Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gijsje kennelhoest?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Essy

Gijsje kennelhoest?

Ongelezen bericht door Essy »

Vandaag liep Gijs buiten gras te eten en begon toen te hoesten. Gebeurt wel vaker. Dan zit er een sprietje dwars en na een keer hoesten is het klaar.

Hij bleef echter meerdere keren hoesten en kokhalzen. Zeker als hij langs de pony's ging rennen (lopen naast hun speelwei) kwam ie kokhalzend en hoestend terug. Thuis niet meer gehoest (tot net weer) maar ik vond hem warm aanvoelen. Hij heeft 39,3.

Ik denk dat hij kennelhoest heeft of krijgt. Hij is 6 weken geleden geënt met een cocktail (zit ook iets van kennelhoest in) en voor rabiës. Aparte kennelhoest heeft hij niet gehad. Krijgen ze nooit en er heeft er hier nog nooit een kennelhoest gehad.
Vorige week heeft hij cursus gehad en nu hoest hij. Isis niet.

Hoe frequent hoesten honden die echt kennelhoest hebben?
Als het zo blijft ga ik maandag naar de DA (hij is niet echt ziek).
Zou het nog zin hebben Isis te enten mocht hij kennelhoest hebben?

Wat wel vreemd is is dat een van de pony's ook af en toe zo hoest.
Wat kunnen paarden voor iets hebben en is dat verwant aan kennelhoest?
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mijn honden hebben het gelukkig nooit gehad, maar ik ken wel een paar honden die kennelhoest hadden, en hun hoesten klonk een beetje als reversed sneezing, dus een beetje zeehond-achtig, heel anders dan een kuchje omdat er ergens iets dwars zit.

Ik vind persoonlijk enten tegen kennelhoest een tikkie onzinnig, omdat het net zoiets is als de griepprik, je kan zomaar tegen een variant van het virus aanlopen en dan krijg je het alsnog...
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

geef hem eerst eens een weekje een hoestdrankje en wat honing voor je naar de da gaat... die kan ook niks doen en zolang het geen onstekingen etc. zijn is het totaal overbodig... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

mijn jongste hond heeft ook kennelhoest en daarbij een keelontsteking.

hoestte zich de blauwe blaf. broomhexine hoestdrank gehaald op aanraden van de DA.
heeft goed gewerkt tot vanmiddag.
toen lag er een heel ziek hondje in de mand, koorts 39.6 en bij de DA 40.0 graden.
niet echt geweldig dus.

hij hoeste wel heftig maar niet vaak. met de hoestdrank gaf hij heel veel slijm op. dat was goed zodat de bacterien eruit kwamen.

maar omdat cartouche nu echt verhoging had en koortsig was werd mij aangeraden om de honden apart te houden. cartouche is nu op zijn besmettelijkst, ook qua uitscheiding ( plas en poep).

quireste is dus nu een aantal dagen aan het logeren bij mijn moeder.

hou gijs goed in de gaten want in tijd van een uur kan het veranderen.

veel sterkte en beterschap,

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Essy

malinois schreef:geef hem eerst eens een weekje een hoestdrankje en wat honing voor je naar de da gaat... die kan ook niks doen en zolang het geen onstekingen etc. zijn is het totaal overbodig... :wink:
wat voor hoestdrank moet ik nemen? En hoeveel/hoevaak mag ie dat hebben?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Essy schreef:
malinois schreef:geef hem eerst eens een weekje een hoestdrankje en wat honing voor je naar de da gaat... die kan ook niks doen en zolang het geen onstekingen etc. zijn is het totaal overbodig... :wink:
wat voor hoestdrank moet ik nemen? En hoeveel/hoevaak mag ie dat hebben?
Ik geef in zo'n geval thijmsiroop, een paar keer per dag een eetlepel.
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Agnes heeft een keer kennelhoest gehad toen ze nog geen jaar oud was, opgelopen op een show. Een hele nare kuch, klinkt inderdaad anders dan wanneer er een grassprietje kriebelt. Maar zij had ook grote groene snotterbellen erbij, die van jou niet ?
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Fellow is net weer genezen van kennelhoest.
Ik dacht dat er wat in zijn keel zat en ben toch de zelfde dag maar even naar de dierenarts gegaan. Over de hele dag door was Fellow steeds aan het kokhalzen en maakt er geluid bij wat mij nog niet echt leek op hoesten.
Bij de dierenarts bleek hij verhoging te hebben en toen hij daar ging kokhalzen hoestte hij wel duidelijk. De dierenarts vertelde dat als er wat in zijn keel mocht zitten (de dierenarts kon niks zien of voelen) dat ik een stukje ontbijtkoek kon geven, daar blijft het aan plakken en verdwijnt zo uit de keel.
Fellow heeft twee prikjes gehad, een hoestdrank en pillen. Die zelfde avond en dagen erna werd het eerst erger. Je moet de hond ook rustig houden, kleine wandelingetjes, niet spelen, rennen, trainen enc. Ook is een tuigje fijn omdat die niet drukt op de luchtpijp. Ook de hond twee weken niet in de buurt van andere honden of mensen met honden (gaat ook in de kleren zitten) laten, dus zelf ook niet aan andere honden komen want je kunt het doorgeven. Zolang een hond zich ziek voelt is het niet moeilijk om hem rustig te houden, maar zo snel ze zich wat beter voelen willen ze ook weer druk doen en dat is beter van niet. Na een week was Fellow weer beter en heb ik langzaam alles weer opgevoerd, elke dag wat langere wandelen, beetje bij beetje weer spelen, maar nog steeds geen contact met andere honden en eigenaren.
Na twee weken mocht het contact met andere honden weer en konden we gelukkig ook weer naar behendigheid, want daar konden we ook niet heen met kennelhoest.
Kennelhoest is te vergelijken met griep.
Beterschap.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Diesel heeft ook kennelhoest op het moment. Zahra niet.

Ik geef Diesel alleen 2 keer per dag een lepel honing om zijn keel wat te verzachten. Verder doe ik niets. Mocht hij er echt ziek van worden dan ga ik natuurlijk naar de da. Vaak staat de da meteen met een kuur te zwaaien, daar heb ik geen trek in.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Essy

Bullenmama schreef:Agnes heeft een keer kennelhoest gehad toen ze nog geen jaar oud was, opgelopen op een show. Een hele nare kuch, klinkt inderdaad anders dan wanneer er een grassprietje kriebelt. Maar zij had ook grote groene snotterbellen erbij, die van jou niet ?
Nee Gijs heeft geen snot. Ik heb net de DA gebeld en die zat in het bos bij en paard dat een ongeluk had gehad en moest daarna nog een hond opereren (denk je dat zo iemand een rustige zondag heeft).
Ik heb verteld dat Gijs vrijdag een harde ader op de pols van zijn voorpoot had. Nu is dat minder maar het zit er nog. Er zaten ook harde knobbeltjes in die ader.
Zaterdagmiddig begon hij te hoesten. En ik wil uitsluiten dat hij daar een aderontsteking had en dat er een stukje stolsel zijn long in is geschoten.
Ik moest er rekening mee houden dat ik dan langs moest komen.

Gijs heeft nu 38,3 hij heeft gegeten maar slaapt nu weer. Op zijn dekbed zit een bloedvlekje gemengd met vocht. Ik weet niet of dat van kapotte puistjes onder zijn kin is of dat hij dat heeft uitgehoest.

Hij hoest een paar keer per uur een aantal gekeren met een kokhals er achteraan. Het klinkt wel alsof er een graspriet dwarszit.
Er heeft er hier nog nooit een kennelhoest gehad dus ik kan het niet vergelijken helaas.
Lindsey
Zeer actief

Re: Gijsje kennelhoest?

Ongelezen bericht door Lindsey »

Essy schreef:Vandaag .....Ik denk dat hij kennelhoest heeft of krijgt. Hij is 6 weken geleden geënt met een cocktail (zit ook iets van kennelhoest in) en voor rabiës. Aparte kennelhoest heeft hij niet gehad. Krijgen ze nooit en er heeft er hier nog nooit een kennelhoest gehad.
Vorige week heeft hij cursus gehad en nu hoest hij. Isis niet.
Da's wel een beetje veul van het goede, zacht uitgedrukt. Dat zijn dus DHPPI + Rabies wat er ineens geënt is.... :roll: zat er toevallig ook nog de Weil bij?
Tsjongejonge....

Hoe frequent hoesten honden die echt kennelhoest hebben?
Als het zo blijft ga ik maandag naar de DA (hij is niet echt ziek).
Zou het nog zin hebben Isis te enten mocht hij kennelhoest hebben?

Wat wel vreemd is is dat een van de pony's ook af en toe zo hoest.
Wat kunnen paarden voor iets hebben en is dat verwant aan kennelhoest?
Incubatietijd kennelhoest is 3 tot 10 dagen, dus nu nog je andere hond laten enten is vragen om kennelhoest. Je laat dan een mogelijk besmette hond spuiten met een ziekteverwekker..... :19:

Paarden hebben hun eigen ziektes, ik geloof dat hoesten kan voortkomen uit allergieën, of brochitis enzo.

Beterschap met je honden, en inderdaad, honing of een kinderhoestdrankje (vsm) kan de klachten verlichten. Het kokken na het hoesten is wel een symptoom van kennelhoest, maar het kan ook een ander virusje zijn. Net als bij een mens is het een kwestie van uitzieken, en in ernstige gevallen (koorts, lusteloos, niet eten) zou ik een DA raadplegen.

Helaas kunnen ze vaker kennelhoest krijgen, dus een goede weerstand is de beste bescherming.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”