Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voeding zonder granen- rauw voeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

voeding zonder granen- rauw voeren

Ongelezen bericht door Shima »

Volgens de fokker van onze hond, zijn veel honden gevoelig voor graan in het voer. Het schijnt ook niet veel te doen voor een hond en is daardoor puur vulling. :denken: Ik voer, op haar advies, graanvrije brokkken en ze doet het er prima op! Nog nooit heb ik mijn honden rauw gevoerd, maar hoe meer ik erover lees en nadenk hoe meer ik denk dat het goed zou zijn om te proberen. Ik zie alleen vreselijk tegen de voorbereiding op en zou dus het liefst gewoon kant en klaar voer willen kopen. Maar 3 euro nog wat per pakje da's me echt te duur! :eek: Hebben jullie tips, adviezen voor mij? :idea:
bea leyba
Zeer actief

Ongelezen bericht door bea leyba »

Wat voor voorbereiding heb jij dan in gedachten?
Ik geef vers,.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Je kunt heel makkelijk zelf leren samenstellen. De basisprincipe is vlees, vleesbot en organen en daarin met je de verhoudingen een beetje doorkrijgen. Er zijn een aantal sites en fora helemaal gewijd aan rauwe voeding. Zoek bij google: "natuurlijke rauwe voeding voor hond en kat" of "voer natuurllijk" en je komt vanzelf op de sites.

Wil je toch kant-en-klaar voeden dan kan je de duurdere versies zoals Carnibest en Haaksbarf afwisselen met de goedkopere zoals Smuldier.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Shima
Zeer actief
Contacteer:

bea leyba schreef:Wat voor voorbereiding heb jij dan in gedachten?
Ik geef vers,.
Ik neem aan dat je verschillende ingredienten in de juiste verhouding moet geven? Misschien nog aangevuld met iets van vitamines of zo? Zoals ik al zei: ik heb het nog nooit gedaan, dus heb geen idee hoeveel tijd ik in de voorbereiding moet steken. Een paar van die pakjes KVV heb ik bekeken maar zag dan bij de ingredienten vaak weer zoveel procent granen staan dat ik het toch maar niet deed. Ik heb bij een aantal merken op hun site gekeken, maar die leveren dan weer niet in noord Nederland :jank: De duurdere soorten, of waar veel graan in zit, wel.
Ik dacht dat iemand hier misschien nog merk (niet zo duur) wist dat ik nog niet kende.
Oh ja, mijn hond zal op volwassen leeftijd ongeveer 40-45 kilo gaan wegen. Dan zit ik denk ik op zo ongeveer een kilo vlees per dag, toch?
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Alles wat een hond nodig heeft aan mineralen en vitamines zit in rauw vlees, organen en vleesbotten.
Ik zou dan Carnibest Diabetes nemen als basis niet goedkoop maar dan kan je daarnaast op zoek naar penslappen en spiervlees en vleesboten om het rauwvoeren goedkoper te maken. Ik denk dat je dan uiteindelijk net zoveel kwijt ben als met een graanvrije brok.

Als je hond verder wel graan verdraagt, dan is en kvv met graan een keer tussendoor geen ramp.
Ik voer mijn honden volledig zelf samengesteld, maar af en toe een brokje van de dierenarts of een volkorenboterhammetje voor wat extra vezels mag er van mij best wel eens in.
Laatst gewijzigd door Sjalot op 03 jan 2009 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Shima schreef:
bea leyba schreef:Wat voor voorbereiding heb jij dan in gedachten?
Ik geef vers,.
Ik neem aan dat je verschillende ingredienten in de juiste verhouding moet geven? Misschien nog aangevuld met iets van vitamines of zo? Zoals ik al zei: ik heb het nog nooit gedaan, dus heb geen idee hoeveel tijd ik in de voorbereiding moet steken. Een paar van die pakjes KVV heb ik bekeken maar zag dan bij de ingredienten vaak weer zoveel procent granen staan dat ik het toch maar niet deed. Ik heb bij een aantal merken op hun site gekeken, maar die leveren dan weer niet in noord Nederland :jank: De duurdere soorten, of waar veel graan in zit, wel.
Ik dacht dat iemand hier misschien nog merk (niet zo duur) wist dat ik nog niet kende.
Oh ja, mijn hond zal op volwassen leeftijd ongeveer 40-45 kilo gaan wegen. Dan zit ik denk ik op zo ongeveer een kilo vlees per dag, toch?
kijk maar eens bij herby vers voer ;)
Afbeelding
bea leyba
Zeer actief

Ongelezen bericht door bea leyba »

Je moet gewoon eerst even een menu maken en zorgen dat je de juiste verhouding spiervlees bot en orgaan hebt.
Als je dat eenmaal door hebt is er niet veel moeite meer aan hoor. Je geeft ze een dagje kipkarkas met spiervlees of orgaan erbij.
Een dagje lamsribben een dagje pens. Daar hoef je allemaal niet veel voor te oden.
Als je een goed menu hebt hebben ze geen toegevoegde vitaminen nodig hoor.
Je kan natuurlijk ook hele prooidieren geven, dat is nog makkelijker. Hoef je helemaal niets aan te doen. Behalve halen of thuis laten brengen en geven. :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik geef een mix van Smuldier en Barf.
Smuldier is niet duur en bijna overal verkrijgbaar.Buiten dat heeft Hutsje Herby al genoemd en ik kan je uit ervaring vertellen dat die zeer goede kwaliteit aan huis levert :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: voeding zonder granen- rauw voeren

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Shima schreef:Volgens de fokker van onze hond, zijn veel honden gevoelig voor graan in het voer. Het schijnt ook niet veel te doen voor een hond en is daardoor puur vulling. :denken: Ik voer, op haar advies, graanvrije brokkken en ze doet het er prima op! Nog nooit heb ik mijn honden rauw gevoerd, maar hoe meer ik erover lees en nadenk hoe meer ik denk dat het goed zou zijn om te proberen. Ik zie alleen vreselijk tegen de voorbereiding op en zou dus het liefst gewoon kant en klaar voer willen kopen. Maar 3 euro nog wat per pakje da's me echt te duur! :eek: Hebben jullie tips, adviezen voor mij? :idea:
Welke brok voer je nu?
plenty
Zeer actief

Re: voeding zonder granen- rauw voeren

Ongelezen bericht door plenty »

Rosita Compagner schreef:
Shima schreef:Volgens de fokker van onze hond, zijn veel honden gevoelig voor graan in het voer. Het schijnt ook niet veel te doen voor een hond en is daardoor puur vulling. :denken: Ik voer, op haar advies, graanvrije brokkken en ze doet het er prima op! Nog nooit heb ik mijn honden rauw gevoerd, maar hoe meer ik erover lees en nadenk hoe meer ik denk dat het goed zou zijn om te proberen. Ik zie alleen vreselijk tegen de voorbereiding op en zou dus het liefst gewoon kant en klaar voer willen kopen. Maar 3 euro nog wat per pakje da's me echt te duur! :eek: Hebben jullie tips, adviezen voor mij? :idea:
Welke brok voer je nu?
Ben ook heel benieuwd welke dat is
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Ze kreeg dit http://www.petsfamily.com/pf/index.php?id=930&L=0

Maar ben nu dus zoekende. Dat herby lijkt me nog niet zo gek, maar ik zal toch eerst wat meer moeten lezen hierover. Alleen runderstrotten voeren lijkt me niet voldoende :wink: dus ik zal me hier eerst nog wat meer in moeten verdiepen. Ze krijgt als lekkernij wel af en toe een kippennekje enzo, maar hoofdmaaltijd is nog steeds brok.
Bedankt voor jullie tips, ik ga ermee aan de slag.
Hutsje
Zeer actief

dan heb je vast de vleesmixen over het hoofd gezien ;)
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Nee, Hutsje ik heb ze gezien, maar ik ben echt een beginner op het gebied van rauw voeren en moet het eens even rustig doorlezen :wink: Die vleesmixen hoef je dus niks aan toe te voegen, begrijp ik dat goed?
Hutsje
Zeer actief

Shima schreef:Nee, Hutsje ik heb ze gezien, maar ik ben echt een beginner op het gebied van rauw voeren en moet het eens even rustig doorlezen :wink: Die vleesmixen hoef je dus niks aan toe te voegen, begrijp ik dat goed?
vleesmix 1 en volgens mij 2 ook kun je prima geven als zijnde compleet voer, zeker als je het afwisselt met andere kvv's. en vuile pens kun je ook prima 1 tot 3 keer per week geven :ok: .
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Shima schreef:Nee, Hutsje ik heb ze gezien, maar ik ben echt een beginner op het gebied van rauw voeren en moet het eens even rustig doorlezen :wink: Die vleesmixen hoef je dus niks aan toe te voegen, begrijp ik dat goed?
Mijn honden krijgen vandaag een restje vleesmix gemengd met een pakje Smuldier;volgens mij een compleet maaltje dus.
Eergisteren hadden ze elk een penslap en wat het morgen wordt weet ik nog niet;moet even in de vriezer duiken :mrgreen:
Ik denk dat het iets met vis wordt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Wat je nu voert staat wel bekend als de "betere brok". Het aandeel vlees is hoger.
Waarom ga je je niet eerst inlezen op de verschillende versvoer-fora. Dan kun je langzaamaan alles op een rijtje zetten voor jezelf en een plan maken.
In de tussentijd kun je dan (de hele week of een aantal dagen) een kvv voeren. Als je niet al te lang wacht met het overstappen op barf voldoet een goedkope kvv ook hoor. Die kun je zelfs in de supermarkt kopen.
Je kunt er ook voor kiezen om een paar dagen in de week kvv te geven en de andere dagen zelf samen te stellen.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Drijver schreef:.
Waarom ga je je niet eerst inlezen op de verschillende versvoer-fora. Dan kun je langzaamaan alles op een rijtje zetten voor jezelf en een plan maken.
In.
lukt hier ook hoor..genoeg adviezen voor combi's, brok,kvv en barf is hier te vinden :ok:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Shima schreef:Ze kreeg dit http://www.petsfamily.com/pf/index.php?id=930&L=0

Maar ben nu dus zoekende. Dat herby lijkt me nog niet zo gek, maar ik zal toch eerst wat meer moeten lezen hierover. Alleen runderstrotten voeren lijkt me niet voldoende :wink: dus ik zal me hier eerst nog wat meer in moeten verdiepen. Ze krijgt als lekkernij wel af en toe een kippennekje enzo, maar hoofdmaaltijd is nog steeds brok.
Bedankt voor jullie tips, ik ga ermee aan de slag.
Je kunt dat dan toch gewoon zachtjes afbouwen? Hoe meer je leest, hoe meer je durft ;-) Volgens mij komt het wel goed hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”