Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voetzooltje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Voetzooltje

Ongelezen bericht door Inge »

Godver...er heerst hier iets geloof ik.

Kom net thuis om de honden uit te laten, trekt Biène met haar poot. :boos:
Vorige week had ze dat ook al een dagje (vrijdag) maar toen kon ik niets vinden. Nu weer goed gekeken, lijkt het alsof haar voetzooltje van haar rechterachterpoot loskomt :eek:

Afbeelding

Weet niet of het goed te zien is, maar bij het grootste zooltje in het midden hangt een losse flap en op het zooltje daar rechtsboven (op de foto links) hangt ook een flapje. :denken:
Denk dat ze daardoor wat trekt met haar poot, het is het enige wat ik kan vinden namelijk.

Ik heb wel eens iets gelezen over berkenteer oid om de zooltjes wat harder te maken?
Weet iemand wat ik het beste kan gebruiken en waar ik dat kan halen?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Voetzooltje

Ongelezen bericht door Branka »

Berkenteer wordt bij paarden gebruikt om de zool/straal te versterken en ontstekingen te voorkomen. Dus je kan wel raden waar je dat kan halen :wink: Maar dat zou ik niet zo snel gebruiken. Als het een steekkanaal is, dan is het zaak dat je het goed schoonmaakt, b.v. weken in biotex groen of soda (moet je trouwens ook voor je teer gebruikt). Evt. een schoentje om het zooltje te beschermen. En opletten dat wat de scheur heeft gemaakt wel eruit is.
Jari heeft het ooit gehad en bij hem ging het niet goed dicht. De d.a. heeft het toen geopereerd en gehecht. Nadat het toen was geheeld had ie nergens meer last van.
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Is de voetzool echt gescheurd door iets? meestal ziet het er dan wat roder uit en bloed het ook nu lijkt het alsof ie erg droog is en daarom gescheurd is...Maar ik kan het niet goed zien...

Als Laika wat heeft smeer ik er altijd een beetje honingzalf op en zorg dat het niet vies wordt meestal is het met een paar dagen goed ingedroogd en mag alles weer. het geneest vaak wel erg snel. Nu is het bij jouw hond wel een groot stuk...
Groetjes Lianne
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

tegenwoordig heet dat stockholmer teer wij hebben het bij ivo gebruikt toen hij zijn remkussentjes helemaal open had liggen, het heeft goed gewerkt alles is goed genezen en je ziet er niks meer van..
Het stinkt wel en je kunt het het beste wel verbinden want je krijgt het niet uit je kleren of meubels..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Keeff had ook eens een kapot zooltje. Toen heb ik hem een sokje omgedaan en 3x per dag effe pootje baden in soda water. Ik zou het wel schoon houden (weet niet of je dat al doet, maar is maar een tip ;)). Hoe je de voetzooltjes harder kan krijgen: I don't have a clue.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Miss_Liz schreef:tegenwoordig heet dat stockholmer teer wij hebben het bij ivo gebruikt toen hij zijn remkussentjes helemaal open had liggen, het heeft goed gewerkt alles is goed genezen en je ziet er niks meer van..
Het stinkt wel en je kunt het het beste wel verbinden want je krijgt het niet uit je kleren of meubels..
Het is hetzelfde :wink: Stockholmerteer is volgens mij een merknaam. Ik heb zelf pas berkenteer gekocht en voordeel van het merk dat ik kocht (ben naam ff kwijt) was dat het in een potje met schroefdeksel zat met daaraan een kwast. Stockholmerteer zit in een blikje en je moet een losse kwast kopen.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

lianne05 schreef:Is de voetzool echt gescheurd door iets? meestal ziet het er dan wat roder uit en bloed het ook nu lijkt het alsof ie erg droog is en daarom gescheurd is...Maar ik kan het niet goed zien...

Als Laika wat heeft smeer ik er altijd een beetje honingzalf op en zorg dat het niet vies wordt meestal is het met een paar dagen goed ingedroogd en mag alles weer. het geneest vaak wel erg snel. Nu is het bij jouw hond wel een groot stuk...
Het lijkt inderdaad vooral heel erg droog.
Ik zie nergens bloed, ik mag er ook aanzitten zonder reactie.
Het lijkt echt of er een laagje weggesleten is oid en het "oud" vel is wat er nog zit...het is echt een flapje. Daaronder is het gewoon weer zwart. :denken:
Op haar andere achterpoot heeft ze het ook maar minder.
Honingzalf....haal ik dat bij de drogist? Dan ga ik er morgen gelijk ff achteraan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Finn had ook eens in het midden van de voetzool een stuk eraf.. zag er ongeveer net zo uit als de plek op jouw foto.. ik kon bij de da Clindacutin halen, zijzelf was er vol lof over en dit smeerseltje nam ze altijd mee op reis :wink:
Ik moest het op de plek smeren en het dan afgedekt houden.. ook ivm straatvuil, bij Finn was het wel nog open.. heb dat middel eropgedaan en een enkelkousje omgedaan wat ik vastzette met tape
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Stockholmer teer is wel handig als de zoolkussentjes snel slijten, en tegen kloofjes en zo. Je kunt het bij winkels zoals de Welkoop en Boerenbond halen. Wel oppassen dat hondlief niet gelijk weer over tapijt en bank dendert, je krijgt heule hardnekkige vlekken ervan in bekleding. ;)
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Is het niet een soort stukgelopen blaar? Mijn herder heeft dat ook eens gehad, zag er ook ongeveer zo uit.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet het echt niet :denken:
Biène heeft altijd wel wat droge voetzolen en haar nagels brokkelen ook wel wat, maar ze houdt dat zelf gewoon bij.
Ik kijk normaal ook nooit echt onder haar poten, alleen omdat ze vandaag trok met haar poten ging ik op onderzoek uit.
Overigens loopt ze nu gewoon weer goed. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Als het verder geen wond is .. maar bij mijn hond was er waarschijnlijk door een stuk glas een flap afgesneden.. of misschien een scherpe steen.. was een ronde verdieping in het midden van de voetzool het zag er net zo uit.. en het bloedde ook niet.. en op gras lopen merkte je niets aan hem maar op het schelpenpad en steentjes ondergrond zag je hem die poot wel ontzien.. vandaar dat ik toen ook checkte en het ontdekte..
Wellicht is het bij jouw hond wel ongemerkt gebeurd en heeft het zich zelf hersteld..is het nu al geheeld.. ik zou even in de gaten houden of het misschien toch niet vochtig wordt in de zin dat de wond toch weer open gaat..
Ze kan natuurlijk even weer op een kiezeltje zijn gestapt wat de mankreactie gaf omdat de voetzool niet helemaal dicht en vol is nu..
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Als het geen wond is zou ik er verder niks opsmeren, die honingzalf waar ik het over had is bij de DA te verkrijgen maar volgens mij ook via internet, dat is meer voor open wondjes...
Ik krijg een beetje het idee dat je hond juist hele droge voetzolen heeft en dat ie daardoor is gaan scheuren, ziet er niet uit dat iets scherps bijv. ervoor gezorgt heeft...
ik zou dan juist niet de voetzool harder gaan maken maar juist soepeler...als wij bijv. kloven hebben door een droge huid smeren we er ook iets op...
Volgens mij kan je hier heel goed uierzalf voor gebruiken!
Groetjes Lianne
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hera heeft in Zeeland ook wat sneetjes opgelopen in haar voetzoeltjes. Er liggen daar bij de zee van die vlijmscherpe kokkels.
Ik doe er eigenlijk niets aan, heb het 1x even goed schoon gemaakt met wat biotex omdat er 1 behoorlijk diepe snee zat.
Ondertussen wordt het sneetje al steeds mooier en dichter.
Het deed Hera ook wel zeer hoor, die heeft ook lopen te manken en nu nog steeds als ze bijv. over kiezels heen moet (doen we dus ook maar niet).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”