Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pijnstiller, preventief of pas bij pijn?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Pijnstiller, preventief of pas bij pijn?

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vraag mij af wie de pijnstillers preventief geeft of pas bij pijn/mank lopen? En waarom?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Pas bij pijn of manken, het blijft geen lekker goedje, en als de hond op dat moment geen pijn er aan heeft, dan zie ik het nut niet van pijnstilling. Als er uit het medische beeld wel zou kunnen worden aangetoond dat de hond pijn heeft, vind ik het een ander verhaal, maar dan is het dus ook al niet meer preventief. :wink:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik geef Tyson "preventief" pijnstlilling, in een lage dosis dat wel maar ik doe het dus wel.
Tyson is vorig jaar geopereerd aan een tumor bij zijn luchtpijp.
Inmiddels heeft hij toch wel wat kleinere uitzaaingen, waar hij schijnbaar geen last van heeft, maar aangezien hij een bikkel is en snel zijn pijn aanvaard heb ik besloten (in overleg met da) om hem van elk eventueel pijn of ongemak tebehouden en hem dus pijn stilling tegeven..

Samara krijgt alleen metacam als ze kreupel loopt, en dan niet 1 dagje iets minder of wat stijf maar kreupel.. zij heeft een kapot enkelgewricht en in dat gewricht zit ook nog eens flink artrose...ze krijgt ook elke dag glucasomine van groene os.
Moet wel eerlijk zeggen dat ze al 2 1/2 jaar geen pijnstillers nodig heeft gehad :cheer:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

assiejaja schreef:Honden zijn hard en je ziet pijn niet altijd goed.. Ik snap je vraag dus ook niet zo goed. Preventief als in 'er is niks aan de hand en dat weet ik zeker' lijk je niet te bedoelen toch?
Mijn ouwe heeft spondylose en als ze een paar dagen niet helemaal is zoals het min of meer hoort, geef ik haar ook zonder duidelijk blijk van pijn wel pijnstillers. Gaat het dan beter dan had ze inderdaad pijn. En dan niet een dag maar een week ofzo. Ik wacht dus niet tot ze echt aangeeft dat ze last heeft.
Bedoel je zoiets?
Ja ik heb een hele harde dame die pas pijn toont als het echt niet meer gaat. Daarnaast zijn beiden voorpoten niet goed, dus hoe moet ze manken? Met haar achterpoten zou dan een beetje onlogisch zijn :mrgreen: en ze steunen juist op gezonde poten bij maken, die heeft ze voor dus niet. Ik heb het gevoel dat ik dus steeds net te laat ben met pijnstilling geven, al heeft ze dus ook nog steeds hele goede dagen dat ze niet nodig heeft.
Ik bel morgen sowieso Kranendonk nog wel even hierover.
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

pas bij echt pijn of echt mank lopen, monky is een watje met een hoge pijngrens een hele rare hond :mrgreen: hij loopt altijd wel iets mank wat wil je met 4 artrose poten, een hernia en 1 min of meer mislukte kruisband :roll: maar monky loopt als een trein, speelt, rent, is dolblij dus dat mankje wat hij heeft is draagbaar voor hem en hij voelt dus dingen want hij is zo dol enthousiast dat hij altijd wel iets fout doet hij knalt van het stoeprandje of hij zwikt weer in een putje er is altijd wel iets en als hij dus preventief pijnstillers krijgt (dat heeft hij in het begin wel gehad :wink: ) denkt hij helemaal dat hij god is en dat doet hem meer fouts dan goed, hij houd dan echt nergens rekening meer mee
en moet hem dan ook steeds meer geven, dus toen zijn we gewoon als hij erg last van heeft gaan geven en dat werkt gewoon beter :ok:
en ook vanwege zijn hernia en de moderin die die dan krijgt, dat werkt niet zo goed samen met de pijnstillers en we moeten ook wel duidelijk kunnen zien waar de pijn vandaan komt :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Baco krijgt het preventief, het gaat om zijn kwaliteit van leven nu :roll: , en de toekomst dat zullen we wel zien :19: ik kan geen koffie dik kijken
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Kira krijgt preventief pijnstilling, ook op dagen dat ze niet mankt. Ze heeft HD, spondylose en LSI, en voor mij hoeft ze niet met pijn te lopen al zie je vaak niks aan haar. Alleen met mooie dagen krijgt ze minder pijnstilling dan met vochtige dagen, want met slecht weer heeft ze duidelijk meer last.
Valerie
Zeer actief

Het was vanmiddag erg druk bij het telefonisch spreekuur dus ik heb er maar een mailtje tegenaan gegooit :wink:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

wij geven het Joep preventatief, die is veel blijer
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ik als ik merk dat hij last heeft.. nu is hij weer pijnvrij, glimt rent en is blij, ik hoor hem niet meer janken bij bepaalde bewegingen.. dus geen pillen nu..
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack krijgt dagelijks 100mg rimadyl. De conditie van zijn poten in combinatie met zijn bewegingsbehoefte is ondoenlijk zonder pijnstilling. Nu krijgt hij zijn pil en een uurtje later loopt hij pijnvrij te dollen in het park, waarna hij gewoon lekker kan gaan slapen. Dat zie ik echt veel liever dan strompelend naar huis en dan pas pijnstilling.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Valerie schreef:
assiejaja schreef:Honden zijn hard en je ziet pijn niet altijd goed.. Ik snap je vraag dus ook niet zo goed. Preventief als in 'er is niks aan de hand en dat weet ik zeker' lijk je niet te bedoelen toch?
Mijn ouwe heeft spondylose en als ze een paar dagen niet helemaal is zoals het min of meer hoort, geef ik haar ook zonder duidelijk blijk van pijn wel pijnstillers. Gaat het dan beter dan had ze inderdaad pijn. En dan niet een dag maar een week ofzo. Ik wacht dus niet tot ze echt aangeeft dat ze last heeft.
Bedoel je zoiets?
Ja ik heb een hele harde dame die pas pijn toont als het echt niet meer gaat. Daarnaast zijn beiden voorpoten niet goed, dus hoe moet ze manken? Met haar achterpoten zou dan een beetje onlogisch zijn :mrgreen: en ze steunen juist op gezonde poten bij maken, die heeft ze voor dus niet. Ik heb het gevoel dat ik dus steeds net te laat ben met pijnstilling geven, al heeft ze dus ook nog steeds hele goede dagen dat ze niet nodig heeft.
Ik bel morgen sowieso Kranendonk nog wel even hierover.
Ik heb ook een hond met twee rotte voorpoten, en als die echt gaat manken is er wel iets heel erg fout, want hij kan gewoon niet vooruit op 1 voorpoot.

Ik zou jouw hond ook lekker constant op pijnstillers zetten. Mijn ervaring is dat een hond zich niet gaan overbelasten, hoogstens even in het begin, en daarna zijn ze gewend aan wat ze weer wel en toch niet kunnen doen met die poten. Voordat Jack dagelijks aan de rymadil zat heb ik hem wel eens naar huis moeten dragen gewoon vanwege effe struikelen, en met pijnstilling kunnen ze iets beter tegen een stootje en kunnen ze het zelf ook beter inschatten wat kan en niet kan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Mijn hond (met artrose) krijgt sinds kort ook preventief pijnstilling. Niet constant, maar bijvoorbeeld op de dag zelf (als er een leuke boswandeling of zwempartij op het programma staat) en de dag of dagen na zo'n activiteit. Jaymz laat weinig merken. Omdat ik het niet altijd even goed kan zien, geef ik dan preventief een lage dosis Metacam. En als hij een grote inspanning heeft gedaan dan krijgt hij de volledige dosis (2x een halve dosis) op een dag.

Ik vraag mij wel af of je de pijnstilling beter ruim voor een activiteit (bijvoorbeeld een flinke wandeling) of erna kunt geven? Tijdens de activiteit heeft Jaymz namelijk zelden last. De pijn komt pas na de activiteit en uit zich dan in stijfheid, sloom zijn en soms minimaal "manken" bij het uitlaatrondje uren later.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

schelsey krijgt alleen iets als ze ofwel een erg dukke dag heeft gehad of ze meer als 2 dagen mankt

maja, elke dag een kleine hoeveelheid op aanraden van Da
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Muk schreef:Mijn hond (met artrose) krijgt sinds kort ook preventief pijnstilling. Niet constant, maar bijvoorbeeld op de dag zelf (als er een leuke boswandeling of zwempartij op het programma staat) en de dag of dagen na zo'n activiteit. Jaymz laat weinig merken. Omdat ik het niet altijd even goed kan zien, geef ik dan preventief een lage dosis Metacam. En als hij een grote inspanning heeft gedaan dan krijgt hij de volledige dosis (2x een halve dosis) op een dag.

Ik vraag mij wel af of je de pijnstilling beter ruim voor een activiteit (bijvoorbeeld een flinke wandeling) of erna kunt geven? Tijdens de activiteit heeft Jaymz namelijk zelden last. De pijn komt pas na de activiteit en uit zich dan in stijfheid, sloom zijn en soms minimaal "manken" bij het uitlaatrondje uren later.
Ervoor, volgens de orthopeed waar Billy onder behandeling was.
Ik geef Bill een onderhoudsdosis Rimadyl (150 gram per week, heel weinig dus) als ontstekingsremmer en als we een keer een lange tocht gaan maken of bijv. naar het strand dan geef ik 'm een paar uur van te voren ook 100 mg. Voor de gewone dagelijkse bezigheden en wandelingen geef ik niets. Is - in geval van Bill - ook niet nodig.
Afbeelding
Esther 1
Zeer actief

Ongelezen bericht door Esther 1 »

Senne krijgt het ook preventief, en sinds ik dat doe is ze veel gelukkiger met haar artrose, uuhh niet met haar artrose maar met haar leventje :wink:
Geluk is houden van wat je doet en doen waar je van houdt.
Nala & Senne voor altijd op dat speciale plekje.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ik geef het niet preventief. Yla is nu ruim 4 jaar en heeft last van arthrose én ED, heeft een LPC operatie gehad. Ik geef niet preventief, omdat het zonder medicatie eigenlijk best lekker gaat. Soms heeft ze last, dan krijgt ze meteen pijnstilling, maar meestal gaat het zonder pijnstilling ook helemaal goed.

Ben bang, dat als we haar op preventieve pijnstilling zetten, dat ze juist té ver gaat. Het gaat nu helemaal ok, maar als 't meisje pijn heeft, dan krijgt ze natuurlijk meteen een pijnstiller.
Afbeelding
Aphraell
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aphraell »

Kaya staat nu al een maand of 3 op een hoge dosis metacam omdat het de bedoeling is dat ie de achterpoot waar ie mee mankt gaat gebruiken.. hij heeft 2 weken geleden anabolen gekregen dus het is de bedoeling dat die poot beweegt...

mocht het allemaal nog 'goed' komen dan wil ik het ook preventief gaan geven...voor een inspanning zeg maar...
Valerie
Zeer actief

Ik heb van Daan de tip gekregen om het inderdaad preventief te geven en kijken hoe ze opknapt, om dan te bespreken wat we gaan doen. Ze knapt er ontzettend van op moet ik zeggen, dus ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”