Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

commando's op afstand (update:examen gehad)

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

commando's op afstand (update:examen gehad)

Ongelezen bericht door veertje »

Over een tijdje is het zover, dan gaan mijn moeder en ik met Biry en Joris op voor het GG1 examen :N:
Nu heb ik in de meeste oefeningen wel vertrouwen, er moet alleen nog goed aan de afwerking gesleuteld worden. Alleen de oefening waarbij de commando's op een afstand van 15 meter worden gegeven, baart mij een beetje zorgen. De bedoeling is dus dat Joris naast me zit, ik hem aflijn en wegloop. Op een afstand van 15 meter moet ik hem eerst laten liggen en vervolgens laten zitten (staan hoeft nog niet). Nu is dat liggen geen probleem, maar het terug gaan zitten wel. Ik kan zo vaak, zo hard en op welke manier dan ook 'zit!' roepen, maar het lijkt gewoon niet aan te komen :denken: Geen enkel teken dat hij ook maar begrijpt wat ik bedoel. Hij blijft me alleen maar aan liggen kijken zo van 'kom maar op met dat commando', maar erop reageren ho maar :19:
Ook als ik recht voor z'n neus sta gaat hij niet zitten, terwijl hij dat wel doet als ik er naast sta.
Hebben jullie nog ideeën over hoe ik dit kan aanpakken?
Laatst gewijzigd door veertje op 20 jun 2009 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Gaat hij wel zitten als je er een handgebaar bij maakt?
Anders zou je dat kunnen intrainen terwijl je vlak voor hem staat.
Dus commando af..> belonen...............> commando zit met iets lekkers voor zijn neus dat je daarna omhooghaalt en ietsje naar achteren zodat hij niet naar voren gaat zitten, maar dat zijn kont op dezelfde plaats blijft....> dan belonen en einde oefening.
Als dat vlot gaat lekkers niet meer in de hand houden, wel het gebaar maken en vervolgens uit je jaszak belonen als hij snel gaat zitten.
Pas als hij dat goed doet kan je langzaam afstand gaan nemen.
Dat gebaar kan je oop geven als je wat verder weg staat.

Oefen je wel zo dat hij niet steeds bij elke positie naar voren kan schuiven?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
veertje
Zeer actief

Nee, ook met handgebaar gaat hij niet zitten. Ik heb het al met snoepjes geprobeerd en met het balletje (waar hij helemaal gek van is). Het hielp allebei niet.
Het lijkt mij wel de meest logische methode, dus misschien ga ik het nog maar eens proberen. Misschien dat stukjes kip/frikandel wel willen werken :wink:
Bij positieveranderingen blijft hij wel op zijn plaats. Ook staan gaat vanuit de achterhand. Hij verandert lichtjes, maar dat valt niet op als hij alleen hoeft te liggen en dan weer te zitten.

Als je een handgebaar gelijktijdig met een stemcommando geeft, dan geldt dit toch als 1 commando hè? En achter elkaar zijn het 2 commando's?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja het omhoog richten is toch een stuk moeilijker dan het omlaag gaan in houding. Dat vind ik op zich heel normaal en zie dat bij veel honden (inclusief mijn eigen). Ik kan dan ook niets meer zeggen, dan oefenen, oefenen, oefenen.

Misschien kan je het voor het aanleren op afstand met iemand samen doen. Jij geeft het commando (op afstand) de ander helpt hem in positie (zonder iets te zeggen). Bouw afstand en tijd uit. Begin dus met 1 meter en 1 sec! Als het kwartje valt kan je snel uitbouwen.
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik vind ten eerste al dat je veel te snel gegaan bent. Als hij het niet eens kan terwijl je recht voor hem staat, ga je het toch niet proberen op 15 meter afstand?

Dus eerst en vooral trainen terwijl je voor hem staat. "Zit" snoepje boven zijn neus en omhoog lokken "flink". Als hij dan niet gaat zitten, doe dan maar even lekker gek en zorg dat hij omhoog durft te komen (zelfs als gaat hij in eerste instantie rechtstaan). Pas als dat gaat, ga je een metertje achteruit. En pas als dat gaat, ga je elke keer verder...

Uit ervaring met mijn honden weet ik dat van af naar zit toch wel moeilijk is.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
veertje
Zeer actief

~Tine~ schreef:Ik vind ten eerste al dat je veel te snel gegaan bent. Als hij het niet eens kan terwijl je recht voor hem staat, ga je het toch niet proberen op 15 meter afstand?
Hij kon het wel :wink: Ik heb het langzaam uitgebouwd van 0 meter naar 15m. Alleen ergens is het mis gegaan en nu doet hij het helemaal niet meer. Ik denk dat de oefening blijf in zit ook meegespeeld heeft. Toen ging hij altijd liggen en niet meer zitten, tenzij ik naast hem ging staan.

Maar ik ga eens met extra lekkere etenswaren aan de gang, misschien dat dat hem op ideeën brengt :wink:

@ gyanty: Met een andere persoon gaat niet zo goed werken denk ik. Ik denk dat hij daar nogal onzeker van wordt.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Dan ga je inderdaad toch even een serieuze stap moeten terugzetten. Voordeel aan het feit dat hij het wel kon, is dat als hij eens terug door heeft, je het waarschijnlijk heel snel terug kan opbouwen naar een langere afstand.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik kan natuurlijk niet in je situatie kijken, maar is er niemand thuis of in de buurt die een goede band met de hond heeft, waarmee je het zou kunnen oefenen.

En tja als hij het kon, even een stap terug nemen. Begin gewoon weer voor hem. Een terugval hebben is heel normaal. Je kan het ook even laten rusten en het later weer oppakken. Misschien leg je onbewust nu ook te veel nadruk op de oefening.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

veertje schreef:Nee, ook met handgebaar gaat hij niet zitten. Ik heb het al met snoepjes geprobeerd en met het balletje (waar hij helemaal gek van is). Het hielp allebei niet.
Het lijkt mij wel de meest logische methode, dus misschien ga ik het nog maar eens proberen. Misschien dat stukjes kip/frikandel wel willen werken :wink:
Bij positieveranderingen blijft hij wel op zijn plaats. Ook staan gaat vanuit de achterhand. Hij verandert lichtjes, maar dat valt niet op als hij alleen hoeft te liggen en dan weer te zitten.

Als je een handgebaar gelijktijdig met een stemcommando geeft, dan geldt dit toch als 1 commando hè? En achter elkaar zijn het 2 commando's?
Voor zover ik weet is een kort handgebaar gelijk met het stem commando nog steeds toegestaan :ok:

Even helemaal van voren al aan beginnen met het zitcommando.
Dus met het voertje in zitpositie brengen en dan pas zit zeggen.
Daarmee bereik je denk ik het snelste weer resultaat.
En gebruik je stem goed.
Zit van laag naar hoog in toon, af van hoog naar laag in toon.

En doe de posities niet steeds achter elkaar.
Breng variatie aan.
Doe niet steeds de hele oefening.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Mag je ook handsignalen gebruiken?

Dan zou ik bijvoorbeeld tegelijkertijd: Zit zeggen , en met je hand of handen , een gebaar naar boven maken, zodat hij omhoog komt.
veertje
Zeer actief

Re: commando's op afstand

Even een update.
Vandaag examen gehad, maar helaas gezakt. Ik had ook maximaal een half examen gedacht te halen, dus heel erg tegenvallen deed het niet. De oefeningen waarvan ik wist dat die niet goed zouden gaan, gingen ook niet goed. Dat waren dus appèl op afstand, af tijdens het volgen en blijf in zit. De andere oefeningen gingen wel goed. Ik kreeg zelfs een compliment over zijn volgwerk en dat voor 'maar' zo'n klein opdondertje tussen alle herders :pffff: :wink:
Volgende keer beter hopelijk, al moet ik mn moeder dan nog even overhalen om met hem verder te trainen (ik kan doordeweeks niet). Ze wil liever niet met een klein hondje trainen :boos:
ranetje
Zeer actief

Re: commando's op afstand (update:examen gehad)

Jammer dat het niet gelukt is.
Ook jammer dat jij niet verder kan trainen.
Misschien vindt je moeder het wel heel erg leuk als ze het eenmaal heeft gedaan? :wink:
Oefenen moet je toch zelf doen, tenzij je je moeder het examen ook laat lopen :mrgreen:
Afbeelding
veertje
Zeer actief

ranetje schreef:Jammer dat het niet gelukt is.
Ook jammer dat jij niet verder kan trainen.
Misschien vindt je moeder het wel heel erg leuk als ze het eenmaal heeft gedaan? :wink:
Oefenen moet je toch zelf doen, tenzij je je moeder het examen ook laat lopen :mrgreen:
Voor dit examen heeft mijn moeder ook al een jaar getraind, omdat ik het zelf niet kan doen. Zij zou het examen ook hebben gedaan, maar omdat Biry en Joris allebei hetzelfde examen moesten doen, kon ze dat niet tegelijk doen (ivm gezamelijke oefeningen).
Ik heb zelf de laatste weken op zaterdag de extra trainingen kunnen volgen, maarja echt optimaal is het niet natuurlijk. Mijn moeder traint toch anders dan dat ik doe.
Ik ga misschien een club zoeken die op zaterdag of zondag traint, zodat ik het zelf weer kan doen. Of maar een aantal jaar wachten tot ik met mn eigen hond kan gaan beginnen :wink:
ranetje
Zeer actief

Het is zo misschien te onduidelijk voor Joris?
Niet speciaal omdat jij iets andere manier van doen hebt, maar omdat je veel minder routine hebt kunnen op doen dan je moeder :wink:
Toch mooi dat de andere onderdelen wel goed gingen dan :ok:

Ik heb een keer examen gelopen gelijk met iemand die gewoon twee honden voor bracht.
Ze deed het perfect en slaagde met beide honden :ok:

Zo veel is er niet gezamelijk toch?
De blijf oefeningen...... en verder?
Afbeelding
veertje
Zeer actief

In de routine zat ik al snel. Voordat ik ging studeren heb ik alle cursussen gevolgt met Joris. Ik was het dus snel weer gewend aan de gang van zaken. Joris moest alleen weer even wennen om met mij te trainen, maar dat ging ook snel weer goed.
We denken dat het probleem een beetje heeft gelegen aan het lange wachten op een nieuw examen. Dat heeft bijna een jaar of 2 geduurd, dus de honden hebben die oefeningen een beetje te vaak gedaan. Dat was wel goed te merken aan veel honden.

En de gezamelijke oefeningen zijn inderdaad alleen de blijf-oefeningen. Lijkt me toch wel lastig met meerdere honden tegelijk.
ranetje
Zeer actief

veertje schreef:In de routine zat ik al snel. Voordat ik ging studeren heb ik alle cursussen gevolgt met Joris. Ik was het dus snel weer gewend aan de gang van zaken. Joris moest alleen weer even wennen om met mij te trainen, maar dat ging ook snel weer goed.
We denken dat het probleem een beetje heeft gelegen aan het lange wachten op een nieuw examen. Dat heeft bijna een jaar of 2 geduurd, dus de honden hebben die oefeningen een beetje te vaak gedaan. Dat was wel goed te merken aan veel honden.

En de gezamelijke oefeningen zijn inderdaad alleen de blijf-oefeningen. Lijkt me toch wel lastig met meerdere honden tegelijk.
Ze had de beide honden geleerd om hun opdracht uit te voeren als ze hun naam er bij kregen.
Dus "Alléén Jantje af", dan ging alleen Jantje liggen en dan vervolgens "Alléén Pietje af" om Pietje te laten liggen.
Voor de rest sta je met elke hond apart op het veld dus dat is ook geen probleem. :ok:

2 jaar wachten om opnieuw eenzelfde examen te doen en in de tussentijd geen of onvoldoende variaties aanbrengen is funest.
Dat werkt inderdaad niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”