Zo heb ik het woord 'vlak' gebruikt voor de raakvlakken bij behendigheid, maar toen kwamen ze met het 'vak' bij gehoorzaamheid, voor het terugsturen naar het 'vak'. Vak en vlak, dat zag ik niet goed komen
Hebben jullie dat nou ook?
Moderator: moderatorteam

Ik heb voor ergens opspringen van kleins af aan bij Frenk "hoog" gebruikt en bij behendigheid ben ik bij de sprongetjes "vooruit" gaan gebruiken. "over" werd namelijk aangeraden voor de kattenloop en schutting. Wip is dan gewoon "wip". "dooooooooor"Marjoleine schreef:Ik heb in het verleden wel "riem" gebruikt voor plaats sturen (vak dus), waardoor ik "voor" ben gaan gebruiken voor hierkomen, waardoor ik bij een ander hondje dus een probleem had met "door".

Plaats voor aan de voet gaan zitten?frank1985 schreef:ik heb het bij mijn diensthond. daar hebben ze het com plaats gebruikt voor het aan de voet gaan zitten.
tjah, ik denk dat ze bedoelen dat de plaats naast de baas is. opzich maakt het voor een hind niets uit lijkt mij.. je moet het ff wetenFrenk schreef:Ik vind "plaats" een gek commando daarvoor. Bij ons is dat "naast", maar zou dat voor bijvoorbeeld "naast lopen" gebruikt moeten worden, dan koos ik voor "voet" denk ik.frank1985 schreef:ik heb het bij mijn diensthond. daar hebben ze het com plaats gebruikt voor het aan de voet gaan zitten.
Hier net zoFrenk schreef:Dat sowieso. Voor een hond kun je het bij wijze van spreken sinaasappel noemen.frank1985 schreef:opzich maakt het voor een hind niets uit lijkt mij.. je moet het ff weten
zelf merk ik alleen wel dat het woord wat ik kies niet teveel van de praktijk moet afwijken, want dan raak ik zelf in de war

dat klopt ja.... al lijkt het me nog steeds leuk om eens een heel gek woord aan een bepaald oefening te koppelen .... en dan de straat opFrenk schreef:Dat sowieso. Voor een hond kun je het bij wijze van spreken sinaasappel noemen.frank1985 schreef:opzich maakt het voor een hind niets uit lijkt mij.. je moet het ff weten
zelf merk ik alleen wel dat het woord wat ik kies niet teveel van de praktijk moet afwijken, want dan raak ik zelf in de war
overigens kent hij voet ook en dat is meer het echt aan de voet gaan zitten. plaats is aan de voet gaan staan.dat had ik niet goed gezegd in mijn vorige post. Ik heb het wel meer gezien op verenigingen dat ze plaats gebruikte. Als hij moet volgens zeg ik '' vooruit '' .................. nee grapje, volgen is gewoon volg.ranetje schreef:Plaats voor aan de voet gaan zitten?frank1985 schreef:ik heb het bij mijn diensthond. daar hebben ze het com plaats gebruikt voor het aan de voet gaan zitten.![]()
Heel apart.
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig waarom juist dat commando verzonnen is.
Wat moet je dan zeggen als hij moet volgen?
Mijn grootvader had Bouviers.
Hij gebruikte het commando "voet" voor links naast zitten en voor links naast lopen. Verschillende commando's vond hij onzin.
Voet is gewoon die voet en daar moet de hond zijn of dat nou in rust is of in beweging.
Daar zit wat in vind ik![]()
Ik gebruik "naast"voor links naast zitten en links naast lopen als dat niet het hele strenge "volgen" is.
Ik heb voor mijn honden dezelfde commando's
Anders weet ik het zelf niet meer![]()
Heeft iemand een keer gedaan op een jachtproef.frank1985 schreef:dat klopt ja.... al lijkt het me nog steeds leuk om eens een heel gek woord aan een bepaald oefening te koppelen .... en dan de straat opFrenk schreef:Dat sowieso. Voor een hond kun je het bij wijze van spreken sinaasappel noemen.frank1985 schreef:opzich maakt het voor een hind niets uit lijkt mij.. je moet het ff weten
ranetje schreef:Heeft iemand een keer gedaan op een jachtproef.frank1985 schreef:dat klopt ja.... al lijkt het me nog steeds leuk om eens een heel gek woord aan een bepaald oefening te koppelen .... en dan de straat opFrenk schreef:Dat sowieso. Voor een hond kun je het bij wijze van spreken sinaasappel noemen.frank1985 schreef:opzich maakt het voor een hind niets uit lijkt mij.. je moet het ff weten
Hij moest de hond vrij uitsturen en terug roepen.
Meestal wordt daar het commando "vooruit" gebruikt omdat je nou eenmaal op een proef niet veel tijd krijgt voor de oefening.
De baas stuurde de hond weg op het commando "koelkast"
Ja is heel normaalRagyo schreef:dat is toch niet zo gek? ik denk dat dat voor heel veel honden geldt.Frenk schreef:Het lijkt soms wel eens of Frenk nog gevoeliger is voor mijn gebaren en houding dan voor het woord. Want hij pikt veel sneller een bepaald gebaar op voor iets dan het bijbehorende woord
Nee, niet gek hoor. Maar ik moet er dus wel op letten, aangezien ze op de examens het liefste helemaal geen gebaren willen zien, maar gewoon 1 kort commando.Ragyo schreef:dat is toch niet zo gek? ik denk dat dat voor heel veel honden geldt.Frenk schreef:Het lijkt soms wel eens of Frenk nog gevoeliger is voor mijn gebaren en houding dan voor het woord. Want hij pikt veel sneller een bepaald gebaar op voor iets dan het bijbehorende woord

ah op die manier. ja daar heb ik voor de cursus ook op moeten oefenen. maar dan heb ik bijv nog dat ik toch mijn hoofd een bepaalde kant op buig of er mee knik ofzo, maar goed dat valt toch niemand op behalve RagyoFrenk schreef:Nee, niet gek hoor. Maar ik moet er dus wel op letten, aangezien ze op de examens het liefste helemaal geen gebaren willen zien, maar gewoon 1 kort commando.Ragyo schreef:dat is toch niet zo gek? ik denk dat dat voor heel veel honden geldt.Frenk schreef:Het lijkt soms wel eens of Frenk nog gevoeliger is voor mijn gebaren en houding dan voor het woord. Want hij pikt veel sneller een bepaald gebaar op voor iets dan het bijbehorende woord
dus dan roep ik "plaats" en dan staat Frenk te wachten op mijn wijzende arm, die ik er automatisch en gedachteloos bij gebruikte.
Vooooooooooor-uitFrenk schreef:Ik heb voor ergens opspringen van kleins af aan bij Frenk "hoog" gebruikt en bij behendigheid ben ik bij de sprongetjes "vooruit" gaan gebruiken. "over" werd namelijk aangeraden voor de kattenloop en schutting. Wip is dan gewoon "wip". "dooooooooor"Marjoleine schreef:Ik heb in het verleden wel "riem" gebruikt voor plaats sturen (vak dus), waardoor ik "voor" ben gaan gebruiken voor hierkomen, waardoor ik bij een ander hondje dus een probleem had met "door".is voor de tunnel, dus wat moet ik nou gaan kiezen voor doorlopen/vooruitsturen?
![]()
HerkenbaarFrenk schreef: dus dan roep ik "plaats" en dan staat Frenk te wachten op mijn wijzende arm, die ik er automatisch en gedachteloos bij gebruikte.
Ik vind dat ook van de zotte maar helaas mag je op officiële examens alleen gebruik maken van stemcommando's.Ragyo schreef:ik vind het eigenlijk wel gek dat er op cursussen weinig of geen gebruik van wordt gemaakt voor die gevoeligheid voor houding/gebaren. als je doel is zeg maar een gehoorzame hond te hebben, en niet per se een 10 voor een examen, kan je toch het beste inzetten wat goed werkt?
ik vind het zelf bovendien reuze handig dat ik de honden met een gebaar kan laten zitten of liggen, als je dan in gesprek bent bijv kan je gewoon doorpraten en intussen toch je honden een opdracht geven.
Ja, ik was daar ook heel verbaasd over en ik vind het ook jammer. Een gebaar vind ik namelijk best handig en toch ook heel knap als het om de prestatie gaat.Ennath schreef:Ik vind dat ook van de zotte maar helaas mag je op officiële examens alleen gebruik maken van stemcommando's.Ragyo schreef:ik vind het eigenlijk wel gek dat er op cursussen weinig of geen gebruik van wordt gemaakt voor die gevoeligheid voor houding/gebaren. als je doel is zeg maar een gehoorzame hond te hebben, en niet per se een 10 voor een examen, kan je toch het beste inzetten wat goed werkt?
ik vind het zelf bovendien reuze handig dat ik de honden met een gebaar kan laten zitten of liggen, als je dan in gesprek bent bijv kan je gewoon doorpraten en intussen toch je honden een opdracht geven.
Ik weet dat je voor dove honden dispensatie kan krijgen als de doofheid dmv een BEAR test aangetoond is.
Zonder testuitslag geen compensatie.