Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kleur hond en teken
Moderator: moderatorteam
- sjef
- Zeer actief
kleur hond en teken
Wij hadden een geelachtige hond en een zwarte, het viel ons op dat de lichtgekleurde hond vaker teken had als de donkere. Nu hebben we een bruine, witte en zwarte hond, maar we komen niet zo vaak meer in tekengebieden, zodat het wat moeilijker te controleren is.
Kennen jullie dit, of is het onze verbeelding
Kennen jullie dit, of is het onze verbeelding
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
drive a common van
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Cato (donker) heeft in haar hele leven nog maar een keer een teek gehad en Belle (wit) heeft ze zeer regelmatig. Ik ging ervan uit dat dit door de vacht kwam, Cato heeft kort glad haar en Belle is langharig. Aan de andere kant, Chiva heeft ook lang haar (en is donker) en heeft ook nooit teken gehad. Nu gaat Chiva al een paar jaar niet meer mee naar het bos en de teken waren een paar jaar geleden nog niet zo veelvuldig aanwezig als nu.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- sjef
- Zeer actief
Het verschil was dus echt opvallend, daarom vroeg ik het me af. In boswachterij ruinen zaten zo'n 4 a 5 jaar geleden echt vreselijk veel teken, maar hier in Groningen valt het wel mee.
Daarom kunnen we het nu niet meer vergelijken.
Daarom kunnen we het nu niet meer vergelijken.
I'm just a common man
drive a common van
drive a common van
- pammetje
- Zeer actief
-
Aphraell
- Zeer actief
-
S@ndr@
- Zeer actief
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Lyndie trekt teken aan, Cody heeft soms een teek en Kyra en Gina hebben eigenlijk nooit teken.
De dames zijn allemaal sable (al is Lyndie de enige goldsable) en Cody is blue merle.
Volgens mij heeft het niets te maken met kleur maar meer met smaak. De teken lusten de andere niet of minder. Net als sommige mensen worden opgevreten door muggen en anderen nooit gestoken worden. Ze smaken niet lekker (genoeg)
.
De dames zijn allemaal sable (al is Lyndie de enige goldsable) en Cody is blue merle.
Volgens mij heeft het niets te maken met kleur maar meer met smaak. De teken lusten de andere niet of minder. Net als sommige mensen worden opgevreten door muggen en anderen nooit gestoken worden. Ze smaken niet lekker (genoeg)

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hier is alles bont. Toch is er verschil.
De ene heeft er meer dan de ander omdat bv Orpa vaak in de struiken racet, RR heeft ze soms als ze is wezen muizen vangen in het gras (dan zit haar hele kop dus ondergronds en de teken wandelen zo haar kraag op), en Isabel heeft ze zelden, want die gaat in principe niet van het pad, aangezien je dan misschien vuil wordt
Het ligt volgens mij niet aan de kleur maar aan het gedrag.
De ene heeft er meer dan de ander omdat bv Orpa vaak in de struiken racet, RR heeft ze soms als ze is wezen muizen vangen in het gras (dan zit haar hele kop dus ondergronds en de teken wandelen zo haar kraag op), en Isabel heeft ze zelden, want die gaat in principe niet van het pad, aangezien je dan misschien vuil wordt
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Jakko heeft ook meer teken dan Lola.
Dat komt ws omdat hij vaker tussen struiken/bosjes door rent.
Ik zie ze vaak zo lopen over hun, pluk ze er direct vanaf voordat ze zich vastbijten.
Ik denk ook dat je ze op een lichte hond eerder ziet dan op een donkere.
Vorig jaar was het echt erg in het bos met betrekking tot teken.
Ik heb welgeteld 19
teken van Jakko afgeplukt tijdens de boswandeling.
Dat komt ws omdat hij vaker tussen struiken/bosjes door rent.
Ik zie ze vaak zo lopen over hun, pluk ze er direct vanaf voordat ze zich vastbijten.
Ik denk ook dat je ze op een lichte hond eerder ziet dan op een donkere.
Vorig jaar was het echt erg in het bos met betrekking tot teken.
Ik heb welgeteld 19

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
Eva-Joy
- Zeer actief
teken selecteren hun gastheer puur op uitgestraalde lichaamswarmte en geur. Het lijkt me dus absoluut een fabeltje dat lichte honden er meer last van hebben. Ze vallen natuurlijk wel sneller op bij lichte honden. wat ook kan is dat je lichte hond misschien meer in een bepaald stuikgewas te vinden is dan de andere honden, en zodoende deze veel eerder teken oploopt 
- sjef
- Zeer actief
Beide honden liepen niet door struikgewas of lang gras, de een niet omdat hij niet los kon, de andere niet omdat ze dat eng vond.
Maar misschien had de een zoeter bloed dan de andere.
Wijsheid van mijn oma waarom de ene mens wel door muggen gestoken word en de ander niet.
Maar misschien had de een zoeter bloed dan de andere.
Wijsheid van mijn oma waarom de ene mens wel door muggen gestoken word en de ander niet.
I'm just a common man
drive a common van
drive a common van
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik dacht dat het verschil misschien zat in soorten vacht. Silka met haar poolhonden-vacht heeft zelden een teek. En als ze er een heeft zit 'ie boven op haar hoofd waar haar vacht het dunst is.
Billy heeft ze iets vaker als Sil (misschien dat ik er zo'n 5-10 afhaal in het zomerseizoen) maar heeft dan ook een minder dikke vacht.
En verder geef ik al jaren trouw wat knoflook. Of het echt helpt weet ik niet, maar de honden hebben iig niet of nauwelijks teken (en nooit vlooien).
Billy heeft ze iets vaker als Sil (misschien dat ik er zo'n 5-10 afhaal in het zomerseizoen) maar heeft dan ook een minder dikke vacht.
En verder geef ik al jaren trouw wat knoflook. Of het echt helpt weet ik niet, maar de honden hebben iig niet of nauwelijks teken (en nooit vlooien).
-
Eva-Joy
- Zeer actief
-
mwillow
-
Marion.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Wat grappig dat er nu een topic over loopt, afgelopen week vroeg ik mij namelijk hetzelfde af
Bowie heeft nog geen teken gehad, bij Fien heb ik er al een behoorlijk aantal af kunnen plukken na een wandeling
Bowie heeft nog geen teken gehad, bij Fien heb ik er al een behoorlijk aantal af kunnen plukken na een wandeling
Donkere honden trekken naar mijn idee wel meer warmte aan door hun kleur, kan het daar niet iets mee te maken hebben?Eva-Joy schreef:teken selecteren hun gastheer puur op uitgestraalde lichaamswarmte en geur. Het lijkt me dus absoluut een fabeltje dat lichte honden er meer last van hebben.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Kijk, dat klinkt logisch! En ik had er zelf niet eens bij nagedachtMarjoleine schreef:Hier is alles bont. Toch is er verschil.
De ene heeft er meer dan de ander omdat bv Orpa vaak in de struiken racet, RR heeft ze soms als ze is wezen muizen vangen in het gras (dan zit haar hele kop dus ondergronds en de teken wandelen zo haar kraag op), en Isabel heeft ze zelden, want die gaat in principe niet van het pad, aangezien je dan misschien vuil wordt![]()
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Dat zou ook nog kunnen. Bij mensen zoeken teken ook de warmste plekjes, ze komen nog al eens voor in liezen...Tamara. schreef:
Donkere honden trekken naar mijn idee wel meer warmte aan door hun kleur, kan het daar niet iets mee te maken hebben?
Verder zal het wel een kwestie zijn van verschillende factoren.
Een hond die meer door het struikgewas raust dan de ander zal er idd ook meer last van hebben. En een hond met een ondoordringbare vacht weer minder last dan een hond waar de warme huid vlak onder het haar te vinden is.
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
- Aantal honden: 1
.... Nou ik heb afgelopen zomer toch heel wat knoflook gegeten... (lekker zelfgemaakte knoflooksaus) maar het beste remedie tegen muggen was toen nog steeds mij in de kamer zetten...Eva-Joy schreef:haha, als je veel knoflook eet of uien o.i.d wordt je inderdaad vrijwel niet gestokendat vinden muggen niks
dus deze zomer extra knoflook eten:D (of van die capsules dat kan ook als je niet van knoflook houdt
)

-
Eva-Joy
- Zeer actief
lijkt me zeker logisch! maar TS had het over lichte honden meer teken dan de donkere, en dat is weer in strijd met deze theorieTamara. schreef:Wat grappig dat er nu een topic over loopt, afgelopen week vroeg ik mij namelijk hetzelfde af![]()
Bowie heeft nog geen teken gehad, bij Fien heb ik er al een behoorlijk aantal af kunnen plukken na een wandeling![]()
Donkere honden trekken naar mijn idee wel meer warmte aan door hun kleur, kan het daar niet iets mee te maken hebben?Eva-Joy schreef:teken selecteren hun gastheer puur op uitgestraalde lichaamswarmte en geur. Het lijkt me dus absoluut een fabeltje dat lichte honden er meer last van hebben.
-
Eva-Joy
- Zeer actief
whaha, ik ga dat toch echt ook eens proberenminhie schreef:.... Nou ik heb afgelopen zomer toch heel wat knoflook gegeten... (lekker zelfgemaakte knoflooksaus) maar het beste remedie tegen muggen was toen nog steeds mij in de kamer zetten...Eva-Joy schreef:haha, als je veel knoflook eet of uien o.i.d wordt je inderdaad vrijwel niet gestokendat vinden muggen niks
dus deze zomer extra knoflook eten:D (of van die capsules dat kan ook als je niet van knoflook houdt
)
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Aantal honden: 1
- Contacteer: