Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

roofvogels misschien toch gevaarlijk kleine hondjes?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dretje
Zeer actief

roofvogels misschien toch gevaarlijk kleine hondjes?

Ongelezen bericht door dretje »

nou een tijdje terug stond er nog een topic over kleine hondjes en roofvogels...........
ik weet nu uit ervarign dat het echt niet geheel ongevaarlijk is!
Vanmiddag ging ik nog een stukje om met Takkii (lees: dwerg neptekkel) hier door het bos. Het was aardig mistig. Toen ik op een gegeven moment een joekel van een buizerd zag zitten in een boom boven het pad. Hij had ons ook in de smiezen en volgde ons letterlijk. Steeds vloog hij een stukje verder en wachte ons op in de volgende boom ons steeds in de gaten houdend. Als we hem voorbij liepen keek hij heel geconcentreerd naar ons en vloog dan akelig laag overons heen richting volgende uitkijk post.
Hij bleef zo op enkele meters van ons ons volgen tot we weer bij de huizen kwamen en daar ging hij in een achtertuin in een grote boom (is rand van bos) zitten.

Ik heb takkii al die tijd maar aan een korte lijn gehouden want voor mijn gevoel zat die buizerd te hopen op een lekker hapje.

Ik ben ook nog even naar de buren geweest die een nest jonge hondjes hebben en precies daar wonen waar de grote beest in de boom landde.Ik moet er niet aan denken dat hij dadelijk een van die pups uit de tuin plukt.Er zijn al regelmatig kippen enz verdwenen.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

ieks eng is dat he? :N: je moet er toch niet aan denken dat je hondje wordt gepakt als levend hapje.
Ben ook blij dat Rups inmiddels wat groter is. In het bos is het soms best spannend met die grote vogels en andere dieren en onze op knaagdieren lijkende honden :wink:
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik geloof dat ik hem in m'n binnenzak gestopt zou hebben. :mrgreen:

Nee, serieus, lijkt me niet prettig lopen... eng.
Al lijkt me het me, naast de angst die zéker zou hebben voor m'n hondje, een boeiend gezicht zo'n buizerd azend op een prooi.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als wij wel eens kuikens hebben zitten de eksters bij wijze van spreken met het servet om op de dakrand :N:

Ik ben altijd erg voorzichtig als er pups zijn, want je weet het nooit (wij wonen zo goed als aan de rand van een bos).
Maar inderdaad, eng blijft het.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Is inderdaad een beetje eng, hier woont ook een roofvogelpaar in het bos en als onze kleine york wat lang buiten is ga ik toch weleens kijken.
Vooral als je ze regelmatig hebt zien circelen boven de tuin.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
*Nicky*
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Nicky* »

Sinds een buizerd een keer geprobeerd heeft onze papegaai aan te vallen - die nota bene aan de binnenkant van het raam zat - en sinds een buizerd een kip van de buren een keer probeerde op te pakken, laat ik nooit pups (Shih Tzu dus kleine maat) loslopen in de tuin zonder onze begeleiding! :N:
Groeten Nicky

Afbeelding
Candy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Candy »

Ik woon ook buiten en als ik pups heb die buiten spelen heb ik er een net overheen
De volwassen honden zijn te zwaar voor een buizerd
groetjes Janneke
mh_goes
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door mh_goes »

tja, ik voel me toch een beetje geroepen om te reageren. Behalve de trotse bezitter van een jonge hond ben ik ook vogelaar en weet er wel iets vanaf. Het dieet van Buizerds bestaat voor 99% uit beestjes van maximaal het formaat mol: muizen, kikkers en, voor velen onbekend, ook veel insecten en wormen. Het zijn eigenlijk een beetje watjes. Af en toe, en dan met name als ze zelf jongen hebben, pakken ze een (liefst jong) konijn, rat of hermelijn. Als ze iets groters onder zich hebben dan is dat meestal van het asfalt geplukt (doodgereden dus, waardoor ze zelf ook nogal eens worden aangereden).
De kans dat ze dus een jong hondje pakken is bijna nul en zal alleen bij kleine rassen kunnen gebeuren.
Als ik het gedrag lees van de buizerd die steeds ging verzitten dan weet ik vrijwel zeker dat hij zich steeds opgejaagd voelde. Wedden dat als je de andere kant op zou lopen hij rustig blijft zittten?!
Buizerds hebben echter nog een wat sterkere neef: de Havik. Dat is veel meer een krachtpatser die een konijn, duif of een eend kan vangen. Ze zijn echter wel wat schuwer en wagen zich niet zo snel bij de mensen. Als je echter stil woont bij de bossen kan er wel eens een in je tuin komen. Dus een alleen gelaten klein pupje in een grote tuin, tja, het is mogelijk....

Mark
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

mh_goes schreef:tja, ik voel me toch een beetje geroepen om te reageren. Behalve de trotse bezitter van een jonge hond ben ik ook vogelaar en weet er wel iets vanaf. Het dieet van Buizerds bestaat voor 99% uit beestjes van maximaal het formaat mol: muizen, kikkers en, voor velen onbekend, ook veel insecten en wormen. Het zijn eigenlijk een beetje watjes. Af en toe, en dan met name als ze zelf jongen hebben, pakken ze een (liefst jong) konijn, rat of hermelijn. Als ze iets groters onder zich hebben dan is dat meestal van het asfalt geplukt (doodgereden dus, waardoor ze zelf ook nogal eens worden aangereden).
De kans dat ze dus een jong hondje pakken is bijna nul en zal alleen bij kleine rassen kunnen gebeuren.
Als ik het gedrag lees van de buizerd die steeds ging verzitten dan weet ik vrijwel zeker dat hij zich steeds opgejaagd voelde. Wedden dat als je de andere kant op zou lopen hij rustig blijft zittten?!
Buizerds hebben echter nog een wat sterkere neef: de Havik. Dat is veel meer een krachtpatser die een konijn, duif of een eend kan vangen. Ze zijn echter wel wat schuwer en wagen zich niet zo snel bij de mensen. Als je echter stil woont bij de bossen kan er wel eens een in je tuin komen. Dus een alleen gelaten klein pupje in een grote tuin, tja, het is mogelijk....

Mark
Ha, bedankt Mark! Dat is het antwoord waar ik al een tijdje naar zocht. Ik heb een dwergteckel van een krappe 5 kilo, in een schitterende bruine schutkleur, die ook nog kan hupsen als een konijntje. Ik werd laatst gewaarschuwd in het bos dat ik op moest passen. Maar ik vroeg me zelf al af of dat nou geen bakerpraatje was.

Fijn voor Ted, mag ze lekker los blijven lopen! :wink:
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Ja vroeger is er bij een vriendin ook eens een pup meegenomen door een roofvogel. Was zo'n klein wit bolletje wol, een westie geloof ik!

Toch wel eng....... :roll:
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

wat betreft de opmerking van mark
de roofvogels zitten hier wel degelijk in de tuin maarja die tuinen grenzen dan ook pal aan een heel groot bos (of zijn zelfs bos!)

het is trouwens aardig rustig op het moment met de roofvogels
er zitten er beduidend minder op het moment.
kom ik er normaal verschillende soorten en maten tegen tijdens een wandeling nu zie ik er als ik geluk heb een.
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door josefientje »

mh_goes schreef:tja, ik voel me toch een beetje geroepen om te reageren. Behalve de trotse bezitter van een jonge hond ben ik ook vogelaar en weet er wel iets vanaf. Het dieet van Buizerds bestaat voor 99% uit beestjes van maximaal het formaat mol: muizen, kikkers en, voor velen onbekend, ook veel insecten en wormen. Het zijn eigenlijk een beetje watjes. Af en toe, en dan met name als ze zelf jongen hebben, pakken ze een (liefst jong) konijn, rat of hermelijn. Als ze iets groters onder zich hebben dan is dat meestal van het asfalt geplukt (doodgereden dus, waardoor ze zelf ook nogal eens worden aangereden).

Mark

Ik heb een chihuahua van 2,5 kilo en woon op Terschelling, komen daar haviken voor? Ik zie wel eens een buizerd of een (toren)valkje maar iets groters heb ik nog niet gezien. Ik heb er ook nooit over nagedacht, maar die smurf is natuurlijk wel errug klein.......
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb gelukkig geen kleine hondjes (vind ik van wel, maar ze zijn in ieder geval groter dan de meeste vogels.) wel zijn hier een hoop roofvogels omdat wij tegen het duitse reichswald aanwonen.

wat maart vorig jaar de buurman zijn zoveelste duif kostte. alleen deze keer in mijn achtertuin...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

josefientje schreef:

Mark

Ik heb een chihuahua van 2,5 kilo en woon op Terschelling, komen daar haviken voor? Ik zie wel eens een buizerd of een (toren)valkje maar iets groters heb ik nog niet gezien. Ik heb er ook nooit over nagedacht, maar die smurf is natuurlijk wel errug klein.......
Even off topic maar ik vind je onderschrift heel gaaf, zeg eens aaaaaaaaa :mrgreen:

on topic; ik zou ook erg op m'n hoede zijn met zo'n kleintje..
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Mooie foto's Massam...sperwer vrouw.

Met sperwers zal het wel loslopen die zijn klein en eten vooral vogels. Met havik loopt het ook wel los maar is er wel een risico voor heel kleine hondjes omdat die zeker prooien van de grond pakt ter grootte van een konijn. Met oehoes en arenden in de buurt loop je een risico, die kunnen grote prooien aan.

L
M@scha
Zeer actief

langehond1 schreef:Mooie foto's Massam...sperwer vrouw.

Met sperwers zal het wel loslopen die zijn klein en eten vooral vogels. Met havik loopt het ook wel los maar is er wel een risico voor heel kleine hondjes omdat die zeker prooien van de grond pakt ter grootte van een konijn. Met oehoes en arenden in de buurt loop je een risico, die kunnen grote prooien aan.

L

weet je zeker dat het een sperwer is? wij hebben namelijk al buurtdiscussie gehad erover en kwamen er niet helemaal uit. ja een havikje was volgens mij de conclusie :mrgreen:

was heel toevallig. pascal komt aanrijden en dit is zeg maar een verhoging voor de oprit dus pascal zag het gebeuren. toevallig keek ik uit het raam en wees pascal en zo heb ik deze foto's uit het badkamerraam kunnen maken
Laatst gewijzigd door M@scha op 19 feb 2009 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wat een foto's Mascha :ok: , is dat een havik?
Afgelopen jaar werd een merel gegrepen die op een meter van de glazen pui zat te eten.Ik dacht dat het een buizerd was maar dat zal dan wel niet.
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Daar zeg je wat...mijn eerste idee is sperwer maar de volwassenen zijn in NL vaak grijzer/blauwig en dat is de vogel op de foto niet. En de vogel op de foto is aan de grote kant voor een sperwervrouw.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet meer weet. Sperwer en havik lijken verdomd veel op elkaar. Alleen als je ze ziet vliegen heeft de sperwer een langere staart en zijn havikken altijd groter dan de grootste sperwer.

Sperwer komt in het algemeen meer voor dan havik en is minder schuw...

L
josefientje
Zeer actief

massam schreef:
Afbeelding
Uhm, zóeen zat een paar weken geleden bij mij in de tuin zijn prooi op te eten, zou die groot genoeg zijn om een Chi aan te vallen? (nee toch...... :denken: )
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

josefientje schreef: Uhm, zóeen zat een paar weken geleden bij mij in de tuin zijn prooi op te eten, zou die groot genoeg zijn om een Chi aan te vallen? (nee toch...... :denken: )
dat is een sperwer , die heb ik hier nog niet zien loeren op de chineesjes . De buizerd wel , die komt gelijk aanvliegen als de kleintjes op de wei spelen . Gelukkig is het nu ze kleertjes aan hebben een stuk minder , ze kijken en vliegen weer door :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
josefientje
Zeer actief

Maar om hem nou kleertjes aan te trekken om hem te beschermen tegen roofvogels??????? :U:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

josefientje schreef:Maar om hem nou kleertjes aan te trekken om hem te beschermen tegen roofvogels??????? :U:
dat zeg ik niet , ik heb naakthondjes en hun kleertjes gaan straks ook weer uit als het wat minder koud is. Dan moet ik gewoon weer heel goed opletten :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Bestaat er nog een maat kleiner dan die roofvogel op de foto?
Die zat laatst bij ons in de tuin, in de bebouwde kom nog wel.. :denken:
Gelukkig kan die niet een konijn de lucht in tillen, maar de dikke vette merel had die wel snel mee.. :roll:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Als ik een heel klein hondje had zou ik in elk geval geen risico nemen, het zou maar het eerste hondje zijn waar hij zin in krijgt....
mh_goes
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door mh_goes »

fraaie plaatjes van die Sperwer, want dat is het. Sperwers en Haviken zijn inderdaad lastig uit elkaar te houden. Het bruine kleed op de rug geeft aan dat het een jong is (H of S), een havik heeft dan altijd een lengtestreping op de borst/buik; die krijgen later de dwarsbandjes zoals op de foto. Sperwers hebben van begin af aan dwarsbandjes. Het feit dat-ie zo in je tuin zit op een prooi geeft al aan dat het vrijwel zeker een Sperwer is. Een Havik heb ik dat nog nooit zien doen, en nog nooit foto's van gezien (wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is).
Overigens is dit een wijfje Sperwer, die zijn groter dan de mannetjes en kunnen een duif pakken. Mannetjes zijn kleiner en pakken kleinere prooien. Er is dus nog een maatje kleiner.
groet
Mark
M@scha
Zeer actief

mh_goes schreef:fraaie plaatjes van die Sperwer, want dat is het. Sperwers en Haviken zijn inderdaad lastig uit elkaar te houden. Het bruine kleed op de rug geeft aan dat het een jong is (H of S), een havik heeft dan altijd een lengtestreping op de borst/buik; die krijgen later de dwarsbandjes zoals op de foto. Sperwers hebben van begin af aan dwarsbandjes. Het feit dat-ie zo in je tuin zit op een prooi geeft al aan dat het vrijwel zeker een Sperwer is. Een Havik heb ik dat nog nooit zien doen, en nog nooit foto's van gezien (wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is).
Overigens is dit een wijfje Sperwer, die zijn groter dan de mannetjes en kunnen een duif pakken. Mannetjes zijn kleiner en pakken kleinere prooien. Er is dus nog een maatje kleiner.
groet
Mark
he! bedankt! kan ik mooi die kerels aftroeven straks thuis! :cheer: :mrgreen:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

mh_goes schreef:fraaie plaatjes van die Sperwer, want dat is het. Sperwers en Haviken zijn inderdaad lastig uit elkaar te houden. Het bruine kleed op de rug geeft aan dat het een jong is (H of S), een havik heeft dan altijd een lengtestreping op de borst/buik; die krijgen later de dwarsbandjes zoals op de foto. Sperwers hebben van begin af aan dwarsbandjes. Het feit dat-ie zo in je tuin zit op een prooi geeft al aan dat het vrijwel zeker een Sperwer is. Een Havik heb ik dat nog nooit zien doen, en nog nooit foto's van gezien (wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is).
groet
Mark
Dankje! Ga ik straks eens iedereen even eruit praten thuis hehe! :roll:
josefientje
Zeer actief

Zo zie je ze bijna nooit, of alleen heel in de verte, en nu zag ik net in het bos er een vlak voor mij opvliegen uit een boom. Lichtbruin dus ook nog een jong, prachtig gezicht. Wel meteen Spiky aan de voet gefloten :pffff:
Afbeelding
vom Grubenländer-Schupo
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door vom Grubenländer-Schupo »

Ik woon aan de rand van het bos en hier wonen ook veel buizerds.
Ik liep een keer met een Cairn Terrier door het bos,
Er kwam een buizerd op ons afvliegen en die maakte een duik richting het kleine hondje en vloog vlak over hem heen.:N:
Ik schrok me kapot en vond het zonder dat de buizerd echt iets deed, toch behoorlijk dreigend overkomen. :eek:

Sindsdien durf ik, als wij een nest hebben, de pups niet meer zonder toezicht in de tuin te laten lopen.
Je moet er toch niet aan denken! :80:
vom Grubenländer-Schupo
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door vom Grubenländer-Schupo »

LéonieHonden schreef:Bestaat er nog een maat kleiner dan die roofvogel op de foto?
Die zat laatst bij ons in de tuin, in de bebouwde kom nog wel.. :denken:
Gelukkig kan die niet een konijn de lucht in tillen, maar de dikke vette merel had die wel snel mee.. :roll:
Een valkje misschien?

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”