Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hydrotherapie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

wh00ps
Vaste gebruiker

hydrotherapie

Ongelezen bericht door wh00ps »

Ik ben me een beetje aan het orienteren op hydrotherapie in de omgeving van helmond. Zelf heb ik er nu een gevonden in vorstenbosch, dus de afstand is te doen. Good nature zit daar.

Bo die zal in het nieuwe jaar hydrotherapie gaan krijgen.
Sinds 2 jaar (pff al weer 2 jaar) heeft hij last van zijn rechterkknie. Hij is in oktober 2007 geopereerd omdat zijn knie steeds op slot sprong. Die klacht is weg, maar sindsdien loopt hij er moeilijk. De ene keer gaat het heel goed heeft hij nergens last van, om dan de dag erop weer op 3 poten te lopen of mank. In die tussentijd van na de operaite tot nu veel geprobeerd....omdat je het op den duur ook zelf niet meer weet
Foto's gaven geen afwijkingen aan. Dus dan wordt er bij de dierenarts al snel pijnstilling geadviseerd. Waar ik me niet in kon vinden...heel dubbel.
1 bo hoeft van mij geen pijn te lijden....als dat niet nodig is, laten we dat voorop stellen. Maar Bo is nogal lekker lomp qua spelen...dus was mijn angst, met pijnstilling gaat hij helemaal overbelasten.
2 de angst dat bo er niet meer vanaf kwam...die klachten die hij heeft moeten toch ergens vandaan komen. Vooral gezien het fijn dat Bo het al niet snel voelt....
3 het ongemak wat hij er zelf van had....daarbij was mijn gedachte er moet toch wat aan gedaan kunnen worden....

Nu zijn we afgelopen dinsdag met Bo bij dorit aharon (kreupeldier) geweest. En blijkt dus dat zijn pootprobleem, samenhangt met zijn rug. ZIjn wervels zaten scheef, deze heeft ze recht gedrukt...waardor er vermoedelijk dus ok een zenuw werd afgekneld. Die rugproblemen kunnen dus ook weer van zijn poot afkomen, doordat hij in de afgelopen 2 jaar slechter is gaan lopen, en anders is gaan lopen om zijn poot te ontzien.
Nu heeft hij toch voor 10 dagen pijnstilling, om hem vertrouwen in zijn poot te laten krijgen dat hij hem kan belasten. En doils athrose olie bij zijn voer...hij kreeg van mij al glucosamine erbij.
Daarnaast voor de komende 2 weken wat leefregels meegekregen. Zo mag hij niet op de bank, niet springen, in en uit de auto met hulp, de komende 2 weken niet los, 4 x daags 20 minuten aangelaand wandelen, waarbij trekken goed is voor Bo....(voor mij wat minder maar goed hihi) en moeten we 22 dec terug voor controle, en om dan de hydrotherapie te bespreken.

Mijn vraag is eigenlijk of er iemand ervaring heeft met hydrotherapie? maar dan de vrije hydrotherpaie dus niet met loopband in het water....en of er iemand toevallig ervaring heeft met good nature in vorstenbosch. En misschien is er nog wel een hier in de buurt die ik via internet niet gevonden krijg...
dus eigenlijk...zijn alle tips en adviezen meer dan welkom!

alvast bedankt
Afbeelding
wh00ps
Vaste gebruiker

Oke bedankt! zal vanmiddag eens gaan googlen of ik er wat over krijg gevonden, qua afstand maken die 2 niet heel veel uit, maar misschien wel in hetgeen wat ze voor ons kunnen betekenen.

Vind het altijd fijn om ff de verschillende dingen langs elkaar neer te leggen en te kijken wie wat te bieden heeft.... :wink:
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Als je met hydrotherapie hetzelfde bedoeld als met zwemmen in verwarmd water, dan heb ik een beetje ervaring.
Met Lumi ga ik namelijk naar een hondenzwembad. Dit doe ik vooral preventief. Ze heeft namelijk patella luxatie en ik wil voorkomen dat ze klachten gaat krijgen.
Het zwemmen moest bij haar echt opgebouwd worden. Als pup heb ik haar al leren zwemmen, want ik wilde graag dat ze het zou kunnen, voor als het nodig zou zijn om het in te zetten. Mijn eerste kooikerhondje had namelijk last van haar rug en achteraf was het denk ik fijn geweest als ze had kunnen zwemmen, zodat deze therapie ingezet kon worden.
Ondertussen vindt Lumi het zwemmen leuk, als ze in het water springt en ik heb het speeltje nog, dan gaat ze echt blaffen, van gooi dat speeltje nou! Lumi is net een jaar geworden.
Bij mij in de dogdancegroep zit een Cairn terrier die een lichte hernia had. Het hondje was heel stijf voor mijn gevoel en van de dierenarts mochten ze niet meer aan dogdance doen. Deze mensen zijn met de hond naar het zwembad gegaan en ik heb het hondje echt zien opknappen! De dogdance doet het hondje nog altijd zonder problemen. Wel is het zwemmen iets wat ze moeten blijven doen, als ze door bijvoorbeeld een vakantie twee weken niet kunnen zwemmen, dan is het al te merken aan het hondje.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

In Aalten zit ook een centrum voor hydrotherapie.
Zowel loopband als een zwembad :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
wh00ps
Vaste gebruiker

Renske bedankt! het is bij bo ook de bedoeling om het in verwarmd water te doen en dan voornamelijk ook voor spieropbouw van izjn rechterpoot...dus echt als therapie. Fijn om te lezen dat jij er goede ervaringen mee hebt!

Nou het probleem is....ik voorzie bij bo problemen met het volgen van hydrotherapie. Hij zwemt wel graag...maar voor de therapie worden ze eerst gedouched en na de therapie....dat douchen gaat ie nooit toelaten....
daarnaast heb ik ook mijn twijfels bij het zwembad in gaan. Bo is vrij onzeker in nieuwe situaties. Dit uit zich dan in onrust....niet weten wat ie ermee aanmoet.

Het liefste zou ik zien dat als het echt niet gaat lukken met de hydro ik mee in het water mag, omdat ik bijna zeker weet dat hij het dan wel doet.

Is hetzelfde als met fotos maken van zn poot, hij laat het niet toe, dus dan valt al snel het woord narcose....iets wat ik voor fotos maken eigenlijk niet nodig vind. Gelukkig is de dierenarts dan zo dat ik erbij mag blijven tijdens het maken van de fotos, omdat bo dan wel veel meer dingen toelaat....
Zo ook na de operatie...voor ie wakker wordt bellen ze...zodat ik er ben...anders raakt ie in paniek....terwijl hij verder in zijn eigen omgeving goed alleen kan zijn....
Er is wel geprobeerd om met behulp van training dit eruit te krijgen alsmede ook zijn verlatingsangst...maar met geen resultaat...dus hij is nu eenmaal zo...en daar houden we dan maar rekening mee....(verder is het een superbeest!!!!!)

Dus om het bovenstaande zie ik er best wel heel erg tegenop.....
Ik ga dan ook even overleggen op de hondenschool waar ik altijd met bo heb getraind...daar train ik nu met tjeu....hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken....zo en zo wordt dit ook naar degene aangegeven waar we uiteindelijk de hydro gaan volgen....zodat er toch voor bo de meeste ideale omstandigheden zijn.....

Daarbij moet ik wel aangeven dat ik bij bo echt het idee heb dat hij het weet wanneer je iets doet om hem te helpen....hij dit dan ook makkelijker toelaat....Werd van de week hierom nog uit gelachen dat ik dit zei....maar toch geloof ik dit echt.....
Afbeelding
marcindy
Actief

Ongelezen bericht door marcindy »

Ik ben al een paar keer bij aquadog geweest en ken nog een paar honden die daar geweest zijn.
Is absoluut een aanrader en zelfs onze da is erg te spreken over het resultaat en stuurd nu vaker mensen daar naar berghem.
Ankie en Marja zijn kundige dames maar vooral ook heel lief voor de honden.

Ik ben er geweest na kruisband operatie en met een senior die spiermassa moest opbouwen na anabole injectie.

groetjes Cindy
wh00ps
Vaste gebruiker

Oke bedankt voor je reactie.
Berghem of vorstenbosch maakt qua rijden maar 10 minuutjes uit.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

marcindy schreef:Ik ben al een paar keer bij aquadog geweest en ken nog een paar honden die daar geweest zijn.
Is absoluut een aanrader en zelfs onze da is erg te spreken over het resultaat en stuurd nu vaker mensen daar naar berghem.
Ankie en Marja zijn kundige dames maar vooral ook heel lief voor de honden.

Ik ben er geweest na kruisband operatie en met een senior die spiermassa moest opbouwen na anabole injectie.

groetjes Cindy
Helemaal mee eens, bij Gina zag je de spieren op haar billen terugkomen.
En dat douchen voor en na valt erg mee hoor, het is meer een soort afspuiten met schoon water.
Zelfs Gina liet het gelaten over zich heenkomen en dat is absoluut geen liefhebster van douchen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

hoi,

wij hebben toevallig donderdag intake gsprek gehad in Vorstenbosch.
Het gaat er super relaxt aan toe en ik had niet verwacht dat Buddy heel de tijd kwispelend rond liep daar.
Dus gaan we volgende week beginnen met hydrotherapie na elleboog operatie 9 weken geleden.
Buddy vind nu dat ze zelf al alles kan en omdat het een wilde hond is mag ze niet los alleen aan de looplijn, door het zwemmen kan ze mooi spieren opbouwen en beetje energie kwijt raken zonder dat het kwaad kan.
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”