Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over maagdilatatie / maagtorsie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

wheatylot

Vraag over maagdilatatie / maagtorsie

Ongelezen bericht door wheatylot »

Volgens mij heb ik een ras dat er gelukkig niet zo gevoelig voor is (een Irish Softcoated Wheaten Terrier), maar eigenlijk kan ik daar weinig over vinden.

Maar toch blijf ik het een eng idee vinden, het is namelijk meestal zo'n 'past-boem-over' aandoening en aangezien mijn hond helemaal vrolijk en druk wordt als hij heeft gegeten en gedronken, kan ik het niet laten hierover vragen te stellen :wink:

Ik wil beginnen met Biofood brokken, maar weet iemand welke van deze soorten het minste uitzetten en sponseffect hebben? Soorten: lam&rijst, krokant, senior of ekofood. Ik voer nu nog yarrah kip brokken en deze zuigen minder water op, en vallen sneller en makkelijker uit elkaar dan biofood lam&rijst. Ik weet niet of alle soorten zo zijn?

En ik wil graag weten: is er minder kans op een maagdilatatie/-torsie als je meerdere keren kleine beetjes per dag geeft? En kan het ergens (bijv. verteringsproces ofzo) slecht voor zijn om dat te doen, behalve dan de tandenkwestie? Dit laatste is nl. geen probleem, hij krijgt elke dag een kauwbot of kauwschip van biofood en zijn tanden zijn met z'n 8 jaar nog prachtig wit.

Note: ik geef ook op sommige dagen kvv, dat staat hier los van.
Geperste brok kan ik niet geven.

PS: sorry als ik het in het verkeerde topic heb geplaatst!!
:zwaai
wheatylot

Ongelezen bericht door wheatylot »

niemand die me kan helpen? :(:
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

Helaas heb ik de ervaring met maagtorsie bij onze golden retriever. Ik heb er al veel over gelezen en er is geen 'bewezen' reden waarom sommige honden het wel krijgen en andere niet.

Wel druk na het eten, niet druk na het eten, eten met of zonder standaard, brok of vers etc. Er is gewoon geen 'regel' die je kan volgen zodat het jou hond niet overkomt. Je hebt risicorassen maar verder :19: Er zijn ook niet-risicorashonden die het hebben gehad.

Het overkomt de hond (en de baas), voorkomen kan pas als er bewezen feiten zijn.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Vraag over maagdilatatie / maagtorsie

Ongelezen bericht door Scooby »

wheatylot schreef:Maar toch blijf ik het een eng idee vinden, het is namelijk meestal zo'n 'past-boem-over' aandoening en aangezien mijn hond helemaal vrolijk en druk wordt als hij heeft gegeten en gedronken, kan ik het niet laten hierover vragen te stellen :wink:
Maagtorsies zijn inderdaad levensbedreigend, maar worden dat pas als je er niet acuut op reageert. Het is zeker geen 'pats-boem-over' aandoening. Als je een maagtorsie herkent en er direct mee naar een dierenarts gaat, is het goed operabel. Onze Lana heeft twee maagtorsies overleefd, omdat we er gelukkig beide keren bij waren.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”