Hij moest even achter kijken en hij kwam terug met een grote knokkel met merg erin en wat vlees erom heen.
Hij deed het in een tasje en ik vroeg: Wat kost het ??
Hij zei: Niks, neem maar mee
Aardig niet??
Moderator: moderatorteam
Bij de meeste slagers ( dat is hier tenminste zo), moet je ze bestellen en vragen ze er ook geld voor.Emma schreef:wauw, zo`n slager wil iedereen wel!
wel een goed idee trouwens om bij de slager een bot te vragen. haal ze altijd bij de dierenwinkel. maar durf te wedden dat honden ze van de slager nog veel lekkerder vinden!
als ik weer barbeque vlees ga halen, ga ik ook vragen of ze een bot hebben
Botten uit de dierenwinkel zijn vaak bewerkt (gerookt, gekookt) en splinteren daardoor.doggy schreef:Bij de meeste slagers ( dat is hier tenminste zo), moet je ze bestellen en vragen ze er ook geld voor.Emma schreef:wauw, zo`n slager wil iedereen wel!
wel een goed idee trouwens om bij de slager een bot te vragen. haal ze altijd bij de dierenwinkel. maar durf te wedden dat honden ze van de slager nog veel lekkerder vinden!
als ik weer barbeque vlees ga halen, ga ik ook vragen of ze een bot hebben
Bij deze kwam ik toevallig even binnen om te vragen en ik kreeg deze zo mee.
Boten uit de dierenwinkel zijn anders dan die van de slager.
Botten uit de dierenwinkel zijn vaak gerookt en deze niet.
Alleen ingevroren.

Het is van een koe.Suzanne123 schreef:Pas je op dat het bot niet te hard is en dat het in geen geval van een varken afkomstig is? Mischien weet je het allemaal al hoor, maar hoorde van de week weer een verhaal van iemand die een te hard bot aan een jonge sheltie gaf waar nu een stukje hoektand van is afgebroken ;-(
Suzanne
doggy schreef:Het is van een koe.Suzanne123 schreef:Pas je op dat het bot niet te hard is en dat het in geen geval van een varken afkomstig is? Mischien weet je het allemaal al hoor, maar hoorde van de week weer een verhaal van iemand die een te hard bot aan een jonge sheltie gaf waar nu een stukje hoektand van is afgebroken ;-(
Suzanne
Een dikke knokkel is het.
Nee, je kunt NIET ieder bot aan een hond geven! Botten van dragende delen van een dier (dus de poten) zijn altijd te hard (tenzij van gevogelte of haas / konijn ofzo).*kelly* schreef:dat is zeker aardig![]()
maar wat ik me dan afvraag; ga je dan naar de slager en zeg je: hallo heeft u nog botten? Is voor mn hond...
En kun je zomaar alle botten dan aan je hond geven (ik heb namelijk maar 3 kleintjes) en is het dan een vervangende maaltijd of gewoon een kluif als tussendoor?
(sorry voor alle vragen, ben hier gewoon nog niet zo in thuis)
Een knokkel is veel te hard, er zijn idd zachtere botten. Voor elk dier (behalve gevogelte en klein wild (konijn ed) geldt dat botten van dragende delen (poten, dus ook knokken) niet gegeven mogen worden.doggy schreef:Waarom mag die knokkel niet???
Omdat hij te hard is???
Alle botten zijn toch hard???
Hij heeft de knokkel nog niet gehad, ik was vanplan om hem morgen te geven.
Ik zou het eigenlijk vandaag doen, maar omdat ik vandaag 2 logees heb, doe ik het morgen, maar ik kan dat bot dus beter weg gooien??
Om eerlijk te zijn....Beike heeft een hele tijd terug al eens 1 gehad, toen wist ik niet dat het slecht was.
Nou inderdaad, hier krijgen ze ook wel eens een dragend deel van een koeKnoeppie schreef:Af en toe een hard bot kan echt geen kwaad hoor, zolang je hem er geen úren achtereen op laat kluiven.
Nou heb ik 44 jaar honden heb ik er tientallen gehad en hebben ze allemaal al die jaren lang regelmatig van dit soort botten gehad en ik heb nog nooit, en dan bedoel ik nog nooit, problemen ermee gehad.Suzanne123 schreef:doggy schreef:Het is van een koe.Suzanne123 schreef:Pas je op dat het bot niet te hard is en dat het in geen geval van een varken afkomstig is? Mischien weet je het allemaal al hoor, maar hoorde van de week weer een verhaal van iemand die een te hard bot aan een jonge sheltie gaf waar nu een stukje hoektand van is afgebroken ;-(
Suzanne
Hoe aardig ook; weggooien! Veel en veel en veel te hard; daar gaan tanden op sneuvelen!!
Suzanne
Die buffelhuid botten moet hij niet.Suzanne123 schreef:
Als je toch iets te knagen wilt geven, kun je denken aan bijv. kipdrumstick of kippepoten. Let wel; die eten ze dus OP, wat ze bij zo'n knook niet doen. Wat ze bij zo'n knook doen is recreatief knagen..... dan is een buffelhuid-bot beter
Suzanne
Jouw mening... mijn mening....ieder het zijne.Ennath schreef:Nou heb ik 44 jaar honden heb ik er tientallen gehad en hebben ze allemaal al die jaren lang regelmatig van dit soort botten gehad en ik heb nog nooit, en dan bedoel ik nog nooit, problemen ermee gehad.Suzanne123 schreef:doggy schreef:Het is van een koe.Suzanne123 schreef:Pas je op dat het bot niet te hard is en dat het in geen geval van een varken afkomstig is? Mischien weet je het allemaal al hoor, maar hoorde van de week weer een verhaal van iemand die een te hard bot aan een jonge sheltie gaf waar nu een stukje hoektand van is afgebroken ;-(
Suzanne
Hoe aardig ook; weggooien! Veel en veel en veel te hard; daar gaan tanden op sneuvelen!!
Suzanne
Ja, het kan je een tand kosten. Dat kan het spelen met zware rubber ballen, touwen, takken etc ook.
Je kan je hond ook in een glazen stolpje zetten. Raakt ie niet beschadigd.![]()
Ik heb ook een stukje tand afgebroken (ik viel) dat is nu ruim 40 jaar zo. En ik leef nog steeds.
Ik zou ook niet zo'n moeite hebben met jouw mening als je het niet als volgt zou verwoorden: Hoe aardig ook; weggooien! Veel en veel en veel te hard; daar gaan tanden op sneuvelen!!Suzanne123 schreef:Jouw mening... mijn mening....ieder het zijne.Ennath schreef:Nou heb ik 44 jaar honden heb ik er tientallen gehad en hebben ze allemaal al die jaren lang regelmatig van dit soort botten gehad en ik heb nog nooit, en dan bedoel ik nog nooit, problemen ermee gehad.Suzanne123 schreef:doggy schreef: Het is van een koe.
Suzanne
Ja, het kan je een tand kosten. Dat kan het spelen met zware rubber ballen, touwen, takken etc ook.
Ik heb ook een stukje tand afgebroken (ik viel) dat is nu ruim 40 jaar zo. En ik leef nog steeds.
Geen hond onder een stopje doen, maar wel proberen het beste te willen. Dus, nee, geen takken hier en geen knoertharde botten. Tennisballen hoeft hij zelf al niet
Ik heb dus van verschillende kante, uit mijn directe omgeving, WEL van tandproblemen gehoord.
Suzanne
Met jou ben ik het helemaal eens, mijn honden worden erg gelukkig van zo'n bot, en van een stok en tot overmaat van ramp :N: is mijn Sam helemaal verslaafd aan tennisballenEnnath schreef:Ik zou ook niet zo'n moeite hebben met jouw mening als je het niet als volgt zou verwoorden: Hoe aardig ook; weggooien! Veel en veel en veel te hard; daar gaan tanden op sneuvelen!!Suzanne123 schreef:Jouw mening... mijn mening....ieder het zijne.Ennath schreef:Nou heb ik 44 jaar honden heb ik er tientallen gehad en hebben ze allemaal al die jaren lang regelmatig van dit soort botten gehad en ik heb nog nooit, en dan bedoel ik nog nooit, problemen ermee gehad.Suzanne123 schreef:
Suzanne
Geen hond onder een stopje doen, maar wel proberen het beste te willen. Dus, nee, geen takken hier en geen knoertharde botten. Tennisballen hoeft hij zelf al niet
Ik heb dus van verschillende kante, uit mijn directe omgeving, WEL van tandproblemen gehoord.
Suzanne
Het zou heel wat anders zijn als je zou zeggen: Hoe aardig ook; ik zou het weggooien! Ik vind het veel en veel en veel te hard; daar zouden tanden op kunnen sneuvelen!!
Jij vind de minime kans dat je hond schade oploopt door een bot, een bal of een tak groot genoeg om het te verbieden. Ik vind het leven en genieten van mijn hond belangrijker dan zo'n kleine kans op schade.
Ik kan best begrijpen dat je wilt waarschuwen voor mogelijke problemen maar doe dat niet steeds door mensen helemaal de paniek in te jagen.
En verder kan ik zo een stapel "deskundigen" citeren die waarschuwen tegen het voeren van rauw vlees in het algemeen en van kippenpoten in het bijzonder. Niet dat ik nou vind dat die mensen gelijk hebben. Maar die mensen vinden allemaal zelf wel dat JIJ ongelijk hebt met je kippenpoten.
Het is maar met welke bril je kijkt.
Ik weet dat het eten van dragende botten op BARF plaats ontraad wordt, maar volgens mij is dat iets wat opgaat bij het regelmatig voeren van dragende botten als onderdeel van het menu. Niet voor het eens in de zoveel weken recreatie bot.