Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

schrik van mijn leven: choco-soesjes gejat!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

schrik van mijn leven: choco-soesjes gejat!

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik kreeg echt de schrik van mijn leven! Cena heeft daarnet een hele doos chocolade soesjes verorberd!

Het hele verhaal:
We hadden boodschappen gedaan, Cena had netjes in de auto gewacht. We moesten daarna nog heel even naar de videotheek. We hadden uien, sla en chocoladesoesjes gekocht. Deze maar even in de kofferbak gelegd, zodat Cena er zeker niet bij kon... Dachten we...

We zijn nog geen 5 minuten weg geweest. Toen we terug kwamen bij de auto, zag ik het meteen: Cena had de hoedenplank losgewrikt en de doos choco-soesen opengescheurd en helemaal leeg gevreten! :eek:

Haar flink streng toegesproken, in de auto gesprongen, met een rotgang naar huis gereden (zat er ook nog eens zo'n stomme leswagen voor me!)
Ondertussen belde Paul met de dierenarts, om te vragen wat te doen.
Eenmaal thuis moesten we een flinke haffel zout in haar keel gieten en zorgen dat ze het doorslikte. Na 3 pogingen begon ze uiteindelijk flink over te halen en kotste ze de hele handel uit!

Ze voelde zich heel erg zielig, maar we hebben haar even genegeerd.
Net nog even terug gebeld met de arts. Als het goed is, is het nu opgelost. Ze heeft alles uitgekotst en tenzei ze zich sloom en lusteloos gaat gedragen, is het verder goed zo.

Ik ben er nog niet gerust op. Man, wat ben ik geschrokken! Zit te trillen hier achter mijn toetsenbord. Vreselijk boos op mezelf, dat we niet beter op hadden gelet. Maar ja... dit hadden we echt niet verwacht van die kleine etter van ons...

Dus weer een wijze hondenles geleerd: laat honden en eten niet samen achter in de auto; ook niet als je denkt dat de hoedenplank een veilige barricade is.

:jank: :jank: :jank:
RIP Cena :roos:
    Ennath
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
    Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
    Hoogbejaarde teckel: Sjoske
    En binnenkort: Digna!
    Aantal honden: 4

Re: schrik van mijn leven: choco-soesjes gejat!

Ongelezen bericht door Ennath »

SannePP schreef:Ik kreeg echt de schrik van mijn leven! Cena heeft daarnet een hele doos chocolade soesjes verorberd!

Het hele verhaal:
    We hadden boodschappen gedaan, Cena had netjes in de auto gewacht. We moesten daarna nog heel even naar de videotheek. We hadden uien, sla en chocoladesoesjes gekocht. Deze maar even in de kofferbak gelegd, zodat Cena er zeker niet bij kon... Dachten we...

We zijn nog geen 5 minuten weg geweest. Toen we terug kwamen bij de auto, zag ik het meteen: Cena had de hoedenplank losgewrikt en de doos choco-soesen opengescheurd en helemaal leeg gevreten! :eek:

Haar flink streng toegesproken, in de auto gesprongen, met een rotgang naar huis gereden (zat er ook nog eens zo'n stomme leswagen voor me!)
    Ondertussen belde Paul met de dierenarts, om te vragen wat te doen.
    Eenmaal thuis moesten we een flinke haffel zout in haar keel gieten en zorgen dat ze het doorslikte. Na 3 pogingen begon ze uiteindelijk flink over te halen en kotste ze de hele handel uit!

Ze voelde zich heel erg zielig, maar we hebben haar even genegeerd.
    Net nog even terug gebeld met de arts. Als het goed is, is het nu opgelost. Ze heeft alles uitgekotst en tenzei ze zich sloom en lusteloos gaat gedragen, is het verder goed zo.

Ik ben er nog niet gerust op. Man, wat ben ik geschrokken! Zit te trillen hier achter mijn toetsenbord. Vreselijk boos op mezelf, dat we niet beter op hadden gelet. Maar ja... dit hadden we echt niet verwacht van die kleine etter van ons...

Dus weer een wijze hondenles geleerd: laat honden en eten niet samen achter in de auto; ook niet als je denkt dat de hoedenplank een veilige barricade is.

:jank: :jank: :jank:
    Hou me te goede, maar waar is dat drama nou om?
    Kijk ik zou pislink zijn als de hond een doos van MIJN soesjes leeg eet maar verder :19:
    Moos
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Domme domme Cena.

Als ze het uitgekotst heeft is het nu klaar toch?
    Mag ik vragen waarom je haar genegeerd hebt toen ze zich rot voelde daarna? De link met het vreten legt ze dan echt allang niet meer hoor :wink:

Het cacoa gehalte in die soezen zal opzich ook nog wel meevallen toch, of niet?

Niet meer stiekem eten van de baasjes opeten Cena :neenee:
    Afbeelding
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

chocolade is giftig voor honden, en Cena is nog maar een pup...

Mijn vriends eerste reactie was ook: Nu hebben we vanavond niks bij de koffie :wink:
      Moos
      Zeer actief

SannePP schreef:chocolade is giftig voor honden, en Cena is nog maar een pup...

Mijn vriends eerste reactie was ook: Nu hebben we vanavond niks bij de koffie :wink:
      Maar wel een 'pup' (eerder jonge hond ondertussen) van rond de 20 kilo. Het is gevaarlijker als een chihuahua dezelfde hoeveelheid opeet :wink:
      En het gaat om de cacao, en iets zegt me dat die wel meevalt in van die choco soesjes.
      Desalnietemin zou ik ook wel even schrikken hoor.

Maar inderdaad zout erin, laten kotsen, en klaar. :ok: :wink:
      Afbeelding
      S@ndr@
      Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nou ja het is goed afgelopen, kan me voorstellen dat je even schrok :N:
      Ennath
      Zeer actief

Ik denk dat je in paniek was vanwege de chocola
      De LD (Letale dosis) van chocolade is voor honden 25 tot 30 gram/kg lichaamsgewicht zuivere chocolade.
      En dat is het hem juist: 25 tot 30 gram zuivere chocolade. Maar zuivere chocolade hebben wij niet in huis.
      Een goede kwaliteit melkchocolade bevat 30-32% chocolade, bittere chocolade meer.
      De hoogste concentratie chocolade zit in (van die hele dure) extra bittere chocola die tot maximal 88% chocolade kan bevatten.

Laten we uitgaan van een Labrador van 25kg en een gewone reep melkchocolade.
      De hond komt in de gevaren zone bij: 25 (gewicht hond) x 25 (laagst vastgestelde LD) = 625 gram zuivere chocolade.
      Een reep bevat 30 % zuivere chocolade, dus een reep van 100 gram bevat 30 gram chocolade.
      De hond komt in gevaar bij het eten van 20 repen van 100 gram.

Ter vergelijking; de LD bij mensen ligt op 30 tot 35 gram/kg lichaamsgewicht dat scheelt niet eens zoveel.
      Maar een mens is gemiddeld genomen zwaarder dan een hond. :mrgreen:

Nee, chocolade is niet gezond voor honden, maar paniekverhalen zijn óók weer niet nodig.
      Hoeveel gram chocolade denk je dat er in een doos chocoladesoesjes zit?
      Als die hoeveelheid zout in haar lichaam opgenomen wordt is ze in iedergeval dood. (nou wordt die wel weer grotendeels uitgespuugd)
      Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Vaak zit er cacaofantasie op die soesjes, dat bevat echt een minimale hoeveelheid cacao. Ik denk dat ze er niets van gekregen zou hebben. Maar ja, beter het zekere voor het onzekere namen natuurlijk :wink:
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Het waren dure soesen met cacaoboter en -poeder, heb geen idee in welke mate het echt schadelijk is voor haar. Maar ik wil geen risico nemen!

@ Moos: we hebben haar genegeerd omdat Cena op het moment enorm flauw kan doen om alles! Ze zoekt dan heel erg de aandacht van ons op, terwijl dat niet altijd nodig is. Natuurlijk voelde ze zich net echt even rot van al dat gekots, maar dat is ook zo weer over.
      Ze heeft net een pensstaafje gehad en een aai over haar bol. Maar pas nadat ze het zelf even niet op zocht. Snappie>?

Moet ik nu iets doen om te voorkomen dat dat zout haar doet uitdrogen (mocht er iets opgenomen worden?) Veel laten drinken, juist niet???
        SannePP
        Zeer actief
        Contacteer:

Werkt die zout-truc eigenlijk ook bij mensen? :19:
          Moos
          Zeer actief

SannePP schreef:
          @ Moos: we hebben haar genegeerd omdat Cena op het moment enorm flauw kan doen om alles! Ze zoekt dan heel erg de aandacht van ons op, terwijl dat niet altijd nodig is. Natuurlijk voelde ze zich net echt even rot van al dat gekots, maar dat is ook zo weer over.
          Ze heeft net een pensstaafje gehad en een aai over haar bol. Maar pas nadat ze het zelf even niet op zocht. Snappie>?

Moet ik nu iets doen om te voorkomen dat dat zout haar doet uitdrogen (mocht er iets opgenomen worden?) Veel laten drinken, juist niet???
          Ja, ik snap 'm :wink: Hier zijn ze ook heel zielig als ze moeten spugen, maar dan mag dat ook altijd wel van mij. Als ze zich lichamelijk rot voelen krijgen ze mijn steun als ze dat willen.
          Waarmee ik niet wil zeggen dat dat dan per se de goede methode is :mrgreen:

Ik denk dat ze zelf wel veel gaat drinken als dat nodig is. Ik heb Moos een aantal keren moeten laten spugen d.m.v zout maar nooit iets gemerkt dat hij daar veel van binnen gekregen zou hebben.
          Afbeelding
          astrid
          Zeer actief
          Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
          Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Als Cena alles nog met opeten wat Kali in de loop der jaren heeft weggesnaaid kan je er maar beter aan wennen :mrgreen: Pakken cakemeel, droge spaghetti hele partijen koeken en je kan het zo gek niet verzinnen of het is weleens gesnaaid door haar. Ook weleens een heel vol potje Rimadyl.
          Ze bouwen een maag van beton op joh :mrgreen:
          SannePP
          Zeer actief
          Contacteer:

astrid schreef:Als Cena alles nog met opeten wat Kali in de loop der jaren heeft weggesnaaid kan je er maar beter aan wennen :mrgreen: Pakken cakemeel, droge spaghetti hele partijen koeken en je kan het zo gek niet verzinnen of het is weleens gesnaaid door haar. Ook weleens een heel vol potje Rimadyl.
          haha oke! ik bereid me voor! :wink: Maareeh, ff serieus: gare spaghetti is al niet te eten, laat staan droge!! :roll: jakkus!!! haha

Onze Mats heeft wel een keer een hele pot pindakaas leeggelikt. Daar had ze snel genoeg spijt van.
          Cena had tot daarnet nog niks verkeerds gejat/ gevreten! Gelukkig!
            Ennath
            Zeer actief

SannePP schreef:Werkt die zout-truc eigenlijk ook bij mensen? :19:
            Ja, en mosterd werkt ook.

Ik zou zorgen dat er ruim water beschikbaar voor haar is, zodat ze eventueel extra kan drinken. Er zal niet veel zout extra opgenomen zijn ze heeft immers gespuugd. Niet alleen de soezen maar ook het zout komt er dan uit.

Maar goed die paniekreacties bij een pakje chocoladekoekjes, een halve reep, een pak hagelslag zijn nergens voor nodig.
            Chocola is wel giftig maar nou ik weer niet zó giftig.
            astrid
            Zeer actief

SannePP schreef:
            astrid schreef:Als Cena alles nog met opeten wat Kali in de loop der jaren heeft weggesnaaid kan je er maar beter aan wennen :mrgreen: Pakken cakemeel, droge spaghetti hele partijen koeken en je kan het zo gek niet verzinnen of het is weleens gesnaaid door haar. Ook weleens een heel vol potje Rimadyl.
            haha oke! ik bereid me voor! :wink: Maareeh, ff serieus: gare spaghetti is al niet te eten, laat staan droge!! :roll: jakkus!!! haha

Onze Mats heeft wel een keer een hele pot pindakaas leeggelikt. Daar had ze snel genoeg spijt van.
            Cena had tot daarnet nog niks verkeerds gejat/ gevreten! Gelukkig!
            Je went eraan, aan een dief in huis. Ik heb in de garage voorraadkasten, met slot die gaan op slot als ik weg moet. Prullenbak hoog en niks te eten op het aanrecht. Want ze klimt er dus op als er iets eetbaars op ligt. Ik heb weleens foto's laten maken van haar poten omdat ze zo mank liep, maar dat bleek dus van het aanrecht klimmen te zijn. Ze klimt erop, maar ze moet er ook weer af, en dat gaat niet zo elegant. :roll:
            Ik had afgelopen kerst een mooi kerststuk staan op tafel met van die kleine appeltjes erin. Nooit aan gedacht dat dat ook eetbaar is, totdat me opviel dat het kerststuk zo kaal werd. Pikte ze dus iedere keer een appeltje als we niet keken. :smile:
            Of de biefstukken die ieder moment de pan inkonden om gebakken te worden.. boter word heet in de pan, ik loop 2 sec weg... daaag biefstukken.
            Toen hebben we maar broodjes ei gegeten. Stomme hond :pffff:
            Marjoleine
            Zeer actief
            Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
            Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier ook van die dieven.
            Maar ik ken mensen wiens hond eens alle chcocoladeletters van de kinderen (8 stuks geloof ik) had opgevreten...
            Die waren alleen maar boos, niet ongerust, want ze wisten niet dat chocola gevaarlijk kan zijn.
            Hond (kilo of 20) was alleen kotsmisselijk, maar verder niks aan de hand, hoor.

Druiven zijn ook gevaarlijk.
            Maar hier snaaien ze alle gevallen druiven van de grond, die daar liggen omdat de vogels in de druif huishouden.
            Moet ik nou in paniek raken?
            Valt echt wel mee, hoor.
            En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
            Gollum
            Zeer actief
            Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zonde van de soesjes :mrgreen: :wink:

Ik dacht ook dat Gol 100% te vertrouwen is in de buurt van mijn eten, ze pikt het nooit. Totdat ik een keer snel een broodje ham kaas in de auto wilde opeten, ik legde het even op de stoel om mn tas te pakken en roetsjjj Gol pikt zo de ham tussen het broodje vandaan :smile:
            Doet ze anders noooooooit :mrgreen:
            Poppetje
            Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Poppetje en Uknow hebben hier ook weleens een chocolade snoepje gejat, of een pakje chocolade koekjes maar wat al eerder is gezegd daar is zo`n paniek reactie niet voor nodig.

Maar goed, een eerste keer is het altijd schrikken.
            MoniqueDM
            Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

In chocolade zit theobromine en de concentraties van theobromine variëren met de soorten chocolade. Melkchocolade bevat 154mg/100g, pure chocolade bevat 528 mg/100g. Banketbakkerschocolade is uiterst giftig voor de hond met 1365 mg/100g!

De giftige hoeveelheden zijn:

Gewicht hond ------ Melkchocolade ------ Puur ------ Hoeveelheid theobromine
            2,2 kg......................113,4 g.................14,1 g..............200 mg
            4,5 kg......................226,8 g.................28,3 g..............400 mg
            9,0 kg......................453,6 g.................70,8 g..............900 mg
            13,6 kg....................907,2 g.................92,1 g............1300 mg
            18,0 kg.................1.134,0 g...............127,5 g............1800 mg
            22,6 kg.................1.360,0 g...............156,0 g............2250 mg
            27,2 kg................ 1.814,0 g...............198,4 g............2700 mg
            31,7 kg................ 2.268,0 g...............240,9 g............3400 mg

Stel uw hond weegt 32 kg dan zou hij dus 2.268 g melkchocolade kunnen opeten, voordat de giftige grens is bereikt (chocoladeallergie niet meegerekend!) Dit is dus meer dan 2kg melkchocolade en is omgerekend 30 tabletten van de normale 75gr chocolade. (Wie zijn hond krijgt nu 30 repen melkchocolade!) Puur zou hij 240 g op kunnen eten. Dit is ongeveer 3 repen. Ook echte witte chocolade bevat theobromine (2 mg per gram), maar dat is nog minder dan in melkchocolade.

Als uw hond chocolade heeft gegeten, is er dus niet meteen reden tot paniek. Probeer wel de hoeveelheid en de soort chocolade te achterhalen en houd uw hond in de gaten. Als uw hond afwijkend gedrag gaat geven, is hij allergisch voor chocolade en moet u alsnog even langs de DA.

Kenmerken van een overdosis:

- verhoogde nervositeit en opwinding.
            - trillen.
            - hijgen, maar niet gepaard gaan met een hoge hartslag.
            - plotselinge aanvallen.
            - zeer snelle hartslag (het hart wordt geforceerd om sneller te werken).
            - coma.
            Voor oudere honden kan een zeer snelle hartslag een hartstilstand teweeg brengen!

Bron: www.jumpingboxers.com
            Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
            Afbeelding
            Ennath
            Zeer actief

@MoniqueDM

Gehalte aan Theobromine per gram Chocolade schijnt nogal te verschillen met de soort/kweekplaats Cacaobonen.
            De berekening die ik heb gekregen is dus wel wat strenger dan die van jou.
            Maar zelfs bij mij kom je voor een hond van 20 kg op tientallen repen chocolade.

Zeg je er ook even bij dat Banketbakkers-chocolade een grondstof voor de bereiding van chocoladeproducten betreft.
            Tenzij je zelf banketbakker bent zal je het niet in handen krijgen. :wink:
            Chocolade die je bij de banketbakker koopt is een verwerking van Banketbakkers-chocolade, ze valt dus gewoon onder melk of puur.

Hagelslag, chocoladesaus, chocoladesoesjes EN koetjesrepen etc. etc. zijn "chocoladefantasie" en bevatten nog veel minder Theobromine.
            SannePP
            Zeer actief
            Contacteer:

oke, ik zal niet meer zo panikeren de volgende keer... tenminste, ik zal het proberen! :pig: haha

Ik kan dus dadelijk ook gewoon naar puppycursus!

Wordt wel een saai kopje koffie/ thee vanavond hoor! Maar ja, het scheelt wel weer op de weegschaal natuurlijk! :mrgreen:
              Ennath
              Zeer actief

SannePP schreef: Wordt wel een saai kopje koffie/ thee vanavond hoor! Maar ja, het scheelt wel weer op de weegschaal natuurlijk! :mrgreen:
              Ach ja joh,...
              Ieder nadeel heb z'n voordeel :mrgreen:
              MoniqueDM
              Zeer actief

Ennath schreef:@MoniqueDM

Gehalte aan Theobromine per gram Chocolade schijnt nogal te verschillen met de soort/kweekplaats Cacaobonen.
              De berekening die ik heb gekregen is dus wel wat strenger dan die van jou.
              Maar zelfs bij mij kom je voor een hond van 20 kg op tientallen repen chocolade.

Zeg je er ook even bij dat Banketbakkers-chocolade een grondstof voor de bereiding van chocoladeproducten betreft.
              Tenzij je zelf banketbakker bent zal je het niet in handen krijgen. :wink:
              Chocolade die je bij de banketbakker koopt is een verwerking van Banketbakkers-chocolade, ze valt dus gewoon onder melk of puur.

Hagelslag, chocoladesaus, chocoladesoesjes EN koetjesrepen etc. etc. zijn "chocoladefantasie" en bevatten nog veel minder Theobromine.
              Ik heb dat lijstje, zoals je onderaan mijn bericht kunt zien, van de site van Jumpingboxers gehaald, dus geen woord wat in dat bericht geschreven is, is door mij geschreven :mrgreen: .

Wellicht is het handig als jij je lijstje ook even in dit topic plaatst? Dan kunnen we zien waar de verschillen in zitten :wink: .
              Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
              Afbeelding
              ranetje
              Zeer actief
              Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dit is de berekening die ik van @Ennath heb overgenomen :wink:
              Stond nog niet zo lang geleden in een topic hier op het forum. :ok:

Berekening gevaar chocolade voor honden:
              De LD (Letale dosis) van chocolade is voor honden 25 tot 30 gram/kg lichaamsgewicht zuivere chocolade.
              En dat is het hem juist: 25 tot 30 gram zuivere chocolade. Maar zuivere chocolade hebben wij niet in huis.
              Een goede kwaliteit melkchocolade bevat 30-32% chocolade, bittere chocolade meer.
              De hoogste concentratie chocolade zit in (van die hele dure) extra bittere chocola die tot maximal 88% chocolade kan bevatten.

Laten we uitgaan van een Labrador van 25kg en een gewone reep melkchocolade.
              De hond komt in de gevaren zone bij: 25 (gewicht hond) x 25 (laagst vastgestelde LD) = 625 gram zuivere chocolade.
              Een reep bevat 30 % zuivere chocolade, dus een reep van 100 gram bevat 30 gram chocolade.

Ter vergelijking; de LD bij mensen ligt op 30 tot 35 gram/kg lichaamsgewicht dat scheelt niet eens zoveel.
              Maar een mens is gemiddeld genomen zwaarder dan een hond.
              Afbeelding
              "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
              Time bestows the gift and steals it in the process."
              (citaat van George Evans)
              ~Suzanne~
              Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Andere vraag... waarom laat je de hond alleen in de auto?
              Ben je niet bang dat het ook met dit weer veel te warm wordt???? Of dat ze de tent afbreekt of gestolen zou worden?

Ik ben vast en zeker teveel een muts, maar echt... in de auto achterlaten als ik boodschappen moet doen?? no way! wel als ik alleen maar bij de bakker naar binnen moet en voor de deur kan parkeren en niet als het 18 graden of meer is...

Suzanne
              Moos
              Zeer actief

Suzanne123 schreef:Andere vraag... waarom laat je de hond alleen in de auto?
              Ben je niet bang dat het ook met dit weer veel te warm wordt???? Of dat ze de tent afbreekt of gestolen zou worden?

Ik ben vast en zeker teveel een muts, maar echt... in de auto achterlaten als ik boodschappen moet doen?? no way! wel als ik alleen maar bij de bakker naar binnen moet en voor de deur kan parkeren en niet als het 18 graden of meer is...

Suzanne
              Ik weet niet hoe warm het bij jou was vandaag, maar hier was het niet boven de 18 graden hoor :19:
              Auto in de schaduw kan prima eventjes.
              Je kan ook overdrijven hoor, als je je hond al niet eens meer even in de auto mag laten. Denk ik dan :wink:
              Afbeelding
              SannePP
              Zeer actief
              Contacteer:

Suzanne
              Het was vandaag echt niet warm, alle vier de ramen stond een stuk open en het was niet langer dan een kwartier. Cena doet dat erg goed, gaat gewoon lekker liggen, uit het raam zitten kijken of ja... soesjes stelen! :wink:
                astrid
                Zeer actief

Suzanne
                Ik weet niet waar Sanne woont, maar hier was het wel lekker maar best fris. Bij mij blijven ze dan ook in de auto als het zo uitkomt. Raampje open en even een boodschap doen. :19:
                Ennath
                Zeer actief

Ben je niet bang dat het ook met dit weer veel te warm wordt???? Ramen open en in de schaduw parkeren. Niet in de auto laten doe ik alleen als het zonnetje op de auto brand. dat ze de tent afbreekt Het zou niet in hun kop opkomen,. Collin kijkt naar buiten (en becommentarieert de wereld), Eva ligt op haar gemak of gestolen zou worden? Dat mag je proberen, kan je rechtstreeks door naar het ziekenhuis. Die twee laten zich niet stelen

Suzanne
                Eva ligt bij voorkeur in de auto zelfs als we gewoon thuis zijn.
                MoniqueDM
                Zeer actief

ranetje schreef:Laten we uitgaan van een Labrador van 25kg en een gewone reep melkchocolade.
                Dat komt dan toch redelijk overeen met de tabel die ik heb geplaatst, of mis ik nou iets?
                Afbeelding
                Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”