Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Risico van rauwvleesvoeren...

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Risico van rauwvleesvoeren...

Ongelezen bericht door moosje »

Risico van rauwvleesvoeren (al dan niet bevroren geweest- cq BARF-en) aan honden
Artikel over de Echinococcus Granulosis (niet te verwarren met de vossenlintworm Echinococcus locularis)

bron: agrarisch dagblad
Door de import van rundvee is in Nederland een worm geconstateerd die onder normale omstandigheden niet in Nederland voorkomt.

Het gaat om de Echinococcus Granulosis, een lintworm die bij runderen en honden voorkomt.
"We hebben de worm, bij meerdere runderen die ter sectie zijn aangeboden aangetroffen. Daarnaast is de worm bij tien partijen in het slachthuis aangetroffen. De worm is aangetroffen bij runderen afkomstig uit Roemenië, " aldus rundveedierenarts Linda van Wuijckhuise van de Gezondheidsdienst voor Dieren.
Het gaat om een blaasworm die bij runderen vooral in de lever en longen voorkomt. Besmette runderen kunnen elkaar niet besmetten en deze blaasworm is niet gevaarlijk voor de mens. "De verspreiding van de worm kan alleen via de hond. Wanneer een hond slachtafval van een besmet rund eet, kan hij de worm verspreiden door het veevoer te bevuilen met ontlasting", legt Van Wuijckhuise uit. De eitjes die een besmette hond uitscheidt zijn wel degelijk gevaarlijk voor de mens als deze hiermee besmet wordt.

Een besmetting kan voor een rund dodelijk zijn. "Behandelen is niet mogelijk. De belangrijkste maatregel is het ontwormen van de honden in Roemenië", aldus de GD.

Nederland heeft in 2007 tussen de 500 en 1000 runderen uit Roemenië geïmporteerd per maand. "We kunnen niets zeggen over de besmettingsgraad van het vee, maar vast staat dat het meer is dan een incident", aldus Van Wuijckhuise.

Artikel Tijdschrift voor Diergeneeskunde 3, 2009
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Het artikel stond al een jaar geleden in het Agrarisch Dagblad. Als het zo gevaarlijk is hadden we er in dat jaar toch wel meer over gehoord?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Denk ik ook, maar kreeg t gisteren doorgestuurd, dus dacht, zal t even met jullie delen. ;)
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gaan die beesten niet gewoon dood door diepvriezen?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Marjoleine schreef:Gaan die beesten niet gewoon dood door diepvriezen?
In het artikel staat van niet ;)
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Zo te lezen is de hond alleen maar gastheer en wordt het pas vervelend als hij in andermans weiland gaat poepen en op die manier de runderen besmet. Het ontwormen wat wordt geadviseerd is dus enkel bedoelt om het vee te beschermen.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

daarom stellen ze hety in andere landen ook niet op prijs als je de stront van je hond in een weiland laat liggen of, zoals in oostenrijk op de alpenweides
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Angelique25 schreef:Zo te lezen is de hond alleen maar gastheer en wordt het pas vervelend als hij in andermans weiland gaat poepen en op die manier de runderen besmet. Het ontwormen wat wordt geadviseerd is dus enkel bedoelt om het vee te beschermen.
Nee, het ontwormen is eigenlijk bedoeld om de MENS te beschermen. De honde zal er inderdaad weinig hinder van ondervinden, maar voor ons is het een buitengewoon nare en ernstige zoönose (ziekte die mensen van dieren kan krijgen).

Dat is helaas een reëel gevaar.
Zie hier wat het met de mens doen kan:

http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... ntworm.jsp

Ik vrees dat we er in de toekomst zeker nog over gaan horen.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Jeannettebo schreef:daarom stellen ze hety in andere landen ook niet op prijs als je de stront van je hond in een weiland laat liggen of, zoals in oostenrijk op de alpenweides
Hier ook niet hoor :mrgreen:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Boutje schreef:Varkensvlees zou overigens in nederland aus@#@@zeck??? vrij zijn, iemand die weet heo het in Belgie zit?
Op supermarktvlees in de aanbieding staat de herkomst, er waren nu zo'n mooie varkenshaasjes... (heb ze wel voor onszelf meegenomen).
Je doelt op de ziekte van Aujeszky of Pseudorabiës?
Ik kon dit vinden:
"Na de stopzetting van de verplichte vaccinatie zal België eind 2010 over de Aujeszky-vrije status beschikken."
Bron

Persoonlijk neem ik het risico niet met varkensvlees. Er zijn zoveel andere vleessoorten :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Madelief schreef:
Angelique25 schreef:Zo te lezen is de hond alleen maar gastheer en wordt het pas vervelend als hij in andermans weiland gaat poepen en op die manier de runderen besmet. Het ontwormen wat wordt geadviseerd is dus enkel bedoelt om het vee te beschermen.
Nee, het ontwormen is eigenlijk bedoeld om de MENS te beschermen. De honde zal er inderdaad weinig hinder van ondervinden, maar voor ons is het een buitengewoon nare en ernstige zoönose (ziekte die mensen van dieren kan krijgen).

Ik werd eigenlijk een beetje gerustgesteld of ben ik dan erg naief :N:
De blaaswormen van E. granulosus (van de hond) veroorzaken meestal geen problemen. Dit is echter afhankelijk van de grootte en plaats van de blaas en de groeisnelheid (ongeveer 1 cm in diameter per jaar). Problemen ontstaan vooral wanneer er een blaas in het weefsel van de long of lever barst. Een mogelijke complicatie is dan anafylactische shock, een zeer heftige allergische reactie. Een dergelijke reactie kán optreden wanneer iemand geopereerd wordt en er dan per ongeluk een blaasworm gevonden en beschadigd wordt.
Besmetting met de blaasworm van E. multilocularis, van de vos, heeft een kwaadaardiger verloop.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Haha, je hebt gelijk. Mijn woorden over ernstig gingen inderdaad meer over de multilocularis..Ik heb mij daar eens grondig in verdiept. Scheer het zomaar soort van over 1 kam :N:.
Die multilocularis, dáár gaan we in de toekomst vooral nog over horen vrees ik, die is ook alweer endemisch in Limburg en rukt langzaam op. Maar de "incubatietijd" tot de ernstige ziekte bij de mens duurt dermate lang dat het wel even zal duren voor er serieus slachtoffers vallen.
Adviezen daaromtrent zijn in het kader van: geen bramen en bessen van de planten eten, en jachthonden moet geloof ik gewassen worden voor je ze weer aait (en ontwormd uiteraard).

Toch is het natuurlijk in het kader van de volksgezondheid van belang dat die parasiet niet endemisch wordt in Nederland, dus ik hoop dat er maatregelen getroffen gaan worden (afkeuren organen). Verder inderdaad regelmatig ontwormen van de hond..Een mens krijgt het namelijk via contact met de hond (niet via die lever van de runderen/schapen).

http://radiographics.rsnajnls.org/conte ... 06c2x.jpeg (plaatje cyclus van de parasiet)

Je kunt je namelijk wel voorstellen dat een kind met een blaasworm die 1 cm per jaar in diameter groeit.....op zn 30ste toch problemen krijgt...:N:
http://cal.vet.upenn.edu/projects/paras ... insitu.jpg (plaatje van blaaswormen in menselijke lever)

Ik zelf vind het nogal gruwelijk...

Hier nog een interessante engelse site.
http://www.stanford.edu/group/parasites ... /main.html
Behandeling bij de mens:
- chirurgisch verwijderen
- maanden wormmiddelen slikken

doet mij eraan herinneren dat ik maar weer eens een ontwormingskuurtje in de honden stop...:N:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

wat gebeurd er met die mest van besmette runderen?? :denken:

wordt dat lekker gegierd op d weilanden? waar later weer de Nederlandse koeien of ander vee op komen te staan??

overigens zijn er ook [wilde]dieren vogels genoeg die van die mest vreten..en die laten ook weer keutels achter..die onze honden ook weer vreten..dus alleen het vlees verhaal klopt niet..het is veel breder en ik denk dat de controle wat er allemaal binnenkomt aan vleesindustrie veel strenger moet. og gewoon niet meer zeuelen met al die dieren van land tot land. :N:

w.s is er nog veel meer wat wij niet weten :boos:
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Madelief schreef:Haha, je hebt gelijk. Mijn woorden over ernstig gingen inderdaad meer over de multilocularis..Ik heb mij daar eens grondig in verdiept. Scheer het zomaar soort van over 1 kam :N:.
Die multilocularis, dáár gaan we in de toekomst vooral nog over horen vrees ik, die is ook alweer endemisch in Limburg en rukt langzaam op. Maar de "incubatietijd" tot de ernstige ziekte bij de mens duurt dermate lang dat het wel even zal duren voor er serieus slachtoffers vallen.
Adviezen daaromtrent zijn in het kader van: geen bramen en bessen van de planten eten, en jachthonden moet geloof ik gewassen worden voor je ze weer aait (en ontwormd uiteraard).

Toch is het natuurlijk in het kader van de volksgezondheid van belang dat die parasiet niet endemisch wordt in Nederland, dus ik hoop dat er maatregelen getroffen gaan worden (afkeuren organen). Verder inderdaad regelmatig ontwormen van de hond..Een mens krijgt het namelijk via contact met de hond (niet via die lever van de runderen/schapen).

http://radiographics.rsnajnls.org/conte ... 06c2x.jpeg (plaatje cyclus van de parasiet)

Je kunt je namelijk wel voorstellen dat een kind met een blaasworm die 1 cm per jaar in diameter groeit.....op zn 30ste toch problemen krijgt...:N:
http://cal.vet.upenn.edu/projects/paras ... insitu.jpg (plaatje van blaaswormen in menselijke lever)

Ik zelf vind het nogal gruwelijk...

Hier nog een interessante engelse site.
http://www.stanford.edu/group/parasites ... /main.html
Behandeling bij de mens:
- chirurgisch verwijderen
- maanden wormmiddelen slikken

doet mij eraan herinneren dat ik maar weer eens een ontwormingskuurtje in de honden stop...:N:
Ik denk dat je er voor moet waken jezelf niet gek te laten maken.
http://www.wormbestrijding.nl/hond_worm.html
Ontworm alleen als het nodig is, dat is minder schadelijk voor je hond en zorgt ook voor een betere wormresistentie.
mwillow

Re: Risico van rauwvleesvoeren...

moosje schreef:
Het gaat om de Echinococcus Granulosis, een lintworm die bij runderen en honden voorkomt.
"We hebben de worm, bij meerdere runderen die ter sectie zijn aangeboden aangetroffen. Daarnaast is de worm bij tien partijen in het slachthuis aangetroffen. De worm is aangetroffen bij runderen afkomstig uit Roemenië, " aldus rundveedierenarts Linda van Wuijckhuise van de Gezondheidsdienst voor Dieren.
Het rundvlees dat de meeste rauw voerders van gecontroleerde verkooppunten zullen betrekken (zal geen namen noemen...) komt van Nederlands vee en is niet geïmporteerd, aldus 1 bekend verkooppunt.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef:[

Ontworm alleen als het nodig is, dat is minder schadelijk voor je hond en zorgt ook voor een betere wormresistentie.
No worries, ik laat me niet gek maken. Ik ben het alleen niet eens met de mode alleen te ontwormen als je wat ziet. Ténzij je inderdaad regelmatig fecesonderzoek laat verrichten. Ik heb volgende achtergrond denk ik om helder ernaar te kunnen kijken.

Ik blijf lekker vers voeren, maar ik denk dat we van dit diertje nog wel wat zullen horen...that's it.

Het gaat mij in dit geval niet om de hond, maar om the bigger picture ;-)
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef:
moosje schreef:
Het rundvlees dat de meeste rauw voerders van gecontroleerde verkooppunten zullen betrekken (zal geen namen noemen...) komt van Nederlands vee en is niet geïmporteerd, aldus 1 bekend verkooppunt.
Het gaat niet om geimporteerd vlees, maar om geimporteerd vee. Dat zijn alleen al aan kalveren zo'n 700.000 stuks per jaar. Als een geimporteerd rund enige tijd in nederland is is het vervolgens nederlands vee, en zal dus als nederlands vee naar de slachthuizen gaan. Bovendien heeft het (volledige) artikel onderzocht waar het vlees terecht is gekomen....en verteld waar dat op basis van aannames is.

Kijk, jezelf gek laten maken is één ding. Kop pertinent in het zand steken een ander. Gewoon helder blijven denken, de risico's afwegen etc.
Er zijn nu eenmaal risico's. Die zijn er aan rauw, aan brok, aan "eten wat de pot schaft" en aan alles in het leven.
Dat betekent dat je gek laten maken volstrekt zinloos is, er is altijd wel weer een ander risico. Maar bewustzijn van enige risico's kan in mijn ogen geen kwaad. Maargoed, zolang er niemand met een beleid of plan van aanpak komt heeft individueel reageren op dergelijke informatie erg weinig zin uiteraard :ok:
Afbeelding
mwillow

Madelief schreef:

No worries, ik laat me niet gek maken. Ik ben het alleen niet eens met de mode alleen te ontwormen als je wat ziet. Ténzij je inderdaad regelmatig fecesonderzoek laat verrichten. Ik heb volgende achtergrond denk ik om helder ernaar te kunnen kijken.

Ik blijf lekker vers voeren, maar ik denk dat we van dit diertje nog wel wat zullen horen...that's it.

Precies, je geeft zelf het antwoord al....preventief ontwormen bestaat niet...en ook op deze wormsoort is onderzoek te doen volgens het Woud. Daarom, laat je niet gek maken. Betrek gecontroleerd vlees van bronnen in Nederland gefokt, vries het in en je bent zelf al preventief en gezond bezig.
Ik wil niet weten wat in en rond de stallen van de paarden aan worm en andere parasieten rondwaren....loop dagelijks tussen de hondenschijt van andere honden en runderen die in mijn losloopgebied kalveren waarvan mijn honden de placenta vreten. Moet ik mezelf nu ook preventief ontwormen of mijn honden omdat die een gevaar kunnen vormen voor het rundvee? Zolang die gezond zijn, gezond eten en nergens last van hebben en waaruit blijkt na regelmatig ontlastingonderzoek dat er niets te vinden is? The bigger picture is er zoals die al jaren is geweest......overal leven wormen en parasieten, in wat voor vorm dan ook...
Laatst gewijzigd door mwillow op 03 mar 2009 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
mwillow

Madelief schreef:
SandraH schreef:
moosje schreef:
Het gaat niet om geimporteerd vlees, maar om geimporteerd vee. Dat zijn alleen al aan kalveren zo'n 700.000 stuks per jaar. Als een geimporteerd rund enige tijd in nederland is is het vervolgens nederlands vee, en zal dus als nederlands vee naar de slachthuizen gaan. Bovendien heeft het (volledige) artikel onderzocht waar het vlees terecht is gekomen....en verteld waar dat op basis van aannames is.

Je leest niet, ik heb het niet over geïmporteerd vlees, maar over geïmporteerd vee!!! O.a. 1 vleesleverancier betrekt rundvlees van Nederlands gefokt rundvee, vee dat erg goed onder controle staat en naast zijn deur wordt geslacht. Aangezien het een gecertificeerd verkooppunt betreft, zal hij het zich niet kunnen veroorloven om zulke misstappen te begaan.

Kijk, jezelf gek laten maken is één ding. Kop pertinent in het zand steken een ander.

Gewoon helder blijven denken, de risico's afwegen etc.
Er zijn nu eenmaal risico's. Die zijn er aan rauw, aan brok, aan "eten wat de pot schaft" en aan alles in het leven.
Dat betekent dat je gek laten maken volstrekt zinloos is, er is altijd wel weer een ander risico. Maar bewustzijn van enige risico's kan in mijn ogen geen kwaad. Maargoed, zolang er niemand met een beleid of plan van aanpak komt heeft individueel reageren op dergelijke informatie erg weinig zin uiteraard :ok:
Juist om dit soort flauwekul discussies te voorkomen, heb ik een tijd terug al de informatie vergaart die nodig is. Dus ga je bronnen na en vraag wat er verkocht wordt! Dat is de enige manier om zekerheid te krijgen. Heeft dus niets te maken met het feit dat jij mij nu voor mijn voeten gooit mijn kop in het zand te steken. Ik run notabene zelf een rauw voedingsforum en gezondheid en risicoafweging staan bij mij voorop!!
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef:
Madelief schreef:

Precies, je geeft zelf het antwoord al....preventief ontwormen bestaat niet...en ook op deze wormsoort is onderzoek te doen volgens het Woud. Daarom, laat je niet gek maken. Betrek gecontroleerd vlees van bronnen uit Nederland, vries het in en je bent zelf al preventief en gezond bezig.
Ik wil niet weten wat in en rond de stallen van de paarden aan worm en andere parasieten rondwaren....loop dagelijks tussen de hondenschijt van andere honden en runderen die in mijn losloopgebied kalveren waarvan mijn honden de placenta vreten. Moet ik mezelf nu ook preventief ontwormen of mijn honden omdat die een gevaar kunnen vormen voor het rundvee? Zolang die gezond zijn, gezond eten en nergens last van hebben en waaruit blijkt na regelmatig ontlastingonderzoek dat er niets te vinden is? The bigger picture is er zoals die al jaren is geweest......overal leven wormen en parasieten, in wat voor vorm dan ook...
Sorry, ik ben het gewoon gedeeltelijk niet met je eens, maar dat geeft toch niet? Je hebt ook het artikel niet gelezen vermoed ik. En dat invriezen niet helpt lees je ook overheen? Of is het gelul denk je,bangmakerij...
Als jij zo naar alle info wilt kijken is dat je goed recht, maar ik kijk graag (veel) verder dan mijn neus lang is (soms wat te ver haha).
In dit verhaal gaat het niet over placenta's, of over schijt of parasieten in het algemeen. Het gaat over levers en longen van runderen en andere herkauwers. Jij moet helemaal niks. Jezelf ontwormen helpt voor dit geval überhaupt niet. Zorgen dat jouw hond geen eitjes uitscheidt zodat je ze niet opeet...dat kun je doen.
Als jij dat pas wilt doen na feces onderzoek...prima toch. Als jij zegt dat ook naar deze specifieke worm wordt gekeken, wie ben ik om te zeggen dat dat niet zo is? (ik betwijfel het, maar misschien doen ze het als je er specifiek naar vraagt). Maar doe die onderzoeken dan ook regelmatig. Als jij zo die opsomming maakt zijn we het toch prima met elkaar eens?

En ja, míjn mening is dat het zinvol zou zijn te ontwormen zodat we de bug niet van het vlees naar onze wei transporteren, waarna het probleem groter zou kunnen worden en ook voor ons. Het mooist zou natuurlijk zijn na fecesonderzoek zodat je weet wat je doet. Maar als ik de enige ben gaat dat zeker niet werken nee. Daarom laat ik me maar niet gek maken, er is toch niks aan te doen.

En wat ik er verder aan doe? Ik ga mijn hondjes ontwormen, en ze krijgen al sinds ik dit artikel las geen longen en levers meer van herkauwers die ik niet traceren kan. Er voldoende van andere diersoorten, en zolang het in NL niet verspreid raakt is wild ook veilig :ok:

Maar gekmaken...welnee. Common Sense.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Juist om dit soort flauwekul discussies te voorkomen, heb ik een tijd terug al de informatie vergaart die nodig is. Dus ga je bronnen na en vraag wat er verkocht wordt! Dat is de enige manier om zekerheid te krijgen. Heeft dus niets te maken met het feit dat jij mij nu voor mijn voeten gooit mijn kop in het zand te steken. Ik run notabene zelf een rauw voedingsforum en gezondheid en risicoafweging staan bij mij voorop!!
ok, verkeerd gelezen. Maar jouw reactie was niet van,jaaaa dat is belangrijk, dat is gevaarlijk, "maar: er is wat aan te doen: We kennen die en die leverancier en die is veilig en we raden eenieder aan de ontlasting zo eens in de bla bla tijd te laten controleren op parasieten."
Je zegt : laat je niet gekmaken, ik ga toch zeker niet ontwormen voor koeien, er zijn altijd overal parasieten en ik ken een leverancier die doet het goed maar ik ga géén naam noemen.

Sorry hoor, maar dat klinkt niet zo doordacht en ingelezen als je met laatste post doet vermoeden. Het spijt me als ik het daardoor verkeerd geinterpreteerd heb.
Afbeelding
mwillow

Madelief schreef:
SandraH schreef:
Madelief schreef:

Precies, je geeft zelf het antwoord al....preventief ontwormen bestaat niet...en ook op deze wormsoort is onderzoek te doen volgens het Woud. Daarom, laat je niet gek maken. Betrek gecontroleerd vlees van bronnen uit Nederland, vries het in en je bent zelf al preventief en gezond bezig.
Sorry, ik ben het gewoon gedeeltelijk niet met je eens, maar dat geeft toch niet? Je hebt ook het artikel niet gelezen vermoed ik. En dat invriezen niet helpt lees je ook overheen? Of is het gelul denk je,bangmakerij...

Het NORMALE Nederlandse gefokte rundvee, dus hetgeen van eigen bodem uit eigen fokkerij..............is vrij van die worm. Dus invriezen werkt dan wel degelijk, ja...

Als jij zo naar alle info wilt kijken is dat je goed recht, maar ik kijk graag (veel) verder dan mijn neus lang is (soms wat te ver haha).
In dit verhaal gaat het niet over placenta's, of over schijt of parasieten in het algemeen. Het gaat over levers en longen van runderen en andere herkauwers.

Het ging in jouw discussie over jouw drang naar meteen preventief ontwormen (wat jouw goed recht is overigens, maar naar mijn mening overdreven)........en je sprak over het gehele plaatje. Het gehele plaatje is dat je niet kan ontkennen dat jij niet weet wat er in jouw omgeving aan nog meer parasiet en worm heerst, even de longen en levers van besmet vee buiten beschouwing gelaten. Nuanceren heet zoiets.

Jij moet helemaal niks. Jezelf ontwormen helpt voor dit geval überhaupt niet. Zorgen dat jouw hond geen eitjes uitscheidt zodat je ze niet opeet...dat kun je doen.

Precies. En mijn honden zijn schoon, hoor. Ze eten in elk geval lever en longen van goed gecontroleerde bronnen. :ok:

Als jij dat pas wilt doen na feces onderzoek...prima toch. Als jij zegt dat ook naar deze specifieke worm wordt gekeken, wie ben ik om te zeggen dat dat niet zo is? (ik betwijfel het, maar misschien doen ze het als je er specifiek naar vraagt). Maar doe die onderzoeken dan ook regelmatig.

Dit is mogelijk in elk geval voor wat betreft de Echinococcus multilocularis, is mij verteld.

Als jij zo die opsomming maakt zijn we het toch prima met elkaar eens?

Dat lijkt me ook. Voordat ik er preventief een pilletje in duw, zet ik liever deze stappen extra.

En ja, míjn mening is dat het zinvol zou zijn te ontwormen zodat we de bug niet van het vlees naar onze wei transporteren, waarna het probleem groter zou kunnen worden en ook voor ons. Het mooist zou natuurlijk zijn na fecesonderzoek zodat je weet wat je doet. Maar als ik de enige ben gaat dat zeker niet werken nee. Daarom laat ik me maar niet gek maken, er is toch niks aan te doen.

Waarom zou dat niet werken? Erg veel eigenaren laten faecesonderzoek doen, zowel van honden als paarden en ander vee.

En wat ik er verder aan doe? Ik ga mijn hondjes ontwormen, en ze krijgen al sinds ik dit artikel las geen longen en levers meer van herkauwers die ik niet traceren kan. Er voldoende van andere diersoorten, en zolang het in NL niet verspreid raakt is wild ook veilig :ok:

Mijn honden krijgen nauwelijks organen van rund, dus ik ben daar zeker niet afhankelijk. Belangrijk blijft voor een ieder, trek je bronnen na.

:ok:
Frenk
Zeer actief

Inge O schreef:
Frenk schreef:
Madelief schreef:

Ik werd eigenlijk een beetje gerustgesteld of ben ik dan erg naief :N:
De blaaswormen van E. granulosus (van de hond) veroorzaken meestal geen problemen. Dit is echter afhankelijk van de grootte en plaats van de blaas en de groeisnelheid (ongeveer 1 cm in diameter per jaar). Problemen ontstaan vooral wanneer er een blaas in het weefsel van de long of lever barst. Een mogelijke complicatie is dan anafylactische shock, een zeer heftige allergische reactie. Een dergelijke reactie kán optreden wanneer iemand geopereerd wordt en er dan per ongeluk een blaasworm gevonden en beschadigd wordt.
Besmetting met de blaasworm van E. multilocularis, van de vos, heeft een kwaadaardiger verloop.
zonder meteen rampspoed voor ogen te hebben, maar vind je die granulosus er dan sympathiek uitzien qua gevaar? als ik mag kiezen heb ik hem liever ook niet hoor.
Oh, ik laat het liefste elke worm aan me voorbij gaan. Ik doelde er meer op dat ze zeggen dat die van de hond meestal geen problemen geven. Da's allicht beter dan de tekst "ze zijn levensgevaarlijk". :mrgreen:
Afbeelding
mwillow

Madelief schreef:
ok, verkeerd gelezen. Maar jouw reactie was niet van,jaaaa dat is belangrijk, dat is gevaarlijk, "maar: er is wat aan te doen: We kennen die en die leverancier en die is veilig en we raden eenieder aan de ontlasting zo eens in de bla bla tijd te laten controleren op parasieten."
Je zegt : laat je niet gekmaken, ik ga toch zeker niet ontwormen voor koeien, er zijn altijd overal parasieten en ik ken een leverancier die doet het goed maar ik ga géén naam noemen.

Sorry hoor, maar dat klinkt niet zo doordacht en ingelezen als je met laatste post doet vermoeden. Het spijt me als ik het daardoor verkeerd geinterpreteerd heb.
Gut...dan deze maar weer...

En controleer je bronnen, wat ik al eerder aangaf. Nu mag jij weer, heb inmiddels gezegd wat ik zeggen wilde en onttrek me aan deze discussie. Ga even uitwaaien met mijn hondjes.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef:
Madelief schreef:
SandraH schreef:
Madelief schreef: No worries, ik laat me niet gek maken. Ik ben het alleen niet eens met de mode alleen te ontwormen als je wat ziet. Ténzij je inderdaad regelmatig fecesonderzoek laat verrichten. Ik heb volgende achtergrond denk ik om helder ernaar te kunnen kijken.

Het NORMALE Nederlandse gefokte rundvee, dus hetgeen van eigen bodem uit eigen fokkerij..............is vrij van die worm. Dus invriezen werkt dan wel degelijk, ja...

In dit verhaal gaat het niet over placenta's, of over schijt of parasieten in het algemeen. Het gaat over levers en longen van runderen en andere herkauwers.

Het ging in jouw discussie over jouw drang naar meteen preventief ontwormen (wat jouw goed recht is overigens, maar naar mijn mening overdreven)........en je sprak over het gehele plaatje. Het gehele plaatje is dat je niet kan ontkennen dat jij niet weet wat er in jouw omgeving aan nog meer parasiet en worm heerst, even de longen en levers van besmet vee buiten beschouwing gelaten. Nuanceren heet zoiets.

Jij moet helemaal niks. Jezelf ontwormen helpt voor dit geval überhaupt niet. Zorgen dat jouw hond geen eitjes uitscheidt zodat je ze niet opeet...dat kun je doen.

Precies. En mijn honden zijn schoon, hoor. Ze eten in elk geval lever en longen van goed gecontroleerde bronnen. :ok:

Als jij dat pas wilt doen na feces onderzoek...prima toch. Als jij zegt dat ook naar deze specifieke worm wordt gekeken, wie ben ik om te zeggen dat dat niet zo is? (ik betwijfel het, maar misschien doen ze het als je er specifiek naar vraagt). Maar doe die onderzoeken dan ook regelmatig.

Dit is mogelijk in elk geval voor wat betreft de Echinococcus multilocularis, is mij verteld.

Als jij zo die opsomming maakt zijn we het toch prima met elkaar eens?

Dat lijkt me ook. Voordat ik er preventief een pilletje in duw, zet ik liever deze stappen extra.

Waarom zou dat niet werken? Erg veel eigenaren laten faecesonderzoek doen, zowel van honden als paarden en ander vee.

Mijn honden krijgen nauwelijks organen van rund, dus ik ben daar zeker niet afhankelijk. Belangrijk blijft voor een ieder, trek je bronnen na.

:ok:
We praten langs elkaar heen Sandra! Ik wil die zaken helemaal niet ontkennen, ik heb het woord preventief niet in de mond gehad, maar zie nul bezwaar in mijn honden ontwormen zonder vooronderzoek aangezien ze wellicht in het verleden wél van die levers heben gegeten. Da's niet preventief, maar "voor het geval dat" Daarna hoeft dat niet meer, niet althans als ik ze die levers en longen niet meer voer. Ik vind dat makkelijker dan mijn vertrouwen in verkopers stoppen, of tig bronnen nalopen om de herkomst van het vlees te achterhalen. Maar petje af voor wie dat wel doet!

Invriezen van rundvlees tegen een worm die er niet inzit zal allicht wel "helpen" ja, maar ik neem aan dat je doelt op parasieten die er wel inzitten, anders hoef je überhaupt niet in te vriezen natuurlijk. De bigger picture ging - nogmaals- puur en alleen om DEZE parasiet, heb geen enkele intentie iets te ontkennen over andere parasieten. Maar daar ging deze discussie helemaal niet over :19:

En als ik de enige ben gaat het niet werken. Waarom niet? Vraag je dat nou echt? Natuurlijk als ik niet de enige ben maar als vrijwel iedereen feces gaat onderzoeken zoals jij zegt is het een ander verhaal.
Maar goed, dit lijkt inderdaad een tamelijk zinloze discussie te gaan worden, dus wat betreft houden we het maar zo, mee eens?
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef:
Madelief schreef:

Gut...dan deze maar weer...

En controleer je bronnen, wat ik al eerder aangaf. Nu mag jij weer, heb inmiddels gezegd wat ik zeggen wilde en onttrek me aan deze discussie. Ga even uitwaaien met mijn hondjes.
Jammer dat je alles wat ik zeg als aanval wilt zien. Ik geef nota bene toe dat ik het verkeerd geinterpreteerd heb. Ik zeg alleen dat een algemeen verhaal over ontwormen niet afdoende is. Ik geloof gewoon niet dat iedereen heel regelmatig zijn honden op alle mogelijke eieren laat onderzoeken, maar ik zal me er eens in verdiepen. Het ene ei is het andere niet en er zijn allerlei verschillende methodes om ze aan te tonen. Ik heb er eigenhandig een heel aantal gedaan. Het lijkt voor jou misschien net of ik tegen onderzoek voor het ontwormen ben, maar ben ik helemaal niet, waar haal je dat toch vandaan? Ik zou het geweldig vinden als er juist ontwormd werd op basis van onderzoek. Ik zeg alleen maar dat ontwormen van de hond kan helpen. Ik zeg nergens "preventief ontwormen en zonder ontlastingsonderzoek). Ik denk wel dat periodiek ontwormen beter is dan helemaal niet ontwormen zonder dat je ontlastingsonderzoek hebt laten uitvoeren om dat te ondersteunen.

Dit is een mooie link, erg interessant ook, ga hem zeker eens uitgebreid bestuderen, dank je wel.
Afbeelding
mwillow

Het gaat mij niet om gelijk of wat dan ook, maar om de relativering hiervan. Heb net nog even voor de zekerheid gebeld waarop de ontlasting is onderzocht, dat is o.a. op Echinococcus Granulosis, E. multilocularis en de normale vossenlintworm.

Zijn er geen tekenen ervan gevonden in de ontlasting, dan hoeft niet ontwormd te worden. Bij een eventuele besmetting die vermoedelijk langdurig aanwezig kan zijn, zou dit absoluut meteen al uit het faecesonderzoek moeten komen.

Echt heel veel eigenaren van rauw gevoerde honden doen dit ontlastingonderzoek bij o.a. het Woud. Hij heeft nog nooit een besmetting van deze drie of andere aanverwanten waargenomen. Volgens hem komt het heel zelden voor. Hij kent dit artikel overigens ook.

Waar ik mij vooral aan ergerde, was jouw opmerking over je kop in het zand steken. Want als er 1 met de gezondheid van d'r honden en alles daaromheen bezig is, dan ben ik het wel. Heb nl. een hond met vaccinosis, die ik de risico's van met name preventief ontwormen wil besparen. Maar goed, zo erger jij je ongetwijfeld aan mij. Einde discussie. Ik ga nu echt weg, genieten van een hele lange wandeling.
ien
Erelid
Contacteer:

SandraH schreef:
Echt heel veel eigenaren van rauw gevoerde honden doen dit ontlastingonderzoek bij o.a. het Woud. Hij heeft nog nooit een besmetting van deze drie of andere aanverwanten waargenomen. Volgens hem komt het heel zelden voor. Hij kent dit artikel overigens ook.
hoi sandra.
waarom geen publicatie's van de bevindingen van Het woud?
dit zou welkom zijn na de publicatie's over gevaar rauwvlees eten voor onze huisdieren?? :ok:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:[

het rund is tussengastheer en scheidt dus zelf geen eitjes uit, dat doet alleen de hond :wink: .
en de vos??
Afbeelding
mwillow

ien schreef:
SandraH schreef:
hoi sandra.
waarom geen publicatie's van de bevindingen van Het woud?
dit zou welkom zijn na de publicatie's over gevaar rauwvlees eten voor onze huisdieren?? :ok:
Hoi Ien, daar zit ik al een tijdje over te denken om dat te vragen, eerlijk gezegd. Want het is gewoon niet te rijmen dat er dan niet meer gevallen zijn in Nederland, dan nu beweerd wordt met de voorzorgsmaatregelingen die dan getroffen zouden moeten worden. :denken: Ik ga daar eens een nette brief over schrijven.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”