Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Biologisch hondenvoer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

nikkigioa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising Pyreneese herder x border collie

Biologisch hondenvoer

Ongelezen bericht door nikkigioa »

Omdat dierenwelzijn bij ons hoog in het vaandel staat, eten we thuis alleen biologische producten. Maar onze hond Attila, krijgt "gewoon" brokken van Royal Canin en iedere dag een hamburger van Rodi. Waar hij het overigens erg goed op doet... Maar ik acht de kans vrij groot dat hier producten in verwerkt zitten van dieren uit de bio-industrie... Vandaar dat het mij beter lijkt om over te stappen naar een biologisch merk.

Ik wil mijn hond trouwens geen rauw (biologisch) vlees geven... Maar neem aan dat er toch ook wel biologisch hondenvoer bestaat?

Wie voert zijn hond nog meer biologisch? Of heeft ervaring op dit gebied? Welke merken (zowel brokken als een iets van vlees/kuipje) raadt je mij aan?

Hoor het heel graag! Bedankt.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Biologisch hondenvoer

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

nikkigioa schreef:Omdat dierenwelzijn bij ons hoog in het vaandel staat, eten we thuis alleen biologische producten. Maar onze hond Attila, krijgt "gewoon" brokken van Royal Canin en iedere dag een hamburger van Rodi. Waar hij het overigens erg goed op doet... Maar ik acht de kans vrij groot dat hier producten in verwerkt zitten van dieren uit de bio-industrie... Vandaar dat het mij beter lijkt om over te stappen naar een biologisch merk.

Ik wil mijn hond trouwens geen rauw (biologisch) vlees geven... Maar neem aan dat er toch ook wel biologisch hondenvoer bestaat?

Wie voert zijn hond nog meer biologisch? Of heeft ervaring op dit gebied? Welke merken (zowel brokken als een iets van vlees/kuipje) raadt je mij aan?

Hm... ik geef wel (deels) rauw vlees, van Carnibest, de Eko-variant.
Ik weet dat er biologische brokken bestaan, maar vind het eigenlijk logischer als je dan ook vlees gaat geven; dat is (in mijn beleving) beter voor de hond. Kijk 's hier: http://www.odinwebwinkel.nl/ bij diervoeding.

Suzanne
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ik voer mijn hond biologisch, Carnibest EKO.

Waarom zou je niet overgaan op kvv ipv brok?
Als je biologisch en brok wilt voeren is biofood misschien iets, www.biofood.nl
nikkigioa
Vaste gebruiker

Dank je wel voor de tip! Ga zo'n zak voer bij Odin bestellen, dan kan ik het hier in de buurt gewoon kopen.
Ik hoop wel dat het voer kwalitatief te vergelijken is met Royal Canin... Want daar doet mijn hond het super goed op! Maar daar kom ik snel genoeg achter...

En nee, wil hem geen rauw vlees geven zoals ook al in mijn beginpost te lezen is. Als ik dat geef, moet ik dat goed doen, is mijn mening. En op dit moment ben ik niet in de gelegenheid om dat te doen (te weinig kennis van zaken, tijdgebrek, geen beschikking over een vriezer, etc). Vandaar dat mijn keuze valt op een goed merk kant en klare voeding, dan hoeft hij niets te kort te komen! :ok:
nikkigioa
Vaste gebruiker

Carnibest EKO, waar is dat te koop?

En biofood draagt geen EKO-keurmerk, toch? Ik had net ergens gelezen dat het geen biologisch voer zou zijn... (kan even niet vinden waar).
Renske
Zeer actief

nikkigioa schreef:
En nee, wil hem geen rauw vlees geven zoals ook al in mijn beginpost te lezen is. Als ik dat geef, moet ik dat goed doen, is mijn mening. En op dit moment ben ik niet in de gelegenheid om dat te doen (te weinig kennis van zaken, tijdgebrek, geen beschikking over een vriezer, etc). Vandaar dat mijn keuze valt op een goed merk kant en klare voeding, dan hoeft hij niets te kort te komen! :ok:
KVV (kompleet vers vlees), kijk maar eens op www.carnibest.nl , is compleet voer en daar hoef je verder niets aan te doen. Alleen een bepaalde hoeveelheid geven, verder niet. Ik heb het dus niet over BARF :wink:.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Yarah :wink:
Renske
Zeer actief

nikkigioa schreef:Carnibest EKO, waar is dat te koop?

En biofood draagt geen EKO-keurmerk, toch? Ik had net ergens gelezen dat het geen biologisch voer zou zijn... (kan even niet vinden waar).
Het zou kunnen dat Biofood geen EKO keurmerk heeft, dat zou kunnen.
Voor verkooppunten van carnibest kijk op www.carnibest.nl
Het kan zijn dat het dichtsbijzijnde verkooppunt de biologische/eko variant niet op voorraad heeft, maar dat is wel te bestellen voor ieder verkooppunt.
Renske
Zeer actief

En het merk Bandit, http://www.banditvoeding.nl/ , kan misschien ook een optie zijn, maar dat is bij mij in de buurt niet leverbaar.
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Renske schreef:En het merk Bandit, http://www.banditvoeding.nl/ , kan misschien ook een optie zijn, maar dat is bij mij in de buurt niet leverbaar.
Heel mooi product om te zien, maar ik krijg het de dames hier niet an hun verstand en hoorde van anderen dezelfde ervaringen. Als je dat wilt geven dus eerst uitproberen of ze het wel lusten, voor je een voorraad haalt en een vrieskist aanschaft :wink:
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik geef biofood, maar dat is niet biologisch geproduceerd. dat staat in kleine lettertjes op de zak. het is wel vrij van kunstmatige toevoegingen als kleurstof, conserveermiddelen en antioxidanten.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

nikkigioa schreef: Ik wil mijn hond trouwens geen rauw (biologisch) vlees geven... Maar neem aan dat er toch ook wel biologisch hondenvoer bestaat?
Nu combineer je brokken met rodi. Wil je op dezelfde manier blijven voeren, dus biologische brokken en dagelijks een plak/schep biologische kvv?
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

http://www.herrmannshundefutter.com/

Prima spul, ik gebruik de gedroogde groentes voor de BARF-maaltijden. Je moet het wel zelf in Duitsland bestellen.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Hier wel biofood. Hiervan is wel een eko variant te koop maar deze is duurder dan de gewone en moeilijker aan te komen in de winkel. Ook staat er op de standaard verpakkingen zat ze voor het grootste gedeelte uit scharrelvlees bestaan. (en dat er geen geur,kleur, smaak en concerverings middelen in zitten)

Grootste voordeel 60 % vleesbestanddeel.
Afbeelding
gevni havanezers
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Biofood en Yarrah kon ik vinden als biologische brok.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

nikkigioa schreef:Omdat dierenwelzijn bij ons hoog in het vaandel staat, eten we thuis alleen biologische producten. Maar onze hond Attila, krijgt "gewoon" brokken van Royal Canin en iedere dag een hamburger van Rodi. Waar hij het overigens erg goed op doet... Maar ik acht de kans vrij groot dat hier producten in verwerkt zitten van dieren uit de bio-industrie... Vandaar dat het mij beter lijkt om over te stappen naar een biologisch merk.

En die Rodi, wat is dat dan?
nikkigioa
Vaste gebruiker

Bedankt voor alle tips en het meedenken.

Ik heb verschillende merken voorbij zien komen. Bandit en Carnibest lijken me wel wat.
Het enige "nadeel" aan Bandit vind ik wel dat ze geen afvalvleesgebruiken. Normaal worden hondenvoer hier wel van gemaakt toch (Royal Canin, Rodi)? Dat zou dan betekenen dat dieren speciaal voor het hondenvoer van Bandit geslacht worden. Ook al hebben ze een goed leven gehad, misschien is het dan toch diervriendelijker om Attila te eten te geven van vlees wat anders weggegooid wordt, toch? Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Dat Carnibest, is dat alleen als diepvriesvoer te verkrijgen? Of is dat ook buiten de diepvries/koelkast te bewaren?
Renske
Zeer actief

nikkigioa schreef: Dat Carnibest, is dat alleen als diepvriesvoer te verkrijgen? Of is dat ook buiten de diepvries/koelkast te bewaren?
Klopt, CB is alleen bevroren te verkrijgen.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

nikkigioa schreef:Bedankt voor alle tips en het meedenken.

Ik heb verschillende merken voorbij zien komen. Bandit en Carnibest lijken me wel wat.
Het enige "nadeel" aan Bandit vind ik wel dat ze geen afvalvleesgebruiken. Normaal worden hondenvoer hier wel van gemaakt toch (Royal Canin, Rodi)? Dat zou dan betekenen dat dieren speciaal voor het hondenvoer van Bandit geslacht worden. Ook al hebben ze een goed leven gehad, misschien is het dan toch diervriendelijker om Attila te eten te geven van vlees wat anders weggegooid wordt, toch? Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Dat Carnibest, is dat alleen als diepvriesvoer te verkrijgen? Of is dat ook buiten de diepvries/koelkast te bewaren?
Er wordt geen goedgekeurd vlees weggegooid hoor. Alles wordt gebruikt en wat niet rechtstreeks van de slachterij naar een diervoederfabrikant gaat, wordt meegenomen door Rendac. De hondenvoer (petfood) fabrikanten kopen bij de slachthuizen en/of bij Rendac die het slachtafval meeneemt in de div. categorien, waarvan cat. 3 in de petfood belandt:

bron: http://www.rendac.com/nl/cat-indeling.htm

Rendac vernietigt dierlijk restmateriaal en kadavers
Voor de duidelijkheid: Rendac verwerkt uitsluitend categorie 1- en 2-materiaal tot veilige en bruikbare brandstoffen. De melen en vetten, die overblijven na verwerking, hebben als eindbestemming: vernietiging door middel van verbranding.

Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.

Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.

Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.

Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.
gabrielle1984
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door gabrielle1984 »

ik voer arden grange, echt super voer waar roxy het super op doet

www.ardengrange.com

het enige nadeel is dat eind vorig jaar de leverancier van nederland niks meer krijgt, de banden zijn verbroken, en der is op dit moment moeilijk aan tekomen en de prijzen zijn om hoog geschoten.
betaalde eerst 43 euro en nou tussen de 53 en 57 euro voor een zak van 15kg

ik heb nog 2 zakken kunnen bemachtigen dus kan voorlopig nog even voor uit en als het goed is komt er weer een nieuwe leverancier dus dat is even afwachten.

het voer zelf ben ik meer als tevreden over!
susan0101
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door susan0101 »

je kunt kiezen voor biologisch voer vanwege diverse redenen. maar biologisch voer is niet per definitie goed voer lijkt me. de samenstelling is belangrijk. een voer vol gooien met biologische granen en je hebt in principe een eko keurmerk. yarrah zit mij teveel granen in bijvoorbeeld. ben zelf erg tevreden over biofood. geheel natuurlijke voeding en betere samenstelling. ieder z'n mening

"Biologische voeding is niet per definitie gezonder of veiliger dan gangbare voeding. Ook is ‘biologisch’ niet milieuvriendelijker, als rekening gehouden wordt met de lagere opbrengst per hectare. Dat stellen onderzoekers van de Universiteit Gent."
http://www.dieetnieuws.nl/gezondheid/bi ... onder.html
Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedsel noemde de resultaten gisteren ‘enigszins teleurstellend’. De Consumentenbond concludeerde vorig jaar ook dat biologisch voedsel niet duidelijk gezonder is. Die richtte haar onderzoek voornamelijk op vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten.
http://www.elsevier.nl/web/10150534/Nie ... n-eten.htm
Biologische groenten niet gezonder dan gewone groenten
http://www.consumentenbond.nl/actueel/n ... 2627/56750
Yarrah onbevredigend getest
http://dieren.startpagina.nl/prikbord/2 ... uitse-test

"Aan de andere kant scoort het peperdure Yarrah bio heel slecht met de kwalificatie 'mangelhaft' oftewel ontoereikend, want veel te weinig vit.A en veel te veel calcium. Geen goed voer dus voor opgroeiende pups! Zo wordt de nietsvermoedende consument weer n's belazerd."
http://tinylink.com/?B22pzW94mh
Mountaindogs
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mountaindogs »

Ik voer biologisch: Eko Darf
Een hond liegt niet hij mag je of hij mag je niet.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door bennie »

Hoe combineer jij dierenwelzijn met brokken dan? Als je om je dieren geeft geef je ze rauwvoer en als je interesseert waar dat voer vandaan komt geef je wild, en als dat niet voor handen is wellicht biologisch, er zijn diverse KVVs met biologisch voer in het assortiment voor als je niet zelf wenst samen te stellen.
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Re:

Ongelezen bericht door yuri36 »

?
Als ethische overwegingen een belangrijke rol spelen, kun je het beste vegetarisch voeren.
Dat kun je zelf samenstellen (maar dan moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent) of je kunt Yarrah vegetarisch geven. Heeft nog een eko/skal keurmerk ook.

Dat honden vegetarisch voeren heel goed kan, kun je hier lezen:

http://www.vegepets.info/pages/vegetari ... _diets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Re: Re:

Ongelezen bericht door bennie »

yuri36 schreef:

?
Als ethische overwegingen een belangrijke rol spelen, kun je het beste vegetarisch voeren.
Dat kun je zelf samenstellen (maar dan moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent) of je kunt Yarrah vegetarisch geven. Heeft nog een eko/skal keurmerk ook.

http://www.vegepets.info/pages/vegetari ... _diets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een vleeseter vegetarisch voeren vind ik ethisch erg onoverwogen :smile: .
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

bennie schreef:
yuri36 schreef:

?

Nou inderdaad :piew:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bennie schreef:
yuri36 schreef:

?

Volgens Yuri is een hond geen carnivoor :F:
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

dagmar88 schreef: Volgens Yuri is een hond geen carnivoor :F:
Wat is een hond wel volgens Yuri?
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Ts heeft inmiddels vast voer gevonden waar ze tevreden over is :F:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

yuri36 schreef:
dagmar88 schreef:Volgens Yuri is een hond geen carnivoor :F:
Wat is een hond wel volgens Yuri?
Een orijenovoor :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”