Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe snel/veel mag een hond afvallen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Hoe snel/veel mag een hond afvallen?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Mijn hond was 10,9 kg toen ie een aantal jaren geleden gecastreerd is (om medische redenen).
Daarna was ie al snel 12 toen 12,05 toen 12,35 lees ik in het vaccinatieboekje.
Nu 13 kg... :denken:

Hij moet dus afvallen, is nu 6 jaar en het zal anders alleen maar erger worden.

Hoe snel/veel mag een hond afvallen? Ik wil hem op 11,5 kg ofzo iets houden. Kijken hoe het gaat. Het blijft natuurlijk een levend wezen wat het waarschijnlijk op een bepaald gewicht goed doet.

Hij krijgt behoorlijk beweging, heb hem wat gekookte groente gegeven tussendoor, beestje heeft vaak honger :19: maar daar komt ie dus wel flink van aan blijkt nu.

Het zal wennen zijn voor hem, minder eten...

Weet iemand wat mag en kan met behoud van gezondheid voor het beestje???
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik zal het nog eens goed navragen maar ik meen me te herinneren dat je met 1% gewichtsverlies per week redelijk goed zit. In jouw geval dus zo'n 100 tot 125 gram per week, maximaal. Het is gelukkig geen kat, daar ligt het een stuk ingewikkelder.

Kees
Niek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Niek »

Je komt een beetje in een cirkel te zitten. Je hond is te zwaar je wilt meer beweging met hem. maar bij een te zware hond gaat dat wat moeilijker .
En als de hond dan meer beweegt krijgt deze nog meer honger......

Ik heb bij een hond die te zwaar was uiteindelijk toch met de DA en speciaal voer het gewicht naar beneden gekregen.
Op gewicht houden deed ik daarna met veel bonen door het voer en bewegen. En hij is eigenlijk altijd mooi op gewicht gebleven. Gewoon van die grote zakken met sperziebonen...heerlijk vond hij het.
Probeer niet te snel te gaan, het uiteindelijke resultaat is beter bij een geleidelijke afname.

Ik zorgde dat 's morgens al het voer al in bakken klaarstond, afgewogen, dus incl. eventuele trainingskoekjes e.d.

Ik vind het wel goed dat je er werk van maakt. Vaak zie je te veel honden die gewoon te dik zijn. Juist dat overgewicht geeft later grotere problemen.......
Dus gewoon doorgaan en volhouden succes
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ik zou hem niet te snel laten afvallen. Onze hond moest ook afvallen. Hij woog zo'n 4/5 kilo terwijl dat te zwaar was voor hem :mrgreen: Nu zit hij iets boven de 3 kilo en hij voelt zich echt veel beter, ziet er veel beter uit en heeft weer conditie. Ik heb dit niet met speciale brokken gedaan of iets. Wel ooit geprobeerd op advies van de DA maar dat werkte niet. Hij eet Rodi en kreeg gewoon minder dan hij nodig had. Zielig he :mrgreen: We lopen lekker veel met hem maar lopen vooral stevig door.
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Knoeppie woog na haar castratie 16,3.
We zijn haar op advies van de DA drastisch minder eten gaan geven, van 300 gram per dag naar 100 gram per dag.
Ze heeft dagen zitten piepen van de honger maar na een paar dagen was ze er gewend (honger tussen de oren hebben beagles áltijd :wink: ).
Ze viel in een jaar tijd 4 kg. af en voelde zich veel beter.
Ze weegt nu sinds 3 jaar tussen de 11.5 en 12.5 en we zorgen dat dit zo blijft.
Dit betekend voor Knoeppie géén tussendoortjes (of een stukje komkommer als ik het sta te snijden bijvoorbeeld) en weinig eten.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Dat is dus waarom ik op het oog voer; immers, spieren wegen meer dan vet, en dat maakt het soms lastig om een juist gewicht in te schatten.
Ik kijk altijd of de hond dikker word. Zoja, dan verminder ik direct de hoeveelheid voer. Mocht de hond weer op normaal gewicht zijn, dan kijk ik verder welke hoeveelheid het beste is.
Ik ben daar dus vrij direct in.

Er zijn zoveel factoren die bepalen hoeveel een hond moet eten; de hoeveelheid beweging, type hond, aanleg, type voer... het is soms zo lastig om een richtlijn te geven.
Afbeelding
anica
Actief

Ongelezen bericht door anica »

hoeveel weet ik niet.
maar ga het eerst maar proberen, mijn JR is veelste dik geworden naar zijn casteratie en er gaat geen grammetje meer af.
hij is nog bij mijn moeder en hun hebben ook een jacht hond, hij gaat altijd mee en loopt bijna altijd los dus zo'n 3/4 uur per dag beweging heeft hij zeker wel (met uitlaten dan)

heel veel succes
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Het is in ieder geval met honden geen probleem om snel af te vallen, dus je hoeft niet heel erg moeilijk te doen, of bang te zijn dat het te snel gaat.
(Bij katten is het anders, die mag je niet te snel af laten vallen omdat ze dan problemen kunnen krijgen).

Succes, want nu gaat het inderdaad wel erg hard met aankomen!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Romeo werd ook te dik, wat ik ook deed.
Op dieet hielp niet, hij ging alleen maar heel veel gal spugen van de honger.
Speciale brokken met erg weinig vet hielp ook niet, ik kon hem nog steeds maar heel erg weinig eten geven en toch bleef hij te dik.
Toen ben ik overgestapt naar voeding zonder granen, dus geen koolhydraten meer, en nu gaat het goed, hij is mooi slank en komt niet meer aan, en dat terwijl hij nu zijn buikje heerlijk rond kan eten.
Hij spuugt nooit meer gal en voelt zich veel lekkerder.
:zweep:
AnneMarie
Zeer actief

Okay, ik ga hem gewoon een stuk minder geven. Hij krijgt een paar uur vrije beweging per dag dus dat is wel okay...

1% per week vind ik weinig, maar ik zal die richtlijn wat in de gaten houden...
Dat zou echter betekenen dat ie er bijna 3 maanden over zou doen om 1 kg te verliezen :denken:

Ik zou denken dat een hond best snel mag afvallen, zo gaat dat in de natuur ook met dieren toch. Die hebben ook niet iedere dag een volle buik....
maar ja gedomesticeerd zijn ze wel natuurlijk :19:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Zoals ik al zei mag een hond inderdaad snel afvallen.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wat ik blij mij jack russel heb gedaan is veel minder voeren en dan sperciebonen bijgeven voor de vulling... een beetje honger vind ik ok maar als hij de veogen tussen de stenen uitvreet van de honger vind ik het een beetje overdreven... dus ik gaf elke dag wat lepels sperciebonen uit pot/blik erbij.
Afbeelding
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door enjo »

Even een vraagje over die sperciebonen, doen jullie die eerst koken of geven jullie ze recht uit het blik?
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

enjo schreef:Even een vraagje over die sperciebonen, doen jullie die eerst koken of geven jullie ze recht uit het blik?
Recht uit het blik zijn ze wel gaar, maar ook brain zout :idea: dat wil jij je hond niet geven, goed HEEEEEEEEEEEEEEEEEl goed afspoelen :wink:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

wat misschien ook kan helpen?. . .
als je zelf ziet dat hij honger heeft of je vindt het zielig, dan kun je hem ook i.p.v tussendoortjes, trainen met zijn eigen voer. dan hou je hem bezig en je `telt dat van zijn maaltijd af. misschien dat vers voer (bevat meer vocht) ook helpt voor wel lekker eten maar niet te dik worden. ik weet wel dat we buster als pup waren overgestapt van brok (waar hij ziek van werd) op vers. en ineens moesten we ook heel veel gaan voeren om hem op gewicht te houden.(kwam ook doordat hij in de groei was) door het vocht mag je meer geven dan met brokken. ik weet niet hoe de verandering is met volwassen honden.
veel beweging zal denk ik meer honger geven. trainen met eigen voer zal hem ook moe maken en afleiden.
enjo
Zeer actief

Mijn grootste probleem is eigenlijk mijn vriend :mrgreen: , want Endy krijgt al light-brokken, maar mijn vriend geef de honden ,als we zelf friet bakken, fricandellen :denken:

Nu is ze ook wel weer wat aangekomen, hoor, maar zij heeft hetzelfde probleem als ik, nl afvallen op de verkeerde plekken :mrgreen:
Ik weeg ze eigenlijk nooit, maar voel de ribbenkast en daar zit wel een speklaagje, nu is het dus als ze afvalt, blijft die speklaag zitten, maar dan voel en zie je haar heupbotten en ruggemerg zitten en dat is nu juist niet mijn bedoeling. :denken:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
enjo schreef:Even een vraagje over die sperciebonen, doen jullie die eerst koken of geven jullie ze recht uit het blik?
Recht uit het blik zijn ze wel gaar, maar ook brain zout :idea: dat wil jij je hond niet geven, goed HEEEEEEEEEEEEEEEEEl goed afspoelen :wink:
Uit blik?????
Ik geef ze altijd vers, gewoon zelf koken, dat is toch veel beter?!!
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Paulala schreef:
S@ndr@ schreef:
Uit blik?????
Niet koken, dan kun je ze net zo goed blik geven volgens mij. -edit- oh wacht het gaat over boontjes, enfin als ze die rauw willen eten lijkt mij dat beter-

Ik voer vers (rauw) en voor afvallen pas ik het Heineken dieet toe, gewoon de helft. Maar het zijn wel grote honden die per dag 500 gram tot 1 kilo barf krijgen afhankelijk van hoeveel ze gedaan hebben en of ze af moeten vallen. Vergeet niet als je je hond laat dieeten ook rekening te houden met de beloningssnoepjes en lekkere dingetjes, het gewicht daarvan moet je sowieso van het voergewicht aftrekken.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Madelief schreef:Het is in ieder geval met honden geen probleem om snel af te vallen, dus je hoeft niet heel erg moeilijk te doen, of bang te zijn dat het te snel gaat.
(Bij katten is het anders, die mag je niet te snel af laten vallen omdat ze dan problemen kunnen krijgen).

Succes, want nu gaat het inderdaad wel erg hard met aankomen!
He hoi, bij mijn katten heeft het uberhaupt geen zin, die gaan dan gewoon buiten de deur eten :D.
S@ndr@
Zeer actief

bennie schreef:
Paulala schreef:
S@ndr@ schreef:
Uit blik?????
Niet koken, dan kun je ze net zo goed blik geven volgens mij. -edit- oh wacht het gaat over boontjes, enfin als ze die rauw willen eten lijkt mij dat beter-

Ik voer vers (rauw) en voor afvallen pas ik het Heineken dieet toe, gewoon de helft. Maar het zijn wel grote honden die per dag 500 gram tot 1 kilo barf krijgen afhankelijk van hoeveel ze gedaan hebben en of ze af moeten vallen. Vergeet niet als je je hond laat dieeten ook rekening te houden met de beloningssnoepjes en lekkere dingetjes, het gewicht daarvan moet je sowieso van het voergewicht aftrekken.
rauwe sperciebonen zijn niet goed daar moet eerst de kook over anders bevatten die dingen een stof waar je hond last van kan krijgen( is voor mensen ook niet goed trouwens), dus niet rauw :neenee:
bennie
Zeer actief
Border Collie

S@ndr@ schreef:
bennie schreef:
Paulala schreef:
S@ndr@ schreef: Recht uit het blik zijn ze wel gaar, maar ook brain zout :idea: dat wil jij je hond niet geven, goed HEEEEEEEEEEEEEEEEEl goed afspoelen :wink:
Uit blik?????

rauwe sperciebonen zijn niet goed daar moet eerst de kook over anders bevatten die dingen een stof waar je hond last van kan krijgen( is voor mensen ook niet goed trouwens), dus niet rauw :neenee:
Dan zouden ze ze dus van nature uit ook niet eten?
S@ndr@
Zeer actief

klopt.
dit komt vanhet voedingscentrum;
Bijzonderheden

Sperziebonen zijn niet geschikt om rauw te eten. In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt. Bonen in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.
bennie
Zeer actief
Border Collie

S@ndr@ schreef:klopt.
dit komt vanhet voedingscentrum;
Bijzonderheden

Sperziebonen zijn niet geschikt om rauw te eten. In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt. Bonen in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.
Ik heb even gezocht. Ik zie een hond nog geen boontjes koken en volgens mij eten ze het anders ook niet ook vanuit nature. Het voedingscentrum, gaat dat over mensen of over honden?
Over honden heb ik in ieder geval deze info gevonden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 333.0.html

Verder geen idee waarom ik mn honden sperziebonen zou willen voeren, maar dat geheel terzijde.
S@ndr@
Zeer actief

sperciebonen vullen wel maar geven geen voedingstoffen af bij een hond, dus hij wordt er niet dik van, maar dan zonder honger, gewoon maagvulling dus
maar er blijven altijd verschillen in inzichten bestaan,
zwavelhoudende groentses zijn niet goed voor eenhond, maar hele volkstammen geven hun hond knoflook :19: .

chocola kan verschrikkelijk fout aflopen, maar er zijn ook honden die merken er helemaal niets van :roll: .

Ik probeer altijd maar het zekere voor het onzekere te nemen

:wink:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Tja, ik vind een hongerdieet voor een hond wel erg zielig, ookal is dat eigenlijk de enige manier om je hond op gewicht te houden. En hoe je dat oplost met brokken, weet ik ook niet, behalve dan gewoon minder geven. Maar ja, dan zit je je hond dus te pesten met een minimale maaltijd of een lading sperziebonen, die hij uit pure narigheid/honger maar opeet.
Het voordeel van zelf samengestelde rauwe maaltijden is dat ik 1 keer per dag voer en de ene dag wat meer dan de andere en dat houdt mijn honden heel goed op gewicht. Dan hebben ze toch regelmatig wel een vol gevoel.
En het allerbelangrijkste: meer bewegen, dat is echt hetgeen wat echt helpt. Elke dag wat meer bewegen dan ze gewend zijn. Dus niet 1 keer een grotere wandeling per week, maar elke dag een half uur langer wandelen. Mijn honden werden afgelopen jaar wat dikker omdat ik minder bewoog vanwege een blessure en nu het beter gaat, lopen we ook weer meer en je ziet gewoon de grammen eraf vliegen die ze eerder teveel hadden. Dus lekker eten en gewoon meer bewegen. In plaats van een hond die loeit van de honger, een hond die moe is. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
enjo
Zeer actief

Endy heeft ALTIJD honger, of ze nu veel eet of weinig.
Dus ik vind voor mij sperciebonen wel de moeite waard om te proberen
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Vanmorgen woog ie 400 gram minder, je ziet zijn taille alweer :ok: en dat in 6 dagen.

Helaas helaas had ie gisteren een bloedpootje. Ik gekeken maar kan niks vinden moet een klein scherfje/wondje zijn geweest. Vanmorgen mankte hij enorm. Nu wondspray erop gedaan, toen kon ie weer even lopen maar na niet al te lange tijd gaat ie enorm manken, echt sneu.
Dat werkt dus niet in zijn voordeel....

Die sperciebonen gebruik ik puur als maagvulling. Ik heb soms het idee dat ie er niet al te best tegenkan, hij likt overmatig aan zijn liezen. Maar dat deed ie ook toen ie brokken kreeg, van verschillende merken....het lijkt alleen wat erger.

Die sperciebonen overigens, zijn een 'uitvinding' van een dierenarts uit Utrecht, om honden af te laten vallen.
Ooit heb ik ook gehoord sperciebonen met roggebrood. Dat laatste laat ik achterwege. Ik denk dat vlees dan beter is :denken:
Andere groenten zetten meer aan heb ik ontdekt.

Dus lastig. Weinig brokjes geven maar...niks tussendoor.
Barf snap ik maar vond het te ingewikkeld... :19:
Mojuan
Zeer actief

AnneMarie schreef: Barf snap ik maar vond het te ingewikkeld... :19:
Wel eens over KVV nagedacht?
Daar is nml niets ingewikkelds aan.
ayla

Re: Hoe snel/veel mag een hond afvallen?

Ongelezen bericht door ayla »

AnneMarie schreef:Mijn hond was 10,9 kg toen ie een aantal jaren geleden gecastreerd is (om medische redenen).
Daarna was ie al snel 12 toen 12,05 toen 12,35 lees ik in het vaccinatieboekje.
Nu 13 kg... :denken:

Hij moet dus afvallen, is nu 6 jaar en het zal anders alleen maar erger worden.

Hoe snel/veel mag een hond afvallen? Ik wil hem op 11,5 kg ofzo iets houden. Kijken hoe het gaat. Het blijft natuurlijk een levend wezen wat het waarschijnlijk op een bepaald gewicht goed doet.

Hij krijgt behoorlijk beweging, heb hem wat gekookte groente gegeven tussendoor, beestje heeft vaak honger :19: maar daar komt ie dus wel flink van aan blijkt nu.

Het zal wennen zijn voor hem, minder eten...

Weet iemand wat mag en kan met behoud van gezondheid voor het beestje???
Ik heb zelf een shiz zhu van ruim 10 jaar die alleen leeft voor eten hij was 12 kilo en door een slecht hartje kon hij niet veel meer, dus afvallen hij is nu ruim 2 kilo afgevallen en gaat weer iedere dag mee naar het bos en kan weer van alles. als je 1/3 zijn eten geet en dan flink wat spercibonen lukt het best in een maand was ons hondje ruim 1 kilo afgevallen, spercibonen zetten niet aan maar is vulling zodat de hond geen honger heeft en toch afvalt

sucses ayla
AnneMarie
Zeer actief

Ayla, hoe groot is jouw shih tzu, schofthoogte?

Ik heb een mix shih tzu maltheser, groot uitgevallen, weegt nu dus 13 kg.
Het afvallen gaat inderdaad best snel als je goed doorpakt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”