Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Saba
Zeer actief

Ontsteking

Ongelezen bericht door Saba »

Afgelopen dinsdag werd mijn whippet ineens beroerd. 's Ochtends had ze nog gewoon prima gegeten en merkte ik niets aan haar, in de middag werd ze plotseling ontzettend lethargisch en lag non-stop onder de eettafel te rillen. Haar oogjes stonden ook lang niet zo levendig als normaal en ze wilde niet naar je toe komen als je haar riep, en dat terwijl het echt een aanhankelijke knuffelkont is.

Ook voelde ze ontzettend warm aan, en toen ik haar temperatuur opnam bleek wel waarom; ze had over de 40 graden koorts. Het griezeligste vond ik een bultje op haar linkerwang dat binnen een mum van tijd echt ontzettend opzwol. Hierdoor dacht ik dus in eerste instantie dat ze misschien door een insect was gestoken en daar een allergische reactie op had.

Wat het ook was, het was overduidelijk niet goed, dus ik ben gelijk met haar naar de dierenarts gereden. Daar aangekomen had ze nog steeds ernstige verhoging, en het bultje op haar wang was een gezwollen lymfeklier volgens de dierenarts. Hij heeft haar uitgebreid onderzocht en terwijl hij dat deed gaf ze nergens aan pijn te hebben, en de andere lymfeklieren waren niet vergroot. De DA kon niets anders concluderen dan dat er ergens in haar lijf een ontsteking zat, maar hij kon me niet zeggen waar. Ik heb het nog een keer extra gevraagd, maar "er staan nu eenmaal geen bordjes bij." :19:

Verder heeft hij haar daar een injectie met AB en nog een met een pijnstiller toegediend, en ik kreeg voor 5 dagen AB (synolux) en rimadyl mee. De rimadyl heb ik na 2 dagen niet meer gegeven omdat ik niet het idee had dat ze ergens pijn had, en ik stop toch eigenlijk het liefst geen medicatie in mijn hond als het niet nodig is. Toen we weer thuis waren heeft ze eigenlijk de rest van de middag geslapen en gerust, en 's avonds was de koorts weer gedaald en wilde ze ook normaal eten. De rest van de week heeft ze nergens meer last van gehad, alleen de dag erna sprong de bult op haar wang open en kwam er wat pus uit. Er zit nu een mooie korst op het wondje daarvan, dus het heelt verder goed.

Ik heb me inmiddels gek gedacht over waar die ontsteking nou heeft gezeten, ze heeft ook gewoon geen last gehad van braken of diarree, en op aanrakingen of druk uitoefenen op lichaamsdelen reageerde ze ook totaal niet. Open wondjes heb ik ook niet gezien. Het enige wat ze liever niet had was dat je aan die gezwollen lymfeklier kwam.

De AB-kuur is sinds gisteren klaar. Eerlijk gezegd zit het me alleen nog steeds niet lekker, de verschijnselen waren zo heftig dat ik het vervelend vind dat ik niet weet waar ze vandaan zijn gekomen, en ik ben dus bang dat er een of andere enge aandoening misschien over het hoofd is gezien.

Het is een hond van 18 maanden en altijd supergezond verder, haar vacht glanst je tegemoet en ze is heel energiek en levendig. Wel verwacht ik dat ze binnenkort voor de tweede keer loops gaat worden, de eerste keer was ze daar ook een beetje beroerd van maar dat uitte zich in niet willen eten en spugen, en gezien de symptomen lijkt het me sterk dat die aankomende loopsheid hier iets mee te maken heeft. Moet ik er maar gewoon op vertrouwen dat de AB korte metten heeft gemaakt met die vreemde ontsteking en ben ik nu gewoon een overbezorgde hondenmoeder? :ugh:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Ontsteking

Ongelezen bericht door duitse herder »

Had ze geen ontsteking in haar bek? Of een tekenbeet die is gaan ontsteken, of klein pitje ofzo?
Rimadyl is ook ontstekingsremmend, jammer dat deze niet volledig gegeven zijn.
Is ze nu wel weer de oude?
Perry en Noah

Afbeelding
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Haar bek had ik inderdaad ook al aan gedacht, ik heb die meerdere keren uitgebreid nagekeken, ook tussen de tanden of er niet toevallig iets vast zat, maar dat was niet het geval. Dat rimadyl ook een ontstekingsremmende werking heeft wist ik inderdaad wel, maar ik heb het maar twee dagen gegeven omdat ze geen pijn vertoonde en de dag na het gebeuren alweer de oude was in haar doen en laten en koortsvrij, en dat is zo gebleven, gelukkig.
Eigenlijk ben ik normaal ook wel van het strikt opvolgen van doktersadvies, maar ik kreeg een beetje het idee dat ze wat suffig en slaperig werd van de rimadyl en dat vond ik dus ook weer niet zo wenselijk.
Een tekenbeet had ik ook al in mijn achterhoofd gehouden, en is ook de meest plausibele verklaring denk ik, al heb ik haar daar ook nog op nagekeken die dag en niets gevonden, ook geen klein wondje of putje. Maar ja, dat hoeft ook niet per se natuurlijk. Ik dacht alleen dat honden over het algemeen niet echt ziek horen te worden van een tekenbeet?
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Zou het bultje op haar wang niet de ontsteking geweest zijn? Vooral ook omdat deze opengegaan is en er pus uit gekomen is .....
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”