Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Reu of teef dilemma
Moderator: moderatorteam
- Marion_ph
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bolognezer
- Aantal honden: 3
Reu of teef dilemma
We hebben ze meer gehad hier; reu of teef dilemma's, maar ik wil toch graag even onze situatie schetsen en jullie advies.
Ik heb drie intacte Bolognezer reutjes en wil daar in de toekomst dolgraag een Dalmatier bij. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar weer een reu, maar hoe verstandig is dat? De Bolo's zijn ontzettend gemakkelijk. Ik heb zes oppashonden, grote en kleine, die in de schoolvakanties regelmatig komen logeren (niet allemaal tegelijk, maar wel eens twee of drie). Toevallig zijn dit ook allemaal reuen. Sommige van deze honden hebben twee maanden bij ons gelogeerd en er is nooit een verkeerd "woord" gevallen. Wel zie ik dat ze zich bij de ene hond meer op hun gemak voelen dan bij de andere. In het bos zie ik dat een van de drie Bolo's veel beter reageert op vreemde teven, dan op vreemde reuen. Verder komt er hier familie over de vloer met zowel reuen als teven. Mijn hondjes accepteren eigenlijk alle honden.
Als ik daar dus naar kijk, denk ik dat het wel goed komt met nog een reu erbij. Aan de Bolo's zal het niet liggen.
Maar dan de Dalmaat.... Bij Dalmaten zijn er, net zoals bij veel andere rassen, toch wel veel reuen die niet met andere reuen kunnen. Hoe zit dat met reuen binnen de eigen roedel? Wanneer een pup hier opgroeit, hoe groot is dan de kans dan het toch mis gaat? En in hoeverre kun je in het nest de juiste pup kiezen? Je hoort toch wel eens dat mensen de minst dominante pup uit het nest kiezen en dat ze eenmaal volwassen toch behoorlijk dominant zijn. Of hebben de fokker en pupkoper de pups dan toch verkeerd ingeschat?
En wat als het wel een teef gaat worden.... krijg ik dan te maken met 3 Bolo reuen die in het bos "hun" teefje willen beschermen tegen andere reuen? Nu gaat in het bos alles goed en dat wil ik natuurlijk graag zo houden. Alle ervaringen die ik hier lees in andere topics over kleine hondjes versus grote honden en rare bazen ken ik gelukkig niet. Nu lopen er hier relatief weinig mensen, maar toch.
Nou ja, misschien wordt het verhaal te lang, dus eerst maar even zo. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik heb drie intacte Bolognezer reutjes en wil daar in de toekomst dolgraag een Dalmatier bij. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar weer een reu, maar hoe verstandig is dat? De Bolo's zijn ontzettend gemakkelijk. Ik heb zes oppashonden, grote en kleine, die in de schoolvakanties regelmatig komen logeren (niet allemaal tegelijk, maar wel eens twee of drie). Toevallig zijn dit ook allemaal reuen. Sommige van deze honden hebben twee maanden bij ons gelogeerd en er is nooit een verkeerd "woord" gevallen. Wel zie ik dat ze zich bij de ene hond meer op hun gemak voelen dan bij de andere. In het bos zie ik dat een van de drie Bolo's veel beter reageert op vreemde teven, dan op vreemde reuen. Verder komt er hier familie over de vloer met zowel reuen als teven. Mijn hondjes accepteren eigenlijk alle honden.
Als ik daar dus naar kijk, denk ik dat het wel goed komt met nog een reu erbij. Aan de Bolo's zal het niet liggen.
Maar dan de Dalmaat.... Bij Dalmaten zijn er, net zoals bij veel andere rassen, toch wel veel reuen die niet met andere reuen kunnen. Hoe zit dat met reuen binnen de eigen roedel? Wanneer een pup hier opgroeit, hoe groot is dan de kans dan het toch mis gaat? En in hoeverre kun je in het nest de juiste pup kiezen? Je hoort toch wel eens dat mensen de minst dominante pup uit het nest kiezen en dat ze eenmaal volwassen toch behoorlijk dominant zijn. Of hebben de fokker en pupkoper de pups dan toch verkeerd ingeschat?
En wat als het wel een teef gaat worden.... krijg ik dan te maken met 3 Bolo reuen die in het bos "hun" teefje willen beschermen tegen andere reuen? Nu gaat in het bos alles goed en dat wil ik natuurlijk graag zo houden. Alle ervaringen die ik hier lees in andere topics over kleine hondjes versus grote honden en rare bazen ken ik gelukkig niet. Nu lopen er hier relatief weinig mensen, maar toch.
Nou ja, misschien wordt het verhaal te lang, dus eerst maar even zo. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
- Moos
- Zeer actief
- Marion_ph
- Vaste gebruiker
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Tja, moeilijk. Hoe stellen jou drie hondjes zich nu naar elkaar op? Is er een duidelijke leider? Ik denk dat een goede fokker hier wel advies over kan geven, zeker als je in staat bent om hem/haar kennis te laten maken met jou hondjes. Verder is de puppytest naar mijn mening vaak wel reeel, maar schetst het alleen het beeld van zeg maar het "orginele karakter." De dingen die de hond in zijn leven mee maakt spelen hierbij een heel grote rol en kan de hond enorm veranderen. Dit heb ik zelf meegemaakt met Nilo. Uit de puppytest bleek dat hij zelfstandig en vrij dominant was. Wij voeden hem consequent maar wel positief op. Dat in combinatie met een aantal nare ervaringen met andere honden is er weinig van dat zelfstandige of dominante over. Onze Nora (11 jaar) is nog steeds de baas over hem en hij reageert ook totaal niet dominant naar haar toe.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Marion_ph
- Vaste gebruiker
Er is zeker een duidelijke leider.Tja, moeilijk. Hoe stellen jou drie hondjes zich nu naar elkaar op? Is er een duidelijke leider? Ik denk dat een goede fokker hier wel advies over kan geven, zeker als je in staat bent om hem/haar kennis te laten maken met jou hondjes.
De fokker kennis laten maken met de hondjes vind ik een hele goede tip
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er wel blij mee, omdat mijn voorkeur sowieso naar een reu uit gaat. Er bleef echter steeds iets knagen dat het verstandiger zou zijn om er een teef bij te zetten. Maar ik heb over het hoofd gezien dat er dan onrust onder de reuen onderling kan ontstaan.