Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf KVV maken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Zelf KVV maken

Ongelezen bericht door Madelief »

Doen jullie dat wel eens?? Doe je dat dan volgens een bepaald recept?

Bonha gaat wel eens uit logeren en kan niet tegen rund, dus er is niet altijd even gemakkelijk aan kvv te komen. Ik vind het wel makkelijk om ook kant en klare maaltijden in huis te hebben en heb het nu twee keer zelf "kvv" gemaakt. De eerste keer met botmix, hertenvlees, groentenmix, pens en eendenhartjes, en vandaag met botmix, haas, wortelen, kippenlever en kippenhartjes.

Yanthe kan natuurlijk altijd gemakkelijk smuldier of iets dergelijks eten, dus daarvoor is de noodzaak minder. Mijn moeder vindt het geen punt botten te geven, maar Bonha gaat ook wel eens een dagje naar mijn vader of vrienden, en die zien dat helemaal niet zitten. Vandaar de selfmade maaltijd :ok:

Ik vind het stiekem wel leuk dat kokkerellen. Ik ga denk ik ook maar eens Vis-KVV maken, want de dames willen hier geen hele vissen eten (die ze, gemengd met pens en door de keukenmachine gemaald naar binnen werken als ketellapper :ok:)!
Maar dat doe ik net zo makkelijk even snel op de dag dat ze het krijgen (zullen moeten :S: )!

Een beetje uit noodzaak ontstaan, maar best leuk.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Re: Zelf KVV maken

Ongelezen bericht door Hutsje »

nou nee, ik stel wel zelf samen maar het malen mogen ze zelf doen. hebben ze veel meer aan ;)
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:nou nee, ik stel wel zelf samen maar het malen mogen ze zelf doen. hebben ze veel meer aan ;)
Als jij nooit oppas nodig hebt die dat niet ziet zitten is er natuurlijk ook niks aan de hand :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Boutje schreef:Ik doe het ook want de collies vertikken het om grotere stukken te eten. Plus orgaan lusten ze ook niet, wel als het door de rest heen is. Laïla eet ook geen lappen pens.
De shelties kauwen wel goed.
Nog een voordeel is dat het beter stapelt in de diepvries :mrgreen: .
Nadeel is dan weer het kauwen voor de tanden, gelukkig zijn er farmfood kluiven, die lusten ze wel!

wat heerlijk om jouw verhaal te lezen! ik dacht dat ik de enige was met een miep die haar eten graag niet in grote stukken blieft :pffff:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb ook zo'n Miep :(

Ze lusnie zoveel en wat ze wel lust, moet bij voorkeur wel gemalen zijn. Alleen kipkarkassen gaan er momenteel wel in, maar dat kan met de zwangere hormoontjes te maken hebben, want het is voor het eerst! :denken:
Dus ja, ik goochel ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutsje
Zeer actief

Madelief schreef:
Hutsje schreef:nou nee, ik stel wel zelf samen maar het malen mogen ze zelf doen. hebben ze veel meer aan ;)
Als jij nooit oppas nodig hebt die dat niet ziet zitten is er natuurlijk ook niks aan de hand :ok:
eigenlijk nooit idd. ik heb niet vasak oppas nodig maar ze geven altijd wel wat ik mee geef. mijn schoonoudes hebben kiever geen pens maar een hele kip of geitenribben zijn geen probleem :ok: . en bij nood mogwen ze best eens een pak smuldier ofzo hoor, maar dat komt nooit voor.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Boutje schreef:Ik doe het ook want de collies vertikken het om grotere stukken te eten. Plus orgaan lusten ze ook niet, wel als het door de rest heen is. Laïla eet ook geen lappen pens.
Nadeel is dan weer het kauwen voor de tanden, gelukkig zijn er farmfood kluiven, die lusten ze wel!
ik heb er een paar gehad die dat hadden maar ze daarmee begonnen met kleine stukken vlees te geven en die stukken steeds groter te maken. als ze het gemalen lusten lusten ze het heel ook. ze kregen dus ook echt niets anders. dit was trouwens alleen maar bij honden die het niet van pup afaan waren gewend.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
ik heb er een paar gehad die dat hadden maar ze daarmee begonnen met kleine stukken vlees te geven en die stukken steeds groter te maken. als ze het gemalen lusten lusten ze het heel ook. ze kregen dus ook echt niets anders. dit was trouwens alleen maar bij honden die het niet van pup afaan waren gewend.
Ik merk ook dat bijvoorbeeld Bonha, die pas op ruim 8 jarige leeftijd is overgezet nog altijd vooruitgaat met kraken. Waar ze eerst al moeite had met een kipkarkasje en ik echt alleen de kraakbenige stukken kon geven en de rest stap voor stap met een snoeisnaar moest voorbewerken, kraakte ze laatst gewoon het relatief harde haasboutgebeuren en de poten van een geitlam. Eendenruggen heeft ze ook lange tijd geweigerd..maar dan wel tegen Yanthe bewaken natuurlijk. Nu knaagt ze ook die wel weg. Ze krijgt zachte stukken trouwens ook in kleinere stukken omdat ze zoveel mogelijk hap-slik-weg doet en in vind dat ze dan veel te grote stukken door haar strot probeert te proppen. Penslappen gaan ook in zijn geheel als ik niet oppas, net als stukken vlees van 10 x 10 cm. Ik snijd dus voor. Voor Yanthe niet, die eet met beleid (hoe is het mógelijk!!? :mrgreen:).

Dus wat dat aangaat. Maargoed, er zijn vast honden die het blijven vertikken. Hier is de "kvv" vooral omdat ik dan zeker weet dat het weinig moeite is voor de oppassers. Mijn vader en vrienden bijvoorbeeld zouden echt niet weten wat te doen als er wat bleef steken. Niet dat dat al ooit gebeurd is, maar we zijn nog geen jaar verder. Natuurlijk kan Bonha Carnibest zonder rund eten, en Runner lam/rijst is wat ik tot nu toe meegeef naar de onervaren oppassers. Maar ik heb net zo makkelijk en lijkt me lekkerder zelf een "kvv-tje" in elkaar gedraaid mbv de botmixen.
En ik vind het dus wel leuk, haha. Zal wel komen bij gebrek aan manlief (en kinderen) om mijn kookkunsten op los te laten ;-).

Maar Bon mag van mij best ook een paar dagen brokken hoor ;-)
Ik heb het alleen zelf nu niet meer in huis. Moeten dan weer rundvrije brokken zijn, etc etc.
Laatst gewijzigd door Madelief op 19 jun 2009 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

massam schreef:

wat heerlijk om jouw verhaal te lezen! ik dacht dat ik de enige was met een miep die haar eten graag niet in grote stukken blieft :pffff:

hier nog zo 1
als de stukjes niet hapklaar zijn pakt hij het niet
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik heb nu een opvangertje in huis wat bijna geen tanden en kiezen meer heeft dus ik moet nu wel. Ik snij alles heel klein, maar vandaag toch geprobeerd iets grotere stukjes te geven. Het duurt wel even, maar ze krijgt het wel weg. Eigenlijk wil ik morgen eens proberen of ze kippevleugeltjes kan eten...
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Jakko krijgt van mij geen grote lappen vlees meer.
Voor hem knip ik het in hapklare brokken omdat ie anders te grote stukken wegwerkt en daarbij zowat stikt. :roll: :N:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Hutsje
Zeer actief

wendy71 schreef:Jakko krijgt van mij geen grote lappen vlees meer.
Voor hem knip ik het in hapklare brokken omdat ie anders te grote stukken wegwerkt en daarbij zowat stikt. :roll: :N:
dat vind ik iets anders dan het malen. met brokken vlees moet de maag nog tenminste wat doen, met gemalen niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”