Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel kvv en vers voer je een echt actieve jonge hond?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hoeveel kvv en vers voer je een echt actieve jonge hond?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vraag me dat af omdat Eva vrij schraal is. Een tijdje geleden vond ik haar echt dun en dus ben ik weer meer gaan voeren. Nu rent ze heeeeel erg veel en is ze heel veel wakker binnen en "dingetjes" aan het doen. Cleo ligt te maffen en Eva loopt te klieren zeg maar. Stukje bank lostrekken, even naar de deur rennen, keertje blaffen, achter de baas aansjokken etc etc.

Ik voer nu dus 2 keer per dag. In de ochtend 200-300 gram kvv. Smuldier meestal. Of een kippenpoot oid. Dan rond 18:00 uur nog eens 500 gram kvv als Carnibest oid. Rodi al veel minder want daar wordt ze nog dunner van. Ze is verder kerngezond maar iets meer vlees zou ik wel leuk vinden.

Dus hoeveel voeren jullie je jonge actieve herders of soortgelijke drukke honden?

Ik vind 800 of meer gram best wel veel nl voor een hondje van net iets meer dan 20 kilo. Dapper en Cleo aten/eet de helft. :19:

Kijk, dit is toch best schraal voor minstens 800 gram vlees op een dag? :denken: Ik hou wel van schrale honden hoor, maar hoeveel kan een hond eten zonder vet te krijgen? :denken:

Afbeelding
Afbeelding
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Maxi is een kilo of 23 en krijgt 600 gram KVV.
Als ik dit standaard geef buiten de koekjes om word hij iets aan de zware kant, dus dan minder ik wat. Maar over het algemeen krijgt hij zoveel. (vaak smuldier)
Echt schraal kan ik hem niet noemen, maar daar heeft hij ook de bouw en de ribbenkast niet voor, hij is wel mooi gespierd en ik kan zijn ribben voelen..
Buiten is hij mega actief, binnen lekker lui :mrgreen:
Hij is nu 2,5 jaar oud :wink:
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Kwa hoeveelheid zou ik het niet weten omdat ik nu geen kvv meer voer.
Maar ik heb wel een tijdje Kivo gegeven ter vervanging van Duck en Smuldier en al mijn honden werden er dikker van.
Wat in hun geval dus niet de bedoeling was :roll:
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Lastig. Ik heb zelf eens een hond gehad die ik niet vol genoeg kreeg. En dan zeiden mensen wel eens tegen me ohhhhh gewoon meer voer. Maar ik had dan voor mezelf wel zoiets van: Als ik echt zoveel meer ga geven dan de aanbevolen hoeveelheid (hij kreeg al ruim 2x de aanbevolen hoeveelheid), dan krijgt mijn hond misschien wel de benodigde hoeveelheid calorien binnen maar misschien gaan de andere voedingsstoffen wel een paar keer over de kop. Raar verhaal maar misschien snap je wat ik bedoel.
Een ander gevaar van steeds meer voer geven was bij ons toen dat mijn hond op een gegeven zoveel voer kreeg dat zijn darmen het eigenlijk niet goed meer konden verwerken en hij last kreeg van zijn darmen.
Wij zijn toen overgegaan naar een brok erbij (Farmfood) en die hielp mijn hond net over het randje. In positieve zin. Schraal, maar iets meer vulling tussen de ribben.
Jakkes, ik klink zo net als een reclame, succes met jullie prachtige honden :-)
Marjan
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ìk heb een sbt teef van 15kg en die blijft iets te schraal bij 700 gram carnibest per dag dus we gaan de actief variant eens proberen :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Vera is 27 kilo en krijgt de helft van de week 800 gram en de helft een kilo kvv per dag. Rodi moet ze zeker een kilo van hebben, smuldier kan iets minder. Vaak voer ik ook een aantal dagen een kilo pak Duck.
Voer ik consequent 800 gram dan valt ze af, dat is dus te weinig voor haar.
Binnenshuis is ze niet zo actief, want ik woon errug klein :mrgreen: Buitenshuis echter gaat ze als een halve zool tekeer met alleen maar rennen, rennen, rennen, en spelen, spelen, spelen.

Ze is nu loops en loopt daardoor voornamelijk nog aangelijnd (en ze is ook rustiger onder de loopsheid), en nu kan ik haar op gewicht houden met 800 gram. Maar dan loopt ze dus drie keer 30-45 minuten aan de lijn, en dat is het. Soms een beetje binnen spelen met Saar, maar nu ze loops is slaapt ze voornamelijk.
Normaal rent ze 1.5-2 uur op een dag los (en 30 minuutjes aangelijnd), en gaat dan dus enorm tekeer qua rennen en spelen. Dan heeft ze de helft van de week een kilo kvv nodig, anders valt ze af, en ze is al niks te dik.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Yore stond met 7 maanden oud en bijna evenveel kilo zwaar op 400 gram KVV per dag... Anders was hij echt te dun...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Tja ik vind 20 kg wel wat weinig voor een herder. Daarbij is ze nog in de groei. Als je uitgaat van 4% per kg voor een volwassen hond dan zou ze eigenlijk 6% moeten hebben? Onze vorige hond was met 20 kg ook echt veel te licht en volgens onze da mocht ze beslist niet onder de 17 kg komen. (was wel kleiner dan een herder)

Bij hem hielp het om kvv te geven en brokken. Bij hem was het net of de kvv te snel verteerde en hij er niet genoeg energie uithaalde. Alleen brokken lukte ook niet want dan wilde hij niet genoeg eten en viel hij dus ook weer af. :19:

Denk dat je heel erg goed de balans moet kunnen vinden tussen wat kan een hond nog eten, ik bedoel kunnen zijn maag en darmen het nog aan, en wat is goed voor hem. (sorry haar)

Ik weet dat je geen fan bent van brokken maar misschien is het de komende twee jaar wel voor jullie hond het beste.
Afbeelding
gevni havanezers
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

rond een kilo op een dag, op het oog voeren :wink: . Verder is Eva nog jong en bij ons worden de honden vaak pas na 1.5 jr minder schraal (op dezelfde hoeveelheid voer). Ook geef ik in de winter wat vettere geperste brok (in mijn geval Barca, maar cavom oid kan ook) bij. Maar mijn honden zitten dan ook in de kennel.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
laeken
Zeer actief

Met 5 maanden gaf ik zelf 1,2 kilo op een dag omdat ze echt heel iel was :N:
Maar wat ik begrepen had was dat dat heel verkeerd was omdat ze dan niet meer efficiënt verteren maar echt de bulk wegwerken. Toen heb ik dat vermindert en inderdaad, ze bleef even iel en werd niet dunner.

Ik weet overigens niet of ze 20 kilo weegt. Ik heb geen weegschaal maar dat schat ik omdat ze echt precies even groot is als Cleo en die weegt ook 21 kilo maar is wel dikker.

Ze is niet TE dun hoor. Er zit zeker iets op de ribben en ze is van zichzelf ook wel heel erg strak. Kijk op deze foto van Suzanne is te zien dat ze echt een wespentaille heeft en toch ook wel veel spier heeft.

Afbeelding

Ik zal de kvv misschien nog iets ophogen met een stuk kip erbij oid. Dat is toch wat vetter en niet ongezond denk ik. Zeker nu ik lees dat meer mensen vrij veel kvv moeten voeren in deze topic. Kipkarbonade de ene dag en de andere dag 3 bevleesde lamsribben oid. Misschien dat dat zorgt dat ze ietsjes zwaarder wordt als dat al nodig is hoor. Ze zit ook wel precies op een spinnenleeftijd kwa gewicht. Uitzwaren begint net heb ik het idee. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kan het ook zijn dat ik beter 1 keer per dag kan gaan voeren? Dat heb ik bij alle honden altijd gedaan maar alleen niet bij Eva omdat dat zo uit de puppentijd is gebleven. Omdat Eva krijgt krijgt Cleo nu ook smorgens dus die is wel iets dikker dan ze was normaal gesproken. :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Schril contrast is dan Saar met maar 50-75 gram kvv per dag :jank: :mrgreen: Ik schep voor haar gewoon een eetlepel weg uit de bak van Vera :N:

Ik vind Eva niet te mager zo op de foto's hoor :wink: Maar er hoeft ook niks af nee.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Moos schreef:Schril contrast is dan Saar met maar 50-75 gram kvv per dag :jank: :mrgreen: Ik schep voor haar gewoon een eetlepel weg uit de bak van Vera :N:

:mrgreen:
Ik vind Eva niet te mager zo op de foto's hoor :wink: Maar er hoeft ook niks af nee.
Ze is ook niet TE mager. Maar net wat je zegt, ze is wel schraal. Dat is niet erg maar ik wil niet per ongeluk het uitzwaren tegenhouden en denken dat ze gewoon zo slank en strak hoort. :N: :wink: Maar het feit dat de ribben wel echt in een laagje zitten zegt denk ik op zich wel dat ze genoeg krijgt.

Ik verhoog gewoon iets en dan kijk ik of dat verschil maakt :ok:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie is een mega drukke hond en die is al snel erg schral, z eheeft windhondebloed, ik hou best van schraal maar Bowie mag wat voller omdat ze een x galgo is.
Bowie krijgt als we smuldier geven 1200 gram per dag... van de rodi krijgt ze 10 schijven per dag.....
Ik geeft sinds ene tijd wel Cavom brokken erbij, deze zijn wat vetter en zorgen net voor dat beetje meer body zeg maar...net dat extra laagje wat zorgt dat ze niet mager is.
En verder voer ik eigenlijk op het oog....
Ik voer de honden hier 2x per dag.... en Bowie wordt in maart 2 jaar.
Laatst gewijzigd door jacq1970 op 07 feb 2009 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MARC_S schreef: Ze is ook niet TE mager. Maar net wat je zegt, ze is wel schraal. Dat is niet erg maar ik wil niet per ongeluk het uitzwaren tegenhouden en denken dat ze gewoon zo slank en strak hoort. :N: :wink: Maar het feit dat de ribben wel echt in een laagje zitten zegt denk ik op zich wel dat ze genoeg krijgt.

Ik verhoog gewoon iets en dan kijk ik of dat verschil maakt :ok:
:ok:

En als er een laagje op de ribben zit, zit het wel goed toch lijkt mij ook?
Vera heeft ook een laagje op de ribben, dat als je gewoon aait je de ribben niet voelt, maar wel als je een (klein) beetje druk erop zet.
Saar ook trouwens :mrgreen:
Voer ik Vera nou een week of twee 800 gram kvv dan voel je dat laagje op de ribben afnemen, en aangezien het al niet zo'n dikke laag is, moet ik dan dus weer kilo's bij gaan voeren :wink:
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ik heb zo'n Bobtail. Eet al vanaf dat ze een maand of 6 is een kilo per dag, dat is nog 1,5 kilo geweest en nu (ruim 2,5) nog steeds eet ze rond een kilo per dag en ze is tegen het schrale aan. Maar ze is erg zelfregulerend, want telkens als ik denk...je beging nu lekker aan te voelen, dan neemt ze een paar balansdagen en is ze weer schraal. Ze zal het wel prettig vinden. Vanag 1,5 jaar is zij die kilo in 1 x gaan eten, daarvoor kreeg ze nog altijd een 300 grams ontbijtje.
Dure kostganger zeggen we hier dan altijd maar :mrgreen:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Re: Hoeveel kvv en vers voer je een echt actieve jonge hond?

Ongelezen bericht door alm@ »

MARC_S schreef: Dus hoeveel voeren jullie je jonge actieve herders of soortgelijke drukke honden?
Hier rond een pond vers. Van penslappen meer. Maar eigenlijk is het geen vergelijk want ze zijn hier beiden gecastreerd en hebben daardoor de neiging wat uit te dijen.
Afbeelding
Taartje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Taartje »

afgemeld
Laatst gewijzigd door Taartje op 19 feb 2009 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Hier een klein actief herdertje (Sheltie) die in verhouding ook best veel nodig heeft. Ze weegt ongeveer tussen de 4,5 en 5 kg en eet 200 gram carnibest op een dag. Ze krijgt 1 a 2 keer in de week een barf dag en dat eet ze soms wel 250 gram. Ze blijft aan de schrale kant, maar voor een sporthondje is ze volgens andere niet te mager maar goed. Mijn dierenarts had daar een ander idee over :mrgreen:
Op de foto die je toont vind ik haar mooi, het staat haar wel dat ranke en slanke. Als je haar iets voller wil hebben is het misschien een idee om vetter vlees aan haar kvv toe te voegen.
Volgens mijn zijn mijn Fenja en jullie Eva van de zelfde leeftijd. Ik heb ze liever iets schraler als ze jong zijn, als ze nog zo in de rondte springen en vliegen vind ik minder kilo's beter voor de gewrichten.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik zou - als ik jou was - proberen om helemaal op rauwe (vlees)botten en orgaan (dus of BARF of NRV of hoe je het zelf samenstellen ook wilt noemen) over te gaan en één 1 keer per dag te gaan voeren. Het voordeel daarvan is dat dan heel de maag gevuld en zelfs uitgerekt wordt (dat kan, de hondenmaag is als een harmonica) wat er weer voor zorgt dat alle kliertjes die voor optimale vertering zorgen, aan het werk worden gezet.
Een bijkomend voordeel is dat een hond met een volle maag ook zijn of haar rust zoekt en neemt. En niet de hele tijd (hyper)actief is.
Ik voer mijn honden - die niet meer jong zijn maar wel actief - aan het eind van de middag of ergens in de avond (omdat de langere wandelingen overdag plaats vinden).
Billy krijgt - normaal gesproken - zo'n 400/450 gram per dag (reu, 10 jaar, 32 kilo) en Silka 300/350 gram (teef, gecastreerd, 7 jaar, 25 kilo).
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Pendrag schreef:
Rami schreef:Billy krijgt - normaal gesproken - zo'n 400/450 gram per dag (reu, 10 jaar, 32 kilo) en Silka 300/350 gram (teef, gecastreerd, 7 jaar, 25 kilo).
Jeetje, Billy is net zo zwaar als Andor en eet gewoon een kwart! Wat een verschil zeg.
Maarre... hoe oud is Andor? Ik heb gemerkt dat je een ouder wordende hond toch wel wat minder moet geven.
Oh en het gaat dan wel om (ongeveer) 450 gram (vlees)bot en orgaan. Van kvv (of brok, dat heb ik ook ooit gevoerd) moest ik heel wat meer voeren anders werd 'ie te mager.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

MARC_S schreef:Kan het ook zijn dat ik beter 1 keer per dag kan gaan voeren? Dat heb ik bij alle honden altijd gedaan maar alleen niet bij Eva omdat dat zo uit de puppentijd is gebleven. Omdat Eva krijgt krijgt Cleo nu ook smorgens dus die is wel iets dikker dan ze was normaal gesproken. :mrgreen:
Kiera was een tijdje ook erg schraal (op barf), toen ik 1 keer per dag begon te voeren (dezelfde hoeveelheid), werd ze minder schraal en beter op gewicht (ik houd ook van schraal, maar niet te). Of het daarvan komt weet ik niet, maar ik vond het wel opmerkelijk.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Pendrag schreef:
Rami schreef:Billy krijgt - normaal gesproken - zo'n 400/450 gram per dag (reu, 10 jaar, 32 kilo) en Silka 300/350 gram (teef, gecastreerd, 7 jaar, 25 kilo).
Jeetje, Billy is net zo zwaar als Andor en eet gewoon een kwart! Wat een verschil zeg.
ja, en fritz is ook net zo zwaar en die eet 1.2 kilo ;). ook gecasteeerd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hoi Rami, het nadeel is dat Eva geen lever eet en geen niertjes bv. Ze lust vooral spier, bot en hele vissen (grote sardines). Maar dat lijkt mij niet compleet. Dus vandaar dat ik ook elke dag een compleet kvv wil geven voor de zekerheid. De laatste dagen dus weer carnibest. Ik heb laatst een hele kip gegeven met organen, dat at ze dan wel weer helemaal op. :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hutsje schreef:
Pendrag schreef:
Wuilus was nog zwaarder, 37 kilo schraal en die at slechts 3 soms 4 rodi-burgertjes :N: Eva weegt net over de helft en eet 3 keer zoveel :mrgreen:
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Ik zat nog eens terug te denken aan Murphy toen hij rond de leeftijd van Eva was, maar dat was ook zo'n sprietje. Ik ken het ras van Eva niet goed, maar kan het ook zijn dat ze pas later was ehhhh uitzwaard ofzo? Dat ze nu niet mager is maar gewoon tenger omdat ze nog niet helemaal haar volwassen postuur heeft?
Rami
Zeer actief

Hutsje schreef:
Pendrag schreef:
Bill is niet gecastreerd maar wel senior. FritZ is nog maar een broekie! ;)
En misschien zit ik met mijn 450 gram wel aan de lage kant hoor. Kan ook best een pond zijn. Ik weeg het de laatste tijd niet echt, kan goed gokken!
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Rami schreef:
Hutsje schreef:
Pendrag schreef:
Bill is niet gecastreerd maar wel senior. FritZ is nog maar een broekie! ;)
En misschien zit ik met mijn 450 gram wel aan de lage kant hoor. Kan ook best een pond zijn. Ik weeg het de laatste tijd niet echt, kan goed gokken!
fritz is 3 :pffff:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:Hoi Rami, het nadeel is dat Eva geen lever eet en geen niertjes bv. Ze lust vooral spier, bot en hele vissen (grote sardines). Maar dat lijkt mij niet compleet. Dus vandaar dat ik ook elke dag een compleet kvv wil geven voor de zekerheid. De laatste dagen dus weer carnibest. Ik heb laatst een hele kip gegeven met organen, dat at ze dan wel weer helemaal op. :denken:
Ik snap het!
Overigens: niertjes geef ik ook niet. En lever lieten ze - heel in het begin - ook wel eens liggen. Maar sinds ik biologische runderlever geef, gaat het goed en eten ze inmiddels ook lams- en geitenlever.
Bij sommige versvlees-leveranciers kun je organen-pakketten kopen. Als je dat - in stukken - mengt met je (vette) vis of pens zou Eva dat dan ook niet lusten?

Het voordeel van helemaal zelf samenstellen is dat je dan 1 x per dag een grote maaltijd kan gaan voeren. En dat lijkt me voor een jonge, actieve hond als Eva goed.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Hutsje schreef:
fritz is 3 :pffff:
Dat zeg ik; een broekie! :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”