Marjoleine schreef:tekkel schreef:Blijven ze zwart? Ik geloof niet dat ik ooit een zwarte briard heb gezien!
Ik ken zowat alleen maar zwarte briards!
Maar ze zijn er ook in fauve (Bakkie-kleur) en in grijs (blauw).
Volgens mij hebben geen van beide ouders graying (als ik het goed heb onthouden?) dus dan blijven ze zwart.
Mams is toch ook zwart, trouwens?
Ik vind het droppies!
Dit is de mama:

(Amélie dus)
Dit de papa:

(Ch. Aragorn aux Pattes Velues)
Saampjes:
Ja, ze blijven zwart. Dwz. In Sarabande (mama van Amélie) zit Ardoise (zwart doospekt met witte haren), in Amélie's stamboom vaderszijde zit zowel echt Grijs als Vergrijzend

, maar ook Zwart zwart.
Er zit in dit nest geen echt Grijs (blauw), en bij nader inzien waarschijnlijk ook geen fauve. Wel misschien een paar Vergrijzende, vermoeden we. Die zijn dan met een jaar of drie Grijs (niet door witte haren, maar doordat het zwart grijs wordt).
Maar de meesten zijn zwart zwart

.
Maar het is niet gek als je geen zwarte briards kent, ze zijn ver in de minderheid in Nederland!!! In Frankrijk is het overigens de meest voorkomende kleur omdat men vroeger dacht dat de zwarte briards beter werkten

. Ik vind Fauves heerlijke schoffies, maar mooie zwarte briards echt prachtig. Ze glimmen ook zo mooi.
Maarja, da's een kwestie van mening en voorkeur
Maar dotjes zijn het

(en ik zou een beetje langer dan dit ook geweldig vinden, ik roep dat ook wel eens...die puppenfase (tot een maand of 5/6, daar zou de vacht in moeten blijven steken

).