Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat vinden jullie van halti/gentle leader/follow me?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Wat vinden jullie van halti/gentle leader/follow me?
Ik vroeg me af wat jullie vinden van het gebruik van een halti/gentle leader of follow me.
Gedragstherapeute heeft me dit aangeraden voor de problemen van onze hond (blaffen/hangen in lijn/ uitvallen tov andere honden).
Heb eens gekeken op internet en er bestaan hierover uiteenlopende meningen. Veel mensen zijn ertegen want zij zien het als een correctiemiddel omdat de hond constant gecorrigeerd wordt. Anderen zweren erbij (oa. Martin Gaus).
Wat vinden jullie?
Gedragstherapeute heeft me dit aangeraden voor de problemen van onze hond (blaffen/hangen in lijn/ uitvallen tov andere honden).
Heb eens gekeken op internet en er bestaan hierover uiteenlopende meningen. Veel mensen zijn ertegen want zij zien het als een correctiemiddel omdat de hond constant gecorrigeerd wordt. Anderen zweren erbij (oa. Martin Gaus).
Wat vinden jullie?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Wat vinden jullie van halti/gentle leader/follow me?
Wat is een follow me?
-
- Zeer actief
Hetzelfde principe als halti en gentle leader, maar ik weet de verschillen ook niet precies. Follow me is van Martin Gaus (of tenminste, dat verkopen ze daar).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, ik vind niet zoveel.
Ik ben geen fan van halti vanwege de risico's van de nek maar ik weet dus niet hoe die follow me eruit ziet.
Ik ben geen fan van halti vanwege de risico's van de nek maar ik weet dus niet hoe die follow me eruit ziet.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Och, ik vind het nekgebeuren ook wel eens wat overtrokken hoor. Je moet er een beetje verstandig mee omgaan maar dat is met zoveel dingen zo.
Verder vind ik het een hulpmiddel wat best soelaas kan bieden als je met een volledig onhandelbare hond zit. Maar niet iets om lang mee te blijven klooien. Het kan je helpen omdat je op een wat rustigere manier aan de slag kunt met een hond waar je anders steeds mee in "gevecht" bent.
En dat hele neusbandje-wat-een-snuitbeet-immiteert verhaal verhaal irriteert mij altijd wat vanwege het wel erg ver zoeken van een verkoopargument.
Het is een hulpmiddel waar je een hond wat beter mee in bedwang kunt houden, dat vind ik er eigenlijk van. Het is geenszins een wondermiddel. Dat zie je aan die arme honden met een kaal streepje op de neus vanwege voortdurend gebruik.
Je moet nog steeds vooral zelf aan de slag met eventueel problematisch hondengedrag, en soms is zo'n tijdelijk hulpmiddel dan wel handig. Maar vooral omdat het beter is voor de bloeddruk van het baasje. En dat is ook wat waard
Verder vind ik het een hulpmiddel wat best soelaas kan bieden als je met een volledig onhandelbare hond zit. Maar niet iets om lang mee te blijven klooien. Het kan je helpen omdat je op een wat rustigere manier aan de slag kunt met een hond waar je anders steeds mee in "gevecht" bent.
En dat hele neusbandje-wat-een-snuitbeet-immiteert verhaal verhaal irriteert mij altijd wat vanwege het wel erg ver zoeken van een verkoopargument.
Het is een hulpmiddel waar je een hond wat beter mee in bedwang kunt houden, dat vind ik er eigenlijk van. Het is geenszins een wondermiddel. Dat zie je aan die arme honden met een kaal streepje op de neus vanwege voortdurend gebruik.
Je moet nog steeds vooral zelf aan de slag met eventueel problematisch hondengedrag, en soms is zo'n tijdelijk hulpmiddel dan wel handig. Maar vooral omdat het beter is voor de bloeddruk van het baasje. En dat is ook wat waard

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
Als je voor zo'n hulpmiddel gaat, zou ik gaan voor de gentle leader/easy leader. De halti vond ik onhandig omdat er ook nog een soort van korfje om de bek zit, de follow me vond ik een ramp omdat die bij Christo tegen de onderkant van zijn ogen zat en bijkant in zijn ogen sneed.
Zou ik voor zo'n hulpmiddel gaan bij een kleine hond? Niet echt. Voor een grote hond is het makkelijker omdat je ze dan goed kunt houden, met één vinger hou je ze in bedwang. Voor een kleinere hond geldt dit voordeel veel minder, daarbij vind ik de draaingen in de nek die ze maken met de GL om best eng qua nekblessures, bij een grote hond kun je dat ondervangen door de GL aan de zijkant van de kop vast te pakken, maar bij een kleine hond is dat veel lastiger.
Ik zou zelf eens kijken voor een U-lead, dat kan hem ook net genoeg uit balans brengen om hem meer op jou gericht te laten zijn.
Zou ik voor zo'n hulpmiddel gaan bij een kleine hond? Niet echt. Voor een grote hond is het makkelijker omdat je ze dan goed kunt houden, met één vinger hou je ze in bedwang. Voor een kleinere hond geldt dit voordeel veel minder, daarbij vind ik de draaingen in de nek die ze maken met de GL om best eng qua nekblessures, bij een grote hond kun je dat ondervangen door de GL aan de zijkant van de kop vast te pakken, maar bij een kleine hond is dat veel lastiger.
Ik zou zelf eens kijken voor een U-lead, dat kan hem ook net genoeg uit balans brengen om hem meer op jou gericht te laten zijn.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Ik heb er momenteel 1 in gebruik. Ik gebruik het als tijdelijk hulpmiddel, bij Bo tegen zijn uitvalgedrag naar nadere reuen.
TZT kan hij weer weg. Omdat het puur om de druk op de neus gaat zit de halti/gl niet om een aparte riem zoals je weleens ziet, of zonder halsband. De halsband en en gl zitten aan 1 musketon.
Vorlopig lijkt het wel zn uitwerking te hebben. Bo is een stuk zekerder en valt minder uit, los laat hij ze zelfs links liggen en loopt relaxed met me mee als ik uit een situatie wil.
TZT kan hij weer weg. Omdat het puur om de druk op de neus gaat zit de halti/gl niet om een aparte riem zoals je weleens ziet, of zonder halsband. De halsband en en gl zitten aan 1 musketon.
Vorlopig lijkt het wel zn uitwerking te hebben. Bo is een stuk zekerder en valt minder uit, los laat hij ze zelfs links liggen en loopt relaxed met me mee als ik uit een situatie wil.

-
- Zeer actief
Mijn mening:
Ik ben duidelijk VOOR, mits:
- niet zomaar gebruikt en dus niet "uit voorzorg" ofzo
- onder deskundige leiding, liefst met GT, die ook de letterlijke werking van zo'n "tuig" goed kan voordoen, het kan "aanmeten"
- tijdelijk
- tegelijkertjd trainen op ander gedrag
Sterker nog.... ik overweeg het soms ook wel 's... ik volg dit topic dus even met elangsteling
Suzanne
Ik ben duidelijk VOOR, mits:
- niet zomaar gebruikt en dus niet "uit voorzorg" ofzo

- onder deskundige leiding, liefst met GT, die ook de letterlijke werking van zo'n "tuig" goed kan voordoen, het kan "aanmeten"
- tijdelijk
- tegelijkertjd trainen op ander gedrag
Sterker nog.... ik overweeg het soms ook wel 's... ik volg dit topic dus even met elangsteling
Suzanne
-
- Zeer actief
Ik heb het op de MG cursus gebruikt, bij Baco en ik ga na de vakantie met DuCain ook trainen met dat ding, want ik wordt lichtelijk onpaselijk van zijn gedrag zodra er maar een hond in de buurt komt.
ik weet dat ik zelf het verkeerde gedrag voedt( ik sta nu eenmaal stijf van de adrenaline-gewoon door een lichamelijke oorzaak)
maar dat neemt niet weg, dat ik met de GL de hond met 2 vingers kan besturen,t erwijl ik anders alleen maar op de klap kan wachten.
juist omdat je meer grip hebt op de hond, kun je rustiger doorlopen en belonen als het redelijk goed gaat en steeds een beetje meer vragen.
Er mag inderdaad niet aan gerukt worden, maar voor een hond die wat sterker is, vind ik het een uitkomst.
Maar ik zou het voor de gewone dagelijkse wandelingen niet gebruiken, want met zijn neus rimpels heeft ie er wel een hekel aan
ik weet dat ik zelf het verkeerde gedrag voedt( ik sta nu eenmaal stijf van de adrenaline-gewoon door een lichamelijke oorzaak)
maar dat neemt niet weg, dat ik met de GL de hond met 2 vingers kan besturen,t erwijl ik anders alleen maar op de klap kan wachten.
juist omdat je meer grip hebt op de hond, kun je rustiger doorlopen en belonen als het redelijk goed gaat en steeds een beetje meer vragen.
Er mag inderdaad niet aan gerukt worden, maar voor een hond die wat sterker is, vind ik het een uitkomst.
Maar ik zou het voor de gewone dagelijkse wandelingen niet gebruiken, want met zijn neus rimpels heeft ie er wel een hekel aan

- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Het grote nadeel van deze hulpmiddelen vind ik dat de correctie continue plaats vindt, dus ook als de hond netjes meeloopt en niet uitvalt. Ik kan me echter goed voorstellen dat het een praktisch hulpmiddel (dús tijdelijk) zou kunnen zijn in het geval van heftig uitvallende honden ivm het bij je kunnen houden van de hond en gedrag doorbreken.

-
- Zeer actief
nee, op het moment dat de hond netjes mee loopt hangt de lijn slap, en zal er geen correctie plaats vinden, die gaat pas in werking als de hond besluit de lijn strak te trekken 

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
S@ndr@ schreef:nee, op het moment dat de hond netjes mee loopt hangt de lijn slap, en zal er geen correctie plaats vinden, die gaat pas in werking als de hond besluit de lijn strak te trekken
nope, dat bandje zit altijd op die neus en corrigeert dus continu, daar hoeft ie geen ruk voor te krijgen.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Het werkt niet voor niets natuurlijk 

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
- Zeer actief
als je het bandje strak doet wel ja, maar dat hoeft niet, die is heel goed in te stellen, en als die gewoon los zit dan corrigeert hij niet, pas als de hand besluit een andere kant op te gaan gaat ie strakker zitten- tenminste dat is mijn ervaringmassam schreef:S@ndr@ schreef:nee, op het moment dat de hond netjes mee loopt hangt de lijn slap, en zal er geen correctie plaats vinden, die gaat pas in werking als de hond besluit de lijn strak te trekken
nope, dat bandje zit altijd op die neus en corrigeert dus continu, daar hoeft ie geen ruk voor te krijgen.

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik ben niet zo'n *fan* van die dingen.
Trekken/uitvallen aan de lijn kan je ook op een andere manier oplossen m.i.
Daarbij denk ik dat als je zo'n ding niet meer aandoet, je weer terug bij af bent.
Ik vind het heel fijn dat Jakko niet meer trekt/uitvalt aan de riem en gewoon met een normale halsband over straat kan.
Eerlijk gezegd vind ik een hond met een halti oid een beetje *sneu* om te zien, kan er ook niks aan doen.
Vorige week nog een meid gezien met een zeer jonge lab van een maand of 3, beestje had al een halti om.
Dan denk ik: dat kan toch wel op een andere manier opgelost worden?
Trekken/uitvallen aan de lijn kan je ook op een andere manier oplossen m.i.
Daarbij denk ik dat als je zo'n ding niet meer aandoet, je weer terug bij af bent.
Ik vind het heel fijn dat Jakko niet meer trekt/uitvalt aan de riem en gewoon met een normale halsband over straat kan.
Eerlijk gezegd vind ik een hond met een halti oid een beetje *sneu* om te zien, kan er ook niks aan doen.

Vorige week nog een meid gezien met een zeer jonge lab van een maand of 3, beestje had al een halti om.
Dan denk ik: dat kan toch wel op een andere manier opgelost worden?

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
- Zeer actief
Die twee van mij hebben er driekwart jaar mee gelopen en hadden er driekwart jaar een pesthekel aan. En ik moet heel eerlijk bekennen, als ik iemand met een JR zie lopen met een halti om, dan heb ik zoiets van
en
Het is een nuttig ding om een grote sterke hond wat makkelijker te houden, iets waardoor je ook wat meer geestelijk overwicht op een hond kunt krijgen. Maar ik had ze zo los als wat, en nog irriteerden die dingen als de hel. Bij thuiskomst waren ze eerst vijf minuten bezig om hun neus te wrijven.

Het is een nuttig ding om een grote sterke hond wat makkelijker te houden, iets waardoor je ook wat meer geestelijk overwicht op een hond kunt krijgen. Maar ik had ze zo los als wat, en nog irriteerden die dingen als de hel. Bij thuiskomst waren ze eerst vijf minuten bezig om hun neus te wrijven.

-
- Zeer actief
Dat is dus de reden dat ik het ook altijd zonder probeer, het irriteert ze echt die GL, maar ik ga dan eerst lekker los met hem en apporteren en als hij moe is plak ik er even een beetje de training achteraan, op aandacht en voet lopen, en ook met dingen in de omgeving die de aandacht afleidenchristo schreef:Die twee van mij hebben er driekwart jaar mee gelopen en hadden er driekwart jaar een pesthekel aan. En ik moet heel eerlijk bekennen, als ik iemand met een JR zie lopen met een halti om, dan heb ik zoiets vanen
![]()

ik weet anders ook niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen met die Tank

hij laat zelfs de heilige tennisbal vallen als hij naar een andere hond spot

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Ik heb een hekel aan die dingen, maar als het alternatief de hond herplaatsen is dan liever zoiets.
Waarbij ik tot op heden het meeste zie in een canny-collar. Werkt ook met druk op de neus, trekt hem alleen niet zijwaarts weg maar naar de borst. Een natuurlijker beweging dus. Daarbij is het een lus die je gemakkelijk af en om doet als de hond wel vrij mag lopen.
Het principe blijft voor allemaal hetzelfde, een bandje om de neus is een constante correctie ook al zit het niet strak.
Waarbij ik tot op heden het meeste zie in een canny-collar. Werkt ook met druk op de neus, trekt hem alleen niet zijwaarts weg maar naar de borst. Een natuurlijker beweging dus. Daarbij is het een lus die je gemakkelijk af en om doet als de hond wel vrij mag lopen.
Het principe blijft voor allemaal hetzelfde, een bandje om de neus is een constante correctie ook al zit het niet strak.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
- Zeer actief
Bedoelde het niet als kritiekS@ndr@ schreef:Dat is dus de reden dat ik het ook altijd zonder probeer, het irriteert ze echt die GL, maar ik ga dan eerst lekker los met hem en apporteren en als hij moe is plak ik er even een beetje de training achteraan, op aandacht en voet lopen, en ook met dingen in de omgeving die de aandacht afleiden.
ik weet anders ook niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen met die Tank![]()
hij laat zelfs de heilige tennisbal vallen als hij naar een andere hond spot

Al gezegd, maar met een klein ras zou ik eerst de U-lead uitproberen.
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 3
Het is net wat mijn voorgangers al hebben gemeld - het is een hulpmiddel.
Een hulpmiddel zet je in als ondersteuning van je trainng en zoals met ieder hulpmiddel het moet ook weer afgebouwd worden.
Iedere dierenzaak verkoopt die dingen als DE oplossing voor problemen met trekkende/uitvallende honden.
Maar vaak zit dat ding niet goed passend en wanneer het middel niet goed wordt gebruikt dan bestaat inderdaad de kans op een nekhernia.
Met een hond die zich verzet tegen de halti/GL heb je eerst een enorm gevecht want hij zal op allerlei manier proberen dat "ding" van zijn neus af te krijgen. Pas wanneer hij dat opgeeft kan je gaan wandelen.
Voordeel is wel dat de lichaamshouding / -taal van de baas gaat veranderen waardoor de hond minder getriggerd wordt (baasje krijgt meer zelfvertrouwen). Wanneer het hulpmiddel dan niet meer om de snuit van de hond zit is het te hopen dat de lichaamstaal van de eigenaar dan hetzelfde blijft want anders heeft het middel geen enkel effect gehad.
Daarnaast zal je het andere gedrag van je hond ook moeten belonen en dat vergeten veel halti gebruikers nog wel eens.
Kortom: het is een hulpmiddel en het blijft een hulpmiddel en is geen standaard oplossing.
Een hulpmiddel zet je in als ondersteuning van je trainng en zoals met ieder hulpmiddel het moet ook weer afgebouwd worden.
Iedere dierenzaak verkoopt die dingen als DE oplossing voor problemen met trekkende/uitvallende honden.
Maar vaak zit dat ding niet goed passend en wanneer het middel niet goed wordt gebruikt dan bestaat inderdaad de kans op een nekhernia.
Met een hond die zich verzet tegen de halti/GL heb je eerst een enorm gevecht want hij zal op allerlei manier proberen dat "ding" van zijn neus af te krijgen. Pas wanneer hij dat opgeeft kan je gaan wandelen.
Voordeel is wel dat de lichaamshouding / -taal van de baas gaat veranderen waardoor de hond minder getriggerd wordt (baasje krijgt meer zelfvertrouwen). Wanneer het hulpmiddel dan niet meer om de snuit van de hond zit is het te hopen dat de lichaamstaal van de eigenaar dan hetzelfde blijft want anders heeft het middel geen enkel effect gehad.
Daarnaast zal je het andere gedrag van je hond ook moeten belonen en dat vergeten veel halti gebruikers nog wel eens.
Kortom: het is een hulpmiddel en het blijft een hulpmiddel en is geen standaard oplossing.
- Carma
- Zeer actief
Daar irriteer ik mij dus ook heel erg aan. "Uw hond trekt aan de lijn?, doe m een halti om en het is over!" Vreselijk....neem gewoon de tijd en het geduld om het je hond fatsoenlijk aan te leren....Charles vd B schreef: Iedere dierenzaak verkoopt die dingen als DE oplossing voor problemen met trekkende/uitvallende honden.

-
- Zeer actief
Leuk al die reacties!
Misschien moet ik eerst even preciezer uitleggen waarom ik deze vraag heb gesteld. Heb het al eerder op dit forum uitgelegd (bij Gedrag), maar zal het nog even hier vertellen zodat jullie geen moeite hoeven te doen het op te zoeken
J.J. is een herplaatser van nu bijna 11 maanden. In het gezin waar hij vandaan komt werd hij continu aangevallen door hun andere hond. Daardoor is J.J. nu niet meer te handhaven als hij (vooral aan de lijn) andere honden tegenkomt. Hij blaft al als hij een hond als een stipje in de verte ziet verschijnen. Dit gedrag wordt steeds erger. Hij hangt als een gek in de lijn, keihard blaffend en is echt agressief. Als hij de kans krijgt valt hij uit. Dit gedrag komt echt voort uit angst en onzekerheid (hij heeft een lage houding). Hij heeft nooit geleerd wat 'normaal' gedrag is. Die andere hond uit dat gezin viel immers ook 'zomaar' uit.
De cursus die wij volgen op de hondenschool is helemaal geen succes en lijkt de problemen te verergeren. Daarom hebben wij een gedragstherapeute ingeschakeld en die is gisteren bij ons thuis geweest. Zij heeft een hoop goede adviezen gegeven. Nu kwam ze dus ook met het idee van een halti/gentle leader of follow me. Volgens haar is zijn gedrag dan beter te sturen en zou het er wellicht zelfs voor kunnen zorgen dat hij zich wat zelfverzekerder gaat voelen.
Het plan is nu om als het ware helemaal van voor af aan te beginnen. Dus niet meer naar andere honden toe maar met super kleine stapjes. Hond in de verte, nog amper zichtbaar, J.J. rustig (nog geen tekenen van opwinding te zien)?? Dan beloning. Zodra er iets van stress of opwinding te zien is, negeren, omdraaien en weglopen zonder iets te zeggen. En als hij begint te blaffen dan ben je eigenlijk al te laat. Dit gaat dus zeer waarschijnlijk maanden duren, of langer.
GT heeft ook gezegd dat zij zoiets normaal niet aanraadt bij kleine honden, maar J.J. gedraagt zich zo overdreven dat het echt niet meer werkt om gewoon over straat te gaan. Hij weet zich altijd zo te wringen dat hij nog 'achteruit gaat blaffen', zodat zijn gedrag (het 'wegjagen' van de andere hond) altijd zelfbelonend is. Kleine hondjes zijn wendbaar!!!
Zelfs de U-lead werkt niet, want die hebben we ook al geprobeerd. Daar trekt ie zich echt helemaal niks van aan!
De GT heeft ons precies uitgelegd hoe we een halti aan moeten meten en hoe hij er langzaam aan kan wennen. Het is echt van belang dat hij er aan went en zich er niet aan irriteert, anders werkt het niet. Dus ik doe het echt zo voorzichtig mogelijk en ben pas van plan om er over een week of zo echt buiten mee te gaan wandelen. Ik ben me er van bewust dat het enkel een hulpmiddel is. Maar J.J.'s gedrag moet wel kans hebben om uit te doven.
Het valt me op dat de reacties op het forum tot nu toe niet al te negatief zijn. Ik had er in het begin zo mijn bedenkingen bij, omdat het toch als het ware een constante dominante handeling is om met een halti te lopen. Volgens mij is het alleen een correctie als de hond de lijn strak trekt toch? Maar goed, ik heb es nagedacht
: als baas ben je toch ook dominant over de hond, vooral tijdens het wandelen, dus wat is hier 'erg' aan?

Misschien moet ik eerst even preciezer uitleggen waarom ik deze vraag heb gesteld. Heb het al eerder op dit forum uitgelegd (bij Gedrag), maar zal het nog even hier vertellen zodat jullie geen moeite hoeven te doen het op te zoeken

J.J. is een herplaatser van nu bijna 11 maanden. In het gezin waar hij vandaan komt werd hij continu aangevallen door hun andere hond. Daardoor is J.J. nu niet meer te handhaven als hij (vooral aan de lijn) andere honden tegenkomt. Hij blaft al als hij een hond als een stipje in de verte ziet verschijnen. Dit gedrag wordt steeds erger. Hij hangt als een gek in de lijn, keihard blaffend en is echt agressief. Als hij de kans krijgt valt hij uit. Dit gedrag komt echt voort uit angst en onzekerheid (hij heeft een lage houding). Hij heeft nooit geleerd wat 'normaal' gedrag is. Die andere hond uit dat gezin viel immers ook 'zomaar' uit.
De cursus die wij volgen op de hondenschool is helemaal geen succes en lijkt de problemen te verergeren. Daarom hebben wij een gedragstherapeute ingeschakeld en die is gisteren bij ons thuis geweest. Zij heeft een hoop goede adviezen gegeven. Nu kwam ze dus ook met het idee van een halti/gentle leader of follow me. Volgens haar is zijn gedrag dan beter te sturen en zou het er wellicht zelfs voor kunnen zorgen dat hij zich wat zelfverzekerder gaat voelen.
Het plan is nu om als het ware helemaal van voor af aan te beginnen. Dus niet meer naar andere honden toe maar met super kleine stapjes. Hond in de verte, nog amper zichtbaar, J.J. rustig (nog geen tekenen van opwinding te zien)?? Dan beloning. Zodra er iets van stress of opwinding te zien is, negeren, omdraaien en weglopen zonder iets te zeggen. En als hij begint te blaffen dan ben je eigenlijk al te laat. Dit gaat dus zeer waarschijnlijk maanden duren, of langer.
GT heeft ook gezegd dat zij zoiets normaal niet aanraadt bij kleine honden, maar J.J. gedraagt zich zo overdreven dat het echt niet meer werkt om gewoon over straat te gaan. Hij weet zich altijd zo te wringen dat hij nog 'achteruit gaat blaffen', zodat zijn gedrag (het 'wegjagen' van de andere hond) altijd zelfbelonend is. Kleine hondjes zijn wendbaar!!!

De GT heeft ons precies uitgelegd hoe we een halti aan moeten meten en hoe hij er langzaam aan kan wennen. Het is echt van belang dat hij er aan went en zich er niet aan irriteert, anders werkt het niet. Dus ik doe het echt zo voorzichtig mogelijk en ben pas van plan om er over een week of zo echt buiten mee te gaan wandelen. Ik ben me er van bewust dat het enkel een hulpmiddel is. Maar J.J.'s gedrag moet wel kans hebben om uit te doven.
Het valt me op dat de reacties op het forum tot nu toe niet al te negatief zijn. Ik had er in het begin zo mijn bedenkingen bij, omdat het toch als het ware een constante dominante handeling is om met een halti te lopen. Volgens mij is het alleen een correctie als de hond de lijn strak trekt toch? Maar goed, ik heb es nagedacht

-
- Zeer actief
Nanna schreef:Ik snap al niet dat je het je hond überhaupt ooit hebt toegestaan om uit te vallen naar andere honden, zéker niet als je hem al vanaf pup hebt.
Bij oudere honden met probleemgedrag kan ik me er van alles bij voorstellen maar bij een hond die je vanaf pup hebt vind ik het eerlijk gezegd een brevet van onvermogen.
Nou zoals je net hebt kunnen lezen is dit niet het geval. Wij hebben J.J. met bijna 9 maanden in huis gekregen en toen deed hij dit al (al is het wel erger geworden, omdat we J.J. dwongen om naar/langs andere honden te lopen).
-
- Zeer actief
Een hond corrigeren die volledig door het lint gaat en totaal niet meer aanspreekbaar is, heeft volgens mij niks te maken met positivisme. Sterker nog, die hond valt niet te corrigeren en je maakt het erger, vooral omdat het voortkomt uit angst. Ik hou wel degelijk rekening met de achtergrond van de hond. Al is het misschien een 'onzinverhaal', duidelijk is dat het gedrag voortkomt uit angst en corrigeren bij uitvallen werkt naar mijn idee dan niet echt bevorderend voor het zelfvertrouwen.Nanna schreef:Dat idee zou ik laten varen. Niet gaan denken "het komt ómdat..."Ikke1980 schreef: J.J. is een herplaatser van nu bijna 11 maanden. In het gezin waar hij vandaan komt werd hij continu aangevallen door hun andere hond. Daardoor is J.J. nu niet meer te handhaven als hij (vooral aan de lijn) andere honden tegenkomt.
Dat is hetzelfde als mensen die aankomen met het onzinverhaal dat hun hond ooit is aangevallen door een grote zwarte hond (altijd zwart, gek is dat) en DUS nu als een hysterische uitvalt.![]()
Hij vertoont dit gedrag NU dus je hebt er NU mee te dealen. Laat dat verleden maar voor wat het is.
Het is praktisch iedere hond af te leren dus stort je vol positivisme in het heropvoedingstraject. Zelf ben ik niet van de touwen en tuigages, ik los het liever zo op. Maar voor een ander kan het, mits goed gebruikt, een uitstekend hulpmiddel zijn.Succes!
Ik ga liever voor de rustigere aanpak van de GT, dat werkt voor zowel de hond als voor mij positiever

-
- Zeer actief
Ik heb me laten vertellen dat dat uitvallen meestal angst gerelateerd is , en dat die honden gewoon geleerd hebben dat de aanval de beste verdediging isIkke1980 schreef:Een hond corrigeren die volledig door het lint gaat en totaal niet meer aanspreekbaar is, heeft volgens mij niks te maken met positivisme. Sterker nog, die hond valt niet te corrigeren en je maakt het erger, vooral omdat het voortkomt uit angst. Ik hou wel degelijk rekening met de achtergrond van de hond. Al is het misschien een 'onzinverhaal', duidelijk is dat het gedrag voortkomt uit angst en corrigeren bij uitvallen werkt naar mijn idee dan niet echt bevorderend voor het zelfvertrouwen.Nanna schreef:Dat idee zou ik laten varen. Niet gaan denken "het komt ómdat..."Ikke1980 schreef: J.J. is een herplaatser van nu bijna 11 maanden. In het gezin waar hij vandaan komt werd hij continu aangevallen door hun andere hond. Daardoor is J.J. nu niet meer te handhaven als hij (vooral aan de lijn) andere honden tegenkomt.
Dat is hetzelfde als mensen die aankomen met het onzinverhaal dat hun hond ooit is aangevallen door een grote zwarte hond (altijd zwart, gek is dat) en DUS nu als een hysterische uitvalt.![]()
Hij vertoont dit gedrag NU dus je hebt er NU mee te dealen. Laat dat verleden maar voor wat het is.
Het is praktisch iedere hond af te leren dus stort je vol positivisme in het heropvoedingstraject. Zelf ben ik niet van de touwen en tuigages, ik los het liever zo op. Maar voor een ander kan het, mits goed gebruikt, een uitstekend hulpmiddel zijn.Succes!
Ik ga liever voor de rustigere aanpak van de GT, dat werkt voor zowel de hond als voor mij positiever

en je zult het moeten doorbreken, of je dat met of zonder hulpmiddelen doet zal ook van de grootte en kracht van de hond afhangen denk ik.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Ikke1980 schreef:Een hond corrigeren die volledig door het lint gaat en totaal niet meer aanspreekbaar is, heeft volgens mij niks te maken met positivisme. Sterker nog, die hond valt niet te corrigeren en je maakt het erger, vooral omdat het voortkomt uit angst. Ik hou wel degelijk rekening met de achtergrond van de hond. Al is het misschien een 'onzinverhaal', duidelijk is dat het gedrag voortkomt uit angst en corrigeren bij uitvallen werkt naar mijn idee dan niet echt bevorderend voor het zelfvertrouwen.Nanna schreef:Dat idee zou ik laten varen. Niet gaan denken "het komt ómdat..."Ikke1980 schreef: J.J. is een herplaatser van nu bijna 11 maanden. In het gezin waar hij vandaan komt werd hij continu aangevallen door hun andere hond. Daardoor is J.J. nu niet meer te handhaven als hij (vooral aan de lijn) andere honden tegenkomt.
door niks te doen beloon je de hond. er is geen grotere afgang voor je hond dan weggedraaid worden van hetgeen hij aanblaft. dus heel simpel als hij dat doet niks zeggen, niks roepen, rustig omdraaien en weglopen. evt weer omdraaien en elke keer als hij weer uitvalt weer hém weg laten draaien.

- Carma
- Zeer actief
Maar is dit niet juist wat een bange, onzekere hond wil? Weg wezen van die enge honden? Lijkt mij dan juist een beloning. Als ik een spin zie weet ik niet hoe hard ik weg moet komen. Ik heb liever dat mensen dan de deur voor me open doen dat ze mij een koekje gevenIkke1980 schreef: Het plan is nu om als het ware helemaal van voor af aan te beginnen. Dus niet meer naar andere honden toe maar met super kleine stapjes. Hond in de verte, nog amper zichtbaar, J.J. rustig (nog geen tekenen van opwinding te zien)?? Dan beloning. Zodra er iets van stress of opwinding te zien is, negeren, omdraaien en weglopen zonder iets te zeggen. En als hij begint te blaffen dan ben je eigenlijk al te laat. Dit gaat dus zeer waarschijnlijk maanden duren, of langer.

Ik denk dat als je tekenen van stress ziet, dat je dán al een stap teveel heb genomen en dus de afstand nog meer moet vergroten.

-
- Zeer actief
Dit zei de GT ookdus heel simpel als hij dat doet niks zeggen, niks roepen, rustig omdraaien en weglopen. evt weer omdraaien en elke keer als hij weer uitvalt weer hém weg laten draaien.

-
- Zeer actief
Daar heb je gelijk in! Dat is ook de bedoeling. Inderdaad, als je al iets van opwinding ziet is het eigenlijk al te laat. Maar het beste wat je dan kan doen is gewoon omdraaien, zonder iets te zeggen, de hond negeren en pas belonen als hij rustig is.Carma schreef:Maar is dit niet juist wat een bange, onzekere hond wil? Weg wezen van die enge honden? Lijkt mij dan juist een beloning. Als ik een spin zie weet ik niet hoe hard ik weg moet komen. Ik heb liever dat mensen dan de deur voor me open doen dat ze mij een koekje gevenIkke1980 schreef: Het plan is nu om als het ware helemaal van voor af aan te beginnen. Dus niet meer naar andere honden toe maar met super kleine stapjes. Hond in de verte, nog amper zichtbaar, J.J. rustig (nog geen tekenen van opwinding te zien)?? Dan beloning. Zodra er iets van stress of opwinding te zien is, negeren, omdraaien en weglopen zonder iets te zeggen. En als hij begint te blaffen dan ben je eigenlijk al te laat. Dit gaat dus zeer waarschijnlijk maanden duren, of langer.![]()
Ik denk dat als je tekenen van stress ziet, dat je dán al een stap teveel heb genomen en dus de afstand nog meer moet vergroten.
-
- Zeer actief
De GL kan helpen omdat jij dan kunt bepalen wat hij ziet. Maar toch, maar toch, maar toch... zou ik vooral ook mezelf richten op hoe ik ermee omga. En ik vrees dat ik in staat ben om hem met GL om gewoon overal mee naar toe te nemen, en dan in zo'n tempo dat hij niet de kans krijgt zich druk te maken. Gaat-ie over de rooie? Rustig wachten tot hij zijn energie verbruikt heeft en hem dan inprenten wel gedrag ik wel wil zien. Dan sta ik maar even voor paal met een schuimbekkende hond, soit.Ikke1980 schreef:Dit zei de GT ookdus heel simpel als hij dat doet niks zeggen, niks roepen, rustig omdraaien en weglopen. evt weer omdraaien en elke keer als hij weer uitvalt weer hém weg laten draaien.
Maar ja, daarom ben ik ook geen GT.