Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vanaf welke leeftijd sporten?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Vanaf welke leeftijd sporten?
Ik krijg steeds andere dingen te horen. De 1 zegt met 1 jaar kan je dingen gaan aanleren en rustig opbouwen. De ander zegt dat je pas met 2 jaar kan beginnen vanwege blessures...
Wat is nou wijsheid? Met sporten bedoel ik bv behendigheid, IPO, jachtraining, flyball etc
Wat is nou wijsheid? Met sporten bedoel ik bv behendigheid, IPO, jachtraining, flyball etc
- dobervriendin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dobers en hollanders
- Contacteer:
Re: Vanaf welke leeftijd sporten?
Bij ons begin je al als pup met speuren lekker speels.
Appel begin je met ongeveer 6 maanden en het bijten als de hond goed gewisseld is.
Het is wel zo als je een beginner bent dan moet eerst het appel er goed op zitten voor je begint met het bijten.
Maar bij iedere club zal het anders zijn.
Dus waar je wilt gaan trainen daar zou je het moeten vragen.
Appel begin je met ongeveer 6 maanden en het bijten als de hond goed gewisseld is.
Het is wel zo als je een beginner bent dan moet eerst het appel er goed op zitten voor je begint met het bijten.
Maar bij iedere club zal het anders zijn.
Dus waar je wilt gaan trainen daar zou je het moeten vragen.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Behendigheid: aangepast aan het ras tussen 1 jaar en 18 maanden dacht ik?duitse herder schreef:Ik krijg steeds andere dingen te horen. De 1 zegt met 1 jaar kan je dingen gaan aanleren en rustig opbouwen. De ander zegt dat je pas met 2 jaar kan beginnen vanwege blessures...
Wat is nou wijsheid? Met sporten bedoel ik bv
behendigheid,
IPO,
jachtraining,
flyball etc
Ik zou bij daarvoor gevoelige rassen willen weten of de heupen (en eventueel ellebogen) goed zijn.
IPO: kan je vragen bij Africhting

Jachttraining: vanaf pup van 8 weken. Uiteraard de eisen aangepast aan de leeftijd van de hond.
Flyball: vanaf 1 jaar tot 18 maanden dacht ik?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat ligt aan de sport. Flyball en Agility zou ik inderdaad pas met 12 tot 18 maand mee beginnen. Maar gehoorzaamheid, obedience en jachttraining enzo zit geen minimum leeftijd aan. Alleen zou ik het apporteren achterwege laten wanneer een pup aan het wisselen is.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Het gaat om springen en andere zeer belastende zaken voor het lichaam waarvoor een minimumleeftijd staat. Bij de meeste hondenscholen mag je vanaf een jaar agility doen om die reden. Maar de oefeningen uit zo'n sport die niet zo belastend zijn, kun je natuurlijk rustig doen met een jongere hond.

Linda, Izzie en Bram
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik heb voor flyball en behendigheid bij Macho 18 maanden aangehouden.
Dat werd me trouwens ook aangeraden op de vereniging.
Het is toch best een grote/zware hond.
Jachttraining inderdaad gewoon lekker van pup af aan.
Dat werd me trouwens ook aangeraden op de vereniging.
Het is toch best een grote/zware hond.
Jachttraining inderdaad gewoon lekker van pup af aan.
- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
ik ben met mijn hond begonnen in de ipo op 8wk.
Gewoon spelend leren volgen zitten af en dat soort dingen..
Speuren met snoepjes, worst, speeltjes of waar de hond het meest dol op is..
Pakwerk met liz ben ik al vrij jong begonnen met het aanplagen en bijten op de jutezak, vanaf 6mnd op de bijtrol en nu soms nog en soms op de mouw.. en in juli word ze 1
Gewoon spelend leren volgen zitten af en dat soort dingen..
Speuren met snoepjes, worst, speeltjes of waar de hond het meest dol op is..
Pakwerk met liz ben ik al vrij jong begonnen met het aanplagen en bijten op de jutezak, vanaf 6mnd op de bijtrol en nu soms nog en soms op de mouw.. en in juli word ze 1
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Bij agility vind ik 15 - 18 maanden een goede startleeftijd, met uitzondering van een aantal dingen die je al van pups af aan kunt trainen.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tot een jaar moet je rekening houden met de belasting. Door de groei moet je te veel belasting van botten, pezen en spieren beperken. In veel sporten zijn al wel onderdelen die je kunt gaan leren voordat ze een jaar, maar lang niet alle hondenscholen bieden dat aan. Daarom dat sporten als behendigheid en flyball dus vaak een leeftijd ouder dan een jaar aanhouden.
En dan hebben we ook nog treibball, waar door de lage belasting geen leeftijd aan gebonden zit, al moet je natuurlijk met een jonge hond/pup wel met beleid aan het werk.
En dan hebben we ook nog treibball, waar door de lage belasting geen leeftijd aan gebonden zit, al moet je natuurlijk met een jonge hond/pup wel met beleid aan het werk.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
IPO: vanaf 7 weken. Sporten is dat uiteraard nog niet, maar ze kunnen gerust wat spelenderwijs volgend, zitten, liggen,... speuren kan zeker ook en achter een jutezak aanlopen en erin bijten doen ze al vanaf dat ze kunnen lopen 

-
- Zeer actief
Waar ik nu gehoorzaamheid train, mag je pas geloof ik met 24 maanden ofzo eens begonnen met behendigheid. Ik heb volgende week examen voor Jonge honden 2, dan moet ze EG a, EG b1 en dan mag ik behendigheid doen. Flyball na EG a.
Opzich vind ik dat geen groot probleem, maar de zomervakantie is er 2 maanden geen training, dan nog 10 weken minimaal voordat je examen kan doen. Dan ben je dus ruim half jaar tot een jaar verder.
Waar ik flyball ga doen kan het vanaf 1 jaar, langzaam opbouwen, dus niet meteen alle hordes nemen. Ook als ze loops is mag er trainen
Wat ik wel vreemd vond, dat ze bij waar ik nu gehoorzaamheid train aankaarten dat ze pas later beginnen vanwege kans op blessures. Maar dat kan een hond van 2 toch ook krijgen? of een hond van 6 jaar? Of is er echt een grotere kans op blessures als ze na 1 jaar beginnen?
Overigeens is Noah met ruim 11 maanden gerontged en alles zag er pico bello uit
Opzich vind ik dat geen groot probleem, maar de zomervakantie is er 2 maanden geen training, dan nog 10 weken minimaal voordat je examen kan doen. Dan ben je dus ruim half jaar tot een jaar verder.

Waar ik flyball ga doen kan het vanaf 1 jaar, langzaam opbouwen, dus niet meteen alle hordes nemen. Ook als ze loops is mag er trainen
Wat ik wel vreemd vond, dat ze bij waar ik nu gehoorzaamheid train aankaarten dat ze pas later beginnen vanwege kans op blessures. Maar dat kan een hond van 2 toch ook krijgen? of een hond van 6 jaar? Of is er echt een grotere kans op blessures als ze na 1 jaar beginnen?
Overigeens is Noah met ruim 11 maanden gerontged en alles zag er pico bello uit

-
- Zeer actief
Vanaf welke leeftijd beginnen jullie met de schutting en haag etc?maart schreef:IPO: vanaf 7 weken. Sporten is dat uiteraard nog niet, maar ze kunnen gerust wat spelenderwijs volgend, zitten, liggen,... speuren kan zeker ook en achter een jutezak aanlopen en erin bijten doen ze al vanaf dat ze kunnen lopen
-
- Zeer actief
tgoch, ik begin daar pas mee als ze minstens 12 maanden zijn en dan nog staat de schutting en de haag op het laagste (ze hoeven toch maar enkel het commando en bedoeling te begrijpen, hoogte speelt niet echt een rol)
- ranetje
- Zeer actief
Hoe hoog is dat Maart?maart schreef:tgoch, ik begin daar pas mee als ze minstens 12 maanden zijn en dan nog staat de schutting en de haag op het laagste (ze hoeven toch maar enkel het commando en bedoeling te begrijpen, hoogte speelt niet echt een rol)
Wat is de haag bij jullie?
Is dat de hindernis met die bezems bovenop?
-
- Zeer actief
de vaste haag is één meter hoog op wedstrijd (op training zetten wij hem altijd 1.15)
de schuine wand is denk ik 1m80 hoog (maar das een klimschutting)
- ranetje
- Zeer actief
Dat is op wedstrijd, maar daar begin je toch niet mee?maart schreef:de vaste haag is één meter hoog op wedstrijd (op training zetten wij hem altijd 1.15)
Je had het over de laagste stand.
Hoe laag is dat?
Ik begon bij het aanleren van een hoogtesprong op 30 cm voor mijn honden met schofthoogte 55 cm.
Dat is om "hoog" aan te leren.
Daarna wordt de sprong langzamerhand verhoogd.

-
- Zeer actief
ow zo, tgoch, de laagste stand is één latje, das denk ik 15 cm ofzo, hoeven ze zelfs niet eens te springen, maar enkel het principe heen en ook weer terug erover te snappen.
De schuine wand kan volledig plat op de grond liggen, als hij staat is de laagste stand denk ik 1m40 hoog, hebben ze een erg schuine wand om over te lopen.
De schuine wand kan volledig plat op de grond liggen, als hij staat is de laagste stand denk ik 1m40 hoog, hebben ze een erg schuine wand om over te lopen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Dogfrisbee vanaf de moment dat ik ze heb 8 weken oud, spelen achter rollers, op 6 maand vliegen de frisbees laag en vanaf een jaar beginnen met springen en vanaf 14 maand vaulten.
Troyca begon agility en flyball wanneer ze 9 maand oud was, maar op de hs geloofde ze dat ze 12 maand was. Een klein hondje is sneller uitgegroeid en ze kon het best aan.
Troyca begon agility en flyball wanneer ze 9 maand oud was, maar op de hs geloofde ze dat ze 12 maand was. Een klein hondje is sneller uitgegroeid en ze kon het best aan.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
IPO vanaf 7 weken... speuren direct, appel spelenderwijs, bijten als ie gewisseld is.....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi