Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lyme bij honden
Moderator: moderatorteam
-
yarrah
- Vaste gebruiker
Lyme bij honden
Ik begin te twijfelen. Kunnen honden Lyme krijgen?
Dierenartsen zeggen van wel..... maar die staan ook een beetje onder druk van de fabrikanten.
Op een dierenartssite in Hulst staat dat Lyme bij honden vrij zeldzaam is.
http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=parasietenhond
Ik gebruik trouw een anti-teken middel die ik koop bij de dierenarts (moet toch goed zijn... toch) maar de werking van dit middel is wel zeer minimaal ondanks dit heb ik zeker 50 teken uit mijn hondje van 9 kilo gehaald.
Daarom mijn vraag hebben jullie hond ooit Lyme gehad?
Graag reaties,
Dierenartsen zeggen van wel..... maar die staan ook een beetje onder druk van de fabrikanten.
Op een dierenartssite in Hulst staat dat Lyme bij honden vrij zeldzaam is.
http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=parasietenhond
Ik gebruik trouw een anti-teken middel die ik koop bij de dierenarts (moet toch goed zijn... toch) maar de werking van dit middel is wel zeer minimaal ondanks dit heb ik zeker 50 teken uit mijn hondje van 9 kilo gehaald.
Daarom mijn vraag hebben jullie hond ooit Lyme gehad?
Graag reaties,
- Flo'ke
- Zeer actief
-
yarrah
- Vaste gebruiker
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
qyan1
- Actief
- Mijn ras(sen): Dobermann
- Aantal honden: 0
Qyan heeft Lyme gehad en wegens een te late diagnose is dat ook chronisch. Qyan was als pup niet al te sterk en gezond, dus ik vermoed dat dat er wel iets mee te maken heeft. Eens in de zoveel tijd, vooral met lage weerstand, keren de klachten gewoon weer terug
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

21-08-2002 - 18-11-2011

-
Doeska
- Vaste gebruiker
- Marian4
- Actief
- Mijn ras(sen): chow chowXcollie?
Volgens mij is Lyme iets waar we ons toch zorgen over moeten gaan maken omdat steeds meer teken besmet zijn.
Afgelopen zomer heeft mijn hond ook antibiotica gehad voor de zekerheid omdat hij symptomen had. Het schijnt moeilijk vast te stellen te zijn via een test.Ondanks de maandelijkse druppeltjes en de controle na een wandeling mis ik ook wel eens een teek. Mijn hond is langharig dus zie ik ze niet altijd.
Afgelopen zomer heeft mijn hond ook antibiotica gehad voor de zekerheid omdat hij symptomen had. Het schijnt moeilijk vast te stellen te zijn via een test.Ondanks de maandelijkse druppeltjes en de controle na een wandeling mis ik ook wel eens een teek. Mijn hond is langharig dus zie ik ze niet altijd.
Groetjes Marian
www.tierschutzfoerderverein.de
www.tierschutzfoerderverein.de
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Er zijn heel veel honden die in hun bloed laten zien in aanraking geweest te zijn met Lyme. Of ze er daadwerkelijk ziek van (kunnen) worden is nog steeds de vraag, volgens mij.
De oplossing is er al he?
De oplossing is er al he?
Rundvee verjaagt teek
09-12-2008 08:02
Het inzetten van runderen in natuurgebieden vermindert de overlast door teken en verkleint zo ook het risico op de ziekte van Lyme. Dat komt doordat runderen de begroeiing veranderen, en daarmee de leefomgeving van bosmuizen en rosse woelmuizen: de belangrijkste gastheren van teken.
Wanneer die soorten minder kans krijgen, neemt het aantal teken af. Dit blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit naar de effecten van rundvee in bossen op tekenpopulaties en Borreliabacteriën in teken, die de ziekte van Lyme veroorzaken. Het onderzoek is recent gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Applied and Environmental Microbiology.
De onderzoekers vergeleken onder meer een begraasd gebied met een onbegraasd terrein. Er kwamen significant meer teken voor in het bosgebied waar geen rundvee aanwezig was vergeleken met het bosgebied waar dat wel het geval was. Bovendien bleek de tekenpopulatie groter in een bos waar vooral eikenbomen voorkwamen dan in het bos waar dennenbomen domineerden. Dit verschil kon niet worden waargenomen in het begraasde gebied.
De runderen in het bos hebben geen effect op het percentage besmette teken. Het type bos heeft daar wel invloed op. Borreliabacteriën kwamen in het eikenbos vaker voor in teken dan in het dennenbos. De laatste jaren is het aantal ziektegevallen van Lyme in Nederland en Duitsland fors gestegen. Onderzoekers vermoeden dat dit komt door de uitbreiding van natuurreservaten, de groei van reeën- en hertenpopulaties en zachte winters. Deze factoren zijn gunstig voor de teek.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik heb in totaal misschien 4 teken van mn honden moeten halen... en ik druppel dus helemaal niet...Marian4 schreef:Ondanks de maandelijkse druppeltjes en de controle na een wandeling mis ik ook wel eens een teek.
Voorheen wel altijd gedaan en altijd veel teken, nu niet en amper teken...overigens had ik sowieso niet gedruppeld ook al hadden ze er meer gehad... dat gif is ook niet zo gezond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
Even een waarschuwing voor ons.
zelfs bij teken verwijderen bij je huisdier kan je als er een besmette tussen zit zelf ook besmet raken als je in aanraking komt met spul van die besmette teek, ook kan er wat inhoud van de teek aan een tangetje blijven zitten wat ook al een risico is.
Tangen goed schoonmaken, geen teek met blote handen verwijderen en fijnknijpen!
teek verbranden of wegspoelen.hierna goed je handen wassen.
Bron: van mijn zwager die in een werkgroep zit met info over ziekte van Lyme..hij heeft het al jaren en nu mijn schoonzus ook.
Ik heb mij ook laten testen en ben negatief.
zelfs bij teken verwijderen bij je huisdier kan je als er een besmette tussen zit zelf ook besmet raken als je in aanraking komt met spul van die besmette teek, ook kan er wat inhoud van de teek aan een tangetje blijven zitten wat ook al een risico is.
Tangen goed schoonmaken, geen teek met blote handen verwijderen en fijnknijpen!
teek verbranden of wegspoelen.hierna goed je handen wassen.
Bron: van mijn zwager die in een werkgroep zit met info over ziekte van Lyme..hij heeft het al jaren en nu mijn schoonzus ook.
Ik heb mij ook laten testen en ben negatief.

-
liljebo
- Zeer actief
Een late reactie op dit topic, maar wellicht toch relevant met het oog op het naderende voorjaar....
Onze hond liep drie jaar geleden een besmetting op met lyme en Ehrlichiose.
Ondanks iedere mogelijke tekenbestrijders (muv een aantal waar hij ziek van werd) kreeg hij toch steeds weer teken. We onderzochten hem meerdere keren per dag, maar desondanks konden we besmetting niet voorkomen.
De hond was er erg ziek van en had gewrichtsontstekingen, die hierdoor werden veroorzaakt. Twee jaar lang hebben we bezoeken gebracht aan dierenarts en dierenziekenhuis ivm het steeds weer opvlammen van de ziekte, totdat de hond uiteindelijk zelfs de medicijnen niet meer verdroeg.
Op dit moment gaat het gelukkig al een hele tijd goed met hem, maar hij heeft nog altijd wat restverschijnselen die nooit meer zullen verdwijnen.
Een (in ons geval chronische) rotziekte dus.
Hoe te vermijden..??? ik zou het echt niet weten. Bij onze hond met zijn enorme dikke pels schijnt niets volledig te werken....
Ons kortharig teefje daarentegen heeft nooit ergens last van.
Onze hond liep drie jaar geleden een besmetting op met lyme en Ehrlichiose.
Ondanks iedere mogelijke tekenbestrijders (muv een aantal waar hij ziek van werd) kreeg hij toch steeds weer teken. We onderzochten hem meerdere keren per dag, maar desondanks konden we besmetting niet voorkomen.
De hond was er erg ziek van en had gewrichtsontstekingen, die hierdoor werden veroorzaakt. Twee jaar lang hebben we bezoeken gebracht aan dierenarts en dierenziekenhuis ivm het steeds weer opvlammen van de ziekte, totdat de hond uiteindelijk zelfs de medicijnen niet meer verdroeg.
Op dit moment gaat het gelukkig al een hele tijd goed met hem, maar hij heeft nog altijd wat restverschijnselen die nooit meer zullen verdwijnen.
Een (in ons geval chronische) rotziekte dus.
Hoe te vermijden..??? ik zou het echt niet weten. Bij onze hond met zijn enorme dikke pels schijnt niets volledig te werken....
Ons kortharig teefje daarentegen heeft nooit ergens last van.