Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het juiste woord voor een commando

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Het juiste woord voor een commando

Ongelezen bericht door Frenk »

Het juiste woord kiezen in een training is soms nog niet zo eenvoudig. :wink:
Zo heb ik het woord 'vlak' gebruikt voor de raakvlakken bij behendigheid, maar toen kwamen ze met het 'vak' bij gehoorzaamheid, voor het terugsturen naar het 'vak'. Vak en vlak, dat zag ik niet goed komen :mrgreen:, dus daar hebben we 'plaats' van gemaakt, met als gevolg dat ik hier thuis het consequent op 'mand' ben gaan houden. Maar dat moet ik dan dus wel goed onthouden :F: en ook uitleggen aan de mensen die Frenk vaak meemaken. Zoals bij mijn ouders, die zeggen tegen hun honden altijd "ga op de plaats", maar daar reageert Frenk dus nu op door te gaan kijken of ergens de riem op de grond ligt of vier pionnen staan :smile:
Hebben jullie dat nou ook? :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja :mrgreen:

Ik heb in het verleden wel "riem" gebruikt voor plaats sturen (vak dus), waardoor ik "voor" ben gaan gebruiken voor hierkomen, waardoor ik bij een ander hondje dus een probleem had met "door".
Daarom ging ik dus bij verschillende honden verschillende commando's gebruiken :?

Ik kon het nog wel volgen maar de rest van de wereld niet :mrgreen:

Ik gebruik nog steeds "voor" trouwens, maar doe geen behendigheid meer, zodat dat is opgelost. "Plaats" vind ik zelf de prettigste term voor vak sturen, en thuis gebruiken we "kleed" en "mand".
Onze oppas gaat er gewoon zelf naast liggen, dat geeft nooit problemen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 29 mei 2009 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb een commando aangepast. Voor het op de zijkant liggen begon ik eerst met 'zij', maar dit werd voor Kay te verwarrend met 'zit'. Vandaar dat ik toch maar het commando geef wat op de hondenschool gebruikt wordt: 'plat' Nu gaat het beter.

Bij ons op de hondenschool is terug sturen in vak/riem gewoon 'plaats'
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik heb in het verleden wel "riem" gebruikt voor plaats sturen (vak dus), waardoor ik "voor" ben gaan gebruiken voor hierkomen, waardoor ik bij een ander hondje dus een probleem had met "door".
Ik heb voor ergens opspringen van kleins af aan bij Frenk "hoog" gebruikt en bij behendigheid ben ik bij de sprongetjes "vooruit" gaan gebruiken. "over" werd namelijk aangeraden voor de kattenloop en schutting. Wip is dan gewoon "wip". "dooooooooor" :mrgreen: is voor de tunnel, dus wat moet ik nou gaan kiezen voor doorlopen/vooruitsturen? :? :mrgreen:
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

ik heb het bij mijn diensthond. daar hebben ze het com plaats gebruikt voor het aan de voet gaan zitten. ik gebruik plaats voor het thuis op de plaats gaan liggen. moet daar dus rekening mee houden dat plaats voor beide honden een veschillende betekenis heeft.

als we dus met zn 3en aan het lopen zijn en ik zeg tegen de ene plaats dan kijkt de ander echt van ; huh ......
Frenk
Zeer actief

frank1985 schreef:ik heb het bij mijn diensthond. daar hebben ze het com plaats gebruikt voor het aan de voet gaan zitten.
Ik vind "plaats" een gek commando daarvoor. Bij ons is dat "naast", maar zou dat voor bijvoorbeeld "naast lopen" gebruikt moeten worden, dan koos ik voor "voet" denk ik.
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ik heb een tijdje geprobeerd om Hades zijn flos te laten zoeken, tot ik erachter kwam dat hij 't waarschijnlijk niet snapte omdat flos natuurlijk wel héél erg lijkt op los :mrgreen: . Verder is bij ons 'in je mand' in de bench, en 'op je plaats' op z'n kussen. We hebben helemaal geen mand :roll: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Tja, een bekend probleem. Hier ook voor diverse honden verschillende commando's. De een kent: Schut, wip en kat, voor de ander is het gewoon "over". Bij de eerste hebben we dat dus ook maar even aangepast naar "over". Het zat er zo in. :wink:
De raakvlakken bij behendigheid is voor de ene hond "down", voor de andere "touch".
En zo zijn er wel meer dingetjes die verschillend zijn. Maar het gebeurt eigenlijk nooit dat er eentje ons aankijkt van :denken: ! Gewoon consequent de naam van de hond gebruiken als het voor 1 hond bedoeld is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

frank1985 schreef:ik heb het bij mijn diensthond. daar hebben ze het com plaats gebruikt voor het aan de voet gaan zitten.
Plaats voor aan de voet gaan zitten? :denken:
Heel apart.
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig waarom juist dat commando verzonnen is.
Wat moet je dan zeggen als hij moet volgen?

Mijn grootvader had Bouviers.
Hij gebruikte het commando "voet" voor links naast zitten en voor links naast lopen. Verschillende commando's vond hij onzin.
Voet is gewoon die voet en daar moet de hond zijn of dat nou in rust is of in beweging.
Daar zit wat in vind ik :wink:
Ik gebruik "naast"voor links naast zitten en links naast lopen als dat niet het hele strenge "volgen" is.

Ik heb voor mijn honden dezelfde commando's
Anders weet ik het zelf niet meer :mrgreen: :smile2:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
frank1985
Zeer actief

Frenk schreef:
Ik vind "plaats" een gek commando daarvoor. Bij ons is dat "naast", maar zou dat voor bijvoorbeeld "naast lopen" gebruikt moeten worden, dan koos ik voor "voet" denk ik.
tjah, ik denk dat ze bedoelen dat de plaats naast de baas is. opzich maakt het voor een hind niets uit lijkt mij.. je moet het ff weten
Frenk
Zeer actief

frank1985 schreef:opzich maakt het voor een hind niets uit lijkt mij.. je moet het ff weten
Dat sowieso. Voor een hond kun je het bij wijze van spreken sinaasappel noemen. :mrgreen:
zelf merk ik alleen wel dat het woord wat ik kies niet teveel van de praktijk moet afwijken, want dan raak ik zelf in de war :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:
frank1985 schreef:opzich maakt het voor een hind niets uit lijkt mij.. je moet het ff weten
Dat sowieso. Voor een hond kun je het bij wijze van spreken sinaasappel noemen. :mrgreen:
zelf merk ik alleen wel dat het woord wat ik kies niet teveel van de praktijk moet afwijken, want dan raak ik zelf in de war :smile:
Hier net zo :ok: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

[quote="ranetje"Mijn grootvader had Bouviers.
Hij gebruikte het commando "voet" voor links naast zitten en voor links naast lopen. Verschillende commando's vond hij onzin.
Voet is gewoon die voet en daar moet de hond zijn of dat nou in rust is of in beweging.
Ik gebruik "naast"voor links naast zitten en links naast lopen als dat niet het hele strenge "volgen" is.[/quote]
Dat is er bij Jamey ingegroeid met naast :mrgreen:

Ik had bij Jamey het probleem met 'plat' en 'af'. Leek teveel op elkaar. Dus plat is toen flat geworden...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
frank1985
Zeer actief

Frenk schreef:
dat klopt ja.... al lijkt het me nog steeds leuk om eens een heel gek woord aan een bepaald oefening te koppelen .... en dan de straat op :wink:
frank1985
Zeer actief

ranetje schreef:
Plaats voor aan de voet gaan zitten? :denken:
Heel apart.
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig waarom juist dat commando verzonnen is.
Wat moet je dan zeggen als hij moet volgen?

Mijn grootvader had Bouviers.
Ik gebruik "naast"voor links naast zitten en links naast lopen als dat niet het hele strenge "volgen" is.

Ik heb voor mijn honden dezelfde commando's
Anders weet ik het zelf niet meer :mrgreen: :smile2:
overigens kent hij voet ook en dat is meer het echt aan de voet gaan zitten. plaats is aan de voet gaan staan.dat had ik niet goed gezegd in mijn vorige post. Ik heb het wel meer gezien op verenigingen dat ze plaats gebruikte. Als hij moet volgens zeg ik '' vooruit '' .................. nee grapje, volgen is gewoon volg.
als hij moet zitten tijdens het volgens is het trouwens halt. dan gaat hij stil staan en zitten.
als ik de riem om wil doen en ik zeg zit gaat hij ook zitten :wink:
Laatst gewijzigd door frank1985 op 29 mei 2009 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

frank1985 schreef:
Frenk schreef:
dat klopt ja.... al lijkt het me nog steeds leuk om eens een heel gek woord aan een bepaald oefening te koppelen .... en dan de straat op :wink:
Heeft iemand een keer gedaan op een jachtproef.
Hij moest de hond vrij uitsturen en terug roepen.
Meestal wordt daar het commando "vooruit" gebruikt omdat je nou eenmaal op een proef niet veel tijd krijgt voor de oefening.
De baas stuurde de hond weg op het commando "koelkast" :mrgreen:
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

de honden halen hier meestal ook wel uit mijn lichaamshouding en/of gebaren wat ik bedoel.. of uit de context. ik kan "in de mand" gebruiken voor alles waar ik wil dat ze bovenop gaan liggen, of zelfs voor een willekeurige plek in het zand.
ik zeg hoooooo als ze mogen snuffelen en piesen tijdens de wandeling. maar ik zeg ook hoooo als ze met volgen moeten halthouden en naast me zitten. nooit over nagedacht, maar ze weten het verschil. kan ook best dat ik het dan net iets anders uitspreek.
met Ragyo had ik destijds wel verwarring omdat ik zei "zitten" en "liggen". daarom ben ik "zit" en "down" gaan gebruiken. maar hij reageert nog altijd meer op wat ik doe (houding) en de toonhoogte (zit zeg ik op hogere toon dan down) dan op wat ik precies zeg.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
frank1985
Zeer actief

ranetje schreef:
frank1985 schreef:
Frenk schreef:
Heeft iemand een keer gedaan op een jachtproef.
Hij moest de hond vrij uitsturen en terug roepen.
Meestal wordt daar het commando "vooruit" gebruikt omdat je nou eenmaal op een proef niet veel tijd krijgt voor de oefening.
De baas stuurde de hond weg op het commando "koelkast" :mrgreen:
:smile: :smile: dat lijkt mij ook geweldig..... of het comm hier veranderen in ga weg of zo....... en dan vooruit in hier :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Het lijkt soms wel eens of Frenk nog gevoeliger is voor mijn gebaren en houding dan voor het woord. Want hij pikt veel sneller een bepaald gebaar op voor iets dan het bijbehorende woord :denken:
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Het lijkt soms wel eens of Frenk nog gevoeliger is voor mijn gebaren en houding dan voor het woord. Want hij pikt veel sneller een bepaald gebaar op voor iets dan het bijbehorende woord :denken:
dat is toch niet zo gek? ik denk dat dat voor heel veel honden geldt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ragyo schreef:
Frenk schreef:Het lijkt soms wel eens of Frenk nog gevoeliger is voor mijn gebaren en houding dan voor het woord. Want hij pikt veel sneller een bepaald gebaar op voor iets dan het bijbehorende woord :denken:
Ja is heel normaal :ok:
Dat is bij mijn honden ook zo en ik zie het in de groepen ook geregeld. :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Ragyo schreef:
Nee, niet gek hoor. Maar ik moet er dus wel op letten, aangezien ze op de examens het liefste helemaal geen gebaren willen zien, maar gewoon 1 kort commando. :wink:
dus dan roep ik "plaats" en dan staat Frenk te wachten op mijn wijzende arm, die ik er automatisch en gedachteloos bij gebruikte. :mrgreen:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, hier ook :N: Daarom ben ik voor obedience ook Engelse commandos gaan gebruiken, dan staat dat in ieder geval los van de dagelijkse commandos. :N: Meestal ga ik al nadenken wat het commando word, en of dat wel kan, voordat ik hem dat aanleer. Hij leert namelijk razendsnel en zal ook een commando heel snel ergens anders aan koppelen. Zo had ik hem als pup binnen het commando 'zoek de kip' geleerd om zijn speelgoed kipje op te halen. Maarja, zoek de bal zat er toen niet meer in. Dus ik heb een hele tijd buiten staan roepen 'zoek je kip!' :mrgreen:
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Ragyo schreef:
Nee, niet gek hoor. Maar ik moet er dus wel op letten, aangezien ze op de examens het liefste helemaal geen gebaren willen zien, maar gewoon 1 kort commando. :wink:
dus dan roep ik "plaats" en dan staat Frenk te wachten op mijn wijzende arm, die ik er automatisch en gedachteloos bij gebruikte. :mrgreen:
ah op die manier. ja daar heb ik voor de cursus ook op moeten oefenen. maar dan heb ik bijv nog dat ik toch mijn hoofd een bepaalde kant op buig of er mee knik ofzo, maar goed dat valt toch niemand op behalve Ragyo :mrgreen:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Frenk schreef:
Marjoleine schreef:Ik heb in het verleden wel "riem" gebruikt voor plaats sturen (vak dus), waardoor ik "voor" ben gaan gebruiken voor hierkomen, waardoor ik bij een ander hondje dus een probleem had met "door".
Ik heb voor ergens opspringen van kleins af aan bij Frenk "hoog" gebruikt en bij behendigheid ben ik bij de sprongetjes "vooruit" gaan gebruiken. "over" werd namelijk aangeraden voor de kattenloop en schutting. Wip is dan gewoon "wip". "dooooooooor" :mrgreen: is voor de tunnel, dus wat moet ik nou gaan kiezen voor doorlopen/vooruitsturen? :? :mrgreen:
Vooooooooooor-uit :mrgreen:
Mijn Borders hadden geen enkel probleem met voor, vooruit en door.
Commando's zijn natuurlijk ook nog relationeel bepaald dwz je gebruikt geen "door" als je GG doet.
In die context is het "voor" en voooooor-uit wordt op een heel andere manier gegeven dan "voor".
Honden kunnen dat verschil dondersgoed maken.

Waar ik wel mee op moest passen was om op een officiële wedstrijd de hond niet "voor" te roepen maar "hier".
Bij "hier" laat je in het midden hoe de hond de oefening afwerkt, bij "voor" moet de hond voorkomen en wachten op het vervolgcommando.
Zo zonde van de puntjes als hij toch een keertje spontaan aan de voet komt. :wink:
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

ik vind het eigenlijk wel gek dat er op cursussen weinig of geen gebruik van wordt gemaakt voor die gevoeligheid voor houding/gebaren. als je doel is zeg maar een gehoorzame hond te hebben, en niet per se een 10 voor een examen, kan je toch het beste inzetten wat goed werkt?
ik vind het zelf bovendien reuze handig dat ik de honden met een gebaar kan laten zitten of liggen, als je dan in gesprek bent bijv kan je gewoon doorpraten en intussen toch je honden een opdracht geven.
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Frenk schreef: dus dan roep ik "plaats" en dan staat Frenk te wachten op mijn wijzende arm, die ik er automatisch en gedachteloos bij gebruikte. :mrgreen:
Herkenbaar :mrgreen: . Hades reageert ook veel beter op handgebaren. Zonder stemcommando lukt 't met handgebaren vrijwel altijd wel, andersom toch een stukje minder :wink: , hoewel steeds beter.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
frank1985
Zeer actief

toen wij onze pup zit wouden aanleren deden we onbewust de wijs vinger omhoog zo van let op. dat is er gewoon ingeslopen en als ik nu voor de hond sta en de wijsvinger opsteek gaat hij ook zitten

met af het zelfde, de vlakke hand van borst hoogte naar navel hoogte doen is ook af.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ragyo schreef:ik vind het eigenlijk wel gek dat er op cursussen weinig of geen gebruik van wordt gemaakt voor die gevoeligheid voor houding/gebaren. als je doel is zeg maar een gehoorzame hond te hebben, en niet per se een 10 voor een examen, kan je toch het beste inzetten wat goed werkt?
ik vind het zelf bovendien reuze handig dat ik de honden met een gebaar kan laten zitten of liggen, als je dan in gesprek bent bijv kan je gewoon doorpraten en intussen toch je honden een opdracht geven.
Ik vind dat ook van de zotte maar helaas mag je op officiële examens alleen gebruik maken van stemcommando's.
Ik weet dat je voor dove honden dispensatie kan krijgen als de doofheid dmv een BEAR test aangetoond is.
Zonder testuitslag geen compensatie.
Pardon = dispensatie :N:
Frenk
Zeer actief

Ennath schreef:
Ragyo schreef:ik vind het eigenlijk wel gek dat er op cursussen weinig of geen gebruik van wordt gemaakt voor die gevoeligheid voor houding/gebaren. als je doel is zeg maar een gehoorzame hond te hebben, en niet per se een 10 voor een examen, kan je toch het beste inzetten wat goed werkt?
Ik vind dat ook van de zotte maar helaas mag je op officiële examens alleen gebruik maken van stemcommando's.
Ik weet dat je voor dove honden dispensatie kan krijgen als de doofheid dmv een BEAR test aangetoond is.
Zonder testuitslag geen compensatie.
Ja, ik was daar ook heel verbaasd over en ik vind het ook jammer. Een gebaar vind ik namelijk best handig en toch ook heel knap als het om de prestatie gaat.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”