Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Vraagje voor mensen die ook bv een flatcoated hebben. maar ook goldens, hovawarts en anderen
Ik borstel Mika iedere dag. Tenminste achter zijn oren en zijn "broek". Toch heeft hij regelmatig van die dikke knopen in zijn vacht. Die krijg ik er niet uitgekamt. Hoe voorkomen jullie dat?? Kan me niet voorstellen dat ik die knopen iedere keer over het hoofd zie. Aan de andere kant, kunnen die zo snel ontstaan?? En hoe haal ik ze weg zonder te hoeven knippen?
ehh, moet er nog bijvertellen denk ik dat Mika iedere dag zwemt en daarna heerlijk gaat liggen rollen.
Ik voorkom dat door het haar onder de oren weg te efileren. Mijn honden (Goldens) hebben dus geen lang haar onder de oren. Verder weet ik niet wat voor borstel je gebruikt, maar daar zou ook een oorzaak in kunnen liggen. Dat je bijvoorbeeld alleen de bovenste laag borsteld. Je zou een klittenkam kunnen gebruiken voor achter de oren en de broek. Zwemmen en rollen bevorderd klitten ook.
Stomme vragen bestaan niet hoor
Maar efileren is uitdunnen en dat doe je met een eflileerschaar.
Zo ziet zo'n schaar eruit. Dit is een enkele, maar je hebt ook efileerscharen die aan beide kanten tandjes hebben
Door het haar dus onder het oor uit te dunnen, kunnen zich daar praktisch geen klitten meer vormen.
Met mijn hond heb ik totaal geen problemen hier mee en ik doe er eerlijk gezegd ook niet veel aan.
Af en toe is kammen en nagels bijwerken en tussen de voetzooltjes bijwerken.
dus eerlijk gezegd heb ik geen problemen en Ara heeft een hele fijne vacht.
Je kunt natuurlijk altijd eens met je hond en je kammen en borstels bij de trimsalon langsgaan voor overleg over de juistheid van je gereedschap en om eens samen naar jouw gebruikte techniek te kijken. Klitten komen er inderdaad niet na een dag weer in dus er gaat iets niet helemaal goed, denk ik.
Nee, dat denk ik ook niet. kan het ook iets te maken hebben met de leeftijd van de hond?? Of met de conditie?
Mika wordt 7 jaar en heeft er nooit eerder zoveel last van gehad namelijk. Hij is wel afgevallen. Met beleid hoor, er moest ook wat af, maar sindsdiens valt me wel op dat zijn vacht wat zachter is en meer "fluffie-achtig", als je begrijpt wat ik bedoel.......
Ja, kan Zien is altijd makkelijker dus meer als hierboven kan ik er ook niet van zeggen. Zelf 'ongecontroleerd' in die vacht te gaan zitten knippen ben ik geen voorstander van, maar dat begrijp je.
flamme schreef:Nee, dat denk ik ook niet. kan het ook iets te maken hebben met de leeftijd van de hond?? Of met de conditie?
Mika wordt 7 jaar en heeft er nooit eerder zoveel last van gehad namelijk. Hij is wel afgevallen. Met beleid hoor, er moest ook wat af, maar sindsdiens valt me wel op dat zijn vacht wat zachter is en meer "fluffie-achtig", als je begrijpt wat ik bedoel.......
Ga zaterdag naar een trimsalon. In 1e instantie om het te laten zien en daarna om wat technieken te leren om hem van de knopen af te helpen.
Ik vraag het dan meteen effe na van het plukken. Want hij is over zijn hele vacht zacht en fluffie. Lijkt me neit dat hij kaal moet he
Maar in ieder geval bedankt voor de tips
flamme schreef:Ga zaterdag naar een trimsalon. In 1e instantie om het te laten zien en daarna om wat technieken te leren om hem van de knopen af te helpen.
Ik vraag het dan meteen effe na van het plukken. Want hij is over zijn hele vacht zacht en fluffie. Lijkt me neit dat hij kaal moet he
Maar in ieder geval bedankt voor de tips
is het wel een trimsalon die weet hoe flatcoateds getrimd moeten worden?
ik heb sinds kort een golden maar die breng ik vanaf nu aan 2 x per jaar naar de trimster (ze is nu 1x geweest), en 1 x per week een grote borstel beurt meestal op zondag, en 1 x per week kam ik nog ff der staart, poten en oren door, ik vindt die roesjes namelijk wel leuk eigenlijk, ze zijn de vorige keer ook weg geefileerd maar de volgende keer wil ik dat ze blijven o en ik check haar vacht overigens wel elke dag met kroelen want soms zit er een verstopte klittenbol oid daar heeft die oude tuttebol een oog voor