Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KVV gaan voeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

KVV gaan voeren

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Hallo iedereen.
Mijn hond Moos, een kruising Border Collie x Dobermann van 8 maanden, krijgt sinds zijn geboorte al brokken van Royal Canin.
Ik lees hier al een tijdje, en vandaag ben ik (pas) vast lid geworden, dus kan ik lekker een aantal vragen afvuren. :19:
Hij is dus nog een pup, en begint te puberen, en ik wil hem KVV gaan voeren. Dan vraag ik me af: hoeveel? (hij weegt 30 kg) welke samenstelling? wat voor merk? hoe vaak? étc.
Ik ben helemaal een groentje hierin :mrgreen:
Of is het slimmer om eerst op geperste brokken over te gaan?
Ik hoor het wel. (hoop ik)

PS:
We gaan altijd naar de 'Diebo' om inkopen te doen (dat wil ik best aanpassen maar als het even kan liever niet), de merken die ze daar verkopen zijn:
(gewone voeding)
- Eukanuba
- Royal Canin
- Greenheart
- Biofood
- Purina Pro Plan
- Hill's
- Pedigree
(diepvries voeding)
- Duck
- Rodi
- Runner
- A.H.V.
- Energique
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Je kan gewoon overgaan op kvv. Mocht je dat niet aandurven, dan kun je altijd eerst wat kvv mengen met de brokken. Goede kvv merken zijn onder andere Rodi, Carnibest en Kivo. Duck is minder, omdat daar veel graan als vulling in zit.
Succes met de overgang, je hond zal er in ieder geval blij mee zijn, want vlees vinden ze meestal veel lekkerder dan brok.
TvanEmst
Zeer actief

Hij kent Rodi worst al, als snoep zegmaar. (Dat vind hij enorm lekker)
Vandaar dat ik wat naar Rodi neig, goede keuze of niet? :denken:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Vraagje: kan het kloppen dat jij traint bij Massam? Die zag nl met schrik en vrezen een kruising dobermann tegemoet :wink: (mede dankzij commentaar van dobermann-liefhebbers als ondergetekende :mrgreen: )

Terug op je vraag: geperste brokken zijn vaak wat beter te combineren met kvv, dat zijn Prins en Farmfood. Het is altijd wel handig om ergens flinke bak brokken achter de hand te houden voor als je even zonder kvv zit.

De fokker van Aidan voert AHV, ik moest daar erg aan wennen, ze malen het wat grover zodat je er af en toe een stukje pees bijv erin ziet zitten. Het is wel redelijk geprijsd. Rodi en Duck zien er voor mensen wat aangenamer uit, maar Muk heeft gelijk, vooral in Duck zit veel graan.

Ik voer zelf op dit moment Prins met kvv dagen met Rodi en Smuldier, maar dat is bij gebrek aan voldoende diepvriesruimte. Rodi en Smuldier zijn hier bij mij bij de Plusmarkt verkrijgbaar, vooral Smuldier is daar goedkoop, tussen de 40-80 ct per 400 grams verpakking.

Straks krijg ik een koel/vriescombinatie, met genoeg vriezer ruimte om wat voorraad in te slaan. Dan wil ik o.a. Carnibest eens uitproberen.

P.S. - die van mij zijn op Rodi groot geworden. Nee hoor, het is niet heel slecht. Voor honden die graan slecht verdragen kan het een minder goede keuze zijn, maar voor een jonge gezonde hond is het geen slechte keuze.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

christo schreef:Het is altijd wel handig om ergens flinke bak brokken achter de hand te houden voor als je even zonder kvv zit.
mwah, dat heb ik niet hoor. en ik voer alleen maar kvv en heb nou echt niet zo'n grote vriezer. Als ik dan een keer te weinig heb, en ik zeg met nadruk ALS, want ik koop gewoon op een vaste dag een vaste hoeveelheid. Maar als ik het niet heb dan krijgen ze een dag een snee droog brood en is het de volgende dag weer feest. maar ik geef ze geen brokken. ik kan me wel voorstellen dat het soms handiger is om brok te geven op vakantie ofzo, maar ook daar hoef je het niet standaard voor in huis te hebben.

TS; goed dat je erover denkt om je honden over te zetten op kvv. Je kan hier genoeg over vinden met de zoekfunctie. Er zijn genoeg soorten en genoeg meningen over deze soorten te vinden hier op de site. :wink:
TvanEmst
Zeer actief

Christo: Ik train bij ABOVO. (Ergens bij een klein dorpje nabij Utrecht)

Allebei bedankt voor jullie hulp (en muk natuurlijk ook nog). Het lijkt me dat Moos het ook veel lekkerder vindt, dus ik zal maar even onderzoek doen. :tongue:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

miekmiek schreef:
christo schreef:Het is altijd wel handig om ergens flinke bak brokken achter de hand te houden voor als je even zonder kvv zit.
mwah, dat heb ik niet hoor. en ik voer alleen maar kvv en heb nou echt niet zo'n grote vriezer. Als ik dan een keer te weinig heb, en ik zeg met nadruk ALS, want ik koop gewoon op een vaste dag een vaste hoeveelheid. Maar als ik het niet heb dan krijgen ze een dag een snee droog brood en is het de volgende dag weer feest. maar ik geef ze geen brokken. ik kan me wel voorstellen dat het soms handiger is om brok te geven op vakantie ofzo, maar ook daar hoef je het niet standaard voor in huis te hebben.

TS; goed dat je erover denkt om je honden over te zetten op kvv. Je kan hier genoeg over vinden met de zoekfunctie. Er zijn genoeg soorten en genoeg meningen over deze soorten te vinden hier op de site. :wink:
Zei de eigenaresse van twee kleine hondjes :wink: Als je drie honden hebt met in totaal 88 kilo aan hond is dat even anders. Mijn honden vasten overigens niet - ik doe dat mezelf niet aan, en dus hen ook niet. Waarom zouden ze met een rammelende maag moeten rondlopen omdat ik de boodschappen niet bijtijds in huis heb gehaald?

Ieder zijn meug, maar brokken zijn echt niet zo verschrikkelijk slecht voor een hond dat een dagje droog brood beter voor hen is.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

waarom is dat anders met kleine honden? Op = op toch? Ik zeg overigens ook niet dat brokken slecht zijn, maar wel dat ik het onzin vind om een bak brokken te bewaren voor als je kvv op is. Volgens mij heb je meer kans om die over datum te laten gaan dan dat je die brokken daadwerkelijk gaat opvoeren. en dan nog, er is altijd nog wel iets anders te geven dan brok, (zoals brood, rijst, vlees, eieren, wat de pot ook schaft, wat nou vasten? :pffff: ) dus ik zie er gewoon de noodzaak niet van in. maar goed, is verder niet on-topic. :wink:
Fin
Zeer actief

Ik kan voor mijn honden maar voor drie dagen aan kvv in huis halen. En dan raakt het tussendoor toch echt wel op. :wink: Daarom heb ik een hele goede luchtdicht afgesloten bak om de Prins-brokken in te bewaren. Maar je hebt gelijk, het is off-topic.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

- Duck
- Rodi
- Runner
- A.H.V.
- Energique

lekker afwisselen deze merken. "Later" nog een kilootje ongesneden pens en wat kippenvleugels erbij en jouw hond is dik tevreden.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Welk merk kvv je ook kiest, let erop dat je (vrijwel uitsluitend) de complete versies voert! Sommige "smaken" zijn 'aanvullend' en die zijn niet bedoeld om elke dag te voeren.
Voer het een poosje en kijk hoe je hond het erop doet. Geen van de genoemde merken is "slecht" maar het is maar net wat jou en je honden beter bevalt.

Onze jongens krijgen voornamelijk carnibest, maar af en toe ook lekker een ander merk. Zeer incidenteel een niet-complete versie en dan kan dat geen kwaad.

Zeker echter voor een hond in de groei / pubertijd zou ik kiezen voor "compleet". Dat staat op de verpakking!

De hoeveelheid die op de verpakking staat is doorgaans een richtlijn die aan de hoge kant is. Als er staat dat voor "dat" gewicht/ras/leeftijd hond 500 gram nodig is, kun je vaak makkelijk op 450 gram "inzetten". Voel en bekijk de hond na een weekje.. als hij afvalt en dat was niet de bedoeling, dan geef je wat meer en omgekeerd ;-)
Ga je over op een ander merk kan dat trouwens weer anders zijn; dus je moet "per merk" achterhalen hoeveel ze ervan nodig hebben.

Groetjes,
Suzanne
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Met mijn 70 kilo hond (nu ja, bijna 70 kilo hond dan) geef ik geen brok meer. Ik heb wel een extra vriezer gekocht om alle kvv en barf (is rauw vlees zoals bijvoorbeeld kippennekken, pens en nog veel meer variaties feest voor de hond :mrgreen: ), want die van mij eet ruim 1 kilo per dag. En ja, om dan niet direct zonder voer te zitten is een extra vriezer wel noodzakelijk.
Want ik sla in het groot in (ook kvv) omdat dat ook goedkoper en praktischer is.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Een jaar geleden hebben we Luuk opgehaald en hem eerst de brokken gegeven die we van de vorige eigenaar meekregen. Meneer was een slechte eter en ik heb gauw de knoop doorgehakt om hem helemaal op kvv (in ons geval Carnibest) over te zetten. De brokken kon ik al snel weggooien, want die meurden de ton uit.
Overigens kan Luuk niet goed tegen (vuile) pens, een klein beetje nog wel, maar als ik hem wat meer geef gaan zijn darmen enzo op hol. Van vuile pens alleen wordt hij echt erg ziek.

Gisteren hebben we een hond(je) uit het asiel gehaald en direkt Carnibest gegeven, brokken heb ik niet meer in huis. Ik had er nog wel over gedacht om een kilo los te kopen, maar dan ben je zo afhankelijk van de losse verkoop en dus bepaalde "merken". Ik heb besloten om haar cold turkey over te zetten op kvv en totaal geen probleem, geen dunne ontlasting ofzo.

O ja, ik heb ook een vrieskist aangeschaft, die voor 2/3 vol ligt met Carnibest. Ik zal de verhouding wel aan moeten gaan passen, want anders blijf ik op en neer rijden naar Ermelo :wink: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
TvanEmst
Zeer actief

Hoeveel zal het me ongeveer gaan kosten, iemand een idee?
Vergelijkbaar met Royal Canin, duurder, of juist goedkoper? :19:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

TvanEmst schreef:Hoeveel zal het me ongeveer gaan kosten, iemand een idee?
Vergelijkbaar met Royal Canin, duurder, of juist goedkoper? :19:
Dat ligt aan het merk. Wij geven smuldier. Dat kopen we groot in (120 kilo per keer, verschillende smaken) en dat kost dan ongeveer 160 euro. Daar doen wij 2 maanden mee.
Brokken kostte ons ook ongeveer 160 euro per 2 maanden (ruim 4 grote zakken farmfood).

Nu kost farmfood "slechts" zo'n 40 euro per 15 kilo. Ik zie dat je voor eenzelfde hoeveelheid Royal Canin zo'n 60 tot 70 euro moet neertellen :N:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Denk eens aan KIVO, al genoemd. Beter dan de goedkope merken (= mijn bescheiden mening) en kan bezorgd worden aan huis . (Ik woon ook in Utrecht :mrgreen: ), dus dan ben je niet afhankelijk van de KIVO. Rodi kan natuurlijk ook, maar daar moeten ze veel meer van hebben en is bij de Diebo (en even welke andere dierenwinkel) flink aan de prijs.

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar bij de Plus verkopen ze smuldier en Rodi voor een schijntje vergeleken bij de dierenwinkel. Boni heeft in ieder geval ook smuldier, weet niet meer of ze ook Rodi hebben. Ik zelf zou definitely kiezen voor KIVO, maar lekker af en toe afwisselen met smuldier en Rodi kan alleen maar wat toevoegen.

Knap hondje, zo in je avatar te zien!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
TvanEmst
Zeer actief

Ik woon in Noord-Oost Utrecht.
Ik ben erachter gekomen dat een klein dierenwinkeltje, 200m bij mijn huis vandaan, ook smuldier verkoopt.
Ik ga een klein voorraadje inslaan en ik zie wel hoe het uitpakt.
Ik zal kijken voor KIVO, het klinkt heel goed. :mrgreen:

Edit: voor als je zegmaar echt vlees wil kopen, kan ik dan tussendoor ook een vissenkop geven, of een sardientje ofzoiets? En zo ja, hoeveel/vaak? En op welke manier etc.?
Gewoon als extratje zegmaar? :denken:
Laatst gewijzigd door TvanEmst op 04 jan 2009 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

TvanEmst schreef:Ik woon in Noord-Oost Utrecht.
Ik ben erachter gekomen dat een klein dierenwinkeltje, 200m bij mijn huis vandaan, ook smuldier verkoopt.
Ik ga een klein voorraadje inslaan en ik zie wel hoe het uitpakt.
Ik zal kijken voor KIVO, het klinkt heel goed. :mrgreen:
moet je even kijken wat het kost, want het is bij de supermarkt vaak veel goedkoper. super de boer, de c 1000, en de jumbo hebben het zowieso.
Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief

Bedankt Hutsje. :smile:
Ik heb genoeg supermarkten in de buurt, dus ik vind het vast wel.

Als je zegmaar echt vlees wil kopen, gewoon als extratje zegmaar, kan dat? En hoe vaak en veel enzo? En wat voor soort vlees? (Of vis?)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

ja, je kunt van alles tussendoor geven als maaltijd, ook kippenvleugeltjes, of karkasjes, alle soorten vlees behalve varken. vis mag ook, afvalvis zoals zlmkoppen, of hele vissen zoals schelvis enzo.
voor bot lees eerst dit even:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512
Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief

Dat topic is héél handig, thanks a lot. <3
Afbeelding
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

christo schreef:
miekmiek schreef:

Zei de eigenaresse van twee kleine hondjes :wink: Als je drie honden hebt met in totaal 88 kilo aan hond is dat even anders. Mijn honden vasten overigens niet - ik doe dat mezelf niet aan, en dus hen ook niet. Waarom zouden ze met een rammelende maag moeten rondlopen omdat ik de boodschappen niet bijtijds in huis heb gehaald?

Ieder zijn meug, maar brokken zijn echt niet zo verschrikkelijk slecht voor een hond dat een dagje droog brood beter voor hen is.
Hier iemand met 6 honden met een totaal van 86 kilo. Op=op is hier niet van toepassing. Een brokje komt er hier echt niet meer in. Gewoon zorgen dat je genoeg in huis hebt. Lukt altijd :wink:
Met de hoeveelheid honden of de kilo's heeft het dus niks te maken.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Hutsje
Zeer actief

hier trouwens 170 kilo aan hond en er gaat 120 kilo vlees per maand door, ik zit ook nooit zonder ;). ik stel zelf samen, trouwens.
Afbeelding
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Hutsje schreef:ik stel zelf samen, trouwens.
Hier ook ja.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Ik voer af en toe vers, wel vis e.d Ik lees dat jullie ook vaak de koppen geven van de vis, gaat dit echt goed? en de kippenvleugels rauw, gaat dat ook echt goed, stikken ze er niet in? (vroeg ze overbezorgd :mrgreen: )
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Hutsje
Zeer actief

Dingo schreef:Ik voer af en toe vers, wel vis e.d Ik lees dat jullie ook vaak de koppen geven van de vis, gaat dit echt goed? en de kippenvleugels rauw, gaat dat ook echt goed, stikken ze er niet in? (vroeg ze overbezorgd :mrgreen: )
nee, dit gaat helemaal niet goed, ik moet regelmatig naar de da om de graten eruit te laten halen en vanwege darmperforaties :mrgreen:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Dingo schreef:Ik voer af en toe vers, wel vis e.d Ik lees dat jullie ook vaak de koppen geven van de vis, gaat dit echt goed? en de kippenvleugels rauw, gaat dat ook echt goed, stikken ze er niet in? (vroeg ze overbezorgd :mrgreen: )
zelfs mijn kleine muizen happen het heerlijk weg :wink:
Als je nog nooit kippenvleugeltjes gegeven hebt zou ik ze inknippen en even goed opletten dat ze kauwen, zie verder bottendocument in dit onderdeel :wink:
Dingo
Zeer actief

Hutsje schreef:
nee, dit gaat helemaal niet goed, ik moet regelmatig naar de da om de graten eruit te laten halen en vanwege darmperforaties :mrgreen:
ach..lekker ding dat je er bent :mrgreen: ik schrik me bijna dood :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Dingo
Zeer actief

Addy schreef:
zelfs mijn kleine muizen happen het heerlijk weg :wink:
Als je nog nooit kippenvleugeltjes gegeven hebt zou ik ze inknippen en even goed opletten dat ze kauwen, zie verder bottendocument in dit onderdeel :wink:
Dank je!! :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief

Dingo schreef:
Hutsje schreef:
ach..lekker ding dat je er bent :mrgreen: ik schrik me bijna dood :mrgreen:
:pffff: :mrgreen:
ik voer nu huts al 9 jaar rauw en fritz, lijf en kief sinds ze hier zijn, en daarvoor ook de andere honden ozzy, deur en pien. ik stel zelf alles samen dus ik geef alle onderdelen van allerlei soorten dieren en het is nog nooit niet goed gegaan ;). maar als je hond het niet gewend is zou ik eerst even het bottendocument lezen idd ;). kippenvleugels kun je ook even vasthouden. ik geef liever grotere dingen die ze niet in 1 keer door kunnen slikken zodat ze wel moeten kauwen. een hele kip bijvoorbeeld ;).
Laatst gewijzigd door Hutsje op 06 jan 2009 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”