Kan iemand mij uitleggen wat er precies gebeurt door Clomicalm ?
Het werd jarenlang gegeven voor honden met scheidingsangst (samen met GT).
Het wordt de laatste jaren ook gegeven bij problemen in de roedel (de hond die lager is, of hoort te zijn krijgt het dan) (ism GT).
Nu hoorde ik van iemand die het kreeg om te gaan trainen met haar zeer angstige hondje (angst-agressief naar mensen).
Wat is dan precies de werking ? Of is dat niet eens echt bekend ?
In geval 1 wordt het hondje neem ik aan rustiger/relaxter, in geval 2 ook maar heb ook gezien dat honden er dus minder zeker van werden. Het gewenste effect, dus staartje laag en conflict vemijdend maar ook echt onzeker in andere situaties (schrikachtiger en vermijdend terwijl ze dat daarvoor niet waren).
Met dit laatste kan ik me dus moeilijk voorstellen dat het gaat werken bij een hondje wat heel erg angstig is in vreemde situaties en vreemde mensen.
Of hebben mensen hier wel goede ervaringen mee ?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Werking Clomicalm
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Re: Werking Clomicalm
Harley heeft na het overlijden van Pardoes ook op clomicalm gestaan.
Hij werd steeds banger en vertoonde extreem veel verlatingsangst. (wilde alleen bij mij op mijn voeten liggen anders was het janken) Ook had hij totaal geen rust meer en at niet meer.
In overleg met dierenarts en gedragstherapeut eerst iets homeopatisch geprobeerd en toen dit geen uitwerking had hem op clomicalm gezet. Binnen 4 dagen had ik weer een hond die wat rust had en die niet bij elk geluid alle kanten op vloog uit angst. Hij was ook weer wat vrolijker. Vlg gedragstherapeut verlaagt het angstdrempel.
Na een maand ben ik alweer gestopt en is hij redelijk de oude Harley.
Maar hoe het exact werkt
Hij werd steeds banger en vertoonde extreem veel verlatingsangst. (wilde alleen bij mij op mijn voeten liggen anders was het janken) Ook had hij totaal geen rust meer en at niet meer.
In overleg met dierenarts en gedragstherapeut eerst iets homeopatisch geprobeerd en toen dit geen uitwerking had hem op clomicalm gezet. Binnen 4 dagen had ik weer een hond die wat rust had en die niet bij elk geluid alle kanten op vloog uit angst. Hij was ook weer wat vrolijker. Vlg gedragstherapeut verlaagt het angstdrempel.
Na een maand ben ik alweer gestopt en is hij redelijk de oude Harley.
Maar hoe het exact werkt
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

-
chrico
- Zeer actief
Het word voor veel soorten angsten en angstgerelateerde/ gevoelensgerelateerde problemen gegeven.
Eigenlijk kan je het vergelijken met anti depresiva bij mensen. Het heeft dezelfde werking.
Eigenlijk net zoals bij mensen heeft het bij honden ook verschillende uitwerkingen en het is geen wondermiddel, de 1 zal er baat bij hebben, de ander niet.
Ik had bijv een kat die puur uit jaloersheid overal ging plassen wat aangeraakt was door een ander buiten ons gezin en vanaf dat hij op de clomicalm gezet werd ging het 80% beter. Ook zijn aanvallen naar manlief werden minder wat zeer gewaardeerd werd
Eigenlijk kan je het vergelijken met anti depresiva bij mensen. Het heeft dezelfde werking.
Eigenlijk net zoals bij mensen heeft het bij honden ook verschillende uitwerkingen en het is geen wondermiddel, de 1 zal er baat bij hebben, de ander niet.
Ik had bijv een kat die puur uit jaloersheid overal ging plassen wat aangeraakt was door een ander buiten ons gezin en vanaf dat hij op de clomicalm gezet werd ging het 80% beter. Ook zijn aanvallen naar manlief werden minder wat zeer gewaardeerd werd
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 1
Mijn flatcoat was extreem angstig (vluchtgedrag) en zij heeft naast g.t. diverse middelen gehad (homeopathie, BB) en uiteindelijk tot 2x toe Clomicalm. De eerste keer was er nauwelijks iets te merken aan haar gedrag en de tweede keer (een paar jaar later) was er een duidelijk verschil. Ze was rustiger, toch wel minder angstig en meestal wat beter te "bereiken" op zo'n paniekmoment. Ze heeft het veel langer gehad dan aanbevolen, maar ja, een mens moet iets.
Hoe het werkt ....
Hoe het werkt ....
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je wat meer wilt weten over hoe het werkt kun je googlen op Anafranil, da´s hetzelfde maar dan voor mensen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties!
Wil, nu je dat zegt, denk ik dat het wel snap hoe het in al die gevallen kan werken.
Zulke medicatie bij mensen dempt. Het dempt vaak de dalen maar ook de pieken.
Vandaar dat een hond met veel te veel spatjes in een roedel wat minder spatjes krijgt, en een onzekere hond wat meer zekerheid.
Wil, nu je dat zegt, denk ik dat het wel snap hoe het in al die gevallen kan werken.
Zulke medicatie bij mensen dempt. Het dempt vaak de dalen maar ook de pieken.
Vandaar dat een hond met veel te veel spatjes in een roedel wat minder spatjes krijgt, en een onzekere hond wat meer zekerheid.