppytest wilde Caja niet apporten, dan is ze nog steeds aan het inhalen.

Ik vind het niet erg als de fokker van een toekomstige pup een puppytest laat doen, maar voor mij hoeft het niet zo nodig.
Breng liever zelf flink wat tijd met de puppen door.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb er verder geen ervaring mee, weet wel dat mijn trainster bij het nemen van een pup per se met 6 weken (precies) wil testen, want dan is er nog niet veel invloed van de fokker zichtbaar in de pup, dus is het het beste te zien hoe de pup echt is... Daarop kiest zij dan haar pup uit... Waar ze verder naar kijkt enzo weet ik dan weer niet...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Bij zowel Anne als Fenna zijn een puptest gedan; nav de puptest heb ik Fenna gekozen, Anne had ik al in huis. Die kon niet meer terug. :mrgreen: Maar bij beiden klopten de test. Ik koop overigens geen hond die mij wordt toegewezen nav een puptest zonder daar enige inspraak in te hebben (en dat vind ik zeker een groot nadeel aan zo'n test!). Ik heb dus ook al eens een pup geweigerd. Maar bij Anne en Fenna was dan geen enkel probleem.
herderfan

Ongelezen bericht door herderfan »

Inge O schreef:ik heb de testen hier een aantal keer bij mijn puppen gezien en was er niet van onder de indruk - niet van de uitslag van de puppentest vergeleken met hun gedrag als nestpup en ook niet met hoe ze zich gedroegen later als ze volwassen waren. niet omdat ze zich tijdens de test helemaal anders gedroegen, maar omdat er gewoon ondoordachte onderdelen inzitten en ook sommige interpretaties totaal niet correct zijn/waren.
Is de Belgische puptest voor de Hovawarts anders dan de NL Hovawart-puptest? Ik ben namelijk een tijdje helpster geweest bij puppentesten en MAG-testen van de Hovawartclub en mijn ervaring was dat de fokkers vrijwel altijd hun pup herkenden in de test-uitslag. Dus ik ben heel benieuwd of er verschillen zijn tussen deze testen!

Ook wordt bij 'onze' test vermeld dat de waarde van de test maar ca 36 procent is. (als ik het me goed herinner, het kan minder zijn) De omgeving waarin de pup opgroeit speelt tenslotte een enorme rol. Een ook het baasje zelf... bij sommige eigenaren is het zo dat je 3 verschillende types kunt aangeven, en het gevolg is dat ze alledrie op latere leeftijd exact hetzelfde gedrag laten zien. (een oud-clubgenote van me op een IPO-vereniging begon met een show-duitse herder, die overleed vroegtijdig, toen kreeg ze een combi-fok, die exact dezelfde dingen ging vertonen als de vorige. Deze overleed helaas ook vroegtijdig aan maagkanteling, en de derde: een echte werklijn duitse herder, vertoont nu op 3 jarige leeftijd ook exact dezelfde dingen als de vorige honden. Zowel de positieve als de negatieve. Qua gedrag echt een kopy'tje van de vorige twee. Best apart...

Ik schijn dat ook te hebben trouwens met mijn puppen... :mrgreen: Volgens mn omgeving heb ik nu weer een kopy'tje van Devil rondlopen. :smile2: )

Ik ben trouwens nog nieuwschierig welke onderdelen jij niet vindt passen bij een puptest. Puur uit interesse en nieuwschierigheid. Er wordt tenslotte continu gewerkt aan verbetering aan de gedragstesten, en een mening van een fokker is daarbij ontzettend belangrijk.
herderfan

Ongelezen bericht door herderfan »

Oke das heel duidelijk. Snap helemaal waarom je die test niks vindt. In NL werken ze met de puppy-GO test, en er wordt heel goed gekeken naar de houding van het diertje met alle lichaamstaal die daarbij hoort. Ook wordt een pup niet opgetild, gelukkig. Ja, aan het eind, om te knuffelen... :mrgreen:

De puptest van de hovawartclub NL vindt ik een hele leuke/goede puptest. :ok:

Ook houden volgens mij de meeste fokkers wel rekening met de keuze van de pupkoper. Je kan als fokker wel een pup toewijzen die het beste matcht qua karakter, maar als de koper geen klik heeft met het pupje gaat dat helemaal niet goedkomen. Dan liever een iets moeilijker pupje, waar wel een klik mee is. Daar doen mensen ook veel meer voor om het in goede banen te krijgen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

yamie schreef:ik kan zelf ook behoorlijk goed inschatten hoe een pupje van nature iig is, daar heb ik geen speciale test voor nodig.
Dat lijkt mij ook inderdaad. Als pupkoper zou ik meer hechten aan de beschrijving van de fokker dan aan de uitkomst van zo'n test.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

nooit gedaan en hecht er idd ook geen waarde aan,
1x een pupkoper uit Polen gehad die van zijn werkgever verplicht (op 8 wk of later) een door hun ontwikkelde puptest (was voor een lawine hond) moest doen, was er niet heel van onder de indruk, maar het schaad ook niet, hij kwam uit bij de puppen die ik ook al voor hem in gedachten had......en ze zijn nog steeds goed in hun werk, ze hebben nu nl een halfbroertje besteld :wink:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
yamie schreef:ik kan zelf ook behoorlijk goed inschatten hoe een pupje van nature iig is, daar heb ik geen speciale test voor nodig.
Dat lijkt mij ook inderdaad. Als pupkoper zou ik meer hechten aan de beschrijving van de fokker dan aan de uitkomst van zo'n test.
als een fokker wat zicht heeft op hondengedrag is dat ook absoluut de beste optie.
Vind ik ook. Maar het is de vraag, in bv een nestje van 12, hoe goed de fokker de individuele pups kent. Ik vind dat een test wel wat aanvullende info kan geven, maar dan samen met de mening van de fokker en zeker de mening van mezelf.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge O schreef: een goede fokker waarvoor fokken dus geen lopende bandwerk is (en dat is de enige waar ik een pup zou halen) moet probleemloos ook en nest van 12 kennen. is dat niet zo dan heeft hij/zij er véél te weinig tijd aan besteed.
Zo'n groot nest hebben we nog wel niet gehad, maar ik ben het wel met je eens. Het verbaasde me soms hoeveel je al ziet aan een pup, en hoeveel nuances je in het gedrag ziet. En hoe het soms per situatie kan verschillen. Ook met een groter nest moet je dan wel de tijd nemen ze ook eens afzonderlijk of in wisselende kleine groepjes te observeren. Veeeeeeeel leuker dan TV-kijken :wink: Het kost soms moeite je ervan los te rukken.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Inge O schreef: een goede fokker waarvoor fokken dus geen lopende bandwerk is (en dat is de enige waar ik een pup zou halen) moet probleemloos ook en nest van 12 kennen. is dat niet zo dan heeft hij/zij er véél te weinig tijd aan besteed.
Zo'n groot nest hebben we nog wel niet gehad, maar ik ben het wel met je eens. Het verbaasde me soms hoeveel je al ziet aan een pup, en hoeveel nuances je in het gedrag ziet. En hoe het soms per situatie kan verschillen. Ook met een groter nest moet je dan wel de tijd nemen ze ook eens afzonderlijk of in wisselende kleine groepjes te observeren. Veeeeeeeel leuker dan TV-kijken :wink: Het kost soms moeite je ervan los te rukken.
idd, vanaf dag 1 zie je al verschillen, de karaktertjes ontwikkelen zich dan al,
en nee, zit er niet 24 uur per dag op, maar kan toch na de eerste 24 uur de puppen al goed uit elkaar houden zonder dat ze bandjes om hebben en dat dus puur op karaktertrekken/gedrag....dit terwijl ik dus geloof in rust voor zowel het nest als de teef en er derhalve zeker de eerste 3 a 4 wk niet heel veel bij zit...
theab
Actief
Mijn ras(sen): Duitseherders uit de werklijn
Contacteer:

Ongelezen bericht door theab »

[quote]Maar het is de vraag, in bv een nestje van 12, hoe goed de fokker de individuele pups kent.[/quote]
Ik had een nest van 8 stuks maar kon ze allemaal uit elkaar, zonder bandjes om hun nek.

Neem ook altijd 8 weken verlof om ze dag en nacht te kunnen bekijken.

Een test op karakter met 6 weken, zoals ik hiervoor las, zegt mij niet zoveel. Vooral de 7e en 8e week zie je veranderingen. Altijd heel interessant.
groetjes van Thea, Saartje, Atlas, Blufie en Coca
http://www.burgerboschoase.nl
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

theab schreef:
Maar het is de vraag, in bv een nestje van 12, hoe goed de fokker de individuele pups kent.
Ik had een nest van 8 stuks maar kon ze allemaal uit elkaar, zonder bandjes om hun nek.

Neem ook altijd 8 weken verlof om ze dag en nacht te kunnen bekijken.

Een test op karakter met 6 weken, zoals ik hiervoor las, zegt mij niet zoveel. Vooral de 7e en 8e week zie je veranderingen. Altijd heel interessant.

idd en die veranderingen kan je als je goed opgelet hebt wel terugvoeren naar de eerste periode,
alleen in die periode zijn bij mij de pupkopers niet welkom, dus dat kunnen ze niet zelf zien......

maar juist door de verschillen tussen met 6 of met 7/8 wk is de reden dat die Polen destijds met 8 wk of later pas wilden komen
en dat is ook de reden dat ik de mensen pas laat kiezen (of dat ik pas kies voor mensen, bv in het buitenland) als de puppen opgehaald worden vanaf de 7 wk en niet eerder....
bij dit nest wat er nu ligt zelfs pas met 7,5 week, want dan worden ze pas opgehaald....
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

ik heb al 2 keer op uiterlijk gekoezen en qua karakter zit nu alles snor
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Bij ons worden de puppy testen gedaan als ze 7,5 tot 8,5 week oud zijn. De uitslag van zo'n test geeft aan wat voor karaktertje de hond heeft. Hoe de hond uitgroeit hangt natuurlijk voor een groot deel af van de nieuwe eigenaren. De test is er dus alleen voor bedoeld om de juiste pup bij de juiste eigenaar te plaatsen en een totaalbeeld te krijgen van wat er gefokt wordt.
Of ik de pups uit elkaar kan houden? Geen ervaring mee omdat we nog nooit een nest gehad hebben, maar ik verwacht het wel! :D Ik wil er zeker van zijn dat ik er alles aan heb gedaan om de juiste pup bij de juiste eigenaar te plaasten. Moeten de aanstaande eigenaren natuurlijk wel eerlijk vertellen wat ze van hun pup verwachten :roll:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

crutz schreef: idd, vanaf dag 1 zie je al verschillen, de karaktertjes ontwikkelen zich dan al,
en nee, zit er niet 24 uur per dag op, maar kan toch na de eerste 24 uur de puppen al goed uit elkaar houden zonder dat ze bandjes om hebben en dat dus puur op karaktertrekken/gedrag....dit terwijl ik dus geloof in rust voor zowel het nest als de teef en er derhalve zeker de eerste 3 a 4 wk niet heel veel bij zit...
Hier hetzelfde hoor, de eerste weken deed ze eigenlijk alles zelf maar woog ik de pups dagelijks voordat ik de kleedjes even verschoonde, en daarbij kon je al veel zien. Bepaalde trekjes ook van die eerste dagen en weken zien we nu met alweer bijna 9 maanden heel duidelijk terug, niet alleen bij degene die gebleven is.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Hier ook geen puppy testen maar wel ben ik de volle 7 weken thuis. Vanaf de geboorte tot het eind kunnen observeren en bepalen welke hond bij wat voor soort geleider en gezin ze terecht komen vind ik belangrijk ongeacht het aantal puppenkids.

Wel heb ik ze een bandje omgedaan. Dit in de eerste plaats omdat het gemakkelijk is en in de tweede plaats omdat ze direct leren wennen aan iets om de nek.

teefje rood, Bokita, komt bij een ervaren wat oudere geleidster. Is een open en vrolijk teefje, kan af en toe dominant zijn maar zal zeer gemakkelik in de omgang zijn. wordt sporthond

reutje oranje, Berry, dominant, zelfverzekerd, soms een einzelganger komt bij een ervaren geleider terecht die al jaren in de sport zit en weet wat hij doet

Teefje roze, Bayla, pittig, zelfverzekerd, onverschrokken, dominant komt bij een gezin in Rijswijk waar reeds een mechelteef zit. wordt ook sporthond. Deze man krijgt bij de vereniging ook prima begeleiding.

teefje Zwart, Boli, pittig, niet zo zelfverzekerd, kan schrikken van heel harde geluiden gaat naar een man die de hond dagelijks meeneemt als hij huizen van een eigenaar moet checken. puur gezelschapshond. Hondje heeft ook meer liefde en stabiliteit nodig van een gezin. Kan groeien bij dagelijkse aandacht.

Teefje, groen, pittig, zelfverzekerd, dominant naar nestbroer en zussen maar is zeer aanhankelijk en geeft enorm om mensen. Hoge zelfstandigheid. Deze komt bij een gezin met reeds aanwezige lab terecht en gaat de sport in.

Teefje zwart, Bom, zelfverzekerd maar wat zachtaardiger. Open en vriendelik karaktertje. Weet wat ze wil. Gaat naar een beginnend IPO dame en komt in een gezin met grotere kinderen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Bij onze eigen pups kan ik het prima inschatten.
We kennen ze altijd uit elkaar en de ontwikkeling van de karakters zegt erg veel, vind ik.
Omdat er heel veel verschil zit in aanleg bij stabijs kan een test goed helpen, zeker bij onervaren fokkers.
Bij anderen testen we op aanvraag.
Wij hebben een test die is begonnen als een test voor staande honden en die we zelf in de loop der jaren hebben aangepast.
Wij als in: mijn vrouw en ik. ;)

We zien het ook niet als een karaktertest, dat vind ik flauwekul, het is een aanlegtest.
En wij kijken dus naar:

Manier van contact maken
Mensgerichtheid
Probleemoplossend vermogen
Omgaan met speelgoed en apportjes en bereidheid tot afgeven
Stabiliteit

Dingen als dominantie vind ik flauwekul, daar geloof ik niet zo in.
Wat je bij ons ras wel ziet is de neiging om dingen te ontlopen. Er is een groot verschil tussen steun zoeken vanwege iets engs of gewoon weglopen en wat anders gaan doen of weglopen en je verstoppen of gaan kijken... Vier verschillende manieren om ermee om te gaan die veel zeggen.
Ontlopen is heel probleemoplossend :mrgreen: alleen soms niet handig.
Verder zijn er bij ons duidelijke verschillen in stabiliteit, dat is belangrijk om te zien.
En er is groot verschil in aanleg: er zijn zelfstandige werkers en samenwerkers.
Die haal ik eruit en de fokkers vaak niet.

Dergelijke dingen vind ik van belang omdat een ervaren eigenaar het herkennen kan en weet wat hij ermee moet doen, een onervaren eigenaar pakt dingen vaak verkeerd op.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Marjoleine schreef: We zien het ook niet als een karaktertest, dat vind ik flauwekul, het is een aanlegtest.
En wij kijken dus naar:

Manier van contact maken
Mensgerichtheid
Probleemoplossend vermogen
Omgaan met speelgoed en apportjes en bereidheid tot afgeven
Stabiliteit
Hoe testen jullie het probleemoplossend vermogen waar let je dan echt specifiek op als je zo'n pup in een gezin plaatst? Misschien beetje off topic maar ben erg benieuwd. :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

LéonieHonden schreef:Hoe testen jullie het probleemoplossend vermogen waar let je dan echt specifiek op als je zo'n pup in een gezin plaatst? Misschien beetje off topic maar ben erg benieuwd. :wink:
De test hiervoor is die met het hekje: je plaatst de pup achter een hekje en lokt hem. Je kijkt hoe en hoe snel hij de uitgang vindt en daarna herhaal je het en kijk je wat hij geleerd heeft.
Soms lachen: ooit was er een pup die gefrustreerd tegen het hekje sprong, waardoor het omviel en ze over het hekje naar de tester kon.
Bij de herhaling aarzelde ze geen moment en mepte ze het hekje direct weer tegen de vlakte :mrgreen:

Maar gedurende de totale test kijk je ook wat een pup doet.
Hoe reageert hij op visuele en auditieve prikkels? Daaruit kun je ook probleemoplossing halen: weglopen of negeren is ook een probleemoplossing namelijk.
Bij de andere testen kun je ook zien hoe ze met dingen omgaan en ook daar haal je veel uit.

Uit het totale beeld zie je of een pup wel of niet geneigd is steun te zoeken bij de mens, hoe hij dat doet, hoe hij bv omgaat met enge dingen, met leuke dingen, met geluiden, met van alles en nog wat.
Daaruit zie je hoe mensgericht een aanleg is, of een pup van nature gericht is op samenwerken of niet, of hij stimulans nodig heeft voor dingen, of ze timide zijn of juist niet, of ze stabiel zijn of niet en ga zo maar door.

Daaruit destilleer je dan waar een pup goed zou passen.
Zeker bij stabijs zijn vaak veel verschillen in aanleg, dat is altijd zo geweest en dat is nog steeds zo: er zijn zelfstandige werkers en samenwerkers.
Wij leggen dan dus alle pups naast elkaar en alle toekomstige bazen ook, en zo pas je het in elkaar.

Uiteindelijk blijkt het heel vaak zo te zijn dat de pup die het beste past ook de pup blijkt te zijn waar toch al een lichte voorkeur voor was.
Dat horen we dan achteraf, want wij kennen de pups niet en de kopers ook niet.

Afbeelding

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Wij hebben bij meerdere nestjes een puptest gedaan.

In Vincent zijn puptest stond o,a. dat hij echt uitgedaagd moest worden door de baas om te werken. Hij woont sinds een kleine week weer bij ons en doet niets anders dan de hele dag met een bal spelen. Of hij nu net een uur heeft gewandeld of wanneer je net beneden komt van het slapen. Hij wil de hele dag wel wat doen! :cheer:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Even een vraagje naar aanleiding van jou verhaal Marjoleine:

"Daaruit zie je hoe mensgericht een aanleg is, of een pup van nature gericht is op samenwerken of niet"

Houdt dat in dat wanneer iemand een pup zoekt om mee te werken, het logisch is om te kijken naar een hond die dus steun zoekt bij mensen? Dat viel mij wel op want uit Nilo's puppytest destijds bleek hij juist erg zelfstandig. Hij wou wel volgen voor een brokje, maar ging toch uiteindelijk wel zijn eigen weg. En ook nu vind ik hem niet mensgericht in de vorm van steun zoeken. Als hij bijvoorbeeld gebeten word door een andere hond, of hij schrikt ergens van, zoekt hij eigenlijk nooit mensen op. Toch is hij wel een heel leuk werkhondje en tijdens de training juist wel erg op mij gericht. Is dat niet wat tegenstrijdig?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Even een vraagje naar aanleiding van jou verhaal Marjoleine:

"Daaruit zie je hoe mensgericht een aanleg is, of een pup van nature gericht is op samenwerken of niet"

Houdt dat in dat wanneer iemand een pup zoekt om mee te werken, het logisch is om te kijken naar een hond die dus steun zoekt bij mensen? Dat viel mij wel op want uit Nilo's puppytest destijds bleek hij juist erg zelfstandig. Hij wou wel volgen voor een brokje, maar ging toch uiteindelijk wel zijn eigen weg. En ook nu vind ik hem niet mensgericht in de vorm van steun zoeken. Als hij bijvoorbeeld gebeten word door een andere hond, of hij schrikt ergens van, zoekt hij eigenlijk nooit mensen op. Toch is hij wel een heel leuk werkhondje en tijdens de training juist wel erg op mij gericht. Is dat niet wat tegenstrijdig?
Nee, dat is niet waar ik in eerste instantie naar zou kijken.

Als je een werkhond wilt, zoek je een samenwerker. Dat is niet altijd een hond die steun zoekt, hoewel dat wel kan.
Wat je in elk geval niet wilt is een hond die hem peert met het apportje, een hond die als hij achter het hekje zit de wereld aan de andere kant gaat verkennen, een hond die bij de kennismaking niet of heel laat ontspant. Dat laatste is iets dat wij heel specifiek mee laten tellen maar dat volgens mij andere testen/testers niet gebruiken. Het heeft (naar onze ervaring) te maken met bereidheid naar de mens toe.

edit: en wat ik dus bedoel te zeggen is dat je een hond wilt (dat zou ik willen althans) die werkt met jou samen, omdat het hem om dat samen gaat, en niet zozeer om de beloning.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:

Als je een werkhond wilt, zoek je een samenwerker. Dat is niet altijd een hond die steun zoekt, hoewel dat wel kan.
Wat je in elk geval niet wilt is een hond die hem peert met het apportje, een hond die als hij achter het hekje zit de wereld aan de andere kant gaat verkennen, een hond die bij de kennismaking niet of heel laat ontspant. Dat laatste is iets dat wij heel specifiek mee laten tellen maar dat volgens mij andere testen/testers niet gebruiken. Het heeft (naar onze ervaring) te maken met bereidheid naar de mens toe.

edit: en wat ik dus bedoel te zeggen is dat je een hond wilt (dat zou ik willen althans) die werkt met jou samen, omdat het hem om dat samen gaat, en niet zozeer om de beloning.
Jullie doen een interessante test marjolein :ok:

Bedoel je dat een hond/pup die laat ontspant minder bereid is om samen te werken met de mens (of dat de kans daarop groter is) ?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Ah okay, ik snap hem. En toch was Nilo dan als pup helemaal niet zo veel belovend :mrgreen: Apporteren deed hij niet meteen (hoewel ik ook geen jachttraining in de planning had staan hoor) en hij was er inderdaad zo een die dan wel alleen aan de andere kant van het hekje blijft. Toch is hij ondertussen enorm verandert, en nu werkt hij wel heel leuk samen. Dat herken ik ook wel in hem: hij werkt samen omdat hij dat leuk vind. Bij Nora zie ik weer heel duidelijk dat ze het best geinig vind, maar eigenlijk wil ze gewoon het koekje :F:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Jullie doen een interessante test marjolein :ok:

Bedoel je dat een hond/pup die laat ontspant minder bereid is om samen te werken met de mens (of dat de kans daarop groter is) ?
Ja, dat bedoel ik.
Wij hebben gemerkt dat een pup die zichzelf makkelijk "geeft" bij de kennismaking, ook op een bepaalde manier gedrag vertoont tijdens de rest van de test.
Het is iets heel subtiels, het gaat erom hoe de pup aanvoelt en hoezeer hij bereid is contact te maken.

Mir neemt ze op de arm om kennis te maken en tut er dan een paar minuutjes mee rond. Beetje praten, beetje aaien, contact maken, kijken of ze oogcontact willen/durven.weigeren.
Sommige pups ontspannen vrijwel meteen, sommige gewoon niet, en daar zit dus een hele range van variaties tussen.
Die zijn enorm belangrijk, hebben wij gemerkt, en je kunt er heel erg veel uithalen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Ah okay, ik snap hem. En toch was Nilo dan als pup helemaal niet zo veel belovend :mrgreen: Apporteren deed hij niet meteen (hoewel ik ook geen jachttraining in de planning had staan hoor) en hij was er inderdaad zo een die dan wel alleen aan de andere kant van het hekje blijft. Toch is hij ondertussen enorm verandert, en nu werkt hij wel heel leuk samen. Dat herken ik ook wel in hem: hij werkt samen omdat hij dat leuk vind. Bij Nora zie ik weer heel duidelijk dat ze het best geinig vind, maar eigenlijk wil ze gewoon het koekje :F:
Tja, maar dat kan natuurlijk ook gewoon.
Die test laat zien of je veel moet doen om je hond te motiveren tot iets of niet.
En een fokker kan dan kijken of jij een koper bent die dat kan of niet.

En het hangt er ook vanaf wat voor soort training je wilt ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”