Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
rashonden zonder papieren zijn geen rashonden
Moderator: moderatorteam
rashonden zonder papieren zijn geen rashonden
ik weet niet of dit topic al expliciet bestaat, maar ben benieuwd naar jullie mening.
ja of nee?
en motiveer je antwoord
zelf antwoord ik ja, op voorwaarde dat ze aan de rasstandaard voldoen, niet alleen uitlerlijk, maar ook wat karakter en werkcapaciteiten betreft.
ja of nee?
en motiveer je antwoord
zelf antwoord ik ja, op voorwaarde dat ze aan de rasstandaard voldoen, niet alleen uitlerlijk, maar ook wat karakter en werkcapaciteiten betreft.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Re: rashonden zonder papieren zijn geen rashonden
een hond zonder papier kan lijken op een ras, maar je kan er niet van weten of het ook werkelijk echt dat ras is, dus wat dat betreft.. idd een hond zonder papier is geen rashond.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Ben ik het mee eens.
Niet dat ze minder zijn of dat er per definitie iets anders doorheen zit, maar een 'echte' rashond is het niet.. Wel een goede look-a-like..
Niet dat ze minder zijn of dat er per definitie iets anders doorheen zit, maar een 'echte' rashond is het niet.. Wel een goede look-a-like..

- Roelfien
- Zeer actief
Een hond, die geen papieren heeft, maar zijn ouders wel en beiden van hetzelfde ras zijn, is een rashond. Als de ouders ook geen papieren hebben, maar wel aantoonbaar wie hun ouders zijn, van een bepaald ras, is voor mij ook een rashond.
De papieren bepalen niet, de stamboom bepaalt. En dat hoeft niet altijd met een papiertje van een bepaald instituut aantoonbaar te zijn. Als iemand zelf een overzicht bij houdt van zijn de honden, de herkomst en de voorouders, dan is dat niets minder dan een papiertje van de raad van beheer. (Meestal vraagt imand, die het zo goed bijhoudt, ook de papieren van de raad van beheer aan, maar het hoeft dus niet)
Want andersom wordt er ook flink gesjoemeld in hondenfokland en zijn er niet rasechte honden met een stamboom van de raad van beheer.
Dus afkomst / stamboom bepaalt, in mijn idee, en niet het papiertje an sich.
Alleen kan je met een hond zonder papieren vaak niet meer aantonen wie de ouders zijn, en dat maakt het discutabel als je zelf zou willen fokken met je hond. Want tja, dan zou de eigenaar van de ouderhonden ook moeten getuigen dat het daadwerkelijk een pup is van de ouderhonden.
De papieren bepalen niet, de stamboom bepaalt. En dat hoeft niet altijd met een papiertje van een bepaald instituut aantoonbaar te zijn. Als iemand zelf een overzicht bij houdt van zijn de honden, de herkomst en de voorouders, dan is dat niets minder dan een papiertje van de raad van beheer. (Meestal vraagt imand, die het zo goed bijhoudt, ook de papieren van de raad van beheer aan, maar het hoeft dus niet)
Want andersom wordt er ook flink gesjoemeld in hondenfokland en zijn er niet rasechte honden met een stamboom van de raad van beheer.
Alleen kan je met een hond zonder papieren vaak niet meer aantonen wie de ouders zijn, en dat maakt het discutabel als je zelf zou willen fokken met je hond. Want tja, dan zou de eigenaar van de ouderhonden ook moeten getuigen dat het daadwerkelijk een pup is van de ouderhonden.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
eensRoelfien schreef:Een hond, die geen papieren heeft, maar zijn ouders wel en beiden van hetzelfde ras zijn, is een rashond. Als de ouders ook geen papieren hebben, maar wel aantoonbaar wie hun ouders zijn, van een bepaald ras, is voor mij ook een rashond.

Iedereen mag denken, vinden en roepen dat Rimpel geen rashond is, maar hij is toch wel een gevalletje duidelijk, maar goed dat vind ik dan he?

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja tuurlijk, mee eens hoor, maar dat komt niet heel veel voor, ik bedoel, er kan wel gezegd worden, pa en ma hebben papieren dus... ( of zelfs opa /oma) maar vaak is dat dan toch even anders. en idd de stamboom bepaalt, een hond is niet minder zonder, maar wel minder rashond, qua naam dan he.Roelfien schreef:Een hond, die geen papieren heeft, maar zijn ouders wel en beiden van hetzelfde ras zijn, is een rashond. Als de ouders ook geen papieren hebben, maar wel aantoonbaar wie hun ouders zijn, van een bepaald ras, is voor mij ook een rashond.
ik lees het hier ook wel, nee geen stamboom, maar mama of papa wel hoor, en heul vaak is dat ook niet waar, leuk praatje van de verkoper.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
yamie schreef:ja tuurlijk, mee eens hoor, maar dat komt niet heel veel voor, ik bedoel, er kan wel gezegd worden, pa en ma hebben papieren dus... ( of zelfs opa /oma) maar vaak is dat dan toch even anders. en idd de stamboom bepaalt, een hond is niet minder zonder, maar wel minder rashond, qua naam dan he.Roelfien schreef:Een hond, die geen papieren heeft, maar zijn ouders wel en beiden van hetzelfde ras zijn, is een rashond. Als de ouders ook geen papieren hebben, maar wel aantoonbaar wie hun ouders zijn, van een bepaald ras, is voor mij ook een rashond.
ik lees het hier ook wel, nee geen stamboom, maar mama of papa wel hoor, en heul vaak is dat ook niet waar, leuk praatje van de verkoper.
eens met beide dames. uiterlijk vind ik trouwens niet een graadmeter.
ik ken een super rastypische cane corso. helaas is het een boxerkruising

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Rashond benadert de rasbeschrijving en of die papier heeft of niet of een hond voldoet aan een rasbeschrijving of niet. Dus nee ik vind een rashond niet iets wat toebedeelt is aan een papiertje hebben van raad van beheer.
Papiertje van raad van beheer verzekert je alleen maar dat het dier raszuiver gefokt is. en ook dit geeft niet de garantie dat een dier aan de rasbeschrijving voldoet.
En in bepaalde rassen heb je natuurlijk splitsingen van groepen. Zo bij de border collie kan de hond ook nog bij de isds geregistreerd zijn in plaats van raad van beheer. En volgens mij zijn er bij de saarlooswolfshonden inmiddels ook 2 verschillende partijen?
Papiertje van raad van beheer verzekert je alleen maar dat het dier raszuiver gefokt is. en ook dit geeft niet de garantie dat een dier aan de rasbeschrijving voldoet.
En in bepaalde rassen heb je natuurlijk splitsingen van groepen. Zo bij de border collie kan de hond ook nog bij de isds geregistreerd zijn in plaats van raad van beheer. En volgens mij zijn er bij de saarlooswolfshonden inmiddels ook 2 verschillende partijen?

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
type verschil. verschillende meningen enz. dat is er ook, maar ik denk dat je dan het woord rashond niet helemaal snapt, althans niet in de zin zoals het bedoelt word, het gaat er puur om, dat het een hond is, die ook werkelijk van een bepaald ras is, dus een kruising tussen een hupla en een huplo, kan lijken op een hupla, maar dat is het dan dus niet, want er zit een huplo doorheen.gyanty schreef:Rashond benadert de rasbeschrijving en of die papier heeft of niet of een hond voldoet aan een rasbeschrijving of niet. Dus nee ik vind een rashond niet iets wat toebedeelt is aan een papiertje hebben van raad van beheer.
een rashond is een hond, waarvan de afstamming bekend is, meerdere generaties hetzelfde ras.
type verschil in het ras, dat is dus een andere discussie en ook in welk stamboek de hond staat.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
een rashond heeft aantoonbare bewijzen dat die tot één en hetzelfde ras hoort, al een paar generaties lang.
maar als iemand zijn Huplo die een kruising is van een Huplo en een Hupla, benoemt als zijnde een Huplo, dan doet die maar voor mijn part. Zonder aantoonbare bewijzen zal deze Huplo toch nooit mogen huppen met de mijne
maar als iemand zijn Huplo die een kruising is van een Huplo en een Hupla, benoemt als zijnde een Huplo, dan doet die maar voor mijn part. Zonder aantoonbare bewijzen zal deze Huplo toch nooit mogen huppen met de mijne

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Als ik een Duitse Herder zie maar hij heeft geen stamboom, blijft het voor mij een Duitse Herder. Ook al zit er ergens misschien iets anders doorheen, dat gebeurd bij sommige stamboomhonden ook.
Zelfde met Jack Russells... Ik blijd degene die er veel op lijken een Jack Russell noemen, die met kromme pootjes noem ik hussels of pukkels. Ik snap nooit waarom fokkers er zo fel op tegen zijn, omdat het ten nadele van het ras is hoor je dan. Hoezo? Zelf wordt er beweerd dat het geen rashonden zijn, maar ze vormen wel een bedreiging voor hun stamboomhondjes?
Zelfde met Jack Russells... Ik blijd degene die er veel op lijken een Jack Russell noemen, die met kromme pootjes noem ik hussels of pukkels. Ik snap nooit waarom fokkers er zo fel op tegen zijn, omdat het ten nadele van het ras is hoor je dan. Hoezo? Zelf wordt er beweerd dat het geen rashonden zijn, maar ze vormen wel een bedreiging voor hun stamboomhondjes?

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Benoemen vind ik weer wat anders dan ook zijn..
Zo heb ik Boomer, kruising kooikerhondje nog wat.. Zo in een gesprek noem ik m gewoon kooiker, gaan we verder praten, leg ik uit dat hij (hoogstwaarschijnlijk) een kruising is, maar onbekend waarmee, omdat de 'fokkers' vol bleven houden dat hij een raszuivere kooiker is. Hij is dus geen rashond, maar ik noem m wel kooiker.
Wendy, de jack van buren verderop noem ik een jack russel, al heeft ze geen stamboom en komt ze uit een dierenwinkel in Brabant.. Ze is alleen geen rashond vind ik, maar 'voor het gemak' noem ik haar een jack russel.
Zo heb ik Boomer, kruising kooikerhondje nog wat.. Zo in een gesprek noem ik m gewoon kooiker, gaan we verder praten, leg ik uit dat hij (hoogstwaarschijnlijk) een kruising is, maar onbekend waarmee, omdat de 'fokkers' vol bleven houden dat hij een raszuivere kooiker is. Hij is dus geen rashond, maar ik noem m wel kooiker.
Wendy, de jack van buren verderop noem ik een jack russel, al heeft ze geen stamboom en komt ze uit een dierenwinkel in Brabant.. Ze is alleen geen rashond vind ik, maar 'voor het gemak' noem ik haar een jack russel.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Of een hond een rashond is of niet, hoeft niet per definitie af te hangen of de hond wel of geen stamboom heeft. Veel fokkers houden zelf bij waar de eigen honden en voorouders vandaan komen. Het hebben van een stamboom van de hond “verzekerd” nieuwe eigenaren er daarentegen wel van dat ze geen “kat” in de zak kopen. En wil je echt een “ras” hond kopen zou ik persoonlijk nooit een hond zonder stamboom kopen 

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Nanna schreef:Een kruising tussen twee huplo's met een stamboom geeft pups. Maar als de fokkert vergeten is er papieren bij aan te vragen dan blijven die pups voor mij gewoon echte huplo's.
ja voor mij ook hoor, mits ik zeker weet dat mama en papa ook echt huplo zijn ( en het vergeten van papieren aanvragen dan wel geheel correct en waarheid is

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
maar dat ondersteunt toch juist wat ik zeg?Nanna schreef:Vaak zie je dat toch wel hoor.yamie schreef:Nanna schreef:Een kruising tussen twee huplo's met een stamboom geeft pups. Maar als de fokkert vergeten is er papieren bij aan te vragen dan blijven die pups voor mij gewoon echte huplo's.
ja voor mij ook hoor, mits ik zeker weet dat mama en papa ook echt huplo zijn ( en het vergeten van papieren aanvragen dan wel geheel correct en waarheid is)
Hier in de buurt kwam een Engelse Cockerpup wonen, althans, dat dachten die mensenIk hinnikte eens smakelijk en zei dat ik het een prachthondje vond (en dat vond ik ook écht) maar dat het beslist geen kokkert was. Ik werd aangekeken of ik niet wies was.
Maar nu, twee jaar later, is die hond net zo groot als een kleine Golden retriever en geven ze me gelijk. Tis overigens nog steeds een erg mooie hond

en over mooi, lief, waardevol, geliefd, enz enz, daar heb ik het ook niet over hoor, dat word nog wel eens erin gegooid, als ik zeg, uh ja maar dat is geen blablabla, dan krijg je, pffff maar hij/zij is heulll lief hoor en veeeeeel gezonder en mooies dan ... ! uh oke... maar ik heb het puur over de "feitelijke" kant
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Als het op een Kooiker lijkt, noem ik het wel Kooiker. Maar vraag je me of het een rashond is terwijl hij geen stamboom heeft, dan zeg ik nee. Ik snap nooit zo goed dat het gevoelig ligt bij mensen die een look a like rashond hebben. Als je het zo belangrijk vindt, dan kies je toch voor een hond met stamboom?

Linda, Izzie en Bram
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Yla is een Rottweilerteef, maar we weten echt helemaal niks van haar achtergrond, ook nog helemaal fout gekocht, voor ons is ze een Rottweiler. Maar ze heeft geen stamboom, dus eigenlijk is ze onze Rottie-dinges.

- Marley1
- Vaste gebruiker
Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren.
Bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Bob
Bob
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Als een rottweiler op een rottweiler lijkt of een labrador op een labrador of een cocker spaniel op een cocker spaniel (dus alle uiterlijke kenmerken kloppen) zal ik de honden ook zo noemen. Ik ga niet eerst aan de eigenaren vragen of ze wel of niet in het bezit zijn van een boom. 

- Roelfien
- Zeer actief
Het maakt mij verder niet zoveel uit of men mijn herder wel of niet een echte hollander vindt. Maar zijn ouders zijn bekend en zijn hollanders, zijn voorouders zijn hollanders, de dekking tussen pa en ma staat op papier, alleen heeft Toop geen papier. Blijft het voor mij toch een rasechte hollander, die ik ook kan vergelijken met andere honden van hetzelfde ras.
Ik vind wel dat er soms door de fokkers erg rigide gedaan wordt over wanneer een hond wel of niet een rashond genoemd mag worden. Terwijl ze zelf wel (welliswaar gecontroleerd) om het ras gezond te houden een zijstapje maken door een naburig ras er doorheen te fokken en dan na een paar generaties weer te roepen: rasecht, met papiertje van de raad van beheer.
Tis ook maar net wat je met elkaar daarover afspreekt.

Ik vind wel dat er soms door de fokkers erg rigide gedaan wordt over wanneer een hond wel of niet een rashond genoemd mag worden. Terwijl ze zelf wel (welliswaar gecontroleerd) om het ras gezond te houden een zijstapje maken door een naburig ras er doorheen te fokken en dan na een paar generaties weer te roepen: rasecht, met papiertje van de raad van beheer.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Rami schreef:Als een rottweiler op een rottweiler lijkt of een labrador op een labrador of een cocker spaniel op een cocker spaniel (dus alle uiterlijke kenmerken kloppen) zal ik de honden ook zo noemen. Ik ga niet eerst aan de eigenaren vragen of ze wel of niet in het bezit zijn van een boom.
ik kan er, als fokker en liefhebber, dus idd kriegel van worden, als men van alles en nog wat Jr noemt, maar goed, dan heb ik het ook over echt van alles ( bruin, B&T, blauw, gestroomd) of als het maar vlekken heeft.
het is dan ook vaak, het beeld wat er al bestaat, wat daardoor nog erger gemaakt word, en dat is iets wat ik als rasliefhebber wel tegen wil gaan ja.
ik vind het juist ergelijk, dat mensen , die niet de moeite willen nemen om een goed gefokt rashondje te kopen, wel hun pretnest/broodfok hondje een rasnaam geven. en o wee je daar dan iets van zegt, dan ben ik de arrogante fokker die schijnbaar de papieren in een gouden lijstje aan de muur heeft hangen en moet ik 1000 keer horen dat hun hondje net zo lief, zo niet liever is als mijn hondjes met papier ( alsof het daar over gaat)
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je dan een rashond wil, koop er dan ook een met een stamboom. En dat heeft niets te maken of een hond wel of niet lief is.yamie schreef: ik kan er, als fokker en liefhebber, dus idd kriegel van worden, als men van alles en nog wat Jr noemt, maar goed, dan heb ik het ook over echt van alles ( bruin, B&T, blauw, gestroomd) of als het maar vlekken heeft.
het is dan ook vaak, het beeld wat er al bestaat, wat daardoor nog erger gemaakt word, en dat is iets wat ik als rasliefhebber wel tegen wil gaan ja.
ik vind het juist ergelijk, dat mensen , die niet de moeite willen nemen om een goed gefokt rashondje te kopen, wel hun pretnest/broodfok hondje een rasnaam geven. en o wee je daar dan iets van zegt, dan ben ik de arrogante fokker die schijnbaar de papieren in een gouden lijstje aan de muur heeft hangen en moet ik 1000 keer horen dat hun hondje net zo lief, zo niet liever is als mijn hondjes met papier ( alsof het daar over gaat)
-
- Zeer actief
Voor mij hoeft een hond geen boom te hebben om tot een ras te behoren, pa en ma een hus, opa en oma een hus dan is de hond een hus.
Je kunt dan toch niet spreken van een niet te herleiden kruising.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
uh ja, ik heb jou ook al (meerdere keren) gevraagd wie de ouders dan zijn, daarop kon en kan je geen antwoord geven, ik ken de praatjes heel goed hoor, stamboom kon wel, maar niet gedaan omdat blablabla... en mensen geloven dat.lor1_1984 schreef:Mijn moeder heeft dus een papierlose JRT rondlopen waarvan we weten dat het eeen echte is.
Waarom er geen papier bij zit?
Zonder was ze goedkoper, maar de keuze voor stamboomaanvraag had haar vorige eigenaar wel.
Dit weet ik omdat m'n moeder mee was toendertijd.
Daarom blijf ik dus vast houden aan het JRT, terwijl iemand als bijv Noor het een Jack Hussel noemt ivm de ontbreklende papieren.
als jij mij kunt zeggen, waar jullie JR vandaan komt, wie haar ouders zijn, dan kan ik heus wel zeggen , oh oke, dan is het een rasechte.
-
- Zeer actief
een hond die niet wordt erkent als ras hond omdat hij geen papieren heeft ,kan heus nog wel een rashond zijn 

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
een niet te herleiden kruising of een rashond, daar zit nog wel wat tussen, papieren vertellen je over de lijn, over hoe gefokt ( staat ook los van type of goed of fout gefokt) een hond waar daarvan niks bekend is, kun je dus niet zeggen waar hij of zij van af stamt, er zijn genoeg honden, die lijken op een ras, maar die gewoon een kruising zijn van het 1 of ander.Rhiannon schreef:Voor mij hoeft een hond geen boom te hebben om tot een ras te behoren, pa en ma een hus, opa en oma een hus dan is de hond een hus.
ik ken een heel mooi hondje, qua uiterlijk echt een JR, maar het is wel een kruising tussen een ( rasechte) JR en een lakeland.
ook al lijkt ze er gewoon op, een echte JR is het niet.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dit is nou precies het bekende 'smoesje' van 'fokkers'. Dat een stamboom aanvragen zoveel geld kost. Van mij mag je het een JR noemen hoor, maar ik denk dat een aanzienlijk percentage van de Hussells hetzelfde verhaal heeft als jij nu noemt. En in maar 1% van de gevallen is het de waarheidlor1_1984 schreef:Mijn moeder heeft dus een papierlose JRT rondlopen waarvan we weten dat het eeen echte is.
Waarom er geen papier bij zit?
Zonder was ze goedkoper, maar de keuze voor stamboomaanvraag had haar vorige eigenaar wel.
Dit weet ik omdat m'n moeder mee was toendertijd.
Daarom blijf ik dus vast houden aan het JRT, terwijl iemand als bijv Noor het een Jack Hussel noemt ivm de ontbreklende papieren.

Linda, Izzie en Bram
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Volgens mij hebben we deze discussie al eens gevoerd, Noor. En alles wat je zegt beaam ik. Heus.yamie schreef: ik kan er, als fokker en liefhebber, dus idd kriegel van worden, als men van alles en nog wat Jr noemt, maar goed, dan heb ik het ook over echt van alles ( bruin, B&T, blauw, gestroomd) of als het maar vlekken heeft.
Het neemt alleen nog steeds niet weg dat als ik een hond op straat zie lopen die overduidelijk cocker spaniel is (of overduidelijk welk ander ras dan ook) ik deze hond toch aanduid met de voor mij bekende rasnaam. Ik zeg dan niet: kijk daar loopt een wel erg op een cocker spaniel lijkende hond.
En vergeet niet dat mensen heel veel redenen hebben om te kiezen voor een niet-rashond. Ik wil bijvoorbeeld gewoon graag herplaatsers. Mij gaan honden die er al 'zijn', waar niemand voor wil zorgen, aan het hart. Daar kies ik voor. En vaak zijn dat bastaards. En dat heeft helemaal niets met 'er geen moeite voor willen doen' en/of financiële middelen te maken.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee natuurlijk niet. Maar bij de JR's is het vaak wel overduidelijk dat het geen 'echte' isRami schreef: Het neemt alleen nog steeds niet weg dat als ik een hond op straat zie lopen die overduidelijk cocker spaniel is (of overduidelijk welk ander ras dan ook) ik deze hond toch aanduid met de voor mij bekende rasnaam. Ik zeg dan niet: kijk daar loopt een wel erg op een cocker spaniel lijkende hond.

Linda, Izzie en Bram
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ohh maar dat begrijp ik ook hoor, ik zeg ook heus wel, ahh zie een JR, een Golden, een huppeldepup, terwijl ik dan niet weet of het een rasechte is.Rami schreef:Volgens mij hebben we deze discussie al eens gevoerd, Noor. En alles wat je zegt beaam ik. Heus.yamie schreef: ik kan er, als fokker en liefhebber, dus idd kriegel van worden, als men van alles en nog wat Jr noemt, maar goed, dan heb ik het ook over echt van alles ( bruin, B&T, blauw, gestroomd) of als het maar vlekken heeft.
Het neemt alleen nog steeds niet weg dat als ik een hond op straat zie lopen die overduidelijk cocker spaniel is (of overduidelijk welk ander ras dan ook) ik deze hond toch aanduid met de voor mij bekende rasnaam. Ik zeg dan niet: kijk daar loopt een wel erg op een cocker spaniel lijkende hond.
En vergeet niet dat mensen heel veel redenen hebben om te kiezen voor een niet-rashond. Ik wil bijvoorbeeld gewoon graag herplaatsers. Mij gaan honden die er al 'zijn', waar niemand voor wil zorgen, aan het hart. Daar kies ik voor. En vaak zijn dat bastaards. En dat heeft helemaal niets met 'er geen moeite voor willen doen' en/of financiële middelen te maken.
ik heb het meer over de mensen op een forum,mensen die er mee fokken ed.
of degene die een B&T hondje gewoon JR blijven noemen ( of een hele bruine, of een blauwe)
en de mensen waar ik het vooral over heb, die geen raspup aanschaffen, maar het wel als ras benoemen, zijn de mensen die echt een pupje kopen, bij welke louche fokker dan ook