Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vachtverzorging Boomer...lang of kort!
Moderator: moderatorteam
- Peggy75
- Vaste gebruiker
Vachtverzorging Boomer...lang of kort!
Ik vind het heerlijk om te tutten met mijn hond Fedde (shih-tzu x malteser). Ben dus ook regelmatig in de weer om hem mooi te kammen en ben ook van plan zijn haar iets langer te laten groeien. Ik zie en lees echter voornamelijk dat de meeste boomers doorgaans met een korte vacht door het leven gaan. Persoonlijk vind ik het mooier als ze hun haar iets langer hebben.
Wat is jullie ervaring?
Probeer nu zijn pony te voorzien van een speldje maar dat wil nog niet echt lukken. Ook niet met lekkere dingetjes binnen handbereik. Iemand tips?
Wat is jullie ervaring?
Probeer nu zijn pony te voorzien van een speldje maar dat wil nog niet echt lukken. Ook niet met lekkere dingetjes binnen handbereik. Iemand tips?
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Benno gaat altijd kort omdat hij zich veel prettiger bij voelt. Als het echt koud is laat ik hem wel wat langer. Ik vind langer wel mooier maar als ik zie hoe erg hij opleeft als het er weer vanaf is dan is de keus snel gemaakt 
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Peggy75
- Vaste gebruiker
Ik blijf gewoon proberen met dat speldje. En ga er dan maar vanuit dat het net zo gemakkelijk gaat als met het kammen want daar vond ie in eerste instantie ook helemaal niks aan.
Hij is nu ook nog erg jong, 23 weken en ik weet niet zo goed wat ik straks kan verwachten t.a.v. zijn vacht, wanneer hij iets ouder is.
Hij is nu ook nog erg jong, 23 weken en ik weet niet zo goed wat ik straks kan verwachten t.a.v. zijn vacht, wanneer hij iets ouder is.
- *kelly*
- Zeer actief
zolang jij zn vacht goed klitvrij kan houden en jij vind het mooi, lekker lang laten
ik heb er zelf voor gekozen om het bij mijn boomer korter te laten, maar dat is toch voor iedereen persoonlijk...
Succes!
ik heb er zelf voor gekozen om het bij mijn boomer korter te laten, maar dat is toch voor iedereen persoonlijk...
Succes!
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."
"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
- Laura-Joy
- Zeer actief
Doe lekker waar je je het prettigste bij voelt, wil je graag lange haren en kan je ervoor zorgen dat het klitvrij blijft zou ik gewoon doen wat jij wil
De schaar kan er altijd nog in
Ik heb ook een shih x maltezer, van 9 maanden en haar haar is nu iets langer dan 15 cm, haar kuifje is wel iets geknipt maar nu het weer voor haar ogen hangt heeft ze meestal een speldje in.
Ik wil Joy's vacht graag half lang houden dus vrijdag gaat ze voor het eerst naar de kapper en laat ik er 5 centimeter afhalen, dan is ze nog wel lekker vol maar is het weer iets praktischer gezien Joy bijna elke dag lekker zwemt en het liefst door de modder rolt en ik toch dagelijks knopen zit te ontwarren nadat ze weer opgedroogd is (ondanks dat ik haar elke dag helemaal borstel en uitkam).
Als Joy hyper is gaat het speldje er ook lastig in dus ik wacht meestal even een moment af dat ze rustig is en dan kam ik rustig haar koppie en zet ik haar speldje vast, vooral zelf rustig blijven en daarna pas het koekje!
Succes!
Heerlijk he zo'n fruthondje
De schaar kan er altijd nog in
Ik heb ook een shih x maltezer, van 9 maanden en haar haar is nu iets langer dan 15 cm, haar kuifje is wel iets geknipt maar nu het weer voor haar ogen hangt heeft ze meestal een speldje in.
Ik wil Joy's vacht graag half lang houden dus vrijdag gaat ze voor het eerst naar de kapper en laat ik er 5 centimeter afhalen, dan is ze nog wel lekker vol maar is het weer iets praktischer gezien Joy bijna elke dag lekker zwemt en het liefst door de modder rolt en ik toch dagelijks knopen zit te ontwarren nadat ze weer opgedroogd is (ondanks dat ik haar elke dag helemaal borstel en uitkam).
Als Joy hyper is gaat het speldje er ook lastig in dus ik wacht meestal even een moment af dat ze rustig is en dan kam ik rustig haar koppie en zet ik haar speldje vast, vooral zelf rustig blijven en daarna pas het koekje!
Succes!
Heerlijk he zo'n fruthondje

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Mijn Frenk is een Lhasa Apso X Shih-Tzu.
Voor de warmte maakt het niet uit of je zijn vacht lang of kort hebt, mits hij maar goed luchtig en vooral klitvrij is.
Wel blijft in langer haar makkelijker van alles en nog wat hangen. Frenk loopt regelmatig met het halve bos aan zijn kont
Aangezien ik de vachtverzorging prima te doen vindt, blijft Frenk lekker lang. Hij mag alles en kan alles. Zwemt als een otter, graaft zich het schompes en rolt in alles wat vies en drekkig is
Prima
Het is een hond en zo hoort hij zich ook te gedragen.
Ik laat modder gewoonb opdrogen en borstel het dan na een paar uur uit (of zuig het van de grond :N: ). De enige keren dat ik hem moet wassen zijn na het rollen in dode vogels/vissen, zwemmen in dreksloten of als hij bijvoorbeeld diarree heeft.
Onze routine bestaat uit een dagelijkse borstel/kambeurt, een 3/4 wekelijkse wasbeurt en een 3 maandelijks bezoek aan de trimsalon (Lupa (Do), van het forum hier). Gaat helemaal top!
Oh, Frenk heeft ook zijn kuif opgebonden. Speldjes heeft hij een gruwelijke hekel aan. Ik gebruik nu die kleine elastiekjes van de drogist. Ik gebruik er dan meestal 2 of 3 over elkaar heen. Dat houdt vaak wel een dag. Iedere dag even uitkammen en opnieuw opbinden et voila
Nou, da's zo'n beetje ons verhaal. Mocht je nog iets willen weten, ik deel graag mijn ervaringen met je. Maar Do heeft er veel meer verstand van dan ik!
Voor de warmte maakt het niet uit of je zijn vacht lang of kort hebt, mits hij maar goed luchtig en vooral klitvrij is.
Wel blijft in langer haar makkelijker van alles en nog wat hangen. Frenk loopt regelmatig met het halve bos aan zijn kont
Aangezien ik de vachtverzorging prima te doen vindt, blijft Frenk lekker lang. Hij mag alles en kan alles. Zwemt als een otter, graaft zich het schompes en rolt in alles wat vies en drekkig is
Ik laat modder gewoonb opdrogen en borstel het dan na een paar uur uit (of zuig het van de grond :N: ). De enige keren dat ik hem moet wassen zijn na het rollen in dode vogels/vissen, zwemmen in dreksloten of als hij bijvoorbeeld diarree heeft.
Onze routine bestaat uit een dagelijkse borstel/kambeurt, een 3/4 wekelijkse wasbeurt en een 3 maandelijks bezoek aan de trimsalon (Lupa (Do), van het forum hier). Gaat helemaal top!
Oh, Frenk heeft ook zijn kuif opgebonden. Speldjes heeft hij een gruwelijke hekel aan. Ik gebruik nu die kleine elastiekjes van de drogist. Ik gebruik er dan meestal 2 of 3 over elkaar heen. Dat houdt vaak wel een dag. Iedere dag even uitkammen en opnieuw opbinden et voila
Nou, da's zo'n beetje ons verhaal. Mocht je nog iets willen weten, ik deel graag mijn ervaringen met je. Maar Do heeft er veel meer verstand van dan ik!

- Peggy75
- Vaste gebruiker
Leuk om jullie ervaringen zoal te lezen!
Ik vind het inderdaad super om lekker met Fedde te tutten en dat kammen vind ik ook leuk. Ik heb 6 jaar lang een labrador gehad en wat vachtverzorging betreft had ik daar geen werk aan. Vind het zo belangrijk om hem goed en lekker te verzorgen.
Ook grappig als ie dan weer nat is geworden, hier staat nu een zwembadje op en hij is regelmatig goed nat, dan blijft er niks over van dat bolletje wol. Ik was wel verbaasd hoe snel hij altijd droog is, gaat zo rap.
Misschien moet ik dan maar eens een elastiekje proberen, goed idee Frenk! Ik zie die bruine oogjes nooit door die lange pony. Mijn zus heeft drie bearded collies en die dragen allemaal zo'n speldje, gaat daar allemaal vanzelf. Misschien iets vaker proberen dan
En hoe zit dat met de oren, laatste hoorde ik van iemand (baasje van een Malteser) dat zijn oren geplukt moeten worden. Zij deed dat zelf!
Ik vind het inderdaad super om lekker met Fedde te tutten en dat kammen vind ik ook leuk. Ik heb 6 jaar lang een labrador gehad en wat vachtverzorging betreft had ik daar geen werk aan. Vind het zo belangrijk om hem goed en lekker te verzorgen.
Ook grappig als ie dan weer nat is geworden, hier staat nu een zwembadje op en hij is regelmatig goed nat, dan blijft er niks over van dat bolletje wol. Ik was wel verbaasd hoe snel hij altijd droog is, gaat zo rap.
Misschien moet ik dan maar eens een elastiekje proberen, goed idee Frenk! Ik zie die bruine oogjes nooit door die lange pony. Mijn zus heeft drie bearded collies en die dragen allemaal zo'n speldje, gaat daar allemaal vanzelf. Misschien iets vaker proberen dan
En hoe zit dat met de oren, laatste hoorde ik van iemand (baasje van een Malteser) dat zijn oren geplukt moeten worden. Zij deed dat zelf!
- Frenk
- Zeer actief
Doordat bij Frenk de oren vrij zwaar behaard zijn, blijven ze erg tegen het het hoofd aanhangen. Dat zorgt ervoor dat het slecht droogt binnenin het oor. Goed droogfohnen na iedere zwem- of wasbeurt is hier dus het deviesPeggy75 schreef:En hoe zit dat met de oren, laatste hoorde ik van iemand (baasje van een Malteser) dat zijn oren geplukt moeten worden. Zij deed dat zelf!
Daarnaast heb ik net een vetvrije oorreiniger en een arterieklem gekocht om zelf het haar uit de gehoorgang te kunnen verwijderen. Tot nu toe heeft Lupa dat gedaan, maar binnenkort ga ik er zelf aan geloven :N:

- Laura-Joy
- Zeer actief
- *kelly*
- Zeer actief
het is idd wel verstandig om het haar in het oor uit te plukken (wat er echt in zit dus niet van het randje af). Dit zou je de eerste keer bijvoorbeeld door een trimster kunnen laten doen en daarna zelf bijhouden...
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."
- Peggy75
- Vaste gebruiker
- Frenk
- Zeer actief
Of het echt zeer doet weet ik niet, maar Frenk vindt het wel het meest onaangename onderdeel. Hij gaat zich in alle mogelijke bochten wringen om eraan te ontsnappen.Peggy75 schreef:Doet het niet ongelooflijk zeer om die haren eruit te halen?
Fedde piept toch al zo snel, of beter gezegd hij gilt als een mager speenvarken...kan me voorstellen dat hij dat helemaal niks vindt. Ik weet niet of ik het dan uberhaubt zelf zou kunnen/durven.