Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De baas in huis
Moderator: moderatorteam
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
De baas in huis
Gister een interessante discussie gehad met het nichtje van Paul:
als er mensen in haar huis komen, mag de hond de baas zijn over die mensen, want het is zijn terretorium (schrijf je dat zo?).
Dus als er kleine kinderen komen die aan de haren van de hond trekken, dan mag de hond uithalen als waarschuwing naar zo'n kind.
Maar als de hond op bezoek is bij mensen/ kinderen, dan moet de hond zich aan hen aanpassen en mag hij dus niet uithalen.
----
Mijn mening: de hond is áltijd de onderste in de rang; ook als er kinderen binnen zijn, of voor mijn part de postbode. Dus een hond hoort nóóit uit te halen. Het maakt daarin niet uit of de hond thuis of uit is.
Uiteraard kan een hond in het nauw gedreven worden. Een kind hoort ook niet aan de haren van een hond te trekken. En als een hond al gegrijnst heeft, weg is gelopen of heeft geblaft, zijn er weinig andere mogelijkheden dan bijten. Maar daarom ben je er als baas toch altijd bij, als er kinderen in tha house zijn, niet waar? Dan hoor jij, zowel voor hond als voor kind, in te grijpen voordat de hond dat moet doen. Jij bent per slot van rekening baas.
----
We kwamen er niet samen uit. Want hoe zit het dan met honden die hun baas of bezit beschermen? Of die uitvallen naar indringers/inbrekers?
Ben erg benieuwd naar jullie idee hierover!
als er mensen in haar huis komen, mag de hond de baas zijn over die mensen, want het is zijn terretorium (schrijf je dat zo?).
Dus als er kleine kinderen komen die aan de haren van de hond trekken, dan mag de hond uithalen als waarschuwing naar zo'n kind.
Maar als de hond op bezoek is bij mensen/ kinderen, dan moet de hond zich aan hen aanpassen en mag hij dus niet uithalen.
----
Mijn mening: de hond is áltijd de onderste in de rang; ook als er kinderen binnen zijn, of voor mijn part de postbode. Dus een hond hoort nóóit uit te halen. Het maakt daarin niet uit of de hond thuis of uit is.
Uiteraard kan een hond in het nauw gedreven worden. Een kind hoort ook niet aan de haren van een hond te trekken. En als een hond al gegrijnst heeft, weg is gelopen of heeft geblaft, zijn er weinig andere mogelijkheden dan bijten. Maar daarom ben je er als baas toch altijd bij, als er kinderen in tha house zijn, niet waar? Dan hoor jij, zowel voor hond als voor kind, in te grijpen voordat de hond dat moet doen. Jij bent per slot van rekening baas.
----
We kwamen er niet samen uit. Want hoe zit het dan met honden die hun baas of bezit beschermen? Of die uitvallen naar indringers/inbrekers?
RIP Cena

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
een volwassen hond is nooit lager in rang dan een kind. daarom mag hij idd corrigeren volgens de regels van zijn natuur (of dat nu in eigen huis is of ergens anders) en om dat te voorkomen moet je dus kind en hond nooit alleen laten.
ik ben hier in huis de baas, en bezoek heeft niets over mijn honden te vertellen. ms nog wel over huts, fritz en lijf, maar zeker niet over kiefer. dat houdt in dat ze hem niets op hoeven te leggen of een correctie geven, maar dat hoeven ze ook niet met mijn andere honden. alleen pikken die het wel en kief niet. dat soort dingen doe ik zelf. mijn honden mogen mijn huis en erf verdedigen als wij er niet zijn, daar heb ik ze voor (okay, lijfje niet dan).
ik snap trouwens dat je er niet uit komt want onderstaand stukje is erg tegenstrijdig
:
ik ben hier in huis de baas, en bezoek heeft niets over mijn honden te vertellen. ms nog wel over huts, fritz en lijf, maar zeker niet over kiefer. dat houdt in dat ze hem niets op hoeven te leggen of een correctie geven, maar dat hoeven ze ook niet met mijn andere honden. alleen pikken die het wel en kief niet. dat soort dingen doe ik zelf. mijn honden mogen mijn huis en erf verdedigen als wij er niet zijn, daar heb ik ze voor (okay, lijfje niet dan).
ik snap trouwens dat je er niet uit komt want onderstaand stukje is erg tegenstrijdig

- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hutsje
- Zeer actief
ja, okay, maar iemand anders dan wim of ik is echt niet de baas over mijn honden hoor. zoals gezegd pikken de dames en fritz dat wel (alhoewel, de dames zullen ook al heel snel schijt aan andere mensen hebben qua gehoorzaamheid
) maar kiefer zal toch echt geen opdracht voor iemand anders uitvoeren als hij daar geen zin in heeft, en dat hoeft hij dus ook niet. wim en ik zijn zijn baas, hij hoeft toch echt niet naar de postbode te luisteren.

- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
maar moet de postbode (of wie dan ook) dan wel naar de hond luisteren? Als de hond iets wil van die ander...Hutsje schreef:ja, okay, maar iemadn anders dan wim of ik is echt niet de baas over mijn honden hoor. zoals gezegd pikken de dames en fritz maar kiefer zal toch echt geen opdracht voor iemand anders uitvoeren als hij daar geen zin in heeft, en dat hoeft hij dus ook niet. wim en ik zijn zijn baas, hij hoeft toch echt niet naar de postbode te luisteren.
RIP Cena

- Hutsje
- Zeer actief
nou ben je me kwijt hoorSannePP schreef:maar moet de postbode (of wie dan ook) dan wel naar de hond luisteren? Als de hond iets wil van die ander...Hutsje schreef:ja, okay, maar iemadn anders dan wim of ik is echt niet de baas over mijn honden hoor. zoals gezegd pikken de dames en fritz maar kiefer zal toch echt geen opdracht voor iemand anders uitvoeren als hij daar geen zin in heeft, en dat hoeft hij dus ook niet. wim en ik zijn zijn baas, hij hoeft toch echt niet naar de postbode te luisteren.

- gizmo
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Weetje zoals jij het stelt kopt het van geen kanten..zowiezo mag er hier niet aan d ehonden worden getrokken oid dus komt er oik geen kans dat de hond bijt....
Iedereen zowel hond als kind als volwassen mens heeft zich tehouden aan mijn regels en als iedereen die volgt is er niets aan de hand..
Kom ik jou s'avonds tegen en wil jij mij aanvallen of uberhaupt tedicht in de buurt komen dan heb je zeker 1 maar ws 2 honden in je broek hangen en dat mag van mij gewon ja....
Als mijn honden getreiterd worden dan mogen ze van mij uithalen..bijten is een ander verhaal maar een hond is een hond ... daarom zorg ik ervoor dat er niets gebeurt... mijn regels in huis en als kinderen of volwassenen er zich niet aan houden dan kunnen ze gaan.
Wij hebben een kleinzoon van bijna 3 en die weet al van kleins af aan hoe de regels zijn dus mensen die aankomen met gezever dat een het kind nog klein is en het niet weet...bullshit... maar je moet als hondeneigenaar altijd op blijven letten.
Maar zo stellig als jij je mening neerzet klopt het niet helemaal hoor.
Iedereen zowel hond als kind als volwassen mens heeft zich tehouden aan mijn regels en als iedereen die volgt is er niets aan de hand..
Kom ik jou s'avonds tegen en wil jij mij aanvallen of uberhaupt tedicht in de buurt komen dan heb je zeker 1 maar ws 2 honden in je broek hangen en dat mag van mij gewon ja....
Als mijn honden getreiterd worden dan mogen ze van mij uithalen..bijten is een ander verhaal maar een hond is een hond ... daarom zorg ik ervoor dat er niets gebeurt... mijn regels in huis en als kinderen of volwassenen er zich niet aan houden dan kunnen ze gaan.
Wij hebben een kleinzoon van bijna 3 en die weet al van kleins af aan hoe de regels zijn dus mensen die aankomen met gezever dat een het kind nog klein is en het niet weet...bullshit... maar je moet als hondeneigenaar altijd op blijven letten.
Maar zo stellig als jij je mening neerzet klopt het niet helemaal hoor.
-
- Vaste gebruiker
Geen enkele diersoort gaat een rangorde aan met een andere diersoort. Kinderen of visite staan dus niet onder of boven de hond in huis. Ook is er geen rangorde tussen dieren die niet samenleven. Dus het verhaal van rangorde gaat hier echt helemaal niet op. Het verhaal van beschermen van je territorium wel overigens, maar dit moet wel passen in onze maatschappij naar mijn idee.
Ik ben het er niet mee eens dat de hond de baas in huis is. Wij hebben de verantwoording over de hond en geven grenzen aan. Het uitvallen naar visite is naar mijn idee niet acceptabel. Kinderen zijn soms heel lastig, maar dan nodig je ze of niet uit of je zorgt dat kind en hond niet bij elkaar kunnen. Grenzen aangeven bij dit soort gedrag zou ik zeggen (ook bij kinderen overigens) en heeft je hond er problemen mee dan gaan oefenen of een andere oplossing gaan bedenken. Bij daadwerkelijk gevaar is het misschien wat anders en zal je hond op dat moment inschatten of hij anders zal reageren dan hij normaal doet, maar dat is voor zeer grote uitzonderingen als inbrekers en mishandeling.
Ik ben het er niet mee eens dat de hond de baas in huis is. Wij hebben de verantwoording over de hond en geven grenzen aan. Het uitvallen naar visite is naar mijn idee niet acceptabel. Kinderen zijn soms heel lastig, maar dan nodig je ze of niet uit of je zorgt dat kind en hond niet bij elkaar kunnen. Grenzen aangeven bij dit soort gedrag zou ik zeggen (ook bij kinderen overigens) en heeft je hond er problemen mee dan gaan oefenen of een andere oplossing gaan bedenken. Bij daadwerkelijk gevaar is het misschien wat anders en zal je hond op dat moment inschatten of hij anders zal reageren dan hij normaal doet, maar dat is voor zeer grote uitzonderingen als inbrekers en mishandeling.
- iones
- Zeer actief
Re: De baas in huis
Een hond ziet een kind als een puppie, een jong dat nog moet leren. Hij ziet de ongecoördineerde bewegingen die het kind maakt, de hulpeloosheid. En daarom zal hij zich boven het kind voelen staan. Kun je als mens niets aan veranderen denk ik. Dat is de natuur. Ik vind dat een hond het recht heeft om uit te halen naar een kind dat hem in het nauw drijft of pijn doet. Er is alleen wel een nuanceverschil: het pleit niet voor de hond als hij het kind beschadigt terwijl hij ook goed kan toekomen met een waarschuwende grom of een hap die nauwelijks een afdruk achterlaat.SannePP schreef:Gister een interessante discussie gehad met het nichtje van Paul:
----
----
Honden hebben recht op een eerlijke behandeling. En als je stelt dat een hond alles over zich heen moet laten komen en dan nog niet mag bijten, dan ben je niet eerlijk bezig en zal de hond vals worden naar kinderen toe. En dat heb je geheel zelf in de hand.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Mij aanvallen of te dicht in de buurt komen, vind ik trouwens twee verschillende dingen.Nanna schreef:Van mij nietjacq1970 schreef: Kom ik jou s'avonds tegen en wil jij mij aanvallen of uberhaupt tedicht in de buurt komen dan heb je zeker 1 maar ws 2 honden in je broek hangen en dat mag van mij gewon ja....
Het is toch te zot voor woorden dat mijn honden maar ongevraagd iemand mogen grijpen die naar hun zin mij te dicht passeert op de stoep![]()
Ik ben ten alle tijde de baas en er wordt NIETS gegrepen. Ook geen visite.
Blaffen mag, bij binnenkomst, maar visite zomaar gaan bijten gaat mij vele bruggen te ver. Ik hou sowieso niet van bijters.
Als iemand mij fysiek aanvalt, dan vind ik het prima en ook logisch dat mijn honden zonder commando mij zullen verdedigen en dus de aanvaller aanvallen (of ze het doen is een tweede, maar ik denk van wel).
Als iemand te dicht in mijn buurt komt, zonder dreiging, dan zou ik er echt niet blij mee zijn als mijn honden zouden bijten.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ik vind ook niet dat visite boven de hond staat en van mij hoeft Rhodin ook niet te luisteren naar anderen. Behalve echt hele goede vrienden die ook oppassen op Rhodin hoeft van mij niemand hem te vertellen wat hij moet doen. Dat doen wij en als ze het toch proberen dan luistert hij niet eens, hij kijkt ze niet eens aan. Ik vind dit een prettige eigenschap, helemaal als hij eens mee is naar een feestje/verjaardag en mensen denken 'Nee' te moeten brullen als hij wat verloren kattenbrokjes of chipjes op eet die op de grond liggen o.i.d. Of als mensen op straat hem roepen en hij komt niet, dat vind ik ook fijn, want het gebeurt nog al eens.
Ik vind dat wel ontzettend anders dan een hond die uit zou vallen naar visite. Onze hond is waaks, uit zichzelf, maar hij moet visite accepteren, omdat wij willen dat hij ze accepteert. Hij doet het dan voor ons, omdat hij in onze rangorde ranglaagste is. Er hoeft geen rangorde worden opgesteld met visite vind ik en hij kan zich altijd terug trekken als er visite is en als hij dat niet doet, dan niet, het is zijn keuze. Maar hoe dan ook, er wordt niet gegromd naar visite. Blaffen en grommen bij binnenkomst mag wel, en dat is een echte karaktereigenschap van een Catahoula en dat krijgen we er niet uit, als het maar klaar is wanneer wij hebben gezegd dat het klaar is.
Als er 's nachts een inbreker komt, dan mag hij die van mij flink aanpakken. Het verschil zit hem er in dat wij er dan niet zijn om hem aan te sturen, hij kiest zelf of hij de inbreker wel of niet pakt. En onze hond pakt de inbreker ongetwijfeld. Dus ja, als je zo nodig in wilt breken, dan komt je dat duur te staan, eigen schuld, want ik ben er dan niet bij om de hond in bedwang te houden, maar ja dat is dus het risico van het inbrekersvak.
Ik vind dat wel ontzettend anders dan een hond die uit zou vallen naar visite. Onze hond is waaks, uit zichzelf, maar hij moet visite accepteren, omdat wij willen dat hij ze accepteert. Hij doet het dan voor ons, omdat hij in onze rangorde ranglaagste is. Er hoeft geen rangorde worden opgesteld met visite vind ik en hij kan zich altijd terug trekken als er visite is en als hij dat niet doet, dan niet, het is zijn keuze. Maar hoe dan ook, er wordt niet gegromd naar visite. Blaffen en grommen bij binnenkomst mag wel, en dat is een echte karaktereigenschap van een Catahoula en dat krijgen we er niet uit, als het maar klaar is wanneer wij hebben gezegd dat het klaar is.
Als er 's nachts een inbreker komt, dan mag hij die van mij flink aanpakken. Het verschil zit hem er in dat wij er dan niet zijn om hem aan te sturen, hij kiest zelf of hij de inbreker wel of niet pakt. En onze hond pakt de inbreker ongetwijfeld. Dus ja, als je zo nodig in wilt breken, dan komt je dat duur te staan, eigen schuld, want ik ben er dan niet bij om de hond in bedwang te houden, maar ja dat is dus het risico van het inbrekersvak.
- Paddle
- Zeer actief
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik vind het onderdeel "rangorde' in deze discussie helemaal niet passen.
Jij regelt wat er mag en niet mag.
Jij beschermt je hond tegen te opdringerig gedrag van kinderen of dat nou je eigen kinderen zijn of die van bezoek.
Als het jouw kinderen zijn ben jij verantwoordelijk voor hun opvoeding zo dat ze de hond met rust laten als hij slaapt (in zijn mand bij voorkeur
) en je leert je hond dat zijn mand een plek is waar hij rust heeft.
Bezoek heeft geen zeggenschap over de hond, dat heb jij.
En als je met je hond ergens anders bent, ben jij nog steeds de enige die zeggenschap heeft en die de verantwoordelijkheid draagt.
Jij beschermt je hond tegen te opdringerig gedrag van kinderen of dat nou je eigen kinderen zijn of die van bezoek.
Als het jouw kinderen zijn ben jij verantwoordelijk voor hun opvoeding zo dat ze de hond met rust laten als hij slaapt (in zijn mand bij voorkeur

En als je met je hond ergens anders bent, ben jij nog steeds de enige die zeggenschap heeft en die de verantwoordelijkheid draagt.
Re: De baas in huis
territoriumSannePP schreef:Gister een interessante discussie gehad met het nichtje van Paul:
----
----

ik heb mogen vernemen dat honden kleine kinderen beneden zichzelf in rang achten, en dat het aan de volwassen bazen is om een artificiele rangorde te creeren waarbij de honden dus niet zelf het kind mogen ringeloren, of dat nou in eigen huis of elders is.
oftewel: koters en honden niet alleen laten. snauwen en grauwen naar kinderen mag van mij niet. mijn mormels moeten dan ook van mij door koters met rust gelaten worden en vice versa.
mij 'beschermen' is in het geval van de mormels meestal een uitdrukking van de baas willen spelen en dat gaat ook niet door. mensen die kwaad in de zin hebben, blaf ik zelf wel weg. daar heb ik geen mormelhulp bij nodig.
en inbrekers, ach, dat is afdeling noodweer. als ik zelf in de weer ben om ze het huis uit te bonjouren, dan mogen de mormels best een handje helpen middels kuitje happen. maar dat is een excessieve situatie die ik nog niet bij de hand heb mogen hebben, afkloppen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
ranetje schreef:Ik vind het onderdeel "rangorde' in deze discussie helemaal niet passen.
Als het jouw kinderen zijn ben jij verantwoordelijk voor hun opvoeding zo dat ze de hond met rust laten als hij slaapt (in zijn mand bij voorkeur) en je leert je hond dat zijn mand een plek is waar hij rust heeft.

- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Leuk om te lezen dit! Rangorde is dus niet aan de orde, als ik het goed begrijp. Maar terrItorium (dank) bewaken wel. Hier wordt er ferm geblaft als de bel gaat of als er mensen te dicht langs de tuin lopen. Daar blijft het bij, gelukkig!
Als er andere honden op visite zijn, vind er wel een spel van rang/ territoirum plaats. Waarom dan niet met kleine kinderen?
Als er andere honden op visite zijn, vind er wel een spel van rang/ territoirum plaats. Waarom dan niet met kleine kinderen?

RIP Cena

- ranetje
- Zeer actief
Nanna schreef:Omdat de baas dat gvd verbiedtSannePP schreef:

Zo is dat.

Een dergelijk spel of krachtmeting tussen honden en kinderen moet niet voorkomen.
Dat is ook een van de redenen dat je kinderen en honden niet samen alleen laat.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Bezoek moet helemaal niks met mijn honden als het op luisteren aankomt. Daar ben ik toch voor. Kinderen mogen gerust met mijn honden spelen, maar als er iets in te grijpen is, doe ik dat. Zou een mooie boel zijn, dat ik mijn bezoek er mee opzadel dat Izzie hun veters als speelmateriaal ziet 

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Dat zal bij ons niet gebeuren. Behalve als het mensen zijn die Bram echt goed kennen, denk aan Marye e.d.Nanna schreef:Ik vind het juist wel makkelijk als het bezoek de honden mee opvoedtIk ben daar niet zo "neus in de wind, en IK BEN DE ENIGE" in
![]()
Als ik binnen koffie zet vind ik het prima dat iemand buiten even Charles er op attendeert dat hij niet fluitenderwijs het gebak even van de tafel haalt

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
Ik ben de enige verantwoordelijkeNanna schreef:Ik vind het juist wel makkelijk als het bezoek de honden mee opvoedtIk ben daar niet zo "neus in de wind, en IK BEN DE ENIGE" in
![]()
Als ik binnen koffie zet vind ik het prima dat iemand buiten even Charles er op attendeert dat hij niet fluitenderwijs het gebak even van de tafel haalt

Ik vraag wel eens hulp van bezoek. Bijvoorbeeld om de pup niet te aaien als ze tegen de mensen op springt, maar alsjeblieft net te doen of puppy er niet is.

Het gebak komt pas nadat de koffie is gebracht

Daar hoeft het bezoek niet op te letten.
Ik heb wel eens een bezoekende hond een stemcorrectie gegeven toen hij bij mij binnen meende te moeten markeren.
De baas kon dat niet zien, maar ik wel.
Dan ga ik niet eerst de baas waarschuwen.
edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 26 mei 2009 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zie het eigenlijk los van rangorde.. ik maak mijn honden duidelijk wat ik wel en niet van ze wil qua gedrag, zowel thuis als elders. als ik er niet bij ben, lijkt het me logisch dat ze dan zelf doen wat hen het beste lijkt, en dat kan best eens anders zijn dan wat ik in gedachten had. ik wil niet dat ze uithalen, thuis of elders, dus dat probeer ik te voorkomen door op tijd in te grijpen (naar hond of kind of bezoek of wie dan ook).
hoe de honden zelf er tegenaan kijken weet ik niet, dat blijft toch gissen.
als de postbode hier komt, of onbekend bezoek en ze reageren daarop door te blaffen, dan heeft dat volgens mij op zich niks met rang te maken maar met wegjagen wat hier "niet thuis hoort", net zoals ze dat bij een kat doen bijvoorbeeld. kinderen hetzelfde, pas als een kind hier langer is en ze kennen het dan heeft het misschien iets met rangorde van doen, tot die tijd is een kind gewoon iets "vreemds" voor ze denk ik.
hoe de honden zelf er tegenaan kijken weet ik niet, dat blijft toch gissen.
als de postbode hier komt, of onbekend bezoek en ze reageren daarop door te blaffen, dan heeft dat volgens mij op zich niks met rang te maken maar met wegjagen wat hier "niet thuis hoort", net zoals ze dat bij een kat doen bijvoorbeeld. kinderen hetzelfde, pas als een kind hier langer is en ze kennen het dan heeft het misschien iets met rangorde van doen, tot die tijd is een kind gewoon iets "vreemds" voor ze denk ik.
- gizmo
- Zeer actief
Elke donderdag is hier een kind van 2 jaar over de vloer
De ouders van het kind helpen mij 1 keer per week voor de grote boodschappen omdat ik niet zwaar mag en kan tillen
Zelf hebben ze ook een hond en dat is zeer goed afgestemd vind ik zelf
Slaapt de hond met ze hem met rust laten
Met eten is dit net zo
Gizmo vindt ze helemaal het einde en wil hem ook aaien als hij aan het eten is
Maar daar steken de ouders zelf een stokje voor
Hoef ik niets over te zeggen
Ik wil gewoon niet het risico lopen dat Gizmo uit gaat vallen naar de kleine
Het gaat al 2 jaar goed
Maar alert zijn blijft hier zeker aan de orde
De ouders van het kind helpen mij 1 keer per week voor de grote boodschappen omdat ik niet zwaar mag en kan tillen
Zelf hebben ze ook een hond en dat is zeer goed afgestemd vind ik zelf
Slaapt de hond met ze hem met rust laten
Met eten is dit net zo
Gizmo vindt ze helemaal het einde en wil hem ook aaien als hij aan het eten is
Maar daar steken de ouders zelf een stokje voor
Hoef ik niets over te zeggen
Ik wil gewoon niet het risico lopen dat Gizmo uit gaat vallen naar de kleine
Het gaat al 2 jaar goed
Maar alert zijn blijft hier zeker aan de orde

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik denk niet dat onze honden lager staan dan mensen die ze maar af en toe zien, de postbode bijvoorbeeld.
Wij beslissen wat ze dan moeten doen etc. Maar ik zal ze niet alleen laten met vreemde mensen, of mensen die ze bijna nooit zien.
Van héle goede vrienden accepteer ik het moeiteloos als die de honden helpen 'opvoeden'. Als wij er even niet bij zijn en ze doen wat wat niet mag, mogen die gerust ingrijpen. Daar accepteren ze het ook zeker van!
Wij beslissen wat ze dan moeten doen etc. Maar ik zal ze niet alleen laten met vreemde mensen, of mensen die ze bijna nooit zien.
Van héle goede vrienden accepteer ik het moeiteloos als die de honden helpen 'opvoeden'. Als wij er even niet bij zijn en ze doen wat wat niet mag, mogen die gerust ingrijpen. Daar accepteren ze het ook zeker van!
- starfleet
- Erelid
Aanslaan en flink tekeergaan bij inbrekers is een beetje de bedoeling van oudsher. Bijten eigenlijk niet en mag ook niet van de pliesie. Ook al begrijp ik dat een hond dat wel kan doen, het is niet de bedoeling. Net zo goed als jij een inbreker niet mag neerschieten of ernstig verwonden bijvoorbeeld.
Als ik iemand aanval met een herder bij zich, kan ik verwachten dat ik gebeten wordt. Het gaat er niet om of een hond het recht heeft of niet, hij doet het gewoon. Mijn man zal ook iemand achter op zijn hoofd slaan die mij wil molesteren, hij doet het gewoon of hij nou het recht heeft of niet.
Een mens verdedigen vind ik wat anders dan bezit verdedigen.
Anne
Anne
Als ik iemand aanval met een herder bij zich, kan ik verwachten dat ik gebeten wordt. Het gaat er niet om of een hond het recht heeft of niet, hij doet het gewoon. Mijn man zal ook iemand achter op zijn hoofd slaan die mij wil molesteren, hij doet het gewoon of hij nou het recht heeft of niet.
Een mens verdedigen vind ik wat anders dan bezit verdedigen.
Anne
Anne
- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
opvoeden doe ik zelf wel..
Maar ik zie geen probleem als het bezoek de hond ergens op aanspreekt..
Bijv: ivo mag graag bij iedereen op schoot klimmen en ik laat het dan ook aan het bezoek over of ze dit willen of niet..
Of als ik op het toilet zit en de honden doen iets waarvan hun weten dat het niet mag dan mogen ze best corrigeren...
Maar ik zie geen probleem als het bezoek de hond ergens op aanspreekt..
Bijv: ivo mag graag bij iedereen op schoot klimmen en ik laat het dan ook aan het bezoek over of ze dit willen of niet..
Of als ik op het toilet zit en de honden doen iets waarvan hun weten dat het niet mag dan mogen ze best corrigeren...
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Nou, mijn hond 'moet' wel iets ten opzichte van visite of zelfs vreemden. Ik wil niet hebben dat hij gaat lopen dwingelanden en drammen. Of het nou mensen zijn in ons huis of mensen die we op wandeling tegenkomen, hij heeft ze maar met rust te laten tot hij daar eventueel toe wordt uitgenodigd 
En zelfs dan zijn er grenzen. Zo is rijen op benen ten allen tijde VER-BO-DEN. Hij haalt het niet in zijn hoofd om maar naar mijn benen te kijken, maar andere mensenbenen zijn niet altijd veilig. Heel irritant en ik wil het echt niet hebben.
Oh, en het spreekt vanzelf dat agressie al helemaal onbespreekbaar is.

En zelfs dan zijn er grenzen. Zo is rijen op benen ten allen tijde VER-BO-DEN. Hij haalt het niet in zijn hoofd om maar naar mijn benen te kijken, maar andere mensenbenen zijn niet altijd veilig. Heel irritant en ik wil het echt niet hebben.

- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat bedoelde ik een beetje. Een hond kan best wel lopen afdwingen bij mensen... Ik sta dat niet toe, maar waarom doen ze het en wat vinden jullie ervan?Frenk schreef:Nou, mijn hond 'moet' wel iets ten opzichte van visite of zelfs vreemden. Ik wil niet hebben dat hij gaat lopen dwingelanden en drammen. Of het nou mensen zijn in ons huis of mensen die we op wandeling tegenkomen, hij heeft ze maar met rust te laten tot hij daar eventueel toe wordt uitgenodigd
RIP Cena

-
- Zeer actief
Waarom sommigen het doen --- volgens mij om bij bepaalde personen te zien hoe ver ze kunnen gaan...SannePP schreef:ja dat bedoelde ik een beetje. Een hond kan best wel lopen afdwingen bij mensen... Ik sta dat niet toe, maar waarom doen ze het en wat vinden jullie ervan?Frenk schreef:Nou, mijn hond 'moet' wel iets ten opzichte van visite of zelfs vreemden. Ik wil niet hebben dat hij gaat lopen dwingelanden en drammen. Of het nou mensen zijn in ons huis of mensen die we op wandeling tegenkomen, hij heeft ze maar met rust te laten tot hij daar eventueel toe wordt uitgenodigd

Ken er hier 1 die heel kroelerig is.. maar toch omhoog klimt, schoot op en poten in de nek... ik zeg visite dan al vantevoren afblokken.. kroelen mag maar niet haar in je nek laten klimmen... en ik kan al vantevoren inschatten bij wie ze het gaat doen

En twee is soms omdat de visite het in de hand werkt.. ondanks dat ik zeg niet eten geven als ze gaan staren-bedelen .. als ze dat toch doen.. tsja..
Of zelf stoeispelletjes aangaan.. en zelf niet zien wanneer het spelletje wat feller wordt.. dan waarschuw ik de personen.. en niet luisteren is dan maar voelen.. leert de visite trouwens van

Als de honden uit zichzelf inene bepaalde dingen afdwingen bij visite, aandacht, ook aandacht vragen om elkaar te overtroeven bijvoorbeeld.. dan grijp ik overigens wel in.. ik bepaal..