Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

G&G examens versus wedstrijden

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

G&G examens versus wedstrijden

Ongelezen bericht door marye »

Met Caja ben ik inmiddels voor G&G2 aan het trainen.
Heb een tijd alleen thuis getraind, maar ga binnenkort weer in een groep starten.
De club waar ik ga trainen organiseert zelf geen examens.
Ben alleen aan het twijfelen of ik het diploma straks op examen wil proberen te halen of om eens wedstrijden te proberen.
Nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring met beiden hebben en die de verschillen en de overeenkomsten tussen examens en wedstrijden willen vertellen.
Afbeelding
Domie
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: G&G examens versus wedstrijden

Ongelezen bericht door Domie »

Ik train op een kC gg1 en ons wordt het sterk afgeraden om op een wedstrijd ook examen te doen. Op wedstrijden wordt veel strenger ge-examineerd! Tijdens gewone examens kijken keurmeesters nog wel eens door de vingers. Daarbij is examen doen of een wedstrijd lopen op een ander terrein altijd moeijlijker dan op eigen terrein. Maar goed daar heb jij zelf al ervaring mee met de behendigheid, DAus dat gaat voor jou dan niet op.

Overigens mag ik zelf geen diploma halen op een westrijd omdat ik dispensatie heb ivm een belletje aan Paco's halsband. Dat mag tijdens wedstrijden ook niet. Dit staat ook in de officiele dispensatie brief die ik van cynophilia heb gehad. Maar buiten dat wordt het examen doen tijdens wedstrijden bij ons dus afgeraden door insructeurs op de KC!
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi,

Inderdaad diploma behalen op een wedstrijd is een stuk lastiger.

Er wordt inderdaad stukken strenger beoordeeld (een verschil van ca. 20 punten heb ik me laten vertellen, is zeker geen uitzondering)

Ik heb zelf met Sil wel op de wedstrijd een diploma behaald.

Het "voordeel" vind ik wel dat als je het op een wedstrijd haalt, dat je zeker weet dat je het diploma verdiend hebt, want hier denken ze niet van "nou....twijfelgevalletje, ken maar punten toe" , wat op een examen wel KAN (ik zeg niet dat dat standaard gedaan wordt)

Maar ik denk dat dat voor ieder persoonlijk is: sommige mensen en honden staan op een wedstrijd vaak stijf van de zenuwen, ander terrein, andere honden, etc....

Groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Zelf heb ik dan wel geen ervaring met het halen van een GG diploma op een wedstrijd maar wel met het halen van een IPO cetrficaat op een wedstrijd.

Op een wedstrijd wordt er altijd strakker gekeurd. Aan het eind van de dag moet er immers ook een winnaar te voorschijn komen die ook voor de toeschouwers de terechte winnaar is.
Ieder klein hulpje wat op een examen nog wel eens door de vingers wordt gezien wordt dan bestraft.

Als je dat van plan bent zal je dus nu al moeten gaan trainen alsof het een wedstrijd is.
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik heb dus G&G beginners op examen behaald (en later op wedstrijd eerste plaats gewonnen) en heb mijn G&G 1 diploma op wedstrijd behaald. Ik kan het dus wel enigsinds vergelijken. Zoals gezegd, ja op wedstrijd wordt er strenger gekeurd en bovendien is vreemd terrein ook lastiger dan bekend terrein.

Aan de andere kant heb je het dus echt wel verdient als je het diploma haalt op wedstrijd dus kun je extra trots zijn. Ik denk dat als je hond ook gewend is op ander terrein te werken en het programma er goed in zit dat het zeker niet onhaalbaar is.

Toen ik GG 1 wedstrijd ging lopen voor een diploma dacht ik maar zo, tjah als ik hem niet haal is dat omdat ze er een potje van maakt en dan zou ik het op een examen ook niet halen. Er is geen man over boord als je een wedstrijd probeert en het lukt niet. Je moet natuurlijk wel je startlicentie hebben, maar qua kosten valt het mee. Als je meedoet met een GG wedstrijd is dat zo'n 16 euro, als je dan je diploma haalt moet je je spullen opsturen en extra betalen, maar haal je het niet dan was dat het. Dus wat dat betreft heb je ook weinig te verliezen.

Ik zou wel pas meedoen als ze de oefeningen echt goed beheerst, maarja dat vind ik ook voor een examen al gelden.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik vind een wedstrijd leuker, het is spannender, er is meer eer te behalen.
Heb met Rein weliswaar geen GGB Cyno gedaan maar GGB FHN op een wedstrijd. Ik zou daar weer voor kiezen als ik weer zo ver ben.
Maar... voor mij werkt stress effectief. Ik weet niet hoe dat voor jou is.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Vreemden honden en vreemd veld is denk ik niet zo'n probleem, dat zijn we van agilitywedstrijden gewend.
Zenuwachtig ben ik toch, of het nu een examen is of een wedstrijd.
Ga eens met mijn trainer overleggen en anders misschien gewoon eens proberen.
Maar weet niet of het handig is om pas bij de G&G 2 met wedstrijden te beginnen, natuurlijk ga ik pas als de oefeningen erin zitten maar het is best een pittig programma.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt je G&G 1 diploma, maar je mag nog wel G&G 1 wedstrijd lopen, dan loop je geen diploma natuurlijk, maar is wel een goede oefening als je niet gelijk G&G 2 voor het eerst op wedstrijd wilt lopen :D
Je mag in de klasse lopen waar je het diploma van hebt en 1 klasse daarboven. Dus jij hebt GG 1 diploma en mag dus GG 1 en GG 2 lopen op wedstrijd.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Benji&Brenda schreef:Je hebt je G&G 1 diploma, maar je mag nog wel G&G 1 wedstrijd lopen, dan loop je geen diploma natuurlijk, maar is wel een goede oefening als je niet gelijk G&G 2 voor het eerst op wedstrijd wilt lopen :D
Je mag in de klasse lopen waar je het diploma van hebt en 1 klasse daarboven. Dus jij hebt GG 1 diploma en mag dus GG 1 en GG 2 lopen op wedstrijd.
Maar ik vind de G&G1 nogal saai :pffff:
Dus dan zou ik toch liever G&G2 gaan doen :mrgreen:
Ga gewoon eerst eens met Birgit overleggen :wink:
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef: Maar ik vind de G&G1 nogal saai :pffff:
Dus dan zou ik toch liever G&G2 gaan doen :mrgreen:
Ga gewoon eerst eens met Birgit overleggen :wink:
Dat is geen punt, je kunt gewoon G&G 2 starten. Maar als je je er ongemakkelijk bij voelt om zo hoog voor het eerst wedstrijd te lopen is een G&G 1 wedstrijd vooraf wel een optie :lol1:
Afbeelding
Elsbeth
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elsbeth »

Het voordeel van het behalen van je diploma op een wedstrijd ( FHN) is dat het programma in 4e is gedeeld, en je dus geen ellelange volgstukken heb!!
Ik heb met Lottie mijn GGB op een examen behaald en mijn GG1 op een wedstrijd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”