Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leuke/handige commandos?

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Leuke/handige commandos?

Ongelezen bericht door Maeve »

Aangezien mn ouders op vakantie zijn, ben ik ruim twee weken alleen thuis met de honden :cheer: En het is echt veel leuker trainen zo thuis zonder dat je gestoord word door de rest van de familie, haha. Dus ik wou vooral Nilo wat commandos aanleren, vind hij zelf ook helemaal geweldig. Hij leert waanzinnig snel maar meestal ben ik niet zo creatief met commandos bedenken. Dit kent hij tot nu toe:

Zit, af, plat, wacht, blijf, back (achteruit stappen), away, Nee (weigeren van voedsel etc), los, vast, in de hand (voorwerp in mijn hand leggen), apport, watch, close (volgwerk), touch (aanraken van mijn hand/voorwerp), twist, Left/right (linker of rechtervoorpoot omhoog), poot, high-five, toe maar (toestemming om door te lopen, voorwerp aan te pakken etc), over, zoek, staan, tandjes, lopen.

Verder kent hij een aantal commandos die we vooral gebruiken tijdens het wandelen zoals "deze kant" wat betekent dat hij aan de andere kant van mij moet lopen, "hier heen" als hij tijdens een wandeling een verkeerde kant op gaat.

Dus eh, ik sta open voor suggesties :mrgreen:
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Re: Leuke/handige commandos?

Ongelezen bericht door Maylala »

Haha nou dat kunnen die van mij alvast allemaal niet.
Sjon en Roos kennen alleen "Hier", "Wachten", "Hou je mond", "Snoepje?" en "#@$^%!!!!!". Vind ik ruim voldoende. :mrgreen:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Oh ja, en "Mooi zitten" en "Deze kant". Maar daar heb je alsnog niks aan. ;)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Maylala schreef:Haha nou dat kunnen die van mij alvast allemaal niet.
Sjon en Roos kennen alleen "Hier", "Wachten", "Hou je mond", "Snoepje?" en "#@$^%!!!!!". Vind ik ruim voldoende. :mrgreen:
Is toch ook meer dan voldoende :mrgreen: Die leuke kunstjes doe ik vooral omdat hij het erg leuk vind om te leren en het is geweldig om te zien hoe hij zn best doet om te snappen wat ik nou van hem wil. Maar stiekem is het ook wel ontzettend handig als ik hem alleen met mijn stem al kan duidelijk maken dat hij bijvoorbeeld aan de andere kant van mij moet lopen. Vind ie trouwens ook leuk om te doen, alleen al omdat ie dan weet dat ik trots op hem ben :F:
Maylala
Zeer actief

Snap ik ook wel, als mijn honden dat leuk zouden vinden vond ik het waarschijnlijk ook leuk. :mrgreen:
Overigens doen wij veel communicatie met handgebaartjes en zo, dat vind ik ook heel gaaf. Dat je schijnbaar onzichtbaar je hond een commando geeft en hij dat dan keurig opvolgt. Roos begint het ook over te nemen. Superstoer vind ik ze dan. :cheer:

Hopelijk heeft iemand anders wel inspiratie voor je om Nilo nieuwe dingetjes te leren. :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Afstandcommando's.
Dat moet je dan bij voorkeur doen met gebaren erbij, voor het gemak.
Zit is leuk, maar kan ie het op 5 meter? Op 10? Op 25?
En af? En sta? En allemaal zonder van zijn plek te komen?

Als je dat allemaal red in die korte tijd vind ik het knap :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Afstandcommando's.
Dat moet je dan bij voorkeur doen met gebaren erbij, voor het gemak.
Zit is leuk, maar kan ie het op 5 meter? Op 10? Op 25?
En af? En sta? En allemaal zonder van zijn plek te komen?

Als je dat allemaal red in die korte tijd vind ik het knap :mrgreen:
Zit en af kan hij al redelijk op afstand. Zijn we een paar weken geleden mee begonnen en hij begrijpt nu wat de bedoeling is, we moeten alleen de afstand nog uitbouwen. Oh en hij verwisseld de zit en af nog wel eens :mrgreen: Staan lijkt me wel moeilijker! Ik heb hem namelijk aangeleerd om mijn hand aan te raken om in stand te gaan staan :ugh: Hij blijft wel prachtig op één plek tijdens de zit/af op afstand. Zelfs de af doet ie dan achterwaards zeg maar, zodat hij precies op dezelfde plek blijft. Dat vond ik echt gaaf, dat ie dat al vanzelf doet!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja Kay heeft in korte tijd ook veel commando's geleerd. Ik zelf vind het 'beter af' nu een heel fijn commando. Kay gaat namelijk altijd liggen, maar wel in de starthouding, waardoor hij snel overeind springt. Als hij echt over 1 kant gaat liggen blijft hij veel gemakkelijker liggen.

Verder kan Kay was leuke kunstjes als 'plat' waarbij hij echt op zijn zijkant gaat liggen, helemaal plat dus. Blijkt nu heel makkelijk te zijn bij het borstelen en verwijderen van teken op de buik. Vanuit het plat heb ik dan ook weer rol geleerd. Gewoon een leuk kunstje, maar ook handig als hij op verkeerde kant gaat plat liggen en ik dus net de andere kant nodig heb.....

Verder kan Kay natuurlijk 'pootje' en 'andere poot'. Handig bij nagels knippen en afdrogen. Ik kan dat nu met handgebaren op afstand, waardoor ik hem straks ook hopenlijk kan leren zwaaien. Ben sowieso erg bezig met handcommando's. Kay kan het ook bij zit, af, plat en hierkomen en met rol zijn we bezig.

Verder vind ik buigen nog wel een leuke om te leren, weet alleen nog niet helemaal hoe. Ik zeg het nu als hij toevallig zo staat, maar hem zelf in de houding krijgen :19:

Nog zo'n handig commando: 'op het gras' of 'op de stoep'. Zeker als je langs kant van een weg loopt.

Verder ben ik heel erg bezig met dingen laten apporteren. Ik laat tegenwoordig van alles vallen. Mijn sleutels, de afstandsbediening, wasknijpers en noem maar op. Ik vraag dan Kay het aan mij te geven. Vind hij echt geweldig. En ik vind het wel handig :D. Straks nog leren zijn eigen speeltjes op te ruimen en ik hoef niks meer in huis te doen haha.

Ik heb op Youtube een heleboel ideeen toen opgedaan. Gewoon zoekterm met hond en kunstjes ofzo intypen. Er is overigens ook een leuk boekje met een heleboel (100 ofzo?) trucjes. Had ook geprobeerd 'shame you' aan te leren met een plakbandje. Maar Kay interesseerd het plakbandje helemaal niet????

Nou succes de komende 2 weken. Je hebt genoeg ideeen, maar zou er maar een paar uitkiezen hoor en deze gewoon goed uitwerken...
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

gyanty schreef: Verder vind ik buigen nog wel een leuke om te leren, weet alleen nog niet helemaal hoe. Ik zeg het nu als hij toevallig zo staat, maar hem zelf in de houding krijgen :19:
Snoepje vasthouden, tussen zn poten door naar zn buik en hij 'buigt'..;) Als hij zn kont ook wil laten zakken, moet je die of tegenhouden, of het snoepje op een andere manier (hoger/lager) aanbieden.
gyanty schreef:
Had ook geprobeerd 'shame you' aan te leren met een plakbandje. Maar Kay interesseerd het plakbandje helemaal niet????
Boomer ok niet, dus veeg ik nu met Frolic over zn neus. Dan gaat hij wel 'wassen'..;)
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

pfff er zijn zoveel leuke dingen te bedenken! Ligt er net aan wat je zoekt. GG gerelateerd: naar het vak/riem sturen, op afstand de commando's uitvoeren. Doggydance-achtig: weaven tussen je benen, of tussen je benen gaan staan en volgen, buigen, rondjes draaien etc.
categorie onzinnig, maar wel leuk: in een afwasteiltje of boodschappen krat gaan staan. Met de voorpoten op een omgekeerd (rond) afwasteiltje gaan staan en dan een rondje draaien, je schamen (poot over neus), verschillende poten leren optillen, speeltjes bij naam leren herkennen, speeltjes in een box opbergen, de ene hond laten liggen, de andere eroverheen laten springen.

Dit is even wat me zo het eerst te binnen schiet. Genoeg ideetjes?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik probeerde hem de "schaam je" (voorpoot over de neus) te leren maar hij is bang voor het plakbandje :smile: Met een koekje lukt ook niet, dan gaat hij met beide voorpoten omhoog. Dus nu kent ie bijna de "mooi zitten"
Kimeta

Ongelezen bericht door Kimeta »

Lijkt me ook een leuk kunstje "schaam je" ... hahaha.. maar hoe leer je zoiets? Plakband op de neus?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Kimeta schreef:Lijkt me ook een leuk kunstje "schaam je" ... hahaha.. maar hoe leer je zoiets? Plakband op de neus?
Normaal gesproken wel ja, als ze niet bang zijn voor plakband :mrgreen:
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

ik weet niet of je met de clicker werkt? Wat ik ook wel een handig "commando" vind is: "wat gaan we doen dan?" De honden trekken op dit zinnetje vanalles uit de kast om maar te kijken waar ik voor ga clicken. De hond zal het altijd uitvoeren gebaseerd op al geleerde trucjes. Maar soms zie je toch ineens wat grappigs/een aparte gedraging ertussen omdat hij zich vergist oid. en waar je voor kunt gaan clicken en wat je kunt uitbouwen naar iets wat je leuk vindt. Ik heb op deze manier al diverse trucjes aan de honden aan kunnen leren waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn, of waarvan ik in het begin niet wist hoe ik moest beginnen met aanleren.
Het is een beetje hond-afhankelijk. Sommige honden worden er wel heel wild van, zodat er nauwelijks meer wat mee te beginnen is. :mrgreen:
Ik heb het ooit geleerd bij een clickerworkshop. Maar hoe het aanleren precies ging, weet ik eigenlijk niet meer, zou ik dan na moeten kijken voor je.
gyanty
Zeer actief

Maeve schreef:
Kimeta schreef:Lijkt me ook een leuk kunstje "schaam je" ... hahaha.. maar hoe leer je zoiets? Plakband op de neus?
Normaal gesproken wel ja, als ze niet bang zijn voor plakband :mrgreen:
Tja das ook niet handig. Kay interesseert het helemaal niks en gaat gewoon door met andere speeltjes terwijl plakband op zijn snuit zit. Misschien moet ik maar ducktape proberen. Misschien dat kriebelen met een veertje ook wel lukt. Bij mijn vorige hond lukte het door middel van op zijn snuit te blazen (pas op want Kay begint dan in de lucht te happen)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Marieke* schreef:pfff er zijn zoveel leuke dingen te bedenken! Ligt er net aan wat je zoekt. GG gerelateerd: naar het vak/riem sturen, op afstand de commando's uitvoeren. Doggydance-achtig: weaven tussen je benen, of tussen je benen gaan staan en volgen, buigen, rondjes draaien etc.
categorie onzinnig, maar wel leuk: in een afwasteiltje of boodschappen krat gaan staan. Met de voorpoten op een omgekeerd (rond) afwasteiltje gaan staan en dan een rondje draaien, je schamen (poot over neus), verschillende poten leren optillen, speeltjes bij naam leren herkennen, speeltjes in een box opbergen, de ene hond laten liggen, de andere eroverheen laten springen.

Dit is even wat me zo het eerst te binnen schiet. Genoeg ideetjes?
Ja daar zitten voor Kay ook nog leuke dingen tussen hoor :D Vandaag toevallig bezig geweest met naar de riem te sturen (had even op youtube gekeken omdat ik met treibbal training vast liep en zag dat ze dit gebruikten, dus wel makkelijk als Kay het dan kan). Is ook geen kunst aan met Kay. Hoefde maar 1 keer mee te lopen en toen deed hij het de 3 keer erna in 1 keer zonder dat ik nog mee hoefde te lopen.(afstand ook al stuk vergroot van 5 naar 10 meter)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ja, ik werk met de clicker. Maar als ik zeg "wat gaan we doen?!" dan gaat ie bij de voordeur zitten omdat ie wil wandelen :19:

Hij heeft ondertussen wel al geleerd om op commando op de grond te krabben. Geen idee waar dat goed voor is, maar hij deed het en het zag er leuk uit :D
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

ik heb een heel boek ( intratuin ) met oefeningen wel allemaal onzin dingen maar ach,

mischien is de post halen leuk ? of achteruit volgen ?
schaam je kun je ook aan leren door zachtjes op de neus te blazen volgens mij....
omrollen is mischien leuk.....

ik ga het boekje weer eens opzoeken krijg er zin in .....
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Je hebt hem al heel wat aangeleerd zeg! wat je ook kan doen, is een spelletjesboek kopen daarin staan allemaal leuke spelletjes in voor jullie,
bijvoorbeeld ook kruipen, hond af, brokje voor zn neus en langzaam over de grond gaan zodat ie erachteraan gaat kruipend, of had je deze al?? :mrgreen:
Groetjes Lianne
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik ben niet zo van de commando's, buiten de commando's die ze nodig hebben voor de sport vind ik alleen hier, zit en NEE ! belangrijk....ze kunnen nog wel wat "kunstjes" maar dat is er meer ingeslopen zeg maar :wink:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

lianne05 schreef:Je hebt hem al heel wat aangeleerd zeg! wat je ook kan doen, is een spelletjesboek kopen daarin staan allemaal leuke spelletjes in voor jullie,
bijvoorbeeld ook kruipen, hond af, brokje voor zn neus en langzaam over de grond gaan zodat ie erachteraan gaat kruipend, of had je deze al?? :mrgreen:
Nee, die had ik nog niet! Wel leuk zeg. Toch maar eens zo'n boek aanschaffen :mrgreen:
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Maeve schreef:
lianne05 schreef:Je hebt hem al heel wat aangeleerd zeg! wat je ook kan doen, is een spelletjesboek kopen daarin staan allemaal leuke spelletjes in voor jullie,
Nee, die had ik nog niet! Wel leuk zeg. Toch maar eens zo'n boek aanschaffen :mrgreen:
haha nou dan heb je er in elk geval al 1! Op Bol staan een paar leuke boeken en volgens mij niet zo duur...ik ga hem ook weer een keer tevoorschijn halen denk ik, heb toen alleen het kruipen gedaan daarna niks meer van gekomen hahaha
Groetjes Lianne
dn dwaos
Zeer actief

Ongelezen bericht door dn dwaos »

gyanty schreef:
Maeve schreef:
Mijn hond doet het vanzelf, als hij dan iets gedaan had wat ie niet mocht, en je zei: "schaam je" dan doet ie dat vanzelf, echt zo lief
*smelt*
Liefs Ingrid

Ga nooit weg zonder te praten
Ga nooit heen zonder een zoen
Als je het noodlot zult ontmoeten
Kun je het nooit meer doen
Ga nooit weg zonder te praten
Dat doet soms een hart zo’n pijn
Wat je ’s morgens hebt verlaten
Kan er ’s avonds niet meer zijn.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”