Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2e hond brainstorm

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

2e hond brainstorm

Ongelezen bericht door Gollum »

Het is nog even niet aan de orde, maar ik weet zeker dat ik er een 2e hond bij wil als de situatie gunstig is. Nu zit ik een beetje te brainstormen over het ras.
In principe lijkt me een 2e labrador helemaal geweldig maar dat word praktisch heel lastig. Gollum gaat eigenlijk altijd overal met me mee, meestal met het openbaar vervoer. 2 labradors mee met de trein lijkt me erg lastig. Ook op visite word onhandig, nu ben ik nog overal welkom met Gol, ze is niet zo heel groot en superrustig in huis. Je moet het maar net treffen dat je nog een onderdeur lab vind die even rustig is.
Dus nu ben ik ook over kleine hondjes aan het nadenken. Met Gollum zou dat prima gaan, ze is heel rustig met kleine hondjes, teef of reu zal ook weinig uitmaken, ze schikt zich toch wel onderaan de roedel.
Maar ja, wat voor klein hondje. Ik ben niet van het kammen en tutten dus een korte vacht of een vacht die kort gehouden kan worden heeft de voorkeur. Verder hou ik van lange losloopwandelingen, een hond die vrij sociaal naar andere dieren en mensen is, is dan wel gewenst. Van water houden is ook een pré, lijkt me heerlijk om naar 2 spatterende honden te kijken. Ik hou niet zo van keffers :N: En ik hoef er ook geen shows mee te lopen.
Is er eigenlijk wel een hond die daarbij past? :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als het zover is gewoon de asiels en andersoortige herplaatsers aflopen, dan loop je vanzelf eens tegen "jouw" hond aan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Addy

Re: 2e hond brainstorm

Ongelezen bericht door Addy »

Gollum schreef:Is er eigenlijk wel een hond die daarbij past? :mrgreen:
jaaaaaaaaaaaaaaaaa poppeltje :smile:
Gollum
Zeer actief

Jaap* schreef:Als het zover is gewoon de asiels en andersoortige herplaatsers aflopen, dan loop je vanzelf eens tegen "jouw" hond aan.
Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad.
Ik zit alleen te twijfelen of je een herplaatser al die dingen nog kan aanleren (trein, bus, goed loslopen etc) of dat ik beter een pup kan overwegen.
Gollum
Zeer actief

Addy schreef:
Hahahaha dat vind ik ook een schatje :mrgreen:
Maar die doe je niet weg denk ik zomaar :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:Als het zover is gewoon de asiels en andersoortige herplaatsers aflopen, dan loop je vanzelf eens tegen "jouw" hond aan.

Dat zou ik ook doen als ik jou was. :wink:
Van een volwassen hond kun je al veel beter bepalen of 'ie rustig is, goed met Gollum kan, of 'ie leuk is met andere honden/mensen. Enne... er is keuze genoeg in de asiels/opvang in binnen- en buitenlandse asiels.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Rami schreef:

Van een volwassen hond kun je al veel beter bepalen of 'ie rustig is, goed met Gollum kan, of 'ie leuk is met andere honden/mensen. Enne... er is keuze genoeg in de asiels/opvang in binnen- en buitenlandse asiels.
Kun je dat gelijk al zien en merken aan een hond? Hoe pak je dat aan?
Ga je dan alleen wandelingen maken met de hond, of neem je de hond voor een proefperiode mee naar huis, en hoe lang.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Rami schreef:

En er zitten honden van alle leeftijden in de asiels..... van pup tot zwaar bejaard. Het een sluit dus het ander niet uit :wink: .
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Gollum schreef:
Ik zit alleen te twijfelen of je een herplaatser al die dingen nog kan aanleren (trein, bus, goed loslopen etc) of dat ik beter een pup kan overwegen.
Nou er zijn ook genoeg herplaatsers die dat allemaal al hebben gedaan met hun eerste baasje. Niet alle honden die herplaatst worden hebben nooit wat geleerd of meegemaakt. :wink:
Afbeelding
Addy

Gollum schreef:
Addy schreef:
nee maar zat leuke herplaatsertjes die ook al in Nederland in de opvang zitten :wink:
Gollum
Zeer actief

Addy schreef:
Gollum schreef:
Addy schreef:
nee maar zat leuke herplaatsertjes die ook al in Nederland in de opvang zitten :wink:
Hoe doe jij dat eigenlijk Addy, een zo geschikt mogelijke match zoeken?
Gaan de mensen met de honden wandelen, alleen of met jou erbij, nemen ze de honden op proef mee naar huis?
Addy

Gollum schreef: Hoe doe jij dat eigenlijk Addy, een zo geschikt mogelijke match zoeken?
Gaan de mensen met de honden wandelen, alleen of met jou erbij, nemen ze de honden op proef mee naar huis?
Nee met mij erbij, stel je voor dat ze me hond stelen :N:
Ik doe niet aan op proef, een hond is niet voor even maar wel voor het leven.
Echter als het niet lukt moet de hond terug, zie Terror Pommetje :mrgreen:
Gollum
Zeer actief

Rami schreef:
Gollum schreef:
Nou er zijn ook genoeg herplaatsers die dat allemaal al hebben gedaan met hun eerste baasje. Niet alle honden die herplaatst worden hebben nooit wat geleerd of meegemaakt. :wink:
Dat is natuurlijk ook zo. Maar daar kom je denk ik alleen achter door de hond mee te nemen en het uit te proberen?
Rami
Zeer actief

Gollum schreef:
Rami schreef:

Ga je dan alleen wandelingen maken met de hond, of neem je de hond voor een proefperiode mee naar huis, en hoe lang.
Als eerste moet je heel veel vragen stellen, waar komt de hond vandaan, is 'ie bekend met kinderen, met andere honden/katten, wat is de reden van afstand, nou ja, alles wat voor jou belangrijk is.
Daarbij testen ze in heel veel asiels honden op allerlei gebied (door een gedragsdeskundige) om nieuwe eigenaren goed te kunnen voorlichten.
En veel honden uit het buitenland wonen eerst een tijd in een gastgezin in NL. Daar wordt ook het een en ander bekeken en eventueel getraind.
En ja, een proefperiode afspreken is volgens mij altijd wel mogelijk. In een paar dagen kun je best al zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik zou een volwassen herplaatser iig niet meteen uitsluiten. Maar goed da's ook een beetje mijn stokpaardje... :wink:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Addy schreef:
Gollum schreef: Hoe doe jij dat eigenlijk Addy, een zo geschikt mogelijke match zoeken?
Nee met mij erbij, stel je voor dat ze me hond stelen :N:
Ik doe niet aan op proef, een hond is niet voor even maar wel voor het leven.
Echter als het niet lukt moet de hond terug, zie Terror Pommetje :mrgreen:
Maar als je dus iemand zo als ik tref :mrgreen: met dat eisenpakket van me :N:
Ga je dan zelf kijken hoe het hondje op het openbaar vervoer, auto reageert (en andere dingen) of laat je het gewoon aan de goden over met het risico dat het hondje teruggebracht word?
Addy

je moet gewoon zoiets nemen als Terror Pommetje, Gollum was helemaal weg van de casanova boy :mrgreen:
Gollum
Zeer actief

Rami schreef:
Gollum schreef:
Rami schreef:

Als eerste moet je heel veel vragen stellen, waar komt de hond vandaan, is 'ie bekend met kinderen, met andere honden/katten, wat is de reden van afstand, nou ja, alles wat voor jou belangrijk is.
Daarbij testen ze in heel veel asiels honden op allerlei gebied (door een gedragsdeskundige) om nieuwe eigenaren goed te kunnen voorlichten.
En veel honden uit het buitenland wonen eerst een tijd in een gastgezin in NL. Daar wordt ook het een en ander bekeken en eventueel getraind.
En ja, een proefperiode afspreken is volgens mij altijd wel mogelijk. In een paar dagen kun je best al zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik zou een volwassen herplaatser iig niet meteen uitsluiten. Maar goed da's ook een beetje mijn stokpaardje... :wink:
Oh ik sluit een volwassen herplaatser zeker niet uit hoor, eigenlijk wilde ik al een hond uit het asiel halen voor Gollum kwam. Mijn (toenmalige) vriend zag dat alleen niet zitten omdat hij thuis wat negatieve ervaringen met herplaatsers had gehad. De argumenten waren dat je nooit weet wat je in huis haalt en dat je een pup nog alles kan aanleren. Vandaar dat er toen een pup kwam.
En ik moet bekennen dat ik nog nooit een dier uit het asiel heb gehaald, dus ik weet niet zo goed hoe dat allemaal in z'n werk gaat.
Vandaar alle vragen :mrgreen:
Ik ben ook van een hond heb je voor het leven en niet voor even, ik zou het dus heel sneu vinden als ik een hond terug zou moeten brengen omdat het geen goede match is. Dus dat zou ik zo goed mogelijk willen aanpakken.
Gollum
Zeer actief

Addy schreef:je moet gewoon zoiets nemen als Terror Pommetje, Gollum was helemaal weg van de casanova boy :mrgreen:
Hahahaha dat wel ja, ik weet alleen niet of ik wel met een terror pommetje match :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Er bestaat geen 100% succesgarantie. Elke hond kan ergens een probleem mee hebben of een probleem ontwikkelen, ook een pup. Je hebt dat niet allemaal in de hand. Daar moet je je bij neerleggen, of je er in ieder geval bewust van zijn. Als het een hond is waar je op slag verliefd op bent geworden is dat meestal een veel minder groot issue dan wanneer je een hond hebt uitgekozen op basis van een afvinklijst :wink:
Het gaat om verwachtingen, je moet realistische verwachtingen hebben. Een pup geeft niet per definitie minder sores dan een volwassen hond, een hond is sowieso gezegend met een groot aanpassingsvermogen mits de baas daar een beetje oog voor heeft gelukkig :ok:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou ook zeggen herplaatser, zeker als je niet per se een pup wilt, en je als ik je 'eisen' zo lees eigenlijk min of meer een retriever zoekt maar dan heel klein, of niet? De kleine rassen zijn over het algemeen geen kleine retrievers qua karakter; daarom heb ik ook een Golden nu :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Wat wel meteen in me op kwam is een JR? Bij een goede fokker die kan kijken dat je niet de felste uit het nest heb, en waarvan de ouders geen blafgeiten zijn?
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

border terrier :pffff: :mrgreen:
Rami
Zeer actief

Gollum schreef: Ik ben ook van een hond heb je voor het leven en niet voor even, ik zou het dus heel sneu vinden als ik een hond terug zou moeten brengen omdat het geen goede match is. Dus dat zou ik zo goed mogelijk willen aanpakken.
Maar zo ben ik ook hoor. Elk dier wat hier binnen komt gaat er, zo lang als het dier leeft, niet meer uit.

En... een goede match moet ook 'ontstaan' en groeien. In eerste instantie val je op een hond (hoe hij/of zij kijkt, hoe hij of zij doet of juist niet doet) of het nu een pup of een volwassen herplaatser is. Vanuit die aantrekkingskracht (verliefdheid :wink: ) ontstaat de rest. Niet helemaal vanzelf maar met een beetje inzicht, wat geduld en verstand kom je een heel eind.
Afbeelding
Addy

Gollum schreef:
Addy schreef:je moet gewoon zoiets nemen als Terror Pommetje, Gollum was helemaal weg van de casanova boy :mrgreen:
Hahahaha dat wel ja, ik weet alleen niet of ik wel met een terror pommetje match :mrgreen:
ik match ook niet met Terror Pommetje maar hij wel met mij :smile: :smile: :smile:
Nee hoor, we zijn helemaal verliefd op het kanjertje :ok:
Gollum
Zeer actief

Jaap* schreef:Er bestaat geen 100% succesgarantie. Elke hond kan ergens een probleem mee hebben of een probleem ontwikkelen, ook een pup. Je hebt dat niet allemaal in de hand. Daar moet je je bij neerleggen, of je er in ieder geval bewust van zijn. Als het een hond is waar je op slag verliefd op bent geworden is dat meestal een veel minder groot issue dan wanneer je een hond hebt uitgekozen op basis van een afvinklijst :wink:
Het gaat om verwachtingen, je moet realistische verwachtingen hebben. Een pup geeft niet per definitie minder sores dan een volwassen hond, een hond is sowieso gezegend met een groot aanpassingsvermogen mits de baas daar een beetje oog voor heeft gelukkig :ok:
Dat is ook zo hoor, de afvinklijst is veel minder belangrijk dan de klik. En ik ben ook zeker bereid om aan problemen te werken of wat in te slikken als dat niet lukt. Er is geen 100% succesgarantie, maar ik zou wel de omstandigheden zo gunstig mogelijk willen hebben. Niet zomaar gewoon ergens induiken zeg maar.
Gollum
Zeer actief

Moos schreef:Ik zou ook zeggen herplaatser, zeker als je niet per se een pup wilt, en je als ik je 'eisen' zo lees eigenlijk min of meer een retriever zoekt maar dan heel klein, of niet? De kleine rassen zijn over het algemeen geen kleine retrievers qua karakter; daarom heb ik ook een Golden nu :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Wat wel meteen in me op kwam is een JR? Bij een goede fokker die kan kijken dat je niet de felste uit het nest heb, en waarvan de ouders geen blafgeiten zijn?
Een jack russel :N: :neenee: :smile:
Ik vind een saartje dan leuker :mrgreen: Of een kortgekapt poedelachtig iets (ben ik al hele leuke van tegengekomen).

Ik denk dat je wel een beetje gelijk heb met je retriever maar dan in het klein, ik denk dat ik een soort mini-Gollum wil :mrgreen:
Natuurlijk is er maar één zoals zij, maar ik ben al wat look-a-likes qua karakter tegengekomen met wandelen. Vrolijke spring-in-het-veld moddermonsters :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Gollum schreef:
Moos schreef:Ik zou ook zeggen herplaatser, zeker als je niet per se een pup wilt, en je als ik je 'eisen' zo lees eigenlijk min of meer een retriever zoekt maar dan heel klein, of niet? De kleine rassen zijn over het algemeen geen kleine retrievers qua karakter; daarom heb ik ook een Golden nu :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Een jack russel :N: :neenee: :smile:
Ik vind een saartje dan leuker :mrgreen: Of een kortgekapt poedelachtig iets (ben ik al hele leuke van tegengekomen).

Ik denk dat je wel een beetje gelijk heb met je retriever maar dan in het klein, ik denk dat ik een soort mini-Gollum wil :mrgreen:
Natuurlijk is er maar één zoals zij, maar ik ben al wat look-a-likes qua karakter tegengekomen met wandelen. Vrolijke spring-in-het-veld moddermonsters :mrgreen:
Saar is ook heel leuk :pffff: Maar voldoet niet aan jouw omschrijving :mrgreen:

Een middenslag poedel zou inderdaad best eens wat kunnen zijn :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

teacup labrador :mrgreen:
Gollum
Zeer actief

Jaap* schreef:teacup labrador :mrgreen:
Dat is Gollum al, kleiner kun je ze niet krijgen volgens mij :mrgreen:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Een dwergpinscher?
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

wat zijn precies de eisen aan de kleine hond?

Terrier?
rustig? juist wat levendiger?
etc etc
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”