Abby schreef:Kaiou schreef:Ik wens jullie succes met de verdere zoektocht naar een hond die bij jullie past, maar weet wel dat ze in de meeste gevallen niet komen met een retouradres

.
Als je een hond uit het asiel haalt, is er dacht ik toch wel een 'proefperiode' van 6 weken toch? Nou lijkt het me persoonlijk verschrikkelijk om na 5 weken de hond weer naar het asiel te doen, maar als je het echt niet meer ziet zitten met de hond is dat wel een optie lijkt me.
Voor topicstarter lijkt het me alleen maar fijn dat de hond terug naar de ouders kon.
Toevallig heeft het asiel waar ik stagiaire ben een proeftijd van een week en als het niet gaat met tips nog een week en in sommige gevallen nog een week, maar dan is het eigenlijk ook echt op. Je moet wel een klik hebben in die eerste weken. Als je dan namelijk al niet weet of je samen met de hond door de problemen heen komt dan heeft het geen nut om verder te gaan. Je moet er gewoon zeker van zijn en anders is de hond ergens anders beter af
Wij hebben in Limburg ook een tijdje geleden een sint gehaald. Daar hadden ze geen proefperiode. Een hond kostte daar 200 euro. Bracht je hem binnen een week terug dan kreeg je nog 100 euro terug. Binnen twee weken 50 euro, 3 weken 25 euro en anders kon je weer gaan betalen. Hier bleek het in een week tijd echt niet te boteren tussen de honden onderling (de andere honden werden bang van hem en hij was niet te stoppen/corrigeren) en ook wij kregen geen contact en geen leiding over hem. Dit kostte dus toch al behoorlijk wat in feite (ook nog eens de ruim 300 km rijden en brandstof er dus bij voor 2x op en neer).
het verschilt dus enorm per asiel zo'n proefperiode. Daarom is het ook al van belang om te proberen als je zo'n hond gaat bekijken te zien hoe het match tussen jullie en de hond. Helaas is dit vaak echt niet te zien door de vreemde omgeving, stress voor de hond enz.
Wij hadden geen goed gevoel maar wilden hem zo graag de kans bieden en het leek in eerste instantie redelijk te gaan tussen de honden. Thuis kwam dus met de dag zijn ware karakter steeds verder naar voren en dat bleek dus geheel niet te gaan. Verder was het verhaal bij hem op het internet exact de hond die wij erbij zochten. Alleen de waarheid van zijn karakter en het verhaal op internet kwamen op geen enkel punt overeen. En ja, dit is een asiel vaak niet kwalijk te nemen (ze moeten ook maar af gaan op info van de vorige eigenaar en wat zo'n hond doet in een vreemde, stress volle asielomgeving waar ze vaak ander gedrag dan normaal vertonen).
Veel succes met verder zoeken en kijken en hopelijk krijgt Hobbes zijn draai bij je ouders weer snel te pakken