Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke voeding?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

kenay86
geregistreerd lid

welke voeding?

Ongelezen bericht door kenay86 »

Ik heb hier een collie teefje van 8 (bijna 9) jaar oud en een kruizing dwergkees teefje van bijna 1 jaar oud.

Nu ga ik vanaf januari op mezelf wonen en moet ik dus ook de voeding voor de hondjes gaan kopen. (hiervoor deden mijn ouders dit)

Mijn ouders hebben altijd de aldi brokken gegeven en dit staat continue ter beschikking van de honden. Nu wil ik het dus enorm graag anders doen en vroeg mij af welke voeding ik nu het beste kan kopen.

Vooral hier op het forum heb ik veel gelezen over BARF, KVV etc. maar de normale brokken komen weinig naar voren. Opzich zou ik best BARF of KVV willen voeren, maar dit is erg prijzig en weet hier ook niet zo goed mee om te gaan. Dit stel ik dus liever een poosje uit en wil beginnen met een betere brok voor de honden. en misschien gelijk al mengen met pens of iets dergelijks.

Omdat voornamelijk de collie al 8 jaar gewend is om continue brokken te kunnen pakken wanneer ze trek/honger heeft vindt ik het erg moeilijk. Kan ik wel zomaar overstappen op een vaste aantal grammen voer per dag? en hoe moet ik dit dan het beste doen?

Ook de brok zelf roept bij mij nogal vragen op.. Royal canin hoor je iedereen over, en gezien de hoeveelheid die ze behoren te krijgen volgens de zak zou het net aan kunnen kwa wat het kost. maar Hills nature best lijkt me ook wel weer erg goed. Volgens de informatie geen vul middelen enzo erin geperst/gebakken. nu heb ik hier op het forum 2 andere merken gelezen en dat zijn FarmFood en Cavom. Deze merken ken ik helemaal niet.

Ook heeft de collie artose en dus krijgt ze langzamerhand last van haar gewrichten waar ik kwa voeding toch ook op moet letten. Hierdoor zie ik maar 1 uitweg en dat is 2 verschillende soorten brokken kopen. 1 voor de collie en 1 voor de dwergkees. Zowiezo ook omdat de collie al 8 jaar is en dus senior voer behoort te krijgen.

Graag zou ik dus jullie advies willen wat ik nu het beste kan geven wanneer ik op mezelf woon want ik ben nooit tevreden geweest over de aldi brok ondanks dat ze dit heerlijk weg zitten te smullen en ze verders in goede conditie zijn kwa vacht enzo.

met de volgende dingen behoor ik dus rekening te houden kwa voeding:

hond 1 is 8 jaar (senior brok?)
hond 1 heeft last van artose en dus last van gewrichten krijgen
hond 2 is super actief
overstap van continue voer tot beschikking naar vaste grammen/2 x per dag
hond 2 is een enorme kluifert
hond 1 kan niet zover meer lopen (combinatie van slechte conditie, artrose en misschien slechte voeding?)
budget (kosten voer)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Desire
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik vind de geperste brokken van farmfood en prins erg goed (en een stuk goedkoper dan bijv Hills). Volgens mij kan je je collie best dezelfde brokken geven als je andere hond en dan bijv aanvullen met voedingssupplementen. Senior voer is naar mijn mening niet nodig.

Ik denk dat je wel kan overgaan op een vaste hoeveelheid brokken per dag maar je moet wel vooraf uitzoeken hoe je honden het beste wennen aan de nieuwe brokken.

Bij geperste brokken wordt vaak aangeraden om eerst een week pens te voeren (bijv rodi of smuldier, verkrijgbaar in veel supermarkten). Bij andere brokken dien je deze eerst te mengen met het oude merk.
kenay86
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door kenay86 »

ze krijgen nu dus brokken van de Aldi, ik hebe igenlijk geen idee of dit geperst of gebakken brokken zijn :oohja: moet ik ze dan ook eerst een week pens geven voor ik overstap op de nieuwe brokken? en hoeveel pens moeten ze dan op een dag? de jongste hond is nu ruim 8 kilo en de collie is ietsje te zwaar met 22 kilo (2 kilo te zwaar dus gezien collie sgemiddeld 18 tot 22 kilo horen te wegen)

overigens ben ik even opzoek gegaan op het internet en vondt deze brok:
CAROCROC PREMIUM KIP & RIJST 22/8 15 KG

Volledig geëxpandeerde brokken voor volwassen honden met normale activiteit.

"CAROCROC" 22/8 is daarom bij uitstek geschikt voor gezelschapshonden waarmee gespeeld en gewandeld wordt. "CAROCROC" 22/8 bevat extra Omega 3 en 6. "CAROCROC" 22/8 is smakelijk, geeft een vaste ontlasting, sterke tanden en een glanzende vacht. "CAROCROC" 22/8 zorgt voor een lang, gezond en vitaal leven.

Fabrikant: Vobra
Eenheid: 1
Gewicht: 15,00 Kg
Adviesprijs: € 28,85

zou dit ook een goede brok wezen? in de zomer hou ik lekker van wandelen enzo, maar door mn ziekte kan ik in de winter met de kou niet te lang buiten zijn en krijgen de honden dus minder beweging.. Zou deze brok ook aan beide hondjes gegeven kunnen worden?
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Hai!

Leuk dat je op jezelf gaat wonen en je de honden meeneemt!

Ik voer ook BARF, maar ik was altijd heel erg tevreden over Carocroc. Ik denk dat het qua budget een goede keuze kan zijn, en er zit geen troep in en dat is ook wel erg prettig ;-).

Mijn oudste hondje bleek niet goed tegen rund te kunnen, en ondanks dat Carocroc geen officiëel anti-allergene brok is, heeft ze het jaren voortreffelijk erop gedaan. Mijn pup van nu 11 maand oud, had érge groeipijnen van de speciaal voor grote honden gemaakte Royal Canin, en dat was binnen een week weg toen ik overstapte op kvv in combinatie met Carocroc. Dat zijn mijn goede ervaringen.

Ik voer inmiddels vrijwel volledig Barf (of eigenlijk zelf samengestelde voeding) met heel af en toe nog wat kvv ernaast, maar ik heb voor noodgevallen een onaangebroken zakje Carocroc in huis.
Overigens heb je dus al die getallen bij Carocroc, en je hebt ook senioren versie. De getallen staan voor de eiwit/vet verhouding.

Als je kleine kees erg actief is, zou je hem ook de "23/12" kunnen voeren, en de oudere de seniorversie. (als je ze allebei hetzelfde geeft zou ik inderdaad eerst eens kiezen voor de 22/8 ) .
Maar je kunt Carocroc ook even bellen voor advies natuurlijk. Qua prijs/kwaliteit verhouding vind ik het gewoon een hele fijne brok, en ik heb er dus betere ervaringen mee dan met Hills of Royal Canin.

Maar snuffel nog even verder zou ik zeggen, er is veel meer onder de zon, en waar mijn honden het goed op doen, kan voor een andere hond best wel anders zijn. Ik denk dat je na het verzamelen van info gewoon maar eens voor jezelf wat moet kiezen, want iedereen zal een andere mening hebben ;-), en soms krijg je een beetje téveel info binnen, haha. Succes!

P.s. Je zou natuurlijk de collie wat ondersteuning kunnen gaan geven door het geven van Glucosamine/Chondroïtine, ik hoor goede verhalen over "Sasha's blend" , maar heb het zelf nooit gebruikt. Ik heb wel het veel duurdere Cosequin gebruikt voor mijn hondje en merkte wel degelijk verschil. Misschien kun je daar ook nog wat vragen over stellen in een ander topic!

En als laatste zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om in overleg met de DA eens een tijdje wat pijnstilling te geven aan de collie. Misschien dat dat ook wat verlichting kan geven. (NOOIT dingen als paracetamol geven, die zijn erg schadelijk voor dieren!!)

Veel plezier met de voorpret
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Misschien kun je een combinatie overwegen?
Ik zeg dat vooral omdat de kees een kluiver is.
Als je hem af en toe botten kan geven zal hij dat erg waarderen denk ik zo ;)
Voor 2 à 3 euro per kilo kun je al goede kwaliteit vers kopen, en dan bv de helft van de week brok, de andere helft vers.
Hoeveel je moet voeren hangt van het gewicht af, maar je zit op ongeveer hetzelfde qua prijs als met Carocroc (dat vind ik trouwens een prima brok).

Misschien kun je bv samen met iemand bestellen, zodat je grotere hoeveelheden kunt bestellen, en dan delen. Dat is handig voor de bezorging en misschien kan je zo ook iets regelen voor het opslaan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Mijn hyperactieve Keeshond krijgt Carocroc 23/12.
Verder altijd een Farmfood kluif voor t knagen.

Hiervoor heb ik Farmfood en Cavom gegeven, maar geperste brok vind Kees echt niet lekker. Op Carocroc en 2 maal in de week pens of een rauw eitje oid, doet hij het heel goed!
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Ik voer het grootste gedeelte van de week FF en ben er meer dan tevreden over.
Ik heb zelfs het idee dat mijn altijd-honger-hebbende beagle wat minder bezeten is van eten, in huis dan, meer voldaan dus.

Voor ze FF kreeg, kreeg ze Carocroc en ook hier waren we zeer tevreden over.
Een goede, natuurlijke brok voor weinig geld.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Als je graag ook kvv geeft kan je ook dit paar dagen per week doen hoor, dat doen vle mensen omdat het nu eenmaal duus is om alleen op kvv te zetten.

ik heb 3 honden en ze krijgen s'morgens kvv en s'avonds brok, allemaal momenteel lam/rijst van euro premium en ze vinden het vrij lekker en zien er toch goed uit, niet te veel ontlasting, heb ook een oudere hond van 8 diep pootproblemen heeft en deze krijgt suplimenten erbij, alsook de pup omdat ze zware HD heeft, komt goedkoper uit dan bv hills jd te geven, speciaal voor honden met heup en pootproblemen

ben aan voeding alleen nu rond de 115 euro kwijt + dan suplimenten 40 voor 2 honden
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

schelsey schreef:ben aan voeding alleen nu rond de 115 euro kwijt
Voor drie honden, per maand?

En dat is op brok?
Ik ben iets meer dan de helft kwijt voor drie honden, en dan op vers, ongeveer 60 euro :?

Afbeelding

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Marjoleine schreef:
schelsey schreef:ben aan voeding alleen nu rond de 115 euro kwijt
Voor drie honden, per maand?

En dat is op brok?
Ik ben iets meer dan de helft kwijt voor drie honden, en dan op vers, ongeveer 60 euro :?

en daar ben ik weer ongeveer de helft van kwijt per maand voor 4 honden, een dikke 120 kg per maand, volledig zelf samengesteld ;). ik ben dus veel en veel goedkoper uit dan met brok, ook een goedkope brok. maar dat is niet de reden trouwens. als het andersom was geweest had ik het ook gedaan. huts krijgt ook gluco/chondroitine erbij, met vit. c en visolie voor haar artrose.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:en daar ben ik weer ongeveer de helft van kwijt per maand voor 4 honden, een dikke 120 kg per maand, volledig zelf samengesteld ;).
Jij koopt veel goedkoper in ;)
Vanwege de grotere hoeveelheden?

Afbeelding

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ja, ik koop per honder(den) kilo's per keer in ;).
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ja, ik koop per honder(den) kilo's per keer in ;).
Dacht ik al.
Ik zit vol met 100 kilo.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”