Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden NOOIT los

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Klijntjuh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Honden NOOIT los

Ongelezen bericht door Klijntjuh »

Ik heb het meegemaakt.. meerdere keren.. mensen die hun honden NOOIT los laten lopen.

Die honden lopen hun hele leven aan de lijn..

Het gaat dan vooral om chihuahua's, maar toch. ook die rennen..

Ik kan het me gewoon niet voorstellen. Zijn er hier mensen die dat ook doen? hun hond nooit los? En uit welk oogpunt?

Mijn hondje is welgeteld 1 week lang alleen aan de lijn uitgelaten (ik was op vakantie, en de oppas durfde hem niet los te laten)
Hij was depressief toen wij weer thuis kwamen.
Hij at niet, zat al 3 dagen zuchtend in een hoekje, en speelde niet!
:eek:

Misschien als een hondje van kleinsafaan iets anders gewent is, dat het dan anders zit.. maar zoals je leest heb ik daar geen ervaring mee.

Wat vinden jullie van honden die nooit los mogen?
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb een hond gehad die ging nooit los. Vanwege de veiligheid van andere mensen en honden, lijkt me een goede reden en het interreseert me geen reet of iemand dat zielig vindt of niet. Had zieliger geweest als ik er schijt aan had gehad en hem wel lekker zijn vrijheid had gegeven denk ik en dan niet ten nadele van hem :wink:

En deze hond leed daar absoluut niet onder want hij kreeg beweging (fietsen, hardlopen, klimmen, flexilijn, zwemmen) zat.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

als ik niet zou wonen zo als nu (eigen weide) kwamen de jonge honden hier ook niet los op de normale wandelingen, maar alleen op het strand of bij de lange bos wandelingen (dan wel in gebieden waar ik weet bijna niemand tegen te komen)
want zolang als dat ze niet goed genoeg naar mijn zin luisteren komen ze niet los in het openbaar....

en mss kunnen die honden thuis wel volop rennen,
zo adviseer ik mijn moeder ook soms haar hond minder los te laten (bij mij luistert hij beter, maar is hij ook een hele tijd aangelijnd geweest in de periode dat hij 5 mnd bij me woonde) en in haar geval is dat helemaal niet erg, want hij kan thuis in de tuin ravotten en rennen wat hij wil, in de tuin is speciaal voor hem een deel van 15 bij 15 m afgezet en daar kan een hond formaat corgi zich prima in uitleven hoor....samen met het baasje en een balletje....
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

Er zal vast wel een reden zijn waarom die honden niet los komen
Wij hadden vroeger thuis ook een hond die nooit los kwam waarom niet gewoon omdat het niet kon hij liep dan weg en je kreeg hem niet weer

Overgens lopen die van mij de meeste van de tijd los
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Da-ki
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita -japans-
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Da-ki »

het is niet antwoord op je vraag, want ik verbaas me nl ook over mensen die hun hond nooit los laten lopen.. zelfs die zo venijnig zijn (de honden dan.... :roll: )

ik heb 1 zéér onzekere hond, mocht hij denken dat de andere hond hem eventueel ooit zou aanvallen valt hij bijvoorbaat aan...
als oplossing loopt hij altijd los MET muilkorf
Afbeelding

hiermee wilde ik alleen een andere (alternatief) kant laten zien, hoe een hond, hond mag zijn.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

heb ik geprobeerd da-ki...

helaas gaat ook na weken oefenen sam volledig over de zeik van zijn korf. hij vindt het doodeng.... (die linker in mijn onderschrift is de etterzak :mann: )

daarbij zou ik hem dan nog niet zomaar loslaten omdat hij wel alle tekenen geeft van zijn (angst maar heftige) agressie

mijn sam loopt dus niet los. wel aan de flex van 8 meter en we hebben nu een grote tuin waar we lekker balletje kunnen gooien
Afbeelding
Rhiannon
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rhiannon »

1 hond van mij loopt alleen los als er niemand in de buurt is en ze ook niet echt weg kan, husky,s zijn nogal van de wegloop .
Da-ki
Zeer actief

massam schreef:heb ik geprobeerd da-ki...

helaas gaat ook na weken oefenen sam volledig over de zeik van zijn korf. hij vindt het doodeng.... (die linker in mijn onderschrift is de etterzak :mann: )

daarbij zou ik hem dan nog niet zomaar loslaten omdat hij wel alle tekenen geeft van zijn (angst maar heftige) agressie

mijn sam loopt dus niet los. wel aan de flex van 8 meter en we hebben nu een grote tuin waar we lekker balletje kunnen gooien
Jammer.... hier is het nooit een issue voor Kino geweest...
Dami -als grap ooit uitgeprobeerd- wordt ook helemaal hysterisch van zo'n ding...

gelukkig heb je een alternatief gevonden voor z'n energie :ok:
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Mijn eigen hond loopt altijd los, en ik vind ook dat een hond de gelegenheid moet hebben om los te kunnen lopen, misschien niet de hele wandeling maar in elk geval een stukje...

Sommige honden kunnen gewoonweg niet los, ze kunnen niet met andere honden, mensen etc. of luisteren gewoon niet...dan zeg ik hou ze lekker aan de lijn en ga er ergens mee heen waar ze niet weg kunnen..

Verder vind ik ook dat honden vaak te snel loslopen, honden die niet onder controle zijn, en daar heb ik zo'n hekel aan maar ja das een ander onderwerp... :wink:
Groetjes Lianne
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Mijn honden lopen alleen los op een plaats waar het veilig is. Hier waar ik woon stikt het van de schapen met lammeren. Ik moet er niet aan denken dat mijn wolfhond er een paar te grazen neemt..... :N: En dat doet hij, als hij er de kans voor krijgt. Bovendien plukt hij zo iemand van de fiets af, dus daar moet ik ook altijd goed op letten. Ik ben het wel aan het trainen d.m.v afleiden met een snoepje als er een fiets of trimmer voorbij komt. Dit werkt goed. maar als hij los is heeft hij gauw stopverf in zijn oren..... Ze lopen meestal aan een flex van 8 meter, en krijgen genoeg beweging overdag. Mijn man gaat ook nog een paar keer per week een heel eind met ze hardlopen (mijn man moet trainen en neemt ze dan gelijk mee).
Het is natuurlijk heerlijk als je hond los kan lopen op een veilige manier. Maar dat is niet altijd mogelijk, helaas...... :19:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

4 husky's, 3 akita's....rassen waarvan vaak gezegd word dat ze niet zo goed los zouden kunnen lopen.....ONZIN ! kost alleen een beetje boel tijd/energie/koekjes :mrgreen:

Hier loopt alles los....al kan ik me voorstellen dat de laatste nieuwe aanwinst (AA reu) over een bepaalde tijd niet meer los kan...maar dat is dan vanwege knokken....hij is pas 6 maanden maar al een echt "meneertje" :roll: muilkorf is voor mij persoonlijk geen optie maar omdat ik op van die bizarre tijden loop hoeft dat dus ook geen probleem te zijn aangezien ik toch nooit iemand tegen kom.

Met wandelingen van fora ofzo zou ik hem dan bv nooit meer meenemen.
Laatst gewijzigd door Angelique. op 10 jun 2009 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

mijn hond kan wel los lopen.

MAAR honden die niet los komen, vind ik niet zielig.
er zijn honden waarbij dat gewoon niet verstandig is. en er zijn ook rassen waarbij dat moeilijk gaat, of die je in een veilige plek moet loslaten, waarbij je b.v niet iedere dag naar toe kon.

ik heb eens nagedacht over een herplaatser van 5 jaar. een baegletje. (met in de hele verte wat tekkel). maar dan weet je dat die niet los kan hier. alleen in een veilige en grote omgeving. maar die kon natuurlijk wel aan de flex. dat vind ik dan niet zielig. erger is als die overreden wordt.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Da-ki schreef:het is niet antwoord op je vraag, want ik verbaas me nl ook over mensen die hun hond nooit los laten lopen.. zelfs die zo venijnig zijn (de honden dan.... :roll: )

ik heb 1 zéér onzekere hond, mocht hij denken dat de andere hond hem eventueel ooit zou aanvallen valt hij bijvoorbaat aan...
Afbeelding

hiermee wilde ik alleen een andere (alternatief) kant laten zien, hoe een hond, hond mag zijn.
eigenlijk vind ik dit er wel eng uitzien hoor. gewoon in de wijk. op een groene losloopplaats zou ik het niet zo eng vinden.dan verwacht je het nog. maar als ik gewoon nietsvermoedend door die straat loop en deze hond komt er aan gerend, dan schrik ik wel even hoor.

verder vind ik het een goede oplossing hoor. en als ik zou weten dat zoiets in de buurt liep, zou ik er niet meer van schrikken. maar ik kan me wel voorstellen dat mensen dit niet prettig vinden. zo te zien is het gewoon in een wijk? bij de weg.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mijn honden lopen weinig aan de lijn. Alleen korte loopjes door de wijk, dat is meestal eens per dag. Voor de rest gaan we naar losloopgebieden. Izzie loopt ook vanaf dag 1 los in die gebieden. Ook trainen gaat over het algemeen los. Dat merk ik nu op puppycursus. Daar willen ze wel dat je de lijn vasthoudt, maar ik ben daar erg onhandig in met clicker en voer in m'n handen en een speeltouw om m'n nek. Zo nu en dan laat ik de lijn toch 'stiekem' vallen.

Maar ik vind honden die om een goede reden niet los kunnen niet zielig. Wel zou ik dan proberen om een afgesloten veld te vinden oid waar ze zo nu en dan lekker uit kunnen razen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Angelique.

Emma schreef:er zijn honden waarbij dat gewoon niet verstandig is. en er zijn ook rassen waarbij dat moeilijk gaat, of die je in een veilige plek moet loslaten, waarbij je b.v niet iedere dag naar toe kon.

Ik kan ze ook niet in een woonwijk ofzo los laten, maar ik heb het geluk dat ik in de bossen woon...10 min lopen en ik ben 3 bossen tegen gekomen :wink:
Strand kan ook...kleine stadsparkjes bv zou ik dan weer niet doen...misschien kan het maar nee ga het niet proberen.

Overigens vind ik honden die nooit los kunnen ook niet zielig, mits er dan maar voldoende mee gedaan word, maar dat is per ras anders natuurlijk :ok:
Da-ki
Zeer actief

Emma schreef:
Da-ki schreef:het is niet antwoord op je vraag, want ik verbaas me nl ook over mensen die hun hond nooit los laten lopen.. zelfs die zo venijnig zijn (de honden dan.... :roll: )

Afbeelding

eigenlijk vind ik dit er wel eng uitzien hoor. gewoon in de wijk. op een groene losloopplaats zou ik het niet zo eng vinden.dan verwacht je het nog. maar als ik gewoon nietsvermoedend door die straat loop en deze hond komt er aan gerend, dan schrik ik wel even hoor.

verder vind ik het een goede oplossing hoor. en als ik zou weten dat zoiets in de buurt liep, zou ik er niet meer van schrikken. maar ik kan me wel voorstellen dat mensen dit niet prettig vinden. zo te zien is het gewoon in een wijk? bij de weg.
klopt, je bent niet alleen daarin.
het grappige is, hij is veel toegankelijker dan mijn andere akita. (die wil nix met iemand te maken hebben)
Dus wanneer er mensen naar me toekomen en vragen mag ik uw hondEN aaien bedoelen ze meestal die witte !!!
maar die haat dat.. en kino loopt dan al pardoes op ze af hopende op een flinke vrijpartij.... meestal zeg ik dan gekscherend.. hij kan niet bijten hoor

En eerlijk is eerlijk, ik loop de wandelingen voor de mannen, niet voor mijn omgeving. Kino kan geheel zichzelf zijn zonder dat hij kwaad kan en is na de wandeling tevreden moe. :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Mijn honden lopen weinig aan de lijn. Alleen korte loopjes door de wijk, dat is meestal eens per dag. Voor de rest gaan we naar losloopgebieden. Izzie loopt ook vanaf dag 1 los in die gebieden. Ook trainen gaat over het algemeen los. Dat merk ik nu op puppycursus. Daar willen ze wel dat je de lijn vasthoudt, maar ik ben daar erg onhandig in met clicker en voer in m'n handen en een speeltouw om m'n nek. Zo nu en dan laat ik de lijn toch 'stiekem' vallen.

Maar ik vind honden die om een goede reden niet los kunnen niet zielig. Wel zou ik dan proberen om een afgesloten veld te vinden oid waar ze zo nu en dan lekker uit kunnen razen.

:mrgreen:

klinkt heeel bekend. dat is ook het hele idee van puppycursus. letterlijk mensen leren hoe ze een riem vast moeten houden en ondertussen nog 16 andere dingen tegelijk kunnen doen :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

massam schreef:klinkt heeel bekend. dat is ook het hele idee van puppycursus. letterlijk mensen leren hoe ze een riem vast moeten houden en ondertussen nog 16 andere dingen tegelijk kunnen doen :mrgreen:
Ik vrees dat ik het niet ga leren, maar ik doe m'n best :wink: En de 'juf' die ik nu heb kan er gelukkig wel mee leven dat ik zo nu en dan de lijn laat vallen. Izzie blijft toch wel bij me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Angelique.

Dat deed ik met Dallas ook....ik had te kleine handen voor zo veel dingen pff :roll: :pffff:

Maar toen ineens ontdekte die de behendigheid groep.....weg Dallas :boos:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Emma schreef:

Afbeelding

Toevallig zijn wij deze hond(en)en baasjes afgelopen zaterdag tegen gekomen in de Groene weelde en dat verliep prima hoor.
Wij zagen de muilkorf en hielden onze honden toen ook even bij ons en ik vond het er niet angstaanjagend uitzien moet ik zeggen.
Aan de andere kant heb ik ook ene hond gehad die weleens een muilkorf droeg dus dat kan wel schelen :wink:
M@scha
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
massam schreef:klinkt heeel bekend. dat is ook het hele idee van puppycursus. letterlijk mensen leren hoe ze een riem vast moeten houden en ondertussen nog 16 andere dingen tegelijk kunnen doen :mrgreen:
Ik vrees dat ik het niet ga leren, maar ik doe m'n best :wink: En de 'juf' die ik nu heb kan er gelukkig wel mee leven dat ik zo nu en dan de lijn laat vallen. Izzie blijft toch wel bij me.
uiteindelijk is het jouw hond toch?

maar het is wel het grootste probleem van iedere nieuwbakken hondeigenaar of een die weinig met de riem werkt
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind het zielig als een Labrador nooit los mag omdat hij dan de sloot inspringt, dat komt hier nog wel eens voor omdat al het losloopgebied stikt van het water. Ik vind het zielig als een Golden niet los mag omdat hij niet luistert :roll:

Maar verder? Een hond of mens agressieve hond kan beter aan de lijn blijven lijkt me. Als je er tijd insteekt met ballen aan de lange lijn, wandelen aan een flex, fietsen, trainen, zwemmen aan de lijn, dan geloof ik niet dat die hond een slecht leven heeft.

Buffy heeft vanaf dag 1 losgelopen waar het mag en kan. Toch vindt ze het heerlijk om aan de flex te lopen, ze zou loslopen niet heel erg missen als er maar flink gewandeld wordt. Het probleem zou zijn dat ze dan niet kan spelen met andere honden en dat zou ik wel echt zielig voor haar vinden, dat vindt ze nog wel leuk. Ik vind het ook leuk om te zien hoor, een hond die lekker zijn eigen gang kan gaan zonder riem, dan geniet ik mee.

Anne

Anne
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Als je echt een hond/mens agressieve hond hebt kun je hem met muilkorf ook niet heerlijk los laten rennen...mocht je op plekken lopen waar je andere honden/mensen tegen kunt komen

Ti Jay kan tot nu toe nog steeds niet los lopen helaas
Maar we werken eraan :mrgreen:
Afbeelding
Angelique.

Leanne schreef: Maar we werken eraan :mrgreen:

flink door oefenen leanne dooroefenen :smile: :mrgreen:
Da-ki
Zeer actief

Toevallig zijn wij deze hond(en)en baasjes afgelopen zaterdag tegen gekomen in de Groene weelde en dat verliep prima hoor.
Wij zagen de muilkorf en hielden onze honden toen ook even bij ons en ik vond het er niet angstaanjagend uitzien moet ik zeggen.
Aan de andere kant heb ik ook ene hond gehad die weleens een muilkorf droeg dus dat kan wel schelen

hahahaha.. wat leuk !!!!!
ja ging prima... zeker de2e keer...
bij de eerste keer deed Kino wel heel vreemd -voor zijn doen-
maar terwijl we elkaar de eerste keer probeerde te ontlopen
liep dat bij de auto's opeens weer iet-wat mis...
maar idd wat je zei, ging prima...

ik moet zeggen.. in totaal is het sinds ik hem heb 4x mis gegaan..
de eerste 3x waren logische dingen (voor zo ver je over logisch kunt spreken wanneer je hond een andere hond verwond)
maar de laatste keer was voor mij de maat vol, hij is zo verschrikkelijk onzeker wanneer een andere hond, ook onzeker gedrag vertoont dat hij kebab maakt van de ander... alleen maar uit angst dat hij anders degene is die kebab wordt.
Laatst gewijzigd door Da-ki op 10 jun 2009 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Honden NOOIT los

Ongelezen bericht door starfleet »

Klijntjuh schreef: Hij was depressief toen wij weer thuis kwamen.
Hij at niet, zat al 3 dagen zuchtend in een hoekje, en speelde niet!
:eek:
Waarom zou dat door het niet loslopen komen? Er zijn heel veel redenen te bedenken waarom je hond van slag was bij de oppas. Ik betwijfel of dat nou zo met aan de lijn of niet te maken heeft.
Anne
Zoek stok!
Zeer actief

massam schreef:
Zoek stok! schreef:
uiteindelijk is het jouw hond toch?

maar het is wel het grootste probleem van iedere nieuwbakken hondeigenaar of een die weinig met de riem werkt
Ja het is mijn hond, maar ik doe wel m'n best om me een beetje aan te passen aan de regels daar. Ach, Izzie heeft er geen last van, ze gaat er alleen wat meer van springen omdat ik zo onhandig doe.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Voor mezelf en mijn honden vind ik het héél belangrijk dat ze los kunnen lopen. Mijn totale hondengeluk hangt er niet vanaf maar ik zou het hebben van honden wel een stuk minder leuk vinden als ze nooit los kunnen. Wandelen met een hond aan een riem vind ik gewoon niet leuk :19:
Voor de hond zelf zal het misschien niet zielig zijn dat hij of zij nooit los kan maar ik vind het op de een of andere manier wel zielig. Dat is de emotie die ik er zelf aan hang ook al is die niet terecht.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik heb een hond die heel moeilijk los kan, niet vanwege zijn gedrag naar honden en/of mensen maar door zijn jachtdrift. In het begin liep hij eigenlijk altijd gewoon los maar dan bleef het bij het uitgraven van muizengangen enz. Maar hij gaat in blinde vaart achter vogels/konijnen/hazen enz aan en dat vind ik levensgevaarlijk. Hij hoort niets meer.
Dus Napoleon loopt aan de 10mtr lijn, ben wel heel actief aan het werk met hem om het een beetje in goede banen te leiden maar het is wel een echt jachthondje :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Da-ki schreef:in totaal is het sinds ik hem heb 4x mis gegaan..
de eerste 3x waren logische dingen (voor zo ver je over logisch kunt spreken wanneer je hond een andere hond verwond)
maar de laatste keer was voor mij de maat vol, hij is zo verschrikkelijk onzeker wanneer een andere hond, ook onzeker gedrag vertoont dat hij kebab maakt van de ander... alleen maar uit angst dat hij anders degene is die kebab wordt.
Ik wil niet meteen te kritisch zijn, maar hoe kan het na de eerste keer nog 3x misgaan?
En ik vind "kebab maken van de ander" behoorlijk apart klinken voor een hond die dan zo onzeker is. Hoe zeer moet hij dan bang gemaakt worden voor hij de aanval opent? En waarom gaat hij de confrontatie dan niet uit de weg?
Ik bedoel dit als serieuze vragen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”