Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heel veel water binnen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Heel veel water binnen.

Ongelezen bericht door samantha! »

Macho is gek op zwemmen.
Ik ga regelmatig met Macho naar de berendonck zodat hij kan zwemmen.
Macho zwemt altijd met speeltjes en hapt dus ook constant in het water.
Hij krijgt dus heel veel water binnen.
Het gevolg is dan dat Macho als we thuis komen minuten lang moet plassen.
Hij gaat dan gehurkt zitten omdat het te lang is om op 3 poten vol te houden.
Hij moet dan ook regelmatig een stukje lopen om daarna weer verder te gaan, zoveel komt er dan uit.
Dat kan wel een aantal minuten achter elkaar duren.
Zou het nou geen kwaad kunnen dat hij zo enorm veel water binnenkrijgt?
Ik bedoel is dat niet slecht voor de blaas ofzo?
Het water is trouwens wel schoon.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Heel veel water binnen.

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb ook weleens gehoord/gelezen dat een hond (longen) op deze manier kunnen verdrinken :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Maf is dat dan he.. ik heb het met Finn nu twee keer meegemaakt.. 1x op oudejaarsdag toen had hij na een strand en natuurlijk in zee zwemmen zoveel water gedronken daarna dat hij een paar uur later heel zielig minuten lang in een soort stand met zijn kop omlaag stond te plassen..
Afgelopen keer in zeeland toen we lang aan zee hadden vertoefd hetzelfde verhaal al had hij toen zelfs een golf water overgegeven op het strand... en in de avond telkens weer stond te plassen ..
Echt fijn voelt hij zich dan niet hoor.. die kop hangt dan heel zielig naar beneden en het lekt van onderen.. :oeps: maar geen urine was het, het was echt water..
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Door ditzelfde probleem heeft Rhodi ooit een partieele maagtorsie gehad... pas dus heel goed op hiermee!!
Als een hond heel veel water binnenhapt, kan je beter op tijd een einde aan de waterpret maken. Ook kan je het zwemmen dan beter pas helemaal op het eind van een wandeling doen en zorgen dat de hond zich daarna niet meer inspant.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:slecht voor de blaas is het niet, maar echt bevorderlijk voor de algemene toestand van een lijf is het niet :oeps: . niet dat hij er iets moet aan overhouden hoor, maar er bestaat absoluut wel zoiets als teveel water binnenkrijgen, met als gevolg te sterke verdunning van het bloed en in een heel ernstig stadium dood door hersenoedeem :oeps: .
Dat klinkt niet goed :N:
Ik heb even gegoogled op hersenoedeem en zie dus dat dat het zwellen van de hersenen is.
Het wordt veel genoemd in combinatie met oververhitting zie ik.
Hoe moet ik dat dan zien in combinatie met teveel water binnen, of is dat te ingewikkeld om even snel te snappen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

blondie schreef:Maf is dat dan he.. ik heb het met Finn nu twee keer meegemaakt.. 1x op oudejaarsdag toen had hij na een strand en natuurlijk in zee zwemmen zoveel water gedronken daarna dat hij een paar uur later heel zielig minuten lang in een soort stand met zijn kop omlaag stond te plassen..
Afgelopen keer in zeeland toen we lang aan zee hadden vertoefd hetzelfde verhaal al had hij toen zelfs een golf water overgegeven op het strand... en in de avond telkens weer stond te plassen ..
Echt fijn voelt hij zich dan niet hoor.. die kop hangt dan heel zielig naar beneden en het lekt van onderen.. :oeps: maar geen urine was het, het was echt water..
Ja Macho zit dan ook echt minuten lang.
En het is inderdaad echt gewoon water.
Macho heeft het een keer per ongeluk in huis gedaan na het vele zwemmen toen de deur was dichtgewaaid en er zat zelfs geen urineluchtje aan.
Macho is er trouwens wel heel vrolijk bij en lijkt er verder niet veel last van te hebben, maar ik ga het toch maar minderen.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Nakisha schreef:Door ditzelfde probleem heeft Rhodi ooit een partieele maagtorsie gehad... pas dus heel goed op hiermee!!
Als een hond heel veel water binnenhapt, kan je beter op tijd een einde aan de waterpret maken. Ook kan je het zwemmen dan beter pas helemaal op het eind van een wandeling doen en zorgen dat de hond zich daarna niet meer inspant.
Oei dat klinkt inderdaad erg gevaarlijk.
Ik ga Macho dus maar wat minderen in zijn waterpret.
Ik laat hem sowieso pas aan het eind echt spelen met speeltjes in het water anders blijft hij gerust de hele ronde die we lopen aan de gang in het water.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Hetzelfde hier, ook minuten lang, wel op drie poten, ook de kop naar beneden. Het komt bij Max niet echt van het happen, maar meer omdat hij het zelf opdrinkt. Meestal zwemt hij gewoon aan het einde van een wandeling, dan hoeven we alleen nog maar een paar 100 meter naar de auto. Met het gewone uitlaten mag hij niet meer drinken, uitlaten in het bos wordt wel geminderd, maar zodra meneer eenmaal plat op zn buik ligt te slurpen stopt hij daar niet zo snel weer mee. Ongeveer een uurtje later komt alles er gewoon weer uit.
Afbeelding
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Inge O schreef:
Caro. schreef:Ik heb ook weleens gehoord/gelezen dat een hond (longen) op deze manier kunnen verdrinken :denken:
voor de longen zie ik niet meteen een probleem, tenzij een hond zich continu erg zwaar verslikt :wink: .
Ik heb ooit gehoord dat dit zou kunnen voorkomen als de hond zich behoorlijk verslikt in zout water.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef:
Dat klinkt niet goed :N:
Ik heb even gegoogled op hersenoedeem en zie dus dat dat het zwellen van de hersenen is.
Het wordt veel genoemd in combinatie met oververhitting zie ik.
Hoe moet ik dat dan zien in combinatie met teveel water binnen, of is dat te ingewikkeld om even snel te snappen?
nou, technisch gezien is het niet helemaal juist om het oedeem te noemen, maar het is er zeer dichte familie van : doordat het bloed op zeer korte tijd te sterk verdund wordt door water (de nieren krijgen het niet op tijd naar buiten) is de concentratie van allerhande stoffen (die normaal gelijk is in het bloed en in de lichaamscellen) in de hersencellen plots hoger dan in het bloed, waardoor er vocht 'aangezogen' wordt door die hersencellen, die vervolgens knappen.

nu is dit soort waterintoxicatie niet iets wat je moet verwachten als je eens een glaasje teveel drinkt natuurlijk, maar door écht veel te veel drinken op heel korte tijd kan dit dus wel (als je een compleet uitgedorst dier in één keer zoveel laat drinken als het wil bv.).
Bedankt voor de duidelijke uitleg :ok:
Macho drinkt niet bewust uit het water maar zwemt veel met dingen in zijn bek en al het water wat hij dan in zijn bek krijgt slikt hij gewoon door.
Eigenlijk is hij tijdens het zwemmen dus onbewust constant aan het drinken.
Als ik dit zo lees bestaat er op deze manier dus wel een risico en is het zeker iets om meer rekening mee te gaan houden.
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ik schop even een oud topic omhoog. Joy krijgt ook heel veel water binnen bij het apporteren van dummy's en balletjes uit het water. Het loopt er vanzelf in tijdens het zwemmen en slikt het dan door (en verslikt zich bovendien af en toe). Behalve dat het naderhand ontzettend onhandig is (ik kan er gerust elk half uur uit om haar te laten plassen), lijkt het me ook niet gezond. Volgens mij is het bij Joy een kwestie van de dummy of de bal geregeld over willen pakken tijdens het zwemmen en haar kop net iets te laag houden. Iemand een idee of dit met een bepaalde manier van trainen op te lossen is?
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

Dank je wel Inge, ik ga op zoek naar platte apportjes! Hopelijk blijkt dat voor Joy ook de oplossing te zijn.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi verslikt zich ook, als ze dikke dingen of ballen uit het water vist.

Ik heb voor haar een soort flexibele drijvende frisbee.
Daar gaat het véél beter mee. Nog een enkele keer uit fanatisme wat verslikken, maar veel minder.

Heb een paar foto's opgezocht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Heb hem al een jaar of 4, gekocht bij de veearts.

Even gegoogled, ze zijn ook online te bestellen.
Wie weet heb je er iets aan.

https://www.maxenluna.nl/flying-squirrel.html
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Grappig dat dit topic weer boven komt.
Ik heb het toen niet gezien, maar had er ook geen antwoord op gehad :tongue:
De moeder van Ita heeft door in korte tijd veel water te drinken een maagdraaiing gehad.
Tenminste, de conclusie van de DA en van de baas was dat dat door het vele water kwam?

Goeie tip, smalle, platte dingen uit het water halen waardoor de bek beter gesloten gehouden kan worden :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lieske_1977
Zeer actief

Daar heb ik zeker wat aan Habibi, dank je wel!

Ranetje, wat een verhaal :ugh: Is het wel goedgekomen?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lieske_1977 schreef:Daar heb ik zeker wat aan Habibi, dank je wel!

Ranetje, wat een verhaal :ugh: Is het wel goedgekomen?
Ja hoor, ze waren heel snel bij de DA :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lieske_1977
Zeer actief

Gelukkig Ranetje!
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn :ugh: Luna krijgt ook altijd veel water binnen, die is ook echt van het snorkelen en meerdere dingen tegelijk in haar bek nemen, ik heb nog nooit gezien dat ze zich verslikte, maar ze moet daarna net als Macho wel heel veel plassen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Oi, wat een enge dingen allemaal ... maagtorsie, hersenen in de knoop :schrik:
Interessant om het allemaal te lezen, hier zwemmen ze ook veel en vooral Vusi hapt en schept door het water elk klein gevalletjes (blaadje, grasje, insect) moet gevangen worden.
Maar hoe kun je nu zien of ze "te veel" hebben binnen gekregen en hoeveel is te veel?
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Als Josh fanatiek was in het water leek hij soms wel zwanger :schrik: Gelukkig gaf hij dan over en dan was het meeste weg en inderdaad daarna heel lang plassen.
Maar dat was zelfs gewoon tijdens zwemmen al, dus weet uit de praktijk helaas geen oplossing voor je.
Groetjes,
Wendy
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nikkie drinkt soms na haar loopsheid veel.

Ik ben ooit door Gerard in paniek opgebeld of ik snel naar huis kon komen want Nikkie had een hele dikke buik.
Rij ik nog haast in een heg van de zenuwen. Kom ik thuis en keek die buik eens aan, ik zei: ik ga haar eerst eens uitlaten, toen deed ze me toch een plas niet normaal. Daarna had ze geen dikke buik meer.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Hippo ligt vrij diep in het water. Met een apport in zijn bek krijgt hij ook veel water binnen. Als we een tijdje aan de waterkant vertoeven, dan krijgt hij een zwemvest aan. Hij ligt dan niet meer zo diep in het water en krijgt minder water binnen als hij de bal pakt.
Lieske_1977
Zeer actief

mosquito1980 schreef:Oi, wat een enge dingen allemaal ... maagtorsie, hersenen in de knoop :schrik:
Interessant om het allemaal te lezen, hier zwemmen ze ook veel en vooral Vusi hapt en schept door het water elk klein gevalletjes (blaadje, grasje, insect) moet gevangen worden.
Maar hoe kun je nu zien of ze "te veel" hebben binnen gekregen en hoeveel is te veel?
Hoe veel te veel is weet ik niet, maar Joy moet zo vaak en veel plassen naderhand dat het echt niet normaal is. Zelfs in huis gaan de sluizen wel eens open.
Bij haar komt het ook niet door happen naar beestjes of takjes, maar doordat het water haar bek in golft als ze met een dummy of bal zwemt. En dan is het slikken of stikken :wink:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Lieske_1977 schreef:
mosquito1980 schreef:Oi, wat een enge dingen allemaal ... maagtorsie, hersenen in de knoop :schrik:
Hoe veel te veel is weet ik niet, maar Joy moet zo vaak en veel plassen naderhand dat het echt niet normaal is. Zelfs in huis gaan de sluizen wel eens open.
Bij haar komt het ook niet door happen naar beestjes of takjes, maar doordat het water haar bek in golft als ze met een dummy of bal zwemt. En dan is het slikken of stikken :wink:
karel ook idd, soms moet ie zijn apport loslaten omdat ie moet hoesten. Gisteravond kotste ie een hele sloot water uit toen we op weg waren naar huis. Het is puur lompigheid, Pom heeft het ook in midere mate. Ze kunnen ook gewoon niet normaal zwemmen, moet altijd met die scheur open erin rennen en dan als een idioot zwemmend met dat apport weer terug.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”