Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Royal Canin brokken gegeten: maag verstopt

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Dog-out
Actief
Mijn ras(sen): Duitse dog en
een Borr
Aantal honden: 2

Royal Canin brokken gegeten: maag verstopt

Ongelezen bericht door Dog-out »

Pfffff, weer een spoedoperatie. Joy (Duitse dog) had bij campinggasten Royal Canin brokken gejat. Ik denk dat ze een handjevol had gegeten. 's Avonds gewoon haar eigen Cavom-brokken gegeten. Volgende ochtend werd ze ziek, erg ziek. Ze had nog wel wat gedronken maar probeerde telkens over te geven. Er kwam maar niets uit en ze werd steeds dikker rond de maagstreek. Bij mij gingen gelijk de alarmbellen rinkelen (vorig jaar met mijn andere dog een maagtorsie meegemaakt) en ik belde de dierenarts dat ik eraan kwam. Na het een tijdje aangekeken te hebben, is Joy geopereerd. Het was geen maagtorsie maar haar maag zat vol met water en..... onverteerde Royal Canin brokken. De brokken hadden zich helemaal volgezogen met water en waren bijna zo groot als pingpongballen geworden. Ze sloten de in- en uitgang van de maag af. De Cavombrokken die ze later had gegeten waren wel helemaal verteerd. Ik voer mijn honden al sinds jaar en dag dezelfde brok (Cavom) maar had niet verwacht dat een zo hoog aangeschreven merk brok tot zulke rampzalige problemen kon leiden. De reden dat ik het hier opschrijf is ten eerste omdat ik me afvroeg of er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben, en ten tweede om mensen toch goed te laten nadenken over welk voer ze hun honden geven. De gasten van wie Joy de brokken had gejat zijn erg geschrokken van het hele gebeuren en gaan zeer waarschijnlijk over op een andere brok. Mochten er meer mensen met dezelfde ervaring zijn, dan wil ik graag Royal Canin aanschrijven over de kwaliteit van hun hondenbrokken. Laat het dus alsjeblieft weten!
Ps. Joy is goed door de operatie gekomen en is weer aan de beterende hand. Ze is nu ruim 7 jaar oud en ik hoop dat ze nog een heel aantal jaartjes bij mij mag blijven!

Heel veel groetjes en een knuffel aan alle beessies!
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Royal Canin brokken gegeten: maag verstopt

Ongelezen bericht door Hutsje »

gelukkig geen ervaring mee, ik voer alleen maar vers, stel zelf samen. beterschap voor joy!
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik heb jaren RC gevoerd en daar deden mijn honden het best goed op.
Nu stel ik zelf samen en daar doen ze het wel beter op: de vacht glanst meer, ze hebben schonere tanden en minder ontlasting, dat soort dingen.
Maar verteringsproblemen hebben ze nooit gehad met RC.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is wel heftig zeg :eek: ! Gelukkig heb je snel gereageerd en ging de operatie goed :ok: . Beterschap voor 't beestje!
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

geen ervaring met RC maar beterschap met Joy!
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Het komt denk ik door het verschil in brok

Cavom is een geperste brok en RC een ge-expandeerde brok en die verteren op verschillende manieren.

Hier ook lange tijd RC en Cavom gevoerd
Met Cavom moesten we meer en beter opletten wat betreft het gewicht omdat het gewoon erg snel aanzet. Dat was met RC stukken minder.

Nu stellen we zelf samen (NRV) en dat bevalt helemaal super.
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Ik voer altijd Royal Canin en ben er erg tevreden over. Nooit geen last van gehad.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Mijn honden doen het ook prima op Royal Canin.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Zo erg heb ik het nooit meegemaakt.
Maar in principe zijn alle geëxpandeerde brokken het zelfde risico voor jouw hond.
Als het een ander merk was geweest was het denk ik ook gebeurd.

Ik heb wel de ervaring dat mijn honden toen ze nog brokken aten veel vaker voer opgaven, en dat het dan zelfs uren nadat ze het hadden gegeten, nog onverteerd naar buiten kwam, en idd, hele grote volgezogen ronde dingen waren het dan!
Romeo had een zwakke maag, en dat heeft hij nu ook niet meer.
Ik voer nu overigens volledig zelf samengestelde voeding.
:zweep:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik denk ook dat het kan komen door ge-expandeerde brok en geperste brok te voeren. ik denk dat door de verschillende verteringssnelheid de brokken langs elkaar wilden gaan en verstopping opgeleverd hebben.

ik heb er overigens echt geen ballen verstand van hoor. ik denk alleen dat dit een reden kan zijn dat het zo fout is gegaan ?

aan de andere kant eten mensen ook vanalles door elkaar heen, dus ik weet ook echt niet of dit waar kan zijn.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

ik denk ook dat het alleen de expansie brokken betreft ongeacht het merk. VIP hier heeft door de brok 2 x een maagkanteling gehad. de 2e keer is de maag dan ook vastgezet. Telkens bleven de brokken steken. ze kokte, joelde en deed van alles om die brokken maar te verteren. Nu met vers vlees nergens geen last van. Ze kauwt en slikt alles vlekkeloos door.
LizzyBizzy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): boxer en boston terrier

Ongelezen bericht door LizzyBizzy »

gelukkig is alles goed gekomen, ik zag onze ervaring weer helemaal voor me toen ik het las, ik gaf voordat ik over was op kvv brokken van kenner, de lam en rijst variant Beau moest altijd al vaak overgeven er kwamen dan inderdaad onverteerde brokken uit, nu heb ik er al veel over gelezen en dit neem ik ook weer mee, ik weet nu zeker dat ik straks mijn pup kvv ga geven
Groetjes Van Liesbeth
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”