De gevoeligheid van de collie voor narcose is iets heel anders dan de jankerigheid en pieperigheid van een hond na narcose.
Eigenlijk is dat ook gewoon "normaal".
Een narcose is voor alle honden een zware medicatie (én mensen) en ze kunnen er erg in de war en jankerig van wakker worden. Juist de domitor maakt ze wat rustiger. Mijn hondje kan er niet goed tegen, dus die krijgt het niet (ze raakt in ademdepressie en is vervolgens erg moeilijk te beademen), maar omdat ze het niet krijgt wordt ze nog vervreemder en ellendiger wakker van de narcose.
Kortom, piepen en janken is vervelend en ook wel erg zielig, en het ene hondje zal daar gevoeliger op reageren dan de andere, maar het is echt niet abnormaal of schadelijk ofzo. Een narcose is gewoon onprettig, maar soms noodzakelijk! (en een geluk dat het kan!!!)
Collieovergevoeligheid, of, zoals mijn hondje, stoppen met ademen zijn wel echte nare problemen natuurlijk.
Overigens zou ik er niet zoveel aandacht aan besteden, tenzij Gol echt ziek is, en je kunt natuurlijk altijd nog even de DA bellen om te overleggen.
De laatste keer dat Bonha onder narcose vandaan kwam was ze in totale paniek (komt dus door de medicatie zonder de domitor), en ramde steeds met haar wazige kop tegen de tralies aan, al jammerend en krijsend en ze kon nog niet staan en viel steeds om. Was hartverscheurend. Wat deed ik?
In een fractie van een seconde een hand die kooi in gedouwd, kop op de grond gefixeert en heel streng toegesproken dat ze moest kalmeren. Ik ben hier, klaar nu. RUSTIG! Pas dr op! Ik heb geloof ik ook nog in mijn handen staan klappen om haar aandacht te vangen.
Waarom? Niet omdat ik boos was op mijn lieve meisje, die totaal gedesoriënteerd was, maar om door te dringen in haar kopje. Had ik ge-oelepetoet was dat maar nauwelijks in dat kopje doorgedrongen, en als ze al wat op zou vangen kreeg ze te horen dat het echt wel erg naar was allemaal, maar ze was op een andere wereld en ik moest haar daar echt even uittrekken. Natuurlijk toen ik contact kreeg wel weer lief gaan praten tegen haar, en ben ik bij haar in de kennel gekropen om samen te wachten tot ze wat beter wakker was.
Is zij nu overgevoelig?? Nee, het is gewoon onprettige medicatie!!
Het was wel afgrijselijk om haar zo in paniek te zien en dat allemaal door een échte overgevoeligheid voor de domitor
Kortom, geen zorgen maken, hoort er, van wat je zo verteld, gewoon bij en staat in géén vergelijk met collie-overgevoeligheid (wat dus ook echt wat anders is).
Knuf aan Gollum!
Ps. het kan natuurlijk wel zo zijn dat Gollum inderdaad overgevoelig is, maar ik bedoel dus dat als het gaat om -niet lekker in het vel zitten en janken en piepen- dat het dan "normaal" is, zonder het te willen bagatelliseren uiteraard!
Ik was zelf wéken van slag na mijn narcose trouwens, en heb ook twee drie dagen liggen jammeren, maar dat kan ook zijn geweest omdat de pijnstilling tijdens de operatie niet gewerkt heeft