Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Terug naar vers of toch nog niet?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Terug naar vers of toch nog niet?

Ongelezen bericht door Lucia »

Goed, de vraag is eigenlijk al duidelijk, nu het waarom:

Vorig jaar heb ik Milo over gezet op brokken van Nutro, hij deed het hier ontzettend goed op, behalve dat hij in die periode eigenlijk constant etterende ogen had.
Achteraf blijkt dat hij een half jaar die brokken heeft gehad en eigenlijk een half jaar aan het modderen is geweest met zijn ogen.
Kan toeval zijn, kan ook niet natuurlijk.

Nu was ik toen de brokken zat en na alle verhalen hier heb ik toen besloten om hem helemaal op carnibest te zetten.
Binnen een week was zijn oogprobleem over en is niet meer teruggekomen :mrgreen:.
Kan ook toeval zijn, kan ook niet.

Nu ging hij begin juli steeds aan de diarree, aantal x bij de dierenarts geweest, etc.
De dierenarts schuift het op voedselallergie. We hebben toen hypo allergene brokken meegekregen, die hij nu dus krijgt.
In die dierenartsbezoekjesperiode is er bloedonderzoek gedaan (hij drinkt stuk meer) en er zou ontlastingsonderzoek gedaan worden, maar ze hadden van het lab te horen gekregen dat de ontlasting beschimmeld was :denken:. Ik had het sochtends bewaard, savonds ingeleverd bij DA.
Ik heb zo door bepaalde dingen mijn twijfels of het überhaupt is opgestuurd, maar dit ter zijde.
Zodra hij weer aan de diarree gaat o.i.d. kan ik alsnog ontlastingsonderzoek laten doen.

Hij krijgt nu zo'n 3 á 4 weken alleen deze brokken.
In het begin ging het heel goed, de diarree was best snel over, hij ontlastte wel véél meer dan met carnibest maar dat was te verwachten. Ook had hij superveel energie, echt veel meer dan dat ik hem ooit heb meegemaakt.

Wat is dan allemaal het probleem?
Nou, sinds 2 dagen heeft meneer weer wat troep in zijn ogen, wat etter. Het is nog niet veel, maar ik heb toch sterk het vermoeden dat hij slecht tegen brokken kan.
Verder vind ik dat hij zichzelf veel meer aan het bijten en krabben is dan voorheen.

Nu vraag ik me af of het verstandig is om hem gewoon terug te zetten op carnibest, of zou dit kwaad kunnen?
Zou dit ook kwaad kunnen als het wél daadwerkelijk voedselallergie is?

Verder zijn alle tips welkom, ik weet op het moment niet zo wat het verstandigst is.
Ik wil nog wel een weekje aankijken of zijn ogen weer erger worden, want ik denk toch sterk dat het door de brokken komt.
Laatst gewijzigd door Lucia op 06 aug 2008 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Als je twijfels hebt over de uitslag dan vraag je hem toch, dat moet op papier staan :19:
En met die gegevens ga je dan naar een holistisch dierenarts om het opnieuw te laten beoordelen :wink:
Lucia
Zeer actief

Maar ik heb dus geen uitslag, aangezien er geen onderzoek is gedaan omdat zn ontlasting beschimmelt zou zijn.

Maar ik ga eens iets meer opzoeken over holistische dierenartsen, daar weet ik verder eigenlijk niets vanaf.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Als je wel weer vers wilt proberen, maar bang bent voor de ontlasting, zou ik een lichtere KVV zoeken, Carnibest is best een zware voeding. Begin eens met Rodi en Smuldier of AHV. Dat zijn vrij licht verteerbare soorten kvv omdat er geen bot in zit, zoals in Carnibest. En als het daar goed op gaat, ga je later alsnog weer Carnibest proberen. Dan weet je meteen waar het aan ligt. Er zijn allerlei verschillende soorten kvv, ook lichtverteerbaar, voor allergie (bijvoorbeeld eend/rijst etc)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
arja
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door arja »

Ik zou ook een ander soort kvv proberen, Kivo, Smuldier, Bibi allemaal goed, in Kivo zit geen graan wel wat rijst, de honden doen het er hier perfect op,ik wissel af met bibi en smuldier pens compleet,AHV heb ik nog niet geprobeerd. Kivo heeft ook een visversie die ze hier erg lekker vinden, er zit paling in en het ruikt ook nog prettig. Kivo kompleet kost 56 euro voor 48 kilo dus daar hoef je het ook niet voor te laten.
Schimmels worden trouwens vaak veroorzaakt door granen en die zitten niet in Kivo :wink:
Lucia
Zeer actief

Bedankt voor de tips.
Ik ga me eerst weer eventjes verdiepen in andere soorten KVV. Misschien dat dat beter verteerbaar is.
Lucia
Zeer actief

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in Kivo en denk dat ik dit een x ga proberen.

Nu kan ik doordat dit niet mijn computer is (wordt gemaakt) niet het email adres openen van de beste meneer van Kivo. Dan moet ik een code invoeren en die heb ik niet, naja.

Maar wat ik me afvraag. Er zijn nu 3 soorten compleet als ik het goed begrijp. Vlees, lam en vis (tenminste waar ik het dan ga halen).

Maar er is ook pens/kip en gemalen kip. Dit zijn dus geen complete versies. Mocht ik dit een x tussendoor geven een dag, moet ik iets toevoegen? Of is dat meer voor als je dit altijd voert?

En is er een richtlijn qua wat de hond per dag zou moeten hebben? Ik weet dat dit heel erg per hond verschilt, maar zoals bij carnibest is er wel een richtlijn en aan de hand daarvan zou ik wel wat kunnen uitproberen wat werkt.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Als je echt zeker wilt weten of je hond een allergie heeft voor een bepaalde voedingsstof of soort vlees, zul je een eliminatie-diëet moeten gaan geven.

Dit houdt in dat je je hond gedurende zes weken een vleessoort voert die hij nog nooit heeft gegeten.
Bijvoorbeeld geit, en dan dus zes weken lang alleen maar geit en niets anders.
Gaat dit goed, dan voeg je een tweede vleessoort toe, ook dit doe je dan zes weken lang, dus geit plus de tweede vleessoort.
Gaat dit goed, dan voeg je een derde vleesssoort toe, dit weer zes weken.

En zo ga je door.
Als er dan een vleessoort is waar hij slecht op reageert zal je dat binnen die zes weken moeten merken, en dan weet je dus meteen dat je dat niet meer moet geven aan je hond.
:zweep:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”