Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wolven in NL?
Moderator: moderatorteam
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Re: Wolven in NL?
En wat betekent dit? Als die zulke enorme afstanden afleggen, dan doorkruisen ze zo heel Nederland, maar dat lijkt me nou niet zo handig. 

-
Neeltje
We shall see. Maar ben bang dat Nederland gewoon te klein is voor wolven, te weinig natuurgebied over.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik was al wat langer bekend met het feit dat de wolven weer steeds meer gebied verorveren. Op zich niet verkeerd, omdat hij natuurlijk gewoon tot het ecosysteem behoord hier. Hopelijk is het niet te dichtbevolkt van de wolf hier en komt hij ook daadwerkelijk weer terug.

-
mari-anne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
- Aantal honden: 1
Dat is dichterbij dan ik dacht zeg. Ben benieuwd of ze hier nog gaan komen dan.Lijkt me voor die beesten zelf niets aan in zo een dichtbevolkt land.
Groetjes marianne
Groetjes marianne
- Abby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Stond er niet laatst een artikel over de oprukkende wolf in het tijdschrift grasduinen? Ik heb het onlangs ergens gelezen... Op zich wel mooi dat we dan eindelijk weer een natuurlijke top van de voedselketen hebben, maar sinds de wolf hier voor het laatst was, is er toch erg veel veranderd...
Neem mijn eigen omgeving (provincie groningen). 'Vroegah' toen dr nog wolven waren, was het gebied hier was drassiger, met hier en daar wat moerasgebied. Voor de wolf een minpunt, voor de prooien een mazzeltje, want die konden zich daar in veiligheid brengen. Tegenwoordig ligt overal een keurig paadje, of is de boel in elk geval drooggelegd. Volledig jachtterrein dus.
Ik zou het voor het natuurlijk evenwicht erg mooi vinden als ze terugkomen, maar ben beniuewd of dat wel 'te doen' is. Nu is er een enorme 'voorraad' aan prooidieren, dus stelletje wolven plant zich rap voort, groot nest -want veel voedsel-, maar na een poosje is het 'overtollige' wel van de prooidieren af lijkt mij. En dan zit je weer met een lading wolven die verhongeren omdat ze zich in eerste instantie volgevreten hebben en de reëen zich nog niet zo snel weer voortgeplant hebben...
Ik hoop dat zulke dingen een beetje meevallen, want het lijkt mij persoonlijk een aanwinst voor onze natuur.
Neem mijn eigen omgeving (provincie groningen). 'Vroegah' toen dr nog wolven waren, was het gebied hier was drassiger, met hier en daar wat moerasgebied. Voor de wolf een minpunt, voor de prooien een mazzeltje, want die konden zich daar in veiligheid brengen. Tegenwoordig ligt overal een keurig paadje, of is de boel in elk geval drooggelegd. Volledig jachtterrein dus.
Ik zou het voor het natuurlijk evenwicht erg mooi vinden als ze terugkomen, maar ben beniuewd of dat wel 'te doen' is. Nu is er een enorme 'voorraad' aan prooidieren, dus stelletje wolven plant zich rap voort, groot nest -want veel voedsel-, maar na een poosje is het 'overtollige' wel van de prooidieren af lijkt mij. En dan zit je weer met een lading wolven die verhongeren omdat ze zich in eerste instantie volgevreten hebben en de reëen zich nog niet zo snel weer voortgeplant hebben...
Ik hoop dat zulke dingen een beetje meevallen, want het lijkt mij persoonlijk een aanwinst voor onze natuur.
-
blondie
- Zeer actief
Wat is hun ideale leefgebied eigenlijk? Ik vind ze erg mooi.. maar aangezien de populatie vossen hier in de duinen.. de meeuwen vanuit het broedgebied verjaagt naar het dorp en stad.. hoop ik niet dat er ook nog een stel wolven de duinen onveilig gaan lopen maken met schotse hooglanders die er vertoeven etc..
En ik denk ook niet dat de boeren in groningen en omstreken op de wolven zitten te wachten..
Sneu eigenlijk.. vroeger waren ze onderdeel van het landschap... door de bebouwingen en verstedelijkingen zijn ze verjaagd.. en nu lijken ze weer terug te keren..
We moeten gewoon meer natuur behouden ipv alles maar vol te bouwen ..
En ik denk ook niet dat de boeren in groningen en omstreken op de wolven zitten te wachten..
Sneu eigenlijk.. vroeger waren ze onderdeel van het landschap... door de bebouwingen en verstedelijkingen zijn ze verjaagd.. en nu lijken ze weer terug te keren..
We moeten gewoon meer natuur behouden ipv alles maar vol te bouwen ..
- Abby
- Zeer actief
Tja, op zich hadden we gewoon van begin af aan onze pootjes van de natuur af moeten houden en, zoals we nu steeds meer beginnen te beseffen, meer rekening houden met de natuur.
Net als in florida waar mensen krokodillen als 'overlast' hebben. Die beesten waren er al! Dat mensen daar zonodig een huis neet zetten, of hele woonwijken, best, maar zeur dan niet over een krokodil die je achtertuin onveilig maakt.
Maar goed, ik denk dat we al teveel hebben verpest om de natuur ooit nog weer 'haar gang te kunnen laten gaan'.
Net als in florida waar mensen krokodillen als 'overlast' hebben. Die beesten waren er al! Dat mensen daar zonodig een huis neet zetten, of hele woonwijken, best, maar zeur dan niet over een krokodil die je achtertuin onveilig maakt.
Maar goed, ik denk dat we al teveel hebben verpest om de natuur ooit nog weer 'haar gang te kunnen laten gaan'.
- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik had ook niet gedacht dat die wolven al zo dichtbij zaten.
Maar ik denk dat er aardig wat snelwegen zijn die ze over moeten steken voor ze op de veluwe aankomen...
Maar ik denk dat er aardig wat snelwegen zijn die ze over moeten steken voor ze op de veluwe aankomen...
-
Cantus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
had er laatst ook al eens iets over gelezen...ik ben benieuwd!
het zou erg mooi zijn...
het zou erg mooi zijn...
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
helaas wordt niks meer getolereerd in nederland. en asl er wolven komen is dat niet voor lang helaas. (denk ik)
ik denk echt dat er dan op gejaagd mag worden.
op texel zaten er vossen. die aten de vogels op. (eieren etc.). ik geloof dat de meeste al niet meer leven.
en misschien voor de reeen ook niet handig als er wolven komen
echt een goed habitat is er niet meer.
in veel landen is het vrij gewoon dat er ``wildlive``dicht bij de deur is. maar hier is niemand wat gewend. en nu is de natuur zo, dat het vaak ook niet meer kan. omdat er geen evenwicht meer gevonden kan worden tussen prooi- en roofdier. omdat er dan grotere gebieden nodig zijn met meerdere soorten natuur.
dat is er niet meer. niet zonder wegen en dorpen e.d.
op texel zaten er vossen. die aten de vogels op. (eieren etc.). ik geloof dat de meeste al niet meer leven.
en misschien voor de reeen ook niet handig als er wolven komen
in veel landen is het vrij gewoon dat er ``wildlive``dicht bij de deur is. maar hier is niemand wat gewend. en nu is de natuur zo, dat het vaak ook niet meer kan. omdat er geen evenwicht meer gevonden kan worden tussen prooi- en roofdier. omdat er dan grotere gebieden nodig zijn met meerdere soorten natuur.
- iones
- Zeer actief
Ik zie het niet zitten. Je hebt te veel mensen die bang zijn voor wolven en bij gevolg een haat ontwikkelen tegen wolven. Het is niet voor niets dat wolven bijna overal uitgeroeid zijn. Vaak om ongegronde redenen. Daarnaast gaan ze misschien concurrentie vormen voor jagers en die vinden dan ook weer dat ze wolven af moeten schieten.
Ik zou het mooi vinden hoor, als in ons land wolven konden leven. Maar ik denk niet dat dit mogelijk is, te dichtbevolkt, te weinig natuur. En dan worden de wolven straks weer afgeschoten en daar ben ik nou weer tegen. Dan laat ze maar liever niet hier komen, dan hoeven ze t.z.t. ook niet afgeschoten te worden.
Ik zou het mooi vinden hoor, als in ons land wolven konden leven. Maar ik denk niet dat dit mogelijk is, te dichtbevolkt, te weinig natuur. En dan worden de wolven straks weer afgeschoten en daar ben ik nou weer tegen. Dan laat ze maar liever niet hier komen, dan hoeven ze t.z.t. ook niet afgeschoten te worden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
In de Harz (ook niet zo heel ver weg van hier) zitten ze al een hele poos.Ik zou het prachtig vinden als ze hier konden wonen maar ik heb er een hard hoofd in,want alles wat hier zg niet thuis hoort wordt verjaagd of afgeschoten.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
dit heb ik 3 maand geleden al via rtv-oost meegekregen alleen zaten ze toen op zo'n 300 km..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
-
Angelique.
Ik hoop voor de wolven zelf niet dat ze in nederland terecht komen 
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoewel ze prachtig en slim zijn en ik het persoonlijk geweldig zou vinden als het zou kunnen, hoop ik toch dat ze hier niet komen want dan is ze vast geen lang leven beschoren.
Inderdaad grote kans dat het net zo gaat als met de vossen.....
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ja daar ben ik ook bang voor, laat ze dan maar veilig uit Nederland blijven.Shima schreef:Hoewel ze prachtig en slim zijn en ik het persoonlijk geweldig zou vinden als het zou kunnen, hoop ik toch dat ze hier niet komen want dan is ze vast geen lang leven beschoren.![]()
-
mari-anne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Ik denk ook niet dat het voor de wolven te hopen is dat ze in nederland komen.
Je ziet het nu al met wilde zwijnen en vossen en zelfs met herten,gansen. De jagers schieten ze lustig neer omdat ze zogenaamd teveel zijn. Zou de wolf in nederland komen, dan verzinnen ze wel weer een smoes waarom die neergeknald moeten worden. Waarschijnlijk omdat er niets meer te knallen valt voor de jagers als de wolven de andere dieren in evenwicht houden.
En nu al weerd staatsbosbeheer de gewone huishond omdat hij zogenaamd overlast aan de mensen die in bos willen wandelen ,veroorzaakt.
Nou ik wil de mensen nog wel eens horen gillen als ze opeens neus aan neus staan met een roedel wolven......
Groetjes marianne
Je ziet het nu al met wilde zwijnen en vossen en zelfs met herten,gansen. De jagers schieten ze lustig neer omdat ze zogenaamd teveel zijn. Zou de wolf in nederland komen, dan verzinnen ze wel weer een smoes waarom die neergeknald moeten worden. Waarschijnlijk omdat er niets meer te knallen valt voor de jagers als de wolven de andere dieren in evenwicht houden.
En nu al weerd staatsbosbeheer de gewone huishond omdat hij zogenaamd overlast aan de mensen die in bos willen wandelen ,veroorzaakt.
Nou ik wil de mensen nog wel eens horen gillen als ze opeens neus aan neus staan met een roedel wolven......
Groetjes marianne
-
Neeltje
Maar het zijn er ook teveel, voor de kleine stukjes natuur die we hebben, en omdat er geen top roofdier is, blijft alles leven. Dus op zich zou het goed zijn als de wolf hier zou komen, maar denk niet dat de wolf hier de ruimte kan vinden die hij nodig heeft. Ik denk niet dat er officieel op gejaagd mag gaan worden. Ik neem aan dat hij onder de beschermde dieren zal vallen.mari-anne schreef:Ik denk ook niet dat het voor de wolven te hopen is dat ze in nederland komen.
Groetjes marianne
- Zee
- Actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
mee eens... Wel jammer hoor, ik vind het machtig mooie en intressante dieren.Emma schreef:helaas wordt niks meer getolereerd in nederland. en asl er wolven komen is dat niet voor lang helaas. (denk ik)
en misschien voor de reeen ook niet handig als er wolven komenecht een goed habitat is er niet meer.

- Abby
- Zeer actief
In het begin misschien. Maar ik durf te wedden dat er meteen geklaagd wordt over overlast, en dat het er teveel zijn. En dan worden ze afgeschoten.Neeltje schreef:Maar het zijn er ook teveel, voor de kleine stukjes natuur die we hebben, en omdat er geen top roofdier is, blijft alles leven. Dus op zich zou het goed zijn als de wolf hier zou komen, maar denk niet dat de wolf hier de ruimte kan vinden die hij nodig heeft. Ik denk niet dat er officieel op gejaagd mag gaan worden. Ik neem aan dat hij onder de beschermde dieren zal vallen.mari-anne schreef:Ik denk ook niet dat het voor de wolven te hopen is dat ze in nederland komen.
Groetjes marianne
Ik zou het allemaal erg mooi vinden als alles weer zo kon worden als t was voordat we drastisch ingegrepen hebben, maar ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren.
-
Jojoke
Die verongelukken al in het Ruhrgebied met al die snelwegen,ik geloof nooit dat ze in Nederland komen, een gemiddeld territorium van een wolvenroedel is al ruim 400 km2 waar hebben we het over.
Interessant wordt het voor Bor op de Veluwe daar loopt roodwild en wilde zwijnen genoeg,die hoeven dan niet afgeschoten worden door "zekere" mensen.
Interessant wordt het voor Bor op de Veluwe daar loopt roodwild en wilde zwijnen genoeg,die hoeven dan niet afgeschoten worden door "zekere" mensen.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Misschien kunnen die wolven dan bij de Oostvaardersplassen de pony's die dreigen te verhongeren wat eerder uit hun lijden verlossen.Beter dan de 20 % die gekrepeerd is uit het oogpunt van natuurbeheer.