Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stem of riemcorrectie.
Moderator: moderatorteam
- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
- Aantal honden: 2
Stem of riemcorrectie.
Ik zelf corriseer al snel met woorden/stem.
Nu hebben wietse en ik hier dus al een tijdje telkens een discussie over.
Hij vind dat ik meer met mn lijn moet corriseren, ook leer ik dat nu tijdens de trainingen.
Maar moet zeggen ik vind het behoorlijk lastig.
Zelf vind ik het namelijk wel fijn dat ze op reageert wat ik zeg omdat me dat ook meer het gevoel geeft dat ze luisterd wanneer ze los loopt aangezien je dan niet je lijntje kunt gebruiken.
Ik vraag me eigenlijk af hoe anderen er dus over denken.
En wat je liever gebruikt.
Nu hebben wietse en ik hier dus al een tijdje telkens een discussie over.
Hij vind dat ik meer met mn lijn moet corriseren, ook leer ik dat nu tijdens de trainingen.
Maar moet zeggen ik vind het behoorlijk lastig.
Zelf vind ik het namelijk wel fijn dat ze op reageert wat ik zeg omdat me dat ook meer het gevoel geeft dat ze luisterd wanneer ze los loopt aangezien je dan niet je lijntje kunt gebruiken.
Ik vraag me eigenlijk af hoe anderen er dus over denken.
En wat je liever gebruikt.
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
-
- Zeer actief
Re: Stem of riemcorrectie.
ik corrigeer voornamelijk vocaal, heb er een rot hekel aan om dat echt fysiek te doen,
tenzij het niet anders kan
, maar heel vaak is dat gewoon niet nodig
tenzij het niet anders kan

- Moos
- Zeer actief
Lijkt me totale waanzin om met riemcorrecties te gaan werken bij een hond die al reageert op een stemcorrectie
Dus als Lizzy genoeg heeft daaraan zou ik zeker niet aan riemen gaan rukken.

Ik zou zelf kiezen voor iets wat jij prettig vind en wat werkt ,in dit geval dus stemcorrectie
In dat opzicht zou ik me door andere niet laten vertellen hoe je het moet doen.
Zelf kies ik ook in eerste instantie voor stemcorrectie en zelden voor een fysieke,dan moeten ze het wel heel bont hebben gemaakt hier wil dat gebeuren.
Doordat het zo zelden wordt ingezet heeft het de keren dat het gebeurt wel effect en bij overmatig gebruik daarvan zou dat denk ik weer verloren gaan.

In dat opzicht zou ik me door andere niet laten vertellen hoe je het moet doen.
Zelf kies ik ook in eerste instantie voor stemcorrectie en zelden voor een fysieke,dan moeten ze het wel heel bont hebben gemaakt hier wil dat gebeuren.
Doordat het zo zelden wordt ingezet heeft het de keren dat het gebeurt wel effect en bij overmatig gebruik daarvan zou dat denk ik weer verloren gaan.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
9 van de 10x corrigeer ik ook met de stem. En alleen als dat niet helpt doe ik dat met de riem. Maar liever niet, want ik heb eigenlijk een hekel aan fysieke correcties.
En trouwens dan nog alleen bij Cody dan, want de meiden dragen niet eens een riem
.
En trouwens dan nog alleen bij Cody dan, want de meiden dragen niet eens een riem

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Misschien kun je gewoon correcties, in welke vorm dan ook, voorkomen? Kweenie hoor, ik word er maar sjagerijnig van als ik mijn honden moet vertellen (of laten voelen..) wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. Ik heb liever dat ze daar niet eens aan beginnen als ik het liever niet heb.
Stelling: Als je moet corrigeren dan ben je dus te laat met je aanwijzingen.
Corrigeer jezelf op dat moment maar, misschien leer je er wat van
Corrigeer jezelf op dat moment maar, misschien leer je er wat van

- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
..
Laatst gewijzigd door Miss_Liz op 13 jul 2009 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar dan ben je dus te laat met je aanwijzing.Miss_Liz schreef:Elke hond doet weleens iets wat je niet wilt.Rosita Compagner schreef:Stelling: Als je moet corrigeren dan ben je dus te laat met je aanwijzingen.
Stelling: een hond maakt geen fouten, alleen de baas maakt fouten.
Als je op tijd bent met je aanwijzing krijgt de hond de kans niet de fout te maken.
- Moos
- Zeer actief
Maar wij bazen zijn niet onfeilbaar, en daar ga je alMarjoleine schreef:Maar dan ben je dus te laat met je aanwijzing.Miss_Liz schreef:Elke hond doet weleens iets wat je niet wilt.Rosita Compagner schreef:Stelling: Als je moet corrigeren dan ben je dus te laat met je aanwijzingen.
Stelling: een hond maakt geen fouten, alleen de baas maakt fouten.
Als je op tijd bent met je aanwijzing krijgt de hond de kans niet de fout te maken.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, natuurlijk niet. Maar dan volg je dus mijn stelling: een hond maakt geen fouten, alleen de baas maakt fouten.Moos schreef:Maar wij bazen zijn niet onfeilbaar, en daar ga je alMarjoleine schreef: Stelling: een hond maakt geen fouten, alleen de baas maakt fouten.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, dus bazen moeten gecorrigeerd worden. Stroombandje lijkt me wel een aardig hulpmiddel daarbij.Moos schreef:
Maar wij bazen zijn niet onfeilbaar, en daar ga je al
-
- Zeer actief
als jij een hond hebt die gek is op katten jagen b.v.kun je 2 keer zeggen dat mag niet maar hij gaat waarschijnlijk toch ook al was ruimschoots op tijd met je wensen 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En als jij zorgt dat ie vast zit kan ie er niet achteraanS@ndr@ schreef:als jij een hond hebt die gek is op katten jagen b.v.kun je 2 keer zeggen dat mag niet maar hij gaat waarschijnlijk toch ook al was ruimschoots op tijd met je wensen

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
maar dan maakt de hond geen foutS@ndr@ schreef:als jij een hond hebt die gek is op katten jagen b.v.kun je 2 keer zeggen dat mag niet maar hij gaat waarschijnlijk toch ook al was ruimschoots op tijd met je wensen

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik maak gebruik van beiden. Eerst een stemcorrectie, meestal wel in combinatie met een bepaalde lichaamshouding, anders heeft t bij Nilo totaal geen effect. En als hij daar niet naar luisterd gebruik ik de riem, maar dat voorkom ik zoveel mogelijk.
Overigens vind ik niet dat je corrigeren altijd maar moet voorkomen. Vooral bij puberende honden is het naar mijn mening gewoon nodig dat ze ook weten wat nou niet mag. Ik corrigeer overigens alleen als hij bewust de fout in gaat. Dus stel ik roep em, hij heeft aandacht voor me maar besluit toch de andere kant op te lopen. Dán word hij gecorrigeert. Stel hij ziet een hond lopen maar we zijn nog helemaal niet zo ver in de training dat hij die kan negeren en hij zal er achteraan gaan, dan is het mijn fout en corrigeer ik niet.
Overigens vind ik niet dat je corrigeren altijd maar moet voorkomen. Vooral bij puberende honden is het naar mijn mening gewoon nodig dat ze ook weten wat nou niet mag. Ik corrigeer overigens alleen als hij bewust de fout in gaat. Dus stel ik roep em, hij heeft aandacht voor me maar besluit toch de andere kant op te lopen. Dán word hij gecorrigeert. Stel hij ziet een hond lopen maar we zijn nog helemaal niet zo ver in de training dat hij die kan negeren en hij zal er achteraan gaan, dan is het mijn fout en corrigeer ik niet.
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
Rosita Compagner schreef:Misschien kun je gewoon correcties, in welke vorm dan ook, voorkomen? Kweenie hoor, ik word er maar sjagerijnig van als ik mijn honden moet vertellen (of laten voelen..) wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. Ik heb liever dat ze daar niet eens aan beginnen als ik het liever niet heb.
Misschien nog wat stelleriger:
als je steeds moet gaan corrigeren dan heb je de oefenng niet goed aangeleerd en ben je te snel overgegaan tot de volgende stap.
Bij een hond die de oefening al kent en jou in de maling neemt is een correctie op zijn plaats en dan moet de correctie ook bij de hond passen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
In de maling nemen komt niet in het honds woordenboek voor, dus blijven we bij jouw en mijn stellingCharles vd B schreef:Rosita Compagner schreef:Misschien kun je gewoon correcties, in welke vorm dan ook, voorkomen? Kweenie hoor, ik word er maar sjagerijnig van als ik mijn honden moet vertellen (of laten voelen..) wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. Ik heb liever dat ze daar niet eens aan beginnen als ik het liever niet heb.
als je steeds moet gaan corrigeren dan heb je de oefenng niet goed aangeleerd en ben je te snel overgegaan tot de volgende stap.
Bij een hond die de oefening al kent en jou in de maling neemt is een correctie op zijn plaats en dan moet de correctie ook bij de hond passen.

En ik kan mijn hond gerust leren om naar míj te komen als hij een kat ziet ipv er achteraan te gaan. Iedere keer dat hij er dus toch achteraan gaat kan ik mijzelf corrigeren want ik was te laat met een ander verzoek.
- kimmeke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
- Aantal honden: 1
hier wordt eerst met de stem op voorhand al een 'nee' of 'laat liggen' ofzo gegeven. Ik wil nog wel eens herhalen maar ik zeg het echt geen 3 keer en ja, dan corrigeer ik met de riem.
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
-
- Zeer actief
Als hij van jongsaf aan is geleerd dat het niet gewenst is om achter katten aan te gaan.. en hij probeert toch ineens te gaan dan gaat hij in mijn ogen de fout in..Frenk schreef:maar dan maakt de hond geen foutS@ndr@ schreef:als jij een hond hebt die gek is op katten jagen b.v.kun je 2 keer zeggen dat mag niet maar hij gaat waarschijnlijk toch ook al was ruimschoots op tijd met je wensen

in mijn ogen als je als baas signaleert dat hij erachteraan wil gaan en een uh of nee of wat dan ook gebruikt om erop in te springen.. zullen deze honden negen van de tien keer reageren..
En om dit voorbeeld te nemen... een hond die dat dus nog niet kent... persoonlijk heb ik dat afgeleerd met Nee! en daarna de aandacht trekken en iets aan te bieden wat ze net zo leuk of leuker vond dan dat jagen.. persoonlijk heb ik wel zoiets dat als een hond weet wat niet en wat wel mag middels beloning en negatieve stemgeluiden of wat dan ook.. dat als ze de stem dan gaan negeren dat een riemcorrectie wel volgt.. en als ze loslopen.. dan is het mijn onoplettendheid dat ik te laat ben met reageren..dus mijn fout.. enige wat ik dan nog kan doen is terug pogen te roepen of met stem een af roepen.. de af lijkt vaak ook een wondercommando

Zitten ze aan de lijn die slap is en na een nee of denk erom schieten ze er toch opaf.. dan lopen ze zichzelf in de riem en ik geef op dat moment echt wel een tik terug als ze het einde van de lijn inlopen.. dus riemconnectie..
Ik gebruik zelf dus in trainingen ook riemcorrecties.. als de commando´s niet worden opgevolgd.. maar we lopen met slappe lijn..en balletje.. probeer zoveel mogelijk met zachte klanken de hond er ook bij te houden zodat hij of zij de fout niet in kan gaan..
Beetje dubbel op..
- Frenk
- Zeer actief
En als een hondRosita Compagner schreef:In de maling nemen komt niet in het honds woordenboek voor, dus blijven we bij jouw en mijn stellingCharles vd B schreef:Misschien nog wat stelleriger:Rosita Compagner schreef:Misschien kun je gewoon correcties, in welke vorm dan ook, voorkomen? Kweenie hoor, ik word er maar sjagerijnig van als ik mijn honden moet vertellen (of laten voelen..) wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. Ik heb liever dat ze daar niet eens aan beginnen als ik het liever niet heb.
Bij een hond die de oefening al kent en jou in de maling neemt is een correctie op zijn plaats en dan moet de correctie ook bij de hond passen.![]()
En ik kan mijn hond gerust leren om naar míj te komen als hij een kat ziet ipv er achteraan te gaan. Iedere keer dat hij er dus toch achteraan gaat kan ik mijzelf corrigeren want ik was te laat met een ander verzoek.

- Frenk
- Zeer actief
Of jij hebt als baas niet alert genoeg gereageerd? Ik vind 'fout' een moeilijke term, want volgens mij hebben honden niet echt een besef van goed en fout zoals wij dat kennenblondie schreef:Als hij van jongsaf aan is geleerd dat het niet gewenst is om achter katten aan te gaan.. en hij probeert toch ineens te gaan dan gaat hij in mijn ogen de fout in..Frenk schreef:maar dan maakt de hond geen foutS@ndr@ schreef:als jij een hond hebt die gek is op katten jagen b.v.kun je 2 keer zeggen dat mag niet maar hij gaat waarschijnlijk toch ook al was ruimschoots op tijd met je wensen![]()

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Even off-topic he..maar waarom doen honden dit dan? De volle aandacht voor je hebben, het commando goed kennen en er nog niet naar luisteren? Want dat begrijp ik dan nog niet helemaal.Rosita Compagner schreef:In de maling nemen komt niet in het honds woordenboek voor, dus blijven we bij jouw en mijn stellingCharles vd B schreef:Rosita Compagner schreef:Misschien kun je gewoon correcties, in welke vorm dan ook, voorkomen? Kweenie hoor, ik word er maar sjagerijnig van als ik mijn honden moet vertellen (of laten voelen..) wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. Ik heb liever dat ze daar niet eens aan beginnen als ik het liever niet heb.
Bij een hond die de oefening al kent en jou in de maling neemt is een correctie op zijn plaats en dan moet de correctie ook bij de hond passen.![]()
Ligt aan de hond.
Woopy is prima met stem te corrigeren. Die krijgt echt vrijwel nooit een lijncorrectie of een correctie op een andere manier.
Hera is een heel ander verhaal en dient ook heel anders gecorrigeerd te worden als het nodig is.
Woopy is prima met stem te corrigeren. Die krijgt echt vrijwel nooit een lijncorrectie of een correctie op een andere manier.
Hera is een heel ander verhaal en dient ook heel anders gecorrigeerd te worden als het nodig is.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Deze snap ik niet. Vooral de combinatie 'volle aandacht hebben' en 'niet luisteren'. Wat heeft de hond daaraan? Als Bram/Izzie aandacht voor mij hebben, zijn ze ook bereid om oefeningen uit te voeren. Lukt dat niet, dan doe ik iets verkeerd of de hond kent het commando toch niet zo goed als ik dacht. Bram kent bijv. af natuurlijk prima. Maar af bij terug plaats gaat soms mis. Het is echt niet zo dat hij denkt 'ik ga Linda eens in de maling nemen'. Hij vindt het gewoon moeilijk. Dan ga ik wat dichterbij staan en dan lukt het wel.Maeve schreef: Even off-topic he..maar waarom doen honden dit dan? De volle aandacht voor je hebben, het commando goed kennen en er nog niet naar luisteren? Want dat begrijp ik dan nog niet helemaal.

Linda, Izzie en Bram
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan trekt het baasje weer eens een avond uit voor nog wat studie in hondengedragFrenk schreef:
En als een honddoet op al je 'verzoeken'?

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Okay, even een voorbeeld dan: Ik roep Nilo die losloopt en ergens snuffelt. Hij kijkt op naar mij als ik hem roep, ik geeft het commando 'hier' en op dat moment gaat hij verder met snuffelen/loopt juist de andere kant op. En dat kan dan ook gebeuren in een omgeving zonder ander mensen/honden terwijl hij, als hij niet zo'n bui heeft, heeft bewezen dat hij wél kan luisteren naar dit commando in moeilijkere situaties dus als er wel veel mensen en honden bij zijn.Zoek stok! schreef:Deze snap ik niet. Vooral de combinatie 'volle aandacht hebben' en 'niet luisteren'. Wat heeft de hond daaraan? Als Bram/Izzie aandacht voor mij hebben, zijn ze ook bereid om oefeningen uit te voeren. Lukt dat niet, dan doe ik iets verkeerd of de hond kent het commando toch niet zo goed als ik dacht. Bram kent bijv. af natuurlijk prima. Maar af bij terug plaats gaat soms mis. Het is echt niet zo dat hij denkt 'ik ga Linda eens in de maling nemen'. Hij vindt het gewoon moeilijk. Dan ga ik wat dichterbij staan en dan lukt het wel.Maeve schreef: Even off-topic he..maar waarom doen honden dit dan? De volle aandacht voor je hebben, het commando goed kennen en er nog niet naar luisteren? Want dat begrijp ik dan nog niet helemaal.
- Zoek stok!
- Zeer actief
O niet in training. Dan vindt hij de prikkel van het snuffelen belangrijker dan de prikkel van jou.Maeve schreef:Okay, even een voorbeeld dan: Ik roep Nilo die losloopt en ergens snuffelt. Hij kijkt op naar mij als ik hem roep, ik geeft het commando 'hier' en op dat moment gaat hij verder met snuffelen/loopt juist de andere kant op. En dat kan dan ook gebeuren in een omgeving zonder ander mensen/honden terwijl hij, als hij niet zo'n bui heeft, heeft bewezen dat hij wél kan luisteren naar dit commando in moeilijkere situaties dus als er wel veel mensen en honden bij zijn.Zoek stok! schreef:Deze snap ik niet. Vooral de combinatie 'volle aandacht hebben' en 'niet luisteren'. Wat heeft de hond daaraan? Als Bram/Izzie aandacht voor mij hebben, zijn ze ook bereid om oefeningen uit te voeren. Lukt dat niet, dan doe ik iets verkeerd of de hond kent het commando toch niet zo goed als ik dacht. Bram kent bijv. af natuurlijk prima. Maar af bij terug plaats gaat soms mis. Het is echt niet zo dat hij denkt 'ik ga Linda eens in de maling nemen'. Hij vindt het gewoon moeilijk. Dan ga ik wat dichterbij staan en dan lukt het wel.Maeve schreef: Even off-topic he..maar waarom doen honden dit dan? De volle aandacht voor je hebben, het commando goed kennen en er nog niet naar luisteren? Want dat begrijp ik dan nog niet helemaal.

Linda, Izzie en Bram
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, in training heeft ie dit niet. Dan hoef ik maar te zuchten en hij staat voor meZoek stok! schreef:O niet in training. Dan vindt hij de prikkel van het snuffelen belangrijker dan de prikkel van jou.

- Frenk
- Zeer actief
En als hij weet dat hij moet komen, maar toch niet komt. Ook als hij dat dus normaal gesproken heel goed kan? Corrigeer je dan of niet?Zoek stok! schreef:Dan vindt hij de prikkel van het snuffelen belangrijker dan de prikkel van jou.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik wel. Ik snap heel goed dat bepaalde prikkels belangrijker zijn dan ik op sommige momenten, maar ik accepteer het nietFrenk schreef:En als hij weet dat hij moet komen, maar toch niet komt. Ook als hij dat dus normaal gesproken heel goed kan? Corrigeer je dan of niet?Zoek stok! schreef:Dan vindt hij de prikkel van het snuffelen belangrijker dan de prikkel van jou.

Linda, Izzie en Bram