Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voedingsallergie, verschil gevoeligheid ?
Moderator: moderatorteam
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
voedingsallergie, verschil gevoeligheid ?
Misschien een raar vraagje maar misschien is er hier iemand die er ervaring mee heeft...
Gizmo is allergisch voor kip,ei,gevogelte en granen. Hij krijgt dus nu vnl brok en regelmatig enkelvoudig smuldier(vleesvariant) of rodi lam/rijst. Max krijgt dagelijks smuldier compleet en als ik de ingredienten daarvan bekijk zit er maar een klein percentage granen in, vooral t.o.v brok natuurlijk. Weet er iemand of de granen in kvv anders verteerbaar zijn als die in brok ? Oftewel, zou er een kans zijn dat Gizmo goed reageert op de complete variant van Smuldier ? Ik vroeg het me af omdat het percentage granen veel kleiner is dan die in de meeste brokken. Het zal wel gewoon een kwestie van uitproberen worden maar ik vroeg me af of er hier mensen waren die hier ervaringen mee hadden...
Gizmo is allergisch voor kip,ei,gevogelte en granen. Hij krijgt dus nu vnl brok en regelmatig enkelvoudig smuldier(vleesvariant) of rodi lam/rijst. Max krijgt dagelijks smuldier compleet en als ik de ingredienten daarvan bekijk zit er maar een klein percentage granen in, vooral t.o.v brok natuurlijk. Weet er iemand of de granen in kvv anders verteerbaar zijn als die in brok ? Oftewel, zou er een kans zijn dat Gizmo goed reageert op de complete variant van Smuldier ? Ik vroeg het me af omdat het percentage granen veel kleiner is dan die in de meeste brokken. Het zal wel gewoon een kwestie van uitproberen worden maar ik vroeg me af of er hier mensen waren die hier ervaringen mee hadden...
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Re: voedingsallergie, verschil gevoeligheid ?
Ik vind het altijd zo typisch als mensen zeggen dat hun hond allergisch is voor granen, en dan vervolgens wel rijst geven (wat ook goed gaat). Rijst valt namelijk ook onder de granen... Maar goed...
Jamey heeft een graan-intolerantie, ook voor rijst (is minder erg/heftig dan allergie) en doet het een stuk beter op KVV dan op brok... Ze kan wel gewoon graan krijgen zonder problemen, maar niet te vaak/te veel, want dan krijgt ze jeuk...
Jamey heeft een graan-intolerantie, ook voor rijst (is minder erg/heftig dan allergie) en doet het een stuk beter op KVV dan op brok... Ze kan wel gewoon graan krijgen zonder problemen, maar niet te vaak/te veel, want dan krijgt ze jeuk...

You'll be in my heart... Always...
-
Da-ki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita -japans-
- Aantal honden: 3
ik ben ook over gegaan op KVV.... tot op heden nog geen "aanval" meer gehad

-
Presley
- Vaste gebruiker
Je hebt van Smuldier tegenwoordig ook een glutenvrij variant.
Misschien die eens proberen?
-
yvonne1961
- Actief
Bij een voedselintoleratie reageert het lichaam gewoon niet zo geweldig op bepaalde dingen in het voedsel. Bijv, een intolerantie voor laat ik eens zeggen: ei. Dan zal een klein stukje meestal geen probleem zijn, maar bij een grotere hoeveelheid kan er dan bijv. diarree optreden (is maar een voorbeeld hè) Hierbij speelt het afweermechanisme geen rol.
Bij een voedselallergie speelt de afweer van de hond een rol en reageert het lichaam dus ogenblikkelijk op een bepaald iets in het voedsel met de klachten die erop volgen. Bij een allergie is een kleine hoeveelheid van de verkeerde stof al voldoende voor een reactie.
Dus even kort door de bocht gezegd
een intolerantie is gewoon het minder goed reageren op bepaalde dingen.(maar géén allergie)
Een allergie is een afweerreactie van het lichaam op een bepaalde stof met bijbehorende reactie.
Bij een voedselallergie speelt de afweer van de hond een rol en reageert het lichaam dus ogenblikkelijk op een bepaald iets in het voedsel met de klachten die erop volgen. Bij een allergie is een kleine hoeveelheid van de verkeerde stof al voldoende voor een reactie.
een intolerantie is gewoon het minder goed reageren op bepaalde dingen.(maar géén allergie)
Een allergie is een afweerreactie van het lichaam op een bepaalde stof met bijbehorende reactie.
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Hmm de (holistisch) da zei tegen mij dat een intolerantie te vergelijken was met allergie, maar dan met een veel lagere gevoeligheid. Jamey krijgt dus jeuk als ze teveel graan binnenkrijgt, maar kan best zo af en toe een paar brokdagen hebben. Daarnaast (maar dat merk je verder niet aan haar, dat kwam uit een test) krijgt ze last van haar darmen...yvonne1961 schreef:Bij een voedselintoleratie reageert het lichaam gewoon niet zo geweldig op bepaalde dingen in het voedsel. Bijv, een intolerantie voor laat ik eens zeggen: ei. Dan zal een klein stukje meestal geen probleem zijn, maar bij een grotere hoeveelheid kan er dan bijv. diarree optreden (is maar een voorbeeld hè) Hierbij speelt het afweermechanisme geen rol.

You'll be in my heart... Always...
-
yvonne1961
- Actief
het verschil is ook moeilijk uit te leggen.
Ik heb even een tekst opgezocht die het iets duidelijker maakt dan ik dat deed
waar ik het over afweer heb moet je hier lezen immuunsysteem.
http://www.isodisnatura.nl/nutrition_-_ ... .htm?ID=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb even een tekst opgezocht die het iets duidelijker maakt dan ik dat deed
waar ik het over afweer heb moet je hier lezen immuunsysteem.
http://www.isodisnatura.nl/nutrition_-_ ... .htm?ID=20" onclick="window.open(this.href);return false;
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Dat weet ik, rijst is ook een graan. Maar Gizmo is allergisch voor alle granen behalve rijst en mais...vandaar...Jacksel schreef:Ik vind het altijd zo typisch als mensen zeggen dat hun hond allergisch is voor granen, en dan vervolgens wel rijst geven (wat ook goed gaat). Rijst valt namelijk ook onder de granen... Maar goed...
...
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Gizmo krijgt flinke jeuk als hij dingen krijgt waar hij op reageert maar zelfs bij een allergie kan er verschil in gradatie zitten. (Dat weet ik omdat ik zelf ook voor verschillende dingen allergisch ben maar er niet altijd zo sterk op reageer als de uitslag van de test zou doen vermoeden !)Ik vermoed dat de reactie op de kip nl sterker is dan op een (kleine)hoeveelheid granen maar zeker weten doe ik dat dus niet. Vandaar mijn vraag of er iemand ervaring mee had. Verschil tussen een allergie en een intolerantie dat weet ik wel...
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Ik weet dat die er is, maar die is wat moeilijker aan te komen.Ik kan die wel bestellen maar dan moet ik meteen voor minimaal 125 euro bestellen ofzo en daar heb ik geen zin in. Bovendien kan ik zo'n hoeveelheid ook niet kwijt...Presley schreef:Je hebt van Smuldier tegenwoordig ook een glutenvrij variant.
Enne...als er een kleine kans is dat het percentage granen zo laag is dat hij het er toch goed op doet is het wel zo makkelijk om de gewone compleet versie te geven. Die krijgt Max ook en die kan ik hier gewoon bestellen bij de AH...
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
SuzieC1970 schreef:Dat weet ik, rijst is ook een graan. Maar Gizmo is allergisch voor alle granen behalve rijst en mais...vandaar...Jacksel schreef:Ik vind het altijd zo typisch als mensen zeggen dat hun hond allergisch is voor granen, en dan vervolgens wel rijst geven (wat ook goed gaat). Rijst valt namelijk ook onder de granen... Maar goed...
...
idem hier. dat kwam volgens mij omdat rijst en mais gesloten granen zijn en daarom beter verdraagbaar ofzo

-
S@ndr@
- Zeer actief
ik denk dat het komt omdat zowel mais als rijst glutenvrij zijnmassam schreef:SuzieC1970 schreef:Dat weet ik, rijst is ook een graan. Maar Gizmo is allergisch voor alle granen behalve rijst en mais...vandaar...Jacksel schreef:Ik vind het altijd zo typisch als mensen zeggen dat hun hond allergisch is voor granen, en dan vervolgens wel rijst geven (wat ook goed gaat). Rijst valt namelijk ook onder de granen... Maar goed...
...
idem hier. dat kwam volgens mij omdat rijst en mais gesloten granen zijn en daarom beter verdraagbaar ofzo
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
geen idee, bovenstaande is mij verteld.
maakt voor mij verder ook niks uit. ik weet dat sam vis, groenten en een beetje rijst/mais kan hebben dus hij kan eten
maakt voor mij verder ook niks uit. ik weet dat sam vis, groenten en een beetje rijst/mais kan hebben dus hij kan eten

-
SuzieC1970
- Zeer actief
Ja, fijn he dat je nu tenminste weet waar het aan ligt !! Hij doet het goed op zijn vis-menu toch ?massam schreef:geen idee, bovenstaande is mij verteld.
- mirandaaatje
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): 2 teckels
SuzieC1970 schreef:
Enne...als er een kleine kans is dat het percentage granen zo laag is dat hij het er toch goed op doet is het wel zo makkelijk om de gewone compleet versie te geven. Die krijgt Max ook en die kan ik hier gewoon bestellen bij de AH...
Granen waarvoor honden allergisch kunnen zijn zijn de granen met gluten erin, ze zijn dus eigenlijk allergisch voor gluten. Gluten zitten niet in rijst en mais, al noemen ze een ingrediënt wel eens als 'maisgluten' terwijl dit dus geen gluten zijn. Gluten zitten in tarwe, rogge, gerst, haver, meel, tarwemeel, couscous, bulgur, grutten, spelt, kamut en mout. Deze ingrediënten, en dan met name tarwe, kom je in bijna alle brokken en koekjes en snacks tegen, die gebakken zijn. Koudgeperst voer, zoals Nutro, Orijen en dergelijke, bevat geen tarwe. En dus geen gluten. Soms, zoals bij Royal canin, zit er wel degelijk tarwe in, maar wordt het niet vermeld. Ze vermelden: plantenproteïnenisolaat. Kijk je op de amerikaanse site van royal canin, staat: wheat gluten meal, oftewel tarwegluten. Dat moet je dus altijd goed uitzoeken van te voren. Helaas wordt het niet goed op de verpakkingen gezet. Sjakie staat al een tijd op Nutro lamb&rice, en doet het beter dan ooit. Geen eczeem, geen kale plekken, geen ontstoken huid en oren en geen stank. Weinig ontlasting, die mooi vast is en niet zo stinkt.Jacksel schreef:Ik vind het altijd zo typisch als mensen zeggen dat hun hond allergisch is voor granen, en dan vervolgens wel rijst geven (wat ook goed gaat). Rijst valt namelijk ook onder de granen... Maar goed...
...
Groetjes van Miranda!
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Bowie van mij is pas getest door een holistische da en die bleek ook een allergie voor kippeneiwit en een intolerantie voor granen tehebben..of net andersom..anyway, ze krijgt nu sinds 2,5 week Canex fish and rice en je ziet haar huid opknappen en ze heeft duidelijk minder jeuk.
Ze krijgt daarbij smuldier glutenvrij die gewoon verkrijgbaar is bij de appie in het dierenvoeder vak.
Ik had vorige week Bowie per ongeluk een keer de verkeerde kvv gegeven en toeval of niet de volgende ochtend mega jeuk.... ik let dus wel beter op.
En dan kan er gezegt worden dat het raar is en dat ik dan wel rijst of mais geef maar ze doet het er gewoon goed op, en dat telt voor mij dat mijn dier het er goed op doet zonder jeuk en andere overlast.
Ze krijgt daarbij smuldier glutenvrij die gewoon verkrijgbaar is bij de appie in het dierenvoeder vak.
Ik had vorige week Bowie per ongeluk een keer de verkeerde kvv gegeven en toeval of niet de volgende ochtend mega jeuk.... ik let dus wel beter op.
En dan kan er gezegt worden dat het raar is en dat ik dan wel rijst of mais geef maar ze doet het er gewoon goed op, en dat telt voor mij dat mijn dier het er goed op doet zonder jeuk en andere overlast.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Smuldier vleeskompleet glutenvrij is gewoon te koop bij de AH en de Jumbo. Anders kunnen ze hem voor je bestellen. 1 doosje zitten 12 verpakkingen in!
-
Mojuan
- Zeer actief
Bij Julia maakt het echt niet uit of ze veel of weinig graan met gluten heeft binnen gekregen.
Ze heeft onherroepelijk diarree (heel erg zelfs), en giga stinkende scheten, rommelende darmen en een schilferige huid.
Zelfs als het om 1 enkel hondenkoekje gaat!
Of een korstje brood ofzo.
Dus ik durf wel te zeggen dat het bij haar om een allergie gaat.
Ook al zeg ik meestal gewoon dat ze granen niet verdraagt.
Rijst ging ook heel lang niet goed, maar sinds een aantal weken verdraagt ze dat redelijk tot goed.
Toch kan de heftigheid van de reactie ook bij een allergie verschillen hoor.
Bij een kortdurende blootstelling aan de stof is het soms minder heftig dan bij langdurige.
Ze heeft onherroepelijk diarree (heel erg zelfs), en giga stinkende scheten, rommelende darmen en een schilferige huid.
Zelfs als het om 1 enkel hondenkoekje gaat!
Of een korstje brood ofzo.
Dus ik durf wel te zeggen dat het bij haar om een allergie gaat.
Ook al zeg ik meestal gewoon dat ze granen niet verdraagt.
Rijst ging ook heel lang niet goed, maar sinds een aantal weken verdraagt ze dat redelijk tot goed.
Toch kan de heftigheid van de reactie ook bij een allergie verschillen hoor.
Bij een kortdurende blootstelling aan de stof is het soms minder heftig dan bij langdurige.