Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
2de pup
Moderator: moderatorteam
-
gea ridderhof
- nieuw lid
2de pup
hallo allemaal,
ik ben nieuw dus ik zal ons nog eerst weer even voorstellen.
Mijn naam is gea en onze hond heet wammes, hij is een zgn boomer reu,malthezer x shitzu van nu 5 maanden oud en uiteraard de allerliefste hond ter wereld.
Nu mijn vraag: wij zouden er heel graag nog een boomerpup bij willen.
Ik ben al een aantal weken bezig om me daar in te verdiepen, en weet ook dat de meeste mensen zeggen dat je moet wachten tot de oudste volwassen is.Ik begrijp alle redenen die genoemd worden alleen heb ik zoiets van waarom nu niet.
wammes is een ontzettende makkelijke hond die al goed luistert, we zitten op puppycursus en ook daar gaat het heel goed, hij leert makkelijk.
Dit alles is ook de reden dat ik het nu zou doen ipv over een jaar.heerlijk 2 van die frummels over de vloer.
Ik zou graag van jullie ervaringen en of opmerkingen horen hierover horen, alle advies is welkom,
alvast bedankt
Groeten Gea en een poot van wammes
ik ben nieuw dus ik zal ons nog eerst weer even voorstellen.
Mijn naam is gea en onze hond heet wammes, hij is een zgn boomer reu,malthezer x shitzu van nu 5 maanden oud en uiteraard de allerliefste hond ter wereld.
Nu mijn vraag: wij zouden er heel graag nog een boomerpup bij willen.
Ik ben al een aantal weken bezig om me daar in te verdiepen, en weet ook dat de meeste mensen zeggen dat je moet wachten tot de oudste volwassen is.Ik begrijp alle redenen die genoemd worden alleen heb ik zoiets van waarom nu niet.
wammes is een ontzettende makkelijke hond die al goed luistert, we zitten op puppycursus en ook daar gaat het heel goed, hij leert makkelijk.
Dit alles is ook de reden dat ik het nu zou doen ipv over een jaar.heerlijk 2 van die frummels over de vloer.
Ik zou graag van jullie ervaringen en of opmerkingen horen hierover horen, alle advies is welkom,
alvast bedankt
Groeten Gea en een poot van wammes
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
- Moos
- Zeer actief
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
1 van de redenen waarom vaak wordt gewaarschuwd met een 2e hond of pup binnen een paar jaar leeftijdsverschil is dat er veel onrust komt omdat er rangorde problemen ontstaan. bij honden is het zo dat er altijd 1 hoger staat. omdat ze, en zeker in de puberteid, op willen klimmen in de rangorde ladder zal er een grote kans zijn dat ze iedere dag gaan vechten om hun rangplaats. ze willen allebei ranghogere zijn.
dit hoeft niet te gebeuren, maar toch gebeurd het vaak.
als er 1 volwassen is dan zal de 2e pup bijna altijd ranglager zijn. ook dit kan later veranderen maar als ze beide volwassen zijn gaat dit over het algemeen veel rustiger en sneller dan wanneer ze beiden niet volwassen zijn.
met een gering leeftijdsverschil zijn de honden vaak even sterk. daardoor duurt het veel langer voor ze uitgevochten hebben welke sterker is.
het hoeft natuurlijk niet te gebeuren, er zijn wel gevallen bekend met honden dat het zo uit de hand liep dat er 1 herplaatst moet worden.
volg je het nog een beetje?? uitleggen in geschrift is een zwak punt van mij.

dit hoeft niet te gebeuren, maar toch gebeurd het vaak.
als er 1 volwassen is dan zal de 2e pup bijna altijd ranglager zijn. ook dit kan later veranderen maar als ze beide volwassen zijn gaat dit over het algemeen veel rustiger en sneller dan wanneer ze beiden niet volwassen zijn.
met een gering leeftijdsverschil zijn de honden vaak even sterk. daardoor duurt het veel langer voor ze uitgevochten hebben welke sterker is.
het hoeft natuurlijk niet te gebeuren, er zijn wel gevallen bekend met honden dat het zo uit de hand liep dat er 1 herplaatst moet worden.
volg je het nog een beetje?? uitleggen in geschrift is een zwak punt van mij.
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
- Aantal honden: 1
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
- Aantal honden: 2
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
-
gea ridderhof
- nieuw lid
Geweldig al die snelle reacties, bedankt daarvoor.
Ik heb alle begrip voor de redenen die jullie zeggen, helaas ben ik niet zo snel in geschrift, ik klets beter, maar ik lees op verschillende forums ook wel andere ervaringen dat het wel goed gaat, misschien trek ik me daar dan ook wel teveel aan op.Maar ik zou er niet over denken als het met wammes niet zo goed ging, en daar komt ook bij dat ik er nu de tijd voor heb en dat zal over een jaar niet meer het geval zijn(ben tijdelijk bij de deur)
Ik heb alle begrip voor de redenen die jullie zeggen, helaas ben ik niet zo snel in geschrift, ik klets beter, maar ik lees op verschillende forums ook wel andere ervaringen dat het wel goed gaat, misschien trek ik me daar dan ook wel teveel aan op.Maar ik zou er niet over denken als het met wammes niet zo goed ging, en daar komt ook bij dat ik er nu de tijd voor heb en dat zal over een jaar niet meer het geval zijn(ben tijdelijk bij de deur)
- Moos
- Zeer actief
Nou ja kijk, als je het per se wilt moet je het doen. Het zijn jouw honden
Maar aangeraden wordt het niet zoals je al wel wist
De kans op rangorde problemen is voornamelijk als je er nog een reu bij wilt overigens. Zo weinig leeftijdsverschil is dan niet aan te raden, ook niet omdat je nu nog niet in kan schatten hoe jouw reu eenmaal volwassen zal zijn ten opzichte van andere reuen.
Maar aangeraden wordt het niet zoals je al wel wist
De kans op rangorde problemen is voornamelijk als je er nog een reu bij wilt overigens. Zo weinig leeftijdsverschil is dan niet aan te raden, ook niet omdat je nu nog niet in kan schatten hoe jouw reu eenmaal volwassen zal zijn ten opzichte van andere reuen.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik zou er niet aan moeten denken...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
voor even vind ik het ook geweldig.. maar ik zou er niet aan moeten denken om het zelf thuis te hebben.Nanna schreef:Ieder zijn meugmalinois schreef:ik zou er niet aan moeten denken...
Ik kan bij een ander vreselijk genieten van twee spelende puppies of kittens.
Zelf zou ik er (bij mij thuis) op een gegeven moment ook lichtelijk gestoord van worden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Anna*
Hangt helemaal van de hond af. In jouw geval zie ik het probleem niet zo. Ik heb ook een pup erbij genomen toen mijn eerste hondje pas acht maanden was. Een geweldig duo is het geworden, nooit problemen gehad (twee teefjes die elkaar qua karakter goed aanvulden). Maar de eerste was ook heel tolerant en makkelijk met alle honden, en dat scheelt al veel.
Lekker doen, zou ik zeggen, je hebt er goed over nagedacht en alle risico's overwogen. Dat kan dus alleen maar meevallen
Lekker doen, zou ik zeggen, je hebt er goed over nagedacht en alle risico's overwogen. Dat kan dus alleen maar meevallen
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
-
gea ridderhof
- nieuw lid
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Tja, niemand kent jou hond natuurlijk maar ik zou het niet doen. Zoals anderen al zeiden, met 5 maand zijn ze nog niet (echt) aan het puberen. Ik heb hier nu een pup van bijna 10 maand rondlopen en moet zeggen dat ik nu veel meer steek in de gehoorzaamheidstrainingen dan 5 maand geleden. Want ja, toen was hij makkelijker. Toen kon ik ook makkelijk zeggen, oh hij is zo makkelijk, daar kan er wel 1 bij! Toch heeft hij gewoontes ontwikkeld binnen die 5 maand en gedraagt zich gewoon heel anders. Niet dat het nou zo'n monster is hoor, het is meer een uitdaging waar je wel veel tijd in moet steken.
-
gea ridderhof
- nieuw lid
Ik ben na jullie reacties al wel snel tot de conclussie gekomen dat ik nog een tijdje wacht met een 2de pup, vooral de reactie dat wammes nog maar 5 mnd is en je nog maar moet afwachten of hij zo makkelijk blijft en hoe hij zich door de puberfase heen slaat, ik zou het vreselijk vinden als ik wammes te kort zou doen.De voors wegen niet op tegen de tegens.
Ik wist het natuurlijk wel, maar die twijfel he, en het werkt ook niet mee dat de rest van het gezin het heeeeeeeel graag wil.
Ik zal jullie wel vaker tegenkomen op dit forum, vind het ontzettend verslavend,
Bedankt nogmaals voor alle reacties, groetjes Gea
Ik wist het natuurlijk wel, maar die twijfel he, en het werkt ook niet mee dat de rest van het gezin het heeeeeeeel graag wil.
Ik zal jullie wel vaker tegenkomen op dit forum, vind het ontzettend verslavend,
- Hanneke2
- Zeer actief
Verstandig.gea ridderhof schreef:Ik ben na jullie reacties al wel snel tot de conclussie gekomen dat ik nog een tijdje wacht met een 2de pup, vooral de reactie dat wammes nog maar 5 mnd is en je nog maar moet afwachten of hij zo makkelijk blijft en hoe hij zich door de puberfase heen slaat, ik zou het vreselijk vinden als ik wammes te kort zou doen.De voors wegen niet op tegen de tegens.
Hier op het forum zijn wel een aantal positieve ervaringen, maar wat ik zo in mijn omgeving in het park enzo heb gezien bij mensen met twee pups is het toch een hoop toestanden geworden, tot herplaatsing aan toe. Ik denk dat je ontzettend stevig in je schoenen moet staan om tegelijkertijd twee pups op te kunnen voeden. Een stabiele volwassen hond 'helpt' bij het opvoeden van een pup, maar een oudere pup of puber compliceert de boel enorm. Ik moet er zelf ook niet aan denken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Toppie en die 2e hond komt er heus wel, gewoon nog ff geduld hebbengea ridderhof schreef:Ik ben na jullie reacties al wel snel tot de conclussie gekomen dat ik nog een tijdje wacht met een 2de pup, vooral de reactie dat wammes nog maar 5 mnd is en je nog maar moet afwachten of hij zo makkelijk blijft en hoe hij zich door de puberfase heen slaat, ik zou het vreselijk vinden als ik wammes te kort zou doen.De voors wegen niet op tegen de tegens.
- kobus08
- Zeer actief
-
Addy
Ik heb twee pups, zusjes samen opgevoed uit nood maar ik zou het niet gedaan hebben als het geen bittere noodzaak was.gea ridderhof schreef:Jullie maken het er niet makkelijker op :N: Eigenlijk zegt mij verstand ook wel dat ik het nu niet moet doen, vooral omdat ik er al zoveel over gelezen heb, maar ja dat gevoel heIk blijf jullie reacties lezen, vindt het geweldig dat jullie me met raad bij staan, nogmaals dank.
Groetjes Gea
Verder heb ik nu twee jonge pubers van vrijwel gelijke leeftijd, gaat prima maar het is enorm druk en ik heb het geluk dat ik een ras heb wat erg goed met elkaar kan
Nee, ik adviseer het je niet en dat gevoel zou ik lekker in de koelkast stoppen totdat de ene volwassen is
-
Anna*
- Moos
- Zeer actief
Dat is zeker zoAnna* schreef:Dat hoeft helemaal niet, er zijn massa's pups die altijd makkelijk blijven gewoon omdat het niet in ze zit om tegendraads te worden. Net als bij mensen trouwensAimee schreef:Wacht nou eerst maar tot je hond gaat puberen, dan heb je je handen er aan vol
Zowel Saar als nu Vera van 9 maanden hebben (nog--in het geval van Vera--) geen periode gehad dat ze opeens trossen bananen in de oren kregen. Maar je bent toch wel intensief met ze bezig, en hoe makkelijk Vera ook is, als ik er nu een pup bij zou zetten weet ik vrij zeker dat dat enorrrm veel werk zou gaan worden. Want Vera is ook zo makkelijk doordat ik alle aandacht voor haar kan hebben (want Saar is al ruim volwassen immers).
Het kan best, maar ik denk dat er een hele dikke kans in zit dat je er dan enorm veel werk aan krijgt, en dat het enorm druk wordt in huis met twee pups, en dat moet je maar net willen. En je moet ook maar net het risico willen lopen dat je straks met twee jonge honden met bananen in de oren zit die elkaar veel leuker vinden dan de baas.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Groot voordeel van een periode aanhouden tussen twee honden in, is dat als je eerste hond opgevoed is en luistert, hij een deel van de opvoeding zal doen.
Honden kopiëren gedrag van andere honden, dus als je eerste hond luistert, gaat je pup vanzelf dingen nadoen.
Kan ook nadelen hebben natuurlijk (als ze samen de kast gaan leegroven of zo
), maar vaak heeft het ook erg veel voordelen.
Ik adviseer altijd tegen twee pups tegelijk, en als een pupkoper zoiets wil, krijgen ze van ons geen hond. En als ik maar enigszins twijfel of ze dan toch elders een pup erbij gaan halen, krijgen ze ook die eerste niet.
Honden kopiëren gedrag van andere honden, dus als je eerste hond luistert, gaat je pup vanzelf dingen nadoen.
Kan ook nadelen hebben natuurlijk (als ze samen de kast gaan leegroven of zo
Ik adviseer altijd tegen twee pups tegelijk, en als een pupkoper zoiets wil, krijgen ze van ons geen hond. En als ik maar enigszins twijfel of ze dan toch elders een pup erbij gaan halen, krijgen ze ook die eerste niet.
-
Anna*
Ik reageerde puur op de opmerking van Aimee waarmee ze impliceerde dat alle honden vroeg of laat gaan puberenMoos schreef:Dat is zeker zoAnna* schreef:Dat hoeft helemaal niet, er zijn massa's pups die altijd makkelijk blijven gewoon omdat het niet in ze zit om tegendraads te worden. Net als bij mensen trouwensAimee schreef:Wacht nou eerst maar tot je hond gaat puberen, dan heb je je handen er aan volAlleen je weet nu nog niet of dat voor jouw hond van 5 maanden ook geldt
![]()
Jouw opmerking is weer een andere discussie. In het geval van ts zou ik persoonlijk nog een maand of twee, drie wachten. Is de hond met zeven of acht maanden nog steeds braaf en alles, en zou ik echt uitkijken naar een pup erbij, dan zou ik dat zeker doen. Waarbij het ras een doorslaggevende factor zou zijn voor mij, in geval van een dobermann, rottweiler, boerboel, ben ik het met de rest eens.
-
Anna*
Ik heb trouwens veel meer problemen gehad toen hondje nummer drie kwam. Hondje nummer twee was toen al 2,5 jaar. Dat verliep veel minder vlekkeloos dan eerder twee pups met minimaal leeftijdsverschil.
Ik vind 1) het ras, 2) het karakter en 3) het geslacht ook zwaar meewegen, en zal nooit simpelweg, zonder naar deze factoren te kijken, zeggen: wachten tot je hond volwassen is voordat je er een pup bij neemt. Dat is m.i. wat al te algemeen gesteld.
Ik vind 1) het ras, 2) het karakter en 3) het geslacht ook zwaar meewegen, en zal nooit simpelweg, zonder naar deze factoren te kijken, zeggen: wachten tot je hond volwassen is voordat je er een pup bij neemt. Dat is m.i. wat al te algemeen gesteld.
- iones
- Zeer actief
Het hangt eigenlijk ook veel van jezelf af. De meeste mensen kunnen niet eens hun ene hond opvoeden. Laat staan een 2e erbij. Maar als jij weet waar je aan begint en wat je te wachten staat, en je hebt een beetje overwicht, durft de honden aan te pakken als het nodig is en je voedt ze wel degelijk op, dan kan het best.
Maar besef wel, als je deze dingen kunt, dan behoor je tot een minderheid. De meeste mensen bakken er niets van.
Mijn eigen ervaring is sowieso dat als je een hond hebt die al wat ouder is (al is de hond nog maar net een jaar) en die heeft leren luisteren, dat het juist veel gemakkelijker is om de pup op te voeden. WAnt die copieert het gedrag van de oudere hond.
Dus als je hondje goed naar je luistert, hoeft het nog neit zo'n groot probleem te zijn. MAar let wel: 2 hebben meer streken dan 1, ze butsen elkaar op hoor.
Maar besef wel, als je deze dingen kunt, dan behoor je tot een minderheid. De meeste mensen bakken er niets van.
Mijn eigen ervaring is sowieso dat als je een hond hebt die al wat ouder is (al is de hond nog maar net een jaar) en die heeft leren luisteren, dat het juist veel gemakkelijker is om de pup op te voeden. WAnt die copieert het gedrag van de oudere hond.
Dus als je hondje goed naar je luistert, hoeft het nog neit zo'n groot probleem te zijn. MAar let wel: 2 hebben meer streken dan 1, ze butsen elkaar op hoor.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Tuurlijk weet je dat niet van te voren maar het is vaker zo dat mensen rond deze leeftijd vaak heel erg tevreden zijn over de gehoorzaamheid van de hond etc. maar dat kan dus gewoon nog totaal omslaan.Anna* schreef:Ik reageerde puur op de opmerking van Aimee waarmee ze impliceerde dat alle honden vroeg of laat gaan puberenMoos schreef:Dat is zeker zoAnna* schreef:Dat hoeft helemaal niet, er zijn massa's pups die altijd makkelijk blijven gewoon omdat het niet in ze zit om tegendraads te worden. Net als bij mensen trouwensAimee schreef:Wacht nou eerst maar tot je hond gaat puberen, dan heb je je handen er aan volAlleen je weet nu nog niet of dat voor jouw hond van 5 maanden ook geldt
![]()
![]()
Jouw opmerking is weer een andere discussie. In het geval van ts zou ik persoonlijk nog een maand of twee, drie wachten. Is de hond met zeven of acht maanden nog steeds braaf en alles, en zou ik echt uitkijken naar een pup erbij, dan zou ik dat zeker doen. Waarbij het ras een doorslaggevende factor zou zijn voor mij, in geval van een dobermann, rottweiler, boerboel, ben ik het met de rest eens.
-
gea ridderhof
- nieuw lid
Goh wat een reacties zeg,
helemaal goed.Het is toch fijner als je op je vragen persoonlijk antwoorden terug krijgt en er over kletsen dan dat je alleen maar dingen leest.
Het is ook niet zo dat ik een echte leek ben met honden opvoeden , heb voor wammes al 2 honden opgevoed(niet tegelijk hoor ), een bouvier en toen die overleden was een labrador, hele andere honden dan wat ik nu heb, dat was een hele bewuste keuze om nu voor een zgn schoothondje te gaan. Geweldig hoor die echte werkhonden, ook veel mee getraind, maar na een aantal jaren hondloos te zijn geweest gekozen voor een gezelschapshondje, past beter in onze roedel
die we nu hebben.
daarom dacht ik ook aan een tweede, omdat het met dit soort hondjes allemaal wel wat makkelijker gaat( tot nu dan he ).Maar ik ben door alle reacties echt overtuigd om nog een tijd te wachten, ga me volledig storten op wammes zijn opvoeding.
Gr Gea
Het is ook niet zo dat ik een echte leek ben met honden opvoeden , heb voor wammes al 2 honden opgevoed(niet tegelijk hoor ), een bouvier en toen die overleden was een labrador, hele andere honden dan wat ik nu heb, dat was een hele bewuste keuze om nu voor een zgn schoothondje te gaan. Geweldig hoor die echte werkhonden, ook veel mee getraind, maar na een aantal jaren hondloos te zijn geweest gekozen voor een gezelschapshondje, past beter in onze roedel
daarom dacht ik ook aan een tweede, omdat het met dit soort hondjes allemaal wel wat makkelijker gaat( tot nu dan he ).Maar ik ben door alle reacties echt overtuigd om nog een tijd te wachten, ga me volledig storten op wammes zijn opvoeding.
Gr Gea