Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gesteriliseerd en verveelt zich....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Madison
Zeer actief
Mijn ras(sen): West Highland White Terriër
Aantal honden: 1

Gesteriliseerd en verveelt zich....

Ongelezen bericht door Madison »

Ah, ik moet even kwijt dat Lara maandag gesteriliseerd is (of gecastreerd; weet niet hoe je dat noemt bij een teefje. De één zegt dit de ander zegt dat...). Maar ze is er heel goed bovenop! Ze eet, drinkt, is vrolijk, maar nu mag ik tien dagen niet met haar naar bos/strand/duinen/park en al helemaal niet los. Maar ze heeft zoveel energie! Ik vind het zo sneu voor haar om de hele dag binnen te zitten. Ik ga wel vaak wandelingetjes doen, maar dat kan toch niet zo lang en ze mag niet los.. Het nu echt medelijden met haar en voel me schuldig :jank: Sorry, maar ik moest het even kwijt!
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

binnenshuis spelletjes doen?
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

Vervelend hoor! Met Abby had ik dat 1,5 jaar geleden ook. Die mocht alleen maar aan een korte riem, en niet teveel rennen, springen enz... Pff... Dus bij ons werden dat lange wandels aan een kort riempje. Abby 'speelt' niet, dus binnenshuis was er ook niets te beleven voor haar.
Misschien voor jouw hond wel een optie, en anders ook wat vaker rustig wandelen? :19: Zou het niet weten... Jij weet denk ik zelf t beste wat je hond wel en niet (alweer) aankan. :ok:
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Castratie en sterilisatie kan beide bij een teef.
Bij castratie word heel het zaakje (eierstokken) weggehaald, en kan de
teef ook niet meer loops worden en geen schijndracht meer vertonen.
En bij sterilisatie worden alleen de eileiders afgebonden geloof ik..
Verbeter me wanneer ik het fout heb.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Misschien Nina Otterson spelletjes doen??

Of in elk geval denkspelletjes doen met je hond.
Beterschap.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Ellen. schreef:Castratie en sterilisatie kan beide bij een teef.
Bij castratie word heel het zaakje (eierstokken) weggehaald, en kan de
teef ook niet meer loops worden en geen schijndracht meer vertonen.
En bij sterilisatie worden alleen de eileiders afgebonden geloof ik..
Verbeter me wanneer ik het fout heb.
I think that you've got it all right :ok:
Doglover
Zeer actief

Ongelezen bericht door Doglover »

Raya mocht en kon de volgende dag alweer alles doen.. Dat was wel een laparoscopie.
Beterschap :ok:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Doglover schreef:Raya mocht en kon de volgende dag alweer alles doen.. Dat was wel een laparoscopie.
Beterschap :ok:
Lola ook, zij racete de volgende dag alweer door het bos. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Hier is ook vorige week Ljennah laparoscopisch geholpen en het jumpte en rende een dag later weer vrolijk rond (en dat mocht ook ..... alleen zwemmen mag niet). Maar goed, daar heb jij niets aan ...... Veel wandelen aan de riem, desnoods lange lijn zodat het wat "echter" lijkt.
Zoekspelletjes binnenshuis of in de tuin ...... :idea:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Orka speeltjes, kong, nylabone
denk spelletjes (snoepjes verstoppen, onder bekertjes oid)
Er is genoeg voor die paar daagjes :ok:
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Gewoon lekker aan een uitloop lijn. Zo doen wij dat tenminste. De kap kan dan ook lekker even af. En gewoon een lange wandeling.
Maggie
Maggie
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ruby heeft een paar weken geleden een spoedoperatie gehad waarbij alles is verwijderd en haar buik alles is gespoeld maar die mocht gewoon weer na een paar dagen alles ja oke niet zwemmen maar goed ik snap niet dat je hond 10dagen rust heeft :19:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Kan je eventueel niet een rompertje ofzo aan doen, dan blijft de wond mooi schoon en kan ze toch mee wandelen.
Of zeg ik nu iets heel geks :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Tien dagen is echt wel lang :denken: ,zoals eerder gezegd voorzichtig zijn met water en of heel vuile ondergrond.Maar je let toch automatisch op voor eventuele ontstekingen :19:
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

clausipaus schreef:Kan je eventueel niet een rompertje ofzo aan doen, dan blijft de wond mooi schoon en kan ze toch mee wandelen.
Zo gek is dat toch niet. :smile:
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

eefje_ates schreef:
clausipaus schreef:Kan je eventueel niet een rompertje ofzo aan doen, dan blijft de wond mooi schoon en kan ze toch mee wandelen.
Zo gek is dat toch niet. :smile:
Echt niet, het plast en poept ook zo makkelijk voor de hond met een rompertje aan :wink: Een rompertje is leuk voor binnen om te voorkomen dat de hond aan de wond gaat likken. Tja, het is even aanpassen gedurende die periode, maar als het goed geneest zonder rottigheid van ontstekingen of los geraakte hechtingen dan ben je achteraf blij dat je je aan het advies gehouden hebt. Dus ff doorbijten.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik sta elke keer weer versteld hoe makkelijk DA's 'lijnrust' voorschrijven bij jonge energieke honden. :roll:

Tien dagen tutten is kul, ik zou voorlopig gewoon lekker flinke stukken rustig gaan wandelen, spannende nieuwe wijken met interessante luchtjes enzo. En als je het zelf aandurft gewoon weer loslaten op een rustige plek, niet al te gek laten doen, maar ook echt niet te lang beperken. Crama zei destijds tegen ons dat de meeste post-operatieve ongelukken juist ontstonden omdat honden veel te lang te kort aan de lijn worden gehouden en dan finaal losgaan als ze de kans krijgen. Honden die compleet stijf staan van de onderdrukte energie gaan dwars door pijn en hechtingen en alles heen, honden die de gelegenheid krijgen hun eigen tijdelijke grenzen te verkennen luisteren veel beter naar hun lijf.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Hanneke2 schreef:Ik sta elke keer weer versteld hoe makkelijk DA's 'lijnrust' voorschrijven bij jonge energieke honden. :roll:

Tien dagen tutten is kul, ik zou voorlopig gewoon lekker flinke stukken rustig gaan wandelen, spannende nieuwe wijken met interessante luchtjes enzo. En als je het zelf aandurft gewoon weer loslaten op een rustige plek, niet al te gek laten doen, maar ook echt niet te lang beperken. Crama zei destijds tegen ons dat de meeste post-operatieve ongelukken juist ontstonden omdat honden veel te lang te kort aan de lijn worden gehouden en dan finaal losgaan als ze de kans krijgen. Honden die compleet stijf staan van de onderdrukte energie gaan dwars door pijn en hechtingen en alles heen, honden die de gelegenheid krijgen hun eigen tijdelijke grenzen te verkennen luisteren veel beter naar hun lijf.
Is echt geen kul bij een gewone sterelisatie het is nu eenmaal een flinke buikwond en hoe meer ze bewegen hoe sneller je infectie kan krijgen van de binnenste hechtingen met alle problemen vandien en dan voelt je hond zich echt niet lekker
Na die tien dagen is de wond gesloten en mogen ze ook compleet uit hun dak gaan ik ken geen DA die zegt van ga meteen maar rennen als ze willen met gewone sterilisatie. Een hond is erg hard voor zich zelf en rent gewoon door de pijn heen als ze iets zien
De laatste teef is bij ons laparascopisch geholpen en die mocht WEL gewoon meteen los maar dan zijn het ook mini gaatjes
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

ridgebackfan schreef:
Hanneke2 schreef:Ik sta elke keer weer versteld hoe makkelijk DA's 'lijnrust' voorschrijven bij jonge energieke honden. :roll:

Is echt geen kul bij een gewone sterelisatie het is nu eenmaal een flinke buikwond en hoe meer ze bewegen hoe sneller je infectie kan krijgen van de binnenste hechtingen met alle problemen vandien en dan voelt je hond zich echt niet lekker
Na die tien dagen is de wond gesloten en mogen ze ook compleet uit hun dak gaan ik ken geen DA die zegt van ga meteen maar rennen als ze willen met gewone sterilisatie. Een hond is erg hard voor zich zelf en rent gewoon door de pijn heen als ze iets zien
De laatste teef is bij ons laparascopisch geholpen en die mocht WEL gewoon meteen los maar dan zijn het ook mini gaatjes
Dus op dag 9 moete een hond nog rustig aan de lijn, en op dag 10 mag die hond compleet uit zijn dak gaan? Gebeurt er een wonder op dag 10 dan?

Post-operatief moet je alles langzaam opbouwen. Jij, of je kind, en ook je hond, doet dat instinctief. Het enige waarvoor je je kind en je hond moet behoeden is rare dingen doen in uitzonderlijke situaties. Dus je neemt je kind niet mee naar de speeltuin en je gooit je hond niet los bij andere speelse honden. Maar met panisch vasthouden aan ' rust' bereik je alleen maar het tegenovergestelde, dan zit je met een hypere hond of een hyper kind en die pakken vervolgens elke gelegenheid om uit die ' bescherming' te glippen en uit hun dak te gaan en alle hechtingen los te rukken.

Ik heb best een beetje ervaring met geopereerde dieren en geopereerde kinders, en ik ben er heilig van overtuigd dat je ze ' begeleid' hun gang moet laten gaan. Afleiden en iets rustigers (video, kauwbotje) voorstellen als het mooi is geweest, maar vooral niet teveel beperken. En DA's die wekenlang of zelfs maandenlang 'lijnrust' voorstellen hebben zelf nog nooit een jonge energieke hond gehad en lullen uit hun nek. Je kan allemaal rustige kleine aangelijnde rondjes lopen met zo'n hond, en dan gaat hij binnen over de leuning van je bank rennen. Nee, dat is lekker. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ridgebackfan
Zeer actief
Contacteer:

meningen verschillen ook ik heb zeker ervaring met operaties maar weet dat honden gewoon gek gaan doen als je ze de gang laat gaan en veel sneller dan een mens dus ook als de wonden het nog helemaal niet toestaan. Ga liever op advies af van Atjo Westerhuis en orthopeed Luc Janssens uit Antwerpen zijn voor mij echt niet de minste die ervaring hebben , wel bewegen maar echt niet los

En 10 dgn is de richtlijn op dag 6 - 7 zal bij de ene de buikwond al helemaal dicht zijn maar bij andere nog niet

Thuis racen ze hier echt niet over de bank en zou je hele drukke hond hebben kan je kalmering geven

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Belangrijker dan de gehechte buikwond zijn de onderhuidse hechtingen, daarvan kun je niet zien of ze losgaan en daarom is het belangrijk je hond rustig te houden, 10 dagen op een hondenleven, zo'n drama is dat toch niet?
ridgebackfan
Zeer actief
Contacteer:

beetje onhandig geschreven misschien natuurlijk kan het ook van de buitenste hechting maar dan zie je het sneller en hou je de hond vanzelf al in de gaten maar omdat een normale operatie de buik in verschillende lagen zal worden gehecht zie je niets van de binnenste

Bij de ene teef gaat het nu eenmaal volgens het boekje en bij de andere krijg je sneller infectie en door veel bewegen schuren de hechtingen meer ( los laten lopen dus gewoon laten gaan die hond)
kan er allergische reactie op hechting ontstaan .

En idd wat is nou 10 dgn als ze daarna weer alles mogen?

Afbeelding
Madison
Zeer actief

Hey,
dank jullie wel voor al jullie reacties! Ik heb met haar veel aan de lange lijn gelopen en spelen in huis vindt ze niet echt leuk, dus heb ik haar maar gewoon een beetje laten gaan en dan ging ze vanzelf slapen (wat ook goed is, in verband met het herstel van de operatie).
Maar nu, een week later, gaat het weer hartstikke goed! Eigenlijk mocht ik haar tien dagen lang niet los laten lopen, maar ik zag dat de wond zo goed genas, dat ik toch even een klein stukje gegaan ben vandaag. Nou, een energie dat eruit kwam! Ze heeft nog nooit zoveel gerend. Allemaal rondjes, staart tussen de benen tussen alle bomen en bosjes door. Ik was bezorgd omdat ik bang was dat de wond open zou springen (en dan zou het mijn eigen schuld zijn geweest!) maar het ziet er nog steeds prachtig uit, dus ik blij, Lara blij :)
Madison
Zeer actief

Oh, ik lees net iets over de binnenste hechtingen.
Met mijn stomme kop heb ik daar niet aan gedacht. Ik schaam me kapot. Volgens mij is er niets aan de hand, want Lara voelt zich gewoon okay, maar het had ook anders kunnen aflopen.....Pfff, dat is ff schrikken.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb bij geen van m'n dieren (3 katten, 1 hond) advies gekregen het 10 dagen rustig aan te doen. Gewoon wond goed in de gaten houden of die rustig blijft. En voor de rest geeft het dier meestal zelf wel aan wat wel en wat niet gaat. De katten sprongen de dag erna weer gewoon rond.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”