Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Reutje of teefje laten helpen?
Moderator: moderatorteam
-
badhairday
- geregistreerd lid
Reutje of teefje laten helpen?
Ik weet niet of dit de juiste rubriek is, maar omdat het toch wel medisch gerelateerd is plaats ik 'm hier.
Monster is een reutje van 7 jaar. Hij is een vuilnisbakje (terrier-achtig) van zo'n 20kg. Schat van een beest waar geen kwaad in zit. Luistert redelijk goed en is niet agressief. Maar... hij is een echte vent.
Luna is een (nu nog te dikke) teefje van 8 jaar. Ze is een Hollandse Herder van die sinds 4 weken bij ons is. In Luna zit ook geen kwaad behalve af en toe snauwen naar andere teven als ze te opdringerig zijn. Luistert ook goed en is niet agressief. Maar... ze is een echt teefje.
Ongetwijfeld komt over een paar maanden het moment dat Luna loops gaat worden. Met een echt mannetje erbij is het natuurlijk wachten op pups en gezien haar leeftijd en verschillende rassen weet ik niet of dat zo verstandig is. Ik wil dus 1 van de 2 laten helpen. Maar welke van de 2?
Volgens de dierenarts zou het teefje de meest logische zijn omdat je dan gelijk van het bloedverlies af bent en de ingreep voor een teefje stelt tegenwoordig niet veel meer voor. Aan de andere kant gaf de dierenarts ook aan dat het reutje ook zou kunnen omdat ze dan van de voorhuidontsteking (die hij wel eens heeft) af bent en dus geen groene druppels meer op de vloer hebt. Ook is ie een stuk relaxter als er een loopse teef in de buurt is (hij heeft dan nog wel eens de neiging om weg te lopen en bij het loopse teefje voor de deur te wachten).
Wat is jullie mening hierin?
Monster is een reutje van 7 jaar. Hij is een vuilnisbakje (terrier-achtig) van zo'n 20kg. Schat van een beest waar geen kwaad in zit. Luistert redelijk goed en is niet agressief. Maar... hij is een echte vent.
Luna is een (nu nog te dikke) teefje van 8 jaar. Ze is een Hollandse Herder van die sinds 4 weken bij ons is. In Luna zit ook geen kwaad behalve af en toe snauwen naar andere teven als ze te opdringerig zijn. Luistert ook goed en is niet agressief. Maar... ze is een echt teefje.
Ongetwijfeld komt over een paar maanden het moment dat Luna loops gaat worden. Met een echt mannetje erbij is het natuurlijk wachten op pups en gezien haar leeftijd en verschillende rassen weet ik niet of dat zo verstandig is. Ik wil dus 1 van de 2 laten helpen. Maar welke van de 2?
Volgens de dierenarts zou het teefje de meest logische zijn omdat je dan gelijk van het bloedverlies af bent en de ingreep voor een teefje stelt tegenwoordig niet veel meer voor. Aan de andere kant gaf de dierenarts ook aan dat het reutje ook zou kunnen omdat ze dan van de voorhuidontsteking (die hij wel eens heeft) af bent en dus geen groene druppels meer op de vloer hebt. Ook is ie een stuk relaxter als er een loopse teef in de buurt is (hij heeft dan nog wel eens de neiging om weg te lopen en bij het loopse teefje voor de deur te wachten).
Wat is jullie mening hierin?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Mijn mening? Voor wat die waard is...
JIJ wilde twee geslachten bij elkaar; dan hou je ze maar mooi (en goed!!) gescheiden tijdens de loopsheid. Een dier "laten helpen" omdat dat practischer zou zijn terwijl er geen enkele medische (of gedrags-) noodzaak voor is gaat mij te ver....
Inderdaad is een nestje geen goed idee; daar is de teef te oud voor. En ach, los daarvan is het zowiezo geen goed idee
Dus, mijn advies is "gescheiden houden"....
Lees je overigens goed in als je toch "helpen" overweegt.... er zitten ook nadelen aan! Teefjes willen nog wel 's incontinent worden, reutjes en teefjes van gedrag veranderen, vacht die kan veranderen...
Succes met je beslissing!
Suzanne
JIJ wilde twee geslachten bij elkaar; dan hou je ze maar mooi (en goed!!) gescheiden tijdens de loopsheid. Een dier "laten helpen" omdat dat practischer zou zijn terwijl er geen enkele medische (of gedrags-) noodzaak voor is gaat mij te ver....
Inderdaad is een nestje geen goed idee; daar is de teef te oud voor. En ach, los daarvan is het zowiezo geen goed idee
Dus, mijn advies is "gescheiden houden"....
Lees je overigens goed in als je toch "helpen" overweegt.... er zitten ook nadelen aan! Teefjes willen nog wel 's incontinent worden, reutjes en teefjes van gedrag veranderen, vacht die kan veranderen...
Succes met je beslissing!
Suzanne
-
badhairday
- geregistreerd lid
Het gaat me niet zozeer om de praktische reden (afgezien van puppies en haar leeftijd dan).
Monsie heb ik altijd een echte "vent" laten zijn omdat het me niet echt stoorde en het nou eenmaal een mannetje is (compleet dus). Luna is bij ons gekomen omdat haar baasje niet meer voor haar kon zorgen. Ik ken haar al vanaf dat ze pup was en in de slechte conditie waarin ze verkeerde kon en wilde ik het niet weigeren. Het was dus niet dat het een bewuste keuze was om een teef bij een reu te zetten maar is gewoon zo gelopen. Overigens, ik heb vroeger ook een teefje gehad en ook nooit laten helpen. Die broekjes werken best goed. Ik ben zelf voor natuurlijk verloop (in geval van sterilisatie en castratie dan) en weet ook dat het een behoorlijke invloed op gedrag kan hebben.
Mijn gevoel zegt ook gescheiden houden maar toch ben ik een beetje bang voor "ongelukjes" (dat zit nu eenmaal in een erg klein hoekje). Vandaar m'n overweging.
Monsie heb ik altijd een echte "vent" laten zijn omdat het me niet echt stoorde en het nou eenmaal een mannetje is (compleet dus). Luna is bij ons gekomen omdat haar baasje niet meer voor haar kon zorgen. Ik ken haar al vanaf dat ze pup was en in de slechte conditie waarin ze verkeerde kon en wilde ik het niet weigeren. Het was dus niet dat het een bewuste keuze was om een teef bij een reu te zetten maar is gewoon zo gelopen. Overigens, ik heb vroeger ook een teefje gehad en ook nooit laten helpen. Die broekjes werken best goed. Ik ben zelf voor natuurlijk verloop (in geval van sterilisatie en castratie dan) en weet ook dat het een behoorlijke invloed op gedrag kan hebben.
Mijn gevoel zegt ook gescheiden houden maar toch ben ik een beetje bang voor "ongelukjes" (dat zit nu eenmaal in een erg klein hoekje). Vandaar m'n overweging.
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Goed dat je je verantwoordelijkheid neemt om geen risico op ongewenste nesten te lopen. Ik denk dat je dierenarts het al verwoord heeft, beide opties kunnen, goed gescheiden houden is natuurlijk ook een 3e optie die je kunt proberen, mocht dat in de praktijk niet goed lukken kun je natuurlijk ook dan nog de teef laten castreren. Ik zou het in ieder geval niet gelijk doen, eerst even lekker laten wennen nog.
Als je ongecastreerde reu zich prettig gedraagt zou ik persoonlijk ook kiezen voor sterilisatie van de teef. Ten eerste omdat de medische voordelen (naast de nadelen hoor) voor een teef iets groter zijn en ten tweede puur op gevoel omdat je reu een soort van de oudste rechten heeft.......
Als je ongecastreerde reu zich prettig gedraagt zou ik persoonlijk ook kiezen voor sterilisatie van de teef. Ten eerste omdat de medische voordelen (naast de nadelen hoor) voor een teef iets groter zijn en ten tweede puur op gevoel omdat je reu een soort van de oudste rechten heeft.......
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Hier hetzelfde.Nanna schreef:Ik zou er voor kiezen de teef te laten helpen.
Dan ben je ook voor de toekomst baarmoederontstekingen en een verhoogd risico op suikerziekte kwijt.
Wèl in de gaten houden dat je haar goed op gewicht houdt, als ik lees dat ze nu al te dik is (en haar eten klaarblijkelijk graag lust) is dat een punt van aandacht.
Ik heb zelf intacte reuen en gecastreerde teven en het gaat perfect
Roos werd vaak lastiggevallen door reuen buiten, ze rook blijkbaar altijd loops want het geklapper en gekwijl was niet van de lucht.
Zij is er ook blij mee dat ze niet meer als sexsymbool de straat op hoeft, kan nu heerlijk ongecompliceerd spelen met reuen en teven. Ook zij is dól op haar eten, maar het op gewicht houden lukt redelijk goed, zolang ze maar flink beweegt.
Sjon is verder ook een echt reutje, maar die heeft verder totaal geen last van z'n hormonen en viel Roos ook niet lastig. Hem castreren vond ik dus niet nodig. Plus dat ik de stichting waar Roos vandaan komt heb "beloofd" dat ik haar zou laten castreren, omdat fokken met Griekse zwervers me niet echt een heel goed plan lijkt. :N:
Die beslissing was dus snel gemaakt en ik ben er zeer tevreden over.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
badhairday
- geregistreerd lid
Klopt ja. Daar had de D.A. het ook over maar kon er even niet op komen. Het schijnt ook regelmatig gebruikt te worden om bij grotere honden de maag vast te zetten om zo maagtorsie te voorkomen.jacq1970 schreef:Ik zou het teefje laproscopisch laten castereren... is ene relatief kleine ingreep.
Ik zit er trouwens net even op te Googlen. Ik lees dat de ingreep duurder is omdat de apparatuur duurder is en er 2 chirurgen nodig zijn. Klopt dat? Als de ingreep relatief eenvoudig is dan zou het toch het tegenovergestelde moeten zijn? Of zie ik dat verkeerd?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Ik denk dat het er ook aan ligt hoe "lastig" je het loops zijn van de teef vind. Wij zaten vroeger met onze hondjes in een soort vergelijkbare situatie, alleen was ons teefje toen al ruim 11. Omdat ik haar die ingreep niet aan wilde doen en castratie voor een reu in mijn ogen een minder belastende ingreep is hebben wij toen de reu laten helpen.
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel