Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer heb je een rashond?
Moderator: moderatorteam
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Wanneer heb je een rashond?
Ik heb altijd het idee gehad dat een rashond een hond was met een stamboom, maar nu kom ik toch vaak tegen dat mensen zeggen dat ze een rashond hebben, maar dan blijkt het een hond te zijn zonder stamboom maar met ouders van het zelfde ras. Ik vind het toch een verschil als een hond een stamboom heeft of niet, niet dat de hond dan minder is, maar wel een bewuste keuze.
Hoe denken jullie daar over?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik ben het met je eens hoor. Van een rashond kun je de afstamming aantonen door middel van een erkende stamboom. Heb je die niet dan hb je een hond lijkend op ......... Ik snap dat nooit zo, die stamboom vonden ze bij aanschaf niet belangrijk maar als ze dan geen rashond hebben dan is leiden in last en bij jij niet aardig omdat je dat zegt.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Rosita,
Ben het met je eens. Je hebt een "zuivere "rashond als er een erkende stamboom bij zit. We hebben ooit een Cocker gehad waarvan je zou zweren dat het een echte was. ( behalve dat hij een staart had) De moeder was inderdaad een echte, maar de vader was iets totaal anders. Dus al lijken de ouders raszuiver, het is nooit te bewijzen.
Maar de hond was er niet minder om.
Maggie
Ben het met je eens. Je hebt een "zuivere "rashond als er een erkende stamboom bij zit. We hebben ooit een Cocker gehad waarvan je zou zweren dat het een echte was. ( behalve dat hij een staart had) De moeder was inderdaad een echte, maar de vader was iets totaal anders. Dus al lijken de ouders raszuiver, het is nooit te bewijzen.
Maar de hond was er niet minder om.
Maggie
Maggie
- Marley1
- Vaste gebruiker
"Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een erkend stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren."
bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/
bron: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/
Groet,
Bob
Bob
-
- Zeer actief
Re: Wanneer heb je een rashond?
Het 'het is een echte rashond hoor, maar hij heeft alleen geen papieren'...Noële schreef:Ik heb altijd het idee gehad dat een rashond een hond was met een stamboom, maar nu kom ik toch vaak tegen dat mensen zeggen dat ze een rashond hebben, maar dan blijkt het een hond te zijn zonder stamboom maar met ouders van het zelfde ras. Ik vind het toch een verschil als een hond een stamboom heeft of niet, niet dat de hond dan minder is, maar wel een bewuste keuze.

Ik doe die hond niet af als minderwaardig, maar een 'rashond' in de definitie van rashond is het simpelweg niet.
Als mensen het dus belangrijk vinden een 'echte rashond' te hebben zullen ze een hond moeten kopen met een FCI-erkende stamboom.
Ook als de ouders wel een stamboom hebben en van hetzelfde ras zijn en voor de pups wordt geen stamboom aangevraagd (waarom dan niet??) dan zijn die pups volgens de 'regels' geen rashonden.
Gewoon.. definitie aanhouden

Dat zegt dus niets over het mooi, lief, schattig, knap, slim..... zijn van de honden!! Het zijn 'alleen' geen rashonden...

Suzanne
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Met je eensJinx schreef:Een Golden met stamboom vind ik een ras-Golden.
Een Golden zonder stamboom vind ik een Golden zonder stamboom.
Dus niet ineens een kruising of lijkt op. Het kan prima een echte Golden zijn, alleen geen ras-Golden.

En de stamboom is het certificaat voor de raszuiverheid/bloedlijnen. Als je die niet hebt, dan weet je ook niet wat er allemaal achter zit qua opa's en oma's

- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
En je weet dus ook echt niet precies wat je in huis hebt.Frenk schreef:Met je eensJinx schreef:Een Golden met stamboom vind ik een ras-Golden.
Een Golden zonder stamboom vind ik een Golden zonder stamboom.
Dus niet ineens een kruising of lijkt op. Het kan prima een echte Golden zijn, alleen geen ras-Golden.Het is wat het is.
En de stamboom is het certificaat voor de raszuiverheid/bloedlijnen. Als je die niet hebt, dan weet je ook niet wat er allemaal achter zit qua opa's en oma's
Tijdje terug stond er op MP een Bobtail X Border coliie....de hond was niet van een echte Bobtail te onderscheiden. :N: en zo zijn er wel meer honden die toch echt voortvloeien uit een kruising maar die zo op het oog als 2 druppels op één van de (ras) ouders lijken.
Daarentegen zie ik ook genoeg zogenaamde "raszuivere" honden waarbij zo'n vette meerprijs moest neergetikt worden voor een stamboom dat de kopers zeiden "lama" die zelfs op 100 meter afstand nog niet op het genoemde ras lijken.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- Frenk
- Zeer actief
Ik ken werkgoldenfokkers die toch iets anders denken over de 'Golden met stamboom' van nu.
Heb zelf liever een Golden met boom dan zonder, zodat de lijnen te traceren zijn en je zelf ook een klein beetje inzicht kunt krijgen in de achtergrond. Er zitten nogal wat ziektes in en doorfok op karakter.
Zeker bij de stamboomloze Goldens zou ik dat risico nooit bewust willen lopen.

Heb zelf liever een Golden met boom dan zonder, zodat de lijnen te traceren zijn en je zelf ook een klein beetje inzicht kunt krijgen in de achtergrond. Er zitten nogal wat ziektes in en doorfok op karakter.
Zeker bij de stamboomloze Goldens zou ik dat risico nooit bewust willen lopen.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is daar dan zo moeilijk aanFrenk schreef:Dat onderscheid snappen alleen de echte die-hards volgens mij, terwijl je als je "een stamboomloze Golden" antwoordt, iedereen snapt wat je bedoeltAngelique25 schreef:Overigens vind ik een Golden zonder stamboom een rasloze hond. (net als iedere andere hond zonder stamboom)

- Frenk
- Zeer actief
Ik bedoel dat voor mensen iets wat er uitziet als een Golden ook al snel een Golden genoemd zal worden. En dan snappen ze niet wat je met rasloos bedoelt, immers de hond lijkt wel heel sterk op een ras, namelijk de Golden. En een "rasloze hond met de uiterlijke kenmerken van een Golden" is gewoon iets ingewikkelder dan een "Golden zonder papiertje".Angelique25 schreef:Wat is daar dan zo moeilijk aanFrenk schreef:Dat onderscheid snappen alleen de echte die-hards volgens mij, terwijl je als je "een stamboomloze Golden" antwoordt, iedereen snapt wat je bedoeltAngelique25 schreef:Overigens vind ik een Golden zonder stamboom een rasloze hond. (net als iedere andere hond zonder stamboom)een hond zonder stamboom is geen rashond, dus een rasloze hond. Hoef je toch geen die-hard voor te wezen
Dat bedoelde ik... De kenners zullen de nauwkeurigheid van de eerste omschrijving denk ik beter waarderen dan jan-met-de-pet.

EDIT: bovendien is een Labrador met stamboom X Golden met stamboom een hond zonder stamboom en dus geen rashond, maar het is geen rasloze hond, want je weet precies wat het is. Namelijk een LabradorXGolden.

- M@ri@nne
- Zeer actief
- langehond1
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat ook een stamboom niet altijd alles zegt. Er hoeft maar 1 fokker te zijn die een dekking noteert van hond A maar hond B laat dekken. Dus als ik een plaatje van een mechel x laekense in huis heb en die laat dekken maar mijn stamboom-laekense registreer als de vader dan zegt de hele afstamming dus stamboom meteen niets meer.
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat een hond zonder stamboom nooit zomaar rashond genoemd kan worden. Hij kan het wel zijn maar hij gaat niet door voor een hond van zijn ras.
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat een hond zonder stamboom nooit zomaar rashond genoemd kan worden. Hij kan het wel zijn maar hij gaat niet door voor een hond van zijn ras.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Als de teef dus een kruising is van mechel x laekense krijg je er toch geen stamboom bij ook al is de vader een hond met een stamboom? Of heb ik het verkeerd gelezen?MARC_S schreef:Ik denk dat ook een stamboom niet altijd alles zegt. Er hoeft maar 1 fokker te zijn die een dekking noteert van hond A maar hond B laat dekken. Dus als ik een plaatje van een mechel x laekense in huis heb en die laat dekken maar mijn stamboom-laekense registreer als de vader dan zegt de hele afstamming dus stamboom meteen niets meer.

Maggie
Maggie
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat maakt niks uit. Ik kan een hond zonder stamboom mijn stamboomteef laten dekken en dan zeggen dat ze door een stamboomreu is gedekt. Dus gewoon een andere vader invullen. Als je dat in samenwerking doet met de eigenaar van de stamboomreu of je hebt de hond zelf in huis dan maakt dat dus niks uit. Niemand zal dat weten.goud schreef:Als de teef dus een kruising is van mechel x laekense krijg je er toch geen stamboom bij ook al is de vader een hond met een stamboom? Of heb ik het verkeerd gelezen?MARC_S schreef:Ik denk dat ook een stamboom niet altijd alles zegt. Er hoeft maar 1 fokker te zijn die een dekking noteert van hond A maar hond B laat dekken. Dus als ik een plaatje van een mechel x laekense in huis heb en die laat dekken maar mijn stamboom-laekense registreer als de vader dan zegt de hele afstamming dus stamboom meteen niets meer.
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat een hond zonder stamboom nooit zomaar rashond genoemd kan worden. Hij kan het wel zijn maar hij gaat niet door voor een hond van zijn ras.![]()
![]()
Maggie
Mijn vorige hond zou als pup een bouvier zijn is me verteld. Dus de pa en ma waren raszuivere bouviers met stamboom. Toen de pups groter werden zag de fokker dat waarschijnlijk hun DHxlabrador toch de pa was. Als de pups niet op herders begonnen te lijken maar op bouviers dan waren ze met stamboom als zodanig verkocht. Nu zijn ze naar een puppyfarm in Budel gebracht.
Dat is het verhaal dat mij verteld is in ieder geval.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Billy is dus zo'n kruising. Op het oog een forse golden (hij is iets groter dan de rasstandaard) maar hij is een kruising tussen een golden (moeder) en een onbekende vader die het erf op kwam. Tenminste, volgens de opvang waar we 'm destijds gehaald hebben.Angelique25 schreef: En je weet dus ook echt niet precies wat je in huis hebt.
Tijdje terug stond er op MP een Bobtail X Border coliie....de hond was niet van een echte Bobtail te onderscheiden. :N: en zo zijn er wel meer honden die toch echt voortvloeien uit een kruising maar die zo op het oog als 2 druppels op één van de (ras) ouders lijken.
Overigens waren wij bewust op zoek naar een volwassen herplaatser. Ras of rasloos maakte ons niet uit. En nog steeds niet.
Hoewel, als ik nu voor een hond zou kiezen zou het - denk ik - wel een helemaal onherleidbare rasloze hond worden (zoals Silka).
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Uit eigen ervaring:
Een bewuste fraude.
NBG lid heeft leuk werkende maar niet overdreven belastbare Mechelse teef, met stamboom.
Teef wordt loops en in samenwerking met verschillende andere clubgenoten wordt het volgende uitgebroed: teef zal gedekt worden door x mechelse reu van één van de leden. Een ander lid zal de dekkaart op naam van zijn stamboomreu tekenen.
Zo gebeurt: en er wordt na verloop van tijd een nest "raszuivere" mechelaars ingeschreven bij het NHSB.
Een ongewenste -vermoedelijke- fraude:
Serieuze fokker besluit na ruime voorbereiding een dekking te halen van een reu van haar ras in Nice. Een eindje rijden dus.
Fokker is een oudere vrouw met veel ervaring die een mondje MMS frans spreekt (en dit hele verhaal is van ver voor Internet).
Afspraken worden gemaakt en als de teef loops is wordt er af gereisd naar Nice.
Ze wordt ontvangen door de reu eigenaar op een groot "landgoed" ze mag alvast haar teef afgeven en begrijpt uit de uitleg van de reu eigenaar dat hij de teef alvast "voor zal stellen" aan de reu, met haar gebrekkige frans komt ze niet ver genoeg om aan te geven dat ze dat liever niet heeft.
Ze wordt door de zoon meegenomen naar een gebouwtje, dit blijkt een soort binnenmanege te zijn. Vanachter glas ziet ze haar teef in de bak staan en de zoon (die teruggelopen was) brengt een reu binnen. Binnen een paar minuten zit de reu erop terwijl haar teef in een stevige houdgreep gehouden wordt door de reu eigenaar. Daarna wordt de reu weggebracht en de reu eigenaar komt naar buiten met haar teef aan de lijn.
Ze wordt opgehaald mag betalen en dan wordt ze de poort weer uitgezet.
Uit de woorden van de reu eigenaar begrijpt ze wel nog dat ze eventueel de volgende dag terug mag komen.
Maar nu komt het: fokker heeft sterk de indruk dat de reu die gebruikt is niet de reu de ze aangevraagd heeft is en dat het niet de reu op de dekkaart is. Ze heeft het gevoel opgelicht te zijn, maar dit was waarschijnlijk de laatste keer dat ze nog zo'n reis kon maken voor een dekking. En zoveel geld kon uitgeven voor een dekking.
Ze laat het er maar bij zitten en de pups die later geboren worden staan op naam van de reu die ze uitgezocht heeft in het stamboek (maar hij is waarschijnlijk niet de vader, misschien wel de grootvader).
Deze fokker heeft hier niet voor gekozen, voelde zich er ook beroerd bij.
Maar heeft waarschijnlijk wel bijgedragen aan de vervuiling van het stambook.
NB in dit geval ging het om een ras van éénkleurige uniforme honden.
Er waren geen aftekeningsverschillen waardoor fokker had kunnen weten dat het niet de juiste reu betrof.
Een bewuste fraude.
NBG lid heeft leuk werkende maar niet overdreven belastbare Mechelse teef, met stamboom.
Teef wordt loops en in samenwerking met verschillende andere clubgenoten wordt het volgende uitgebroed: teef zal gedekt worden door x mechelse reu van één van de leden. Een ander lid zal de dekkaart op naam van zijn stamboomreu tekenen.
Zo gebeurt: en er wordt na verloop van tijd een nest "raszuivere" mechelaars ingeschreven bij het NHSB.
Een ongewenste -vermoedelijke- fraude:
Serieuze fokker besluit na ruime voorbereiding een dekking te halen van een reu van haar ras in Nice. Een eindje rijden dus.
Fokker is een oudere vrouw met veel ervaring die een mondje MMS frans spreekt (en dit hele verhaal is van ver voor Internet).
Afspraken worden gemaakt en als de teef loops is wordt er af gereisd naar Nice.
Ze wordt ontvangen door de reu eigenaar op een groot "landgoed" ze mag alvast haar teef afgeven en begrijpt uit de uitleg van de reu eigenaar dat hij de teef alvast "voor zal stellen" aan de reu, met haar gebrekkige frans komt ze niet ver genoeg om aan te geven dat ze dat liever niet heeft.
Ze wordt door de zoon meegenomen naar een gebouwtje, dit blijkt een soort binnenmanege te zijn. Vanachter glas ziet ze haar teef in de bak staan en de zoon (die teruggelopen was) brengt een reu binnen. Binnen een paar minuten zit de reu erop terwijl haar teef in een stevige houdgreep gehouden wordt door de reu eigenaar. Daarna wordt de reu weggebracht en de reu eigenaar komt naar buiten met haar teef aan de lijn.
Ze wordt opgehaald mag betalen en dan wordt ze de poort weer uitgezet.
Uit de woorden van de reu eigenaar begrijpt ze wel nog dat ze eventueel de volgende dag terug mag komen.
Maar nu komt het: fokker heeft sterk de indruk dat de reu die gebruikt is niet de reu de ze aangevraagd heeft is en dat het niet de reu op de dekkaart is. Ze heeft het gevoel opgelicht te zijn, maar dit was waarschijnlijk de laatste keer dat ze nog zo'n reis kon maken voor een dekking. En zoveel geld kon uitgeven voor een dekking.
Ze laat het er maar bij zitten en de pups die later geboren worden staan op naam van de reu die ze uitgezocht heeft in het stamboek (maar hij is waarschijnlijk niet de vader, misschien wel de grootvader).
Deze fokker heeft hier niet voor gekozen, voelde zich er ook beroerd bij.
Maar heeft waarschijnlijk wel bijgedragen aan de vervuiling van het stambook.
NB in dit geval ging het om een ras van éénkleurige uniforme honden.
Er waren geen aftekeningsverschillen waardoor fokker had kunnen weten dat het niet de juiste reu betrof.
-
- Zeer actief
Ik sprak laatste een mevrouw van de RvB en je wilt niet geloven wat voor dingen die tegenkomen kwa gefoezel. Pupjes erbij leggen uit een x nestje bijvoorbeeld, en zeker als het gaat om rassen waarvan de pups over de 100 euro weggaan....
Of hele goede reuen die alleen als het puntje bij paaltje komt, niet willen dekken, erop aandringen de teef nog maar een paar daagjes te laten logeren waarna er dan wel een dekking plaatsvindt, maar er geen bewijzen zijn door wie. Zo kun je hele boeken volschrijven. En wie zegt bovendien dat zoiets bij de voorouders van jouw "rashond" niet ook is gebeurd?
Of hele goede reuen die alleen als het puntje bij paaltje komt, niet willen dekken, erop aandringen de teef nog maar een paar daagjes te laten logeren waarna er dan wel een dekking plaatsvindt, maar er geen bewijzen zijn door wie. Zo kun je hele boeken volschrijven. En wie zegt bovendien dat zoiets bij de voorouders van jouw "rashond" niet ook is gebeurd?
-
- Zeer actief
Ik ben het met je eens, maar ik geef dan ook niet veel voor de "raszuiverheid" van een boomhond.Inge O schreef:voor mij is een rashond een hond die alle (ok, de meeste) kenmerken vertoont die dat ras normaal heeft.
of hij wel of geen stamboom heeft maakt voor mij niet uit - je kan een boomhond hoogstens met iets meer zekerheid raszuiver noemen, maar groter zijn de verschillen voor mij niet.
- Rami
- Zeer actief
Maar kijk je dan vooral naar uiterlijke kenmerken? Ik kan me voorstellen dat je mijn Billy ziet als golden (daar lijkt 'ie dan ook sprekend op) maar zijn karakter is toch wel anders. Hij is wantrouwig naar vreemden, waaks, beschermend en wat eenkennig. Dingen die je niet zo snel terug vindt in de rasbeschrijving van een golden.Inge O schreef:voor mij is een rashond een hond die alle (ok, de meeste) kenmerken vertoont die dat ras normaal heeft.
of hij wel of geen stamboom heeft maakt voor mij niet uit - je kan een boomhond hoogstens met iets meer zekerheid raszuiver noemen, maar groter zijn de verschillen voor mij niet.
Nu weet ik eigenlijk ook niet in hoeverre dit allemaal aangeboren of dat het door zijn 'rommelige' start komt...
-
- Zeer actief
Ik denk dat ik jouw Billy "Hovawarth" zou noemenRami schreef:Maar kijk je dan vooral naar uiterlijke kenmerken? Ik kan me voorstellen dat je mijn Billy ziet als golden (daar lijkt 'ie dan ook sprekend op) maar zijn karakter is toch wel anders. Hij is wantrouwig naar vreemden, waaks, beschermend en wat eenkennig. Dingen die je niet zo snel terug vindt in de rasbeschrijving van een golden.Inge O schreef:voor mij is een rashond een hond die alle (ok, de meeste) kenmerken vertoont die dat ras normaal heeft.
Nu weet ik eigenlijk ook niet in hoeverre dit allemaal aangeboren of dat het door zijn 'rommelige' start komt...

- Rami
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
Haha, nou hij was al een maand of negen, dus je bent bij deze vrijgesproken.Inge O schreef:
jaja, ik geef toe, wartenpupjes die teveel op een golden lijken drop ik meteen bij een opvang, klaar is kees![]()
.

Allebei de mogelijkheden zijn idd niet uit te sluiten. Ik zal er wel nooit achter komen. Maar dat maakt verder ook niet uit. Ik vind 't een wereldhond.Inge O schreef: maar, om op je vraag te antwoorden : als ik billy zou zien (en meemaken) en jij zou me niks vertellen dan zou ik hem waarschijnlijk gewoon voor een niet rastypische (kwa karakter dan) golden nemen - maar kan ook best dat ik bepaalde details zo af vind wijken dat ik toch zou denken dat hij niet helemaal raszuiver is.
mogelijkheid 1 : ik heb gelijk en hij is raszuiver (die 'onbekende reu) kan natuurlijk ook perfect een golden zijn geweest
mogelijkheid 2 : ik blijk ongelijk te hebben (maar daar zal je toch alleen maar achterkomen als hem een goldenteef laat dekken), maar zie dan nog niet veel verschil tussen een een boomrashond en een nietboomrashond. bij allebei kan je immers bedrogen worden qua voorouders, al helemaal als je er de broodfok bij neemt.
(Dat dekken lijkt Bill trouwens wel een goed idee, de ouwe snoeperd!

- laura b
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
Tja, als een Hovawart op een Golden lijkt, dan.....Inge O schreef:Ennath schreef:Ik denk dat ik jouw Billy "Hovawarth" zou noemenRami schreef:Maar kijk je dan vooral naar uiterlijke kenmerken? Ik kan me voorstellen dat je mijn Billy ziet als golden (daar lijkt 'ie dan ook sprekend op) maar zijn karakter is toch wel anders. Hij is wantrouwig naar vreemden, waaks, beschermend en wat eenkennig. Dingen die je niet zo snel terug vindt in de rasbeschrijving van een golden.Inge O schreef:voor mij is een rashond een hond die alle (ok, de meeste) kenmerken vertoont die dat ras normaal heeft.
Nu weet ik eigenlijk ook niet in hoeverre dit allemaal aangeboren of dat het door zijn 'rommelige' start komt...![]()
![]()
Kan er ook niets aan doen

En ik denk oprecht dat Billy "Golden" heet omdat ze in het asiel vooral veel Goldens (her)kennen.
Als Hovawart een ruim voorkomende asielhond was dan had Billy nu het stickertje (niet helemaal raszuivere) Hovawart gedragen.

Bij de grensstreek in België heet alles wat een beetje herder vormig is, black en tan is en hubertusklauwen bezit Beauceron.
Dat hoor je eigenlijk nooit in Nederland, maar die Belgen zitten tegen de Franse Grens aan en in die streek zijn lopen veel hele en halve Beaucerons rond.
-
- Zeer actief
Het "Lucky Boy" effect.Gos schreef:Ik sprak laatste een mevrouw van de RvB en je wilt niet geloven wat voor dingen die tegenkomen kwa gefoezel. Pupjes erbij leggen uit een x nestje bijvoorbeeld, en zeker als het gaat om rassen waarvan de pups over de 100 euro weggaan....
Bij de KWPN hebben ze het opgelost door DNA onderzoek.
En dat zal er vast ook voor de rashonden van komen, tot aan die tijd kan er nog volop gerotzooid worden, soms met de beste bedoelingen, soms voor geldelijk gewin. Maar voorlopig geef ik nog steeds geen cent voor de betrouwbaarheid van het afstammingsbewijs.