Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfels over ontvlooiing/ontteking

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Twijfels over ontvlooiing/ontteking

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb Jamey tot nu toe eigenlijk altijd gedruppeld tegen vlooien/teken, voornamelijk omdat ik altijd middel meekreeg van de dierenarts (nouja, daar kocht) en later toen ik er meer van ging snappen, vooral omdat ze bij de behendigheid kaal moest, dus ook geen vlooienband. Maar goed, nu doen we dus geen behendigheid meer, dus eigenlijk lijkt een vlooien/tekenband me een stuk handiger dan steeds druppelen. Heb ik daar gelijk in, en hoe zit het met zwemmen enzo? Kan dat gewoon ongestrafd met een vlooien/tekenband om?

Ik blijf Yore nog wel druppelen voorlopig, vind het zonder van zijn vacht om steeds een band om te hebben, maar hij vindt het ook nog erg irritant, om iets om zn nekje te hebben, dus 24/7 ga ik m niet aandoen :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik zou een band in ieder geval niet 24/7 omdoen. De meeste banden stinken behoorlijk. Denk jezelf in om de hele dag (en nacht) met je hoofd in die walm te hangen.

Het 'preventief' ontvlooien staat met steeds meer tegen trouwens, volgens mij is het net zo zinloos (en gevaarlijk?) als al die overbodige entingen?
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Rosita Compagner schreef:Ik zou een band in ieder geval niet 24/7 omdoen. De meeste banden stinken behoorlijk. Denk jezelf in om de hele dag (en nacht) met je hoofd in die walm te hangen.

Het 'preventief' ontvlooien staat met steeds meer tegen trouwens, volgens mij is het net zo zinloos (en gevaarlijk?) als al die overbodige entingen?
O mijn god is vlooibestrijding nu ook al fout? Afgezien van dat vlooien heel goor zijn, de honden er onwijs veel last van kunnen hebben en dat het veel makkelijker is om te voorkomen dan om een volledig uit de hand gelopen epidemie weer de kop in te drukken, kunnen ze ook nog andere parasieten over brengen (Dipylidium caninum bijvoorbeeld). Verder werkt goede vlooibestrijding ook tegen andere parasieten, zoals teken. Wat die voor een dramas aan kunnen richten ga ik niet eens over beginnen.

Kees
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

1 pipetje en je bent een maand klaar tegen teken en frontline kan wel
3 maanden meegaan tegen vlooien. Ligt er natuurlijk aan wat voor waterrat je hebt, ga hem echt niet een band om doen de hele dag.

Verder krijgt hij schapenvet met knoflook, helpt mee met ontwormen en krijgt vies bloed ervan voor een vlo :cheer:

maar hij krijgt er ook gewoon zn wormenkuur bij want ben niet zo'n gelover in alles haha. Ik ben van de zekerheid dus hupsa
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:
Rosita Compagner schreef:Ik zou een band in ieder geval niet 24/7 omdoen. De meeste banden stinken behoorlijk. Denk jezelf in om de hele dag (en nacht) met je hoofd in die walm te hangen.

O mijn god is vlooibestrijding nu ook al fout? Afgezien van dat vlooien heel goor zijn, de honden er onwijs veel last van kunnen hebben en dat het veel makkelijker is om te voorkomen dan om een volledig uit de hand gelopen epidemie weer de kop in te drukken, kunnen ze ook nog andere parasieten over brengen (Dipylidium caninum bijvoorbeeld). Verder werkt goede vlooibestrijding ook tegen andere parasieten, zoals teken. Wat die voor een dramas aan kunnen richten ga ik niet eens over beginnen.

Kees
voor het uit de hand loopt kun je altijd nog ontvlooien, hier krijgen ze al een paar jaar niets meer en ze hebben nog nooit vlooien gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik vind een band iig een stuk handiger dan iedere keer druppelen, en goedkoper... Ik heb een scaliborband gekocht en ik vind hem ideaal ! Ruikt nergens naar, is elastisch en heb geen teek meer gezien. Geloof ook niet dat de honden er zo mee zitten om 24 uur per dag iets om te hebben, ze zijn ook maar smal. Helpt ook tegen vlooien hoewel het niet op de varpakking staat. Ik vind het makkelijk want ik ben nu een half jaar ofzo van die rotbeesies af !! En dat voor 15 euro.... :wink:
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

SuzieC1970 schreef:Ik vind een band iig een stuk handiger dan iedere keer druppelen, en goedkoper... Ik heb een scaliborband gekocht en ik vind hem ideaal ! Ruikt nergens naar, is elastisch en heb geen teek meer gezien. Geloof ook niet dat de honden er zo mee zitten om 24 uur per dag iets om te hebben, ze zijn ook maar smal. Helpt ook tegen vlooien hoewel het niet op de varpakking staat. Ik vind het makkelijk want ik ben nu een half jaar ofzo van die rotbeesies af !! En dat voor 15 euro.... :wink:
als je hond met band om in vis water gaat , dan is die band weer niet goed voor de vissen , die kunnen er aan dood gaan
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

vroegah altijd frontline gebruikt, ook wel eens exil maar nu niets meer. ze hebben geen vlooien, ik gebruikte het alleen tegen de teken. kiefer kreeg er hotspots van. zo ongevaarlijk is het dus niet ;). ik kijk ze nu heel goed na. ontwormen doe ik nooit, 1 keer noh als ze als pup hier komen en daarna niet meer. als ik tywijfel doe ik mestonderzoek, maar huts is al 7 jaar niet meer ontwormd en ze heeft nog nooit wormen gehad. ik voer rauw.
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik vind preventief ontvlooien net zo'n onzin als preventief ontwormen.

En ik weet waar ik het over heb want ik heb jarenlang een vlooienplaag gehad :pffff:

Wat ik heb geleerd: ontvlooien zodra je één vlo ziet, dan ben je er ruimschoots op tijd bij. Niets van: één vlo en je hebt een vlooienplaag, echt niet. Pas als je het maanden laat versloffen kan zoiets gebeuren. En dan nog ben ik er zonder gifbus vanaf gekomen. Hoe? Met eenmalig een pipetjes Advantage, dat doodt ook de larven en eitjes in de omgeving namelijk. Had ik dat maar eerder geweten, spul als Frontline werkt gewoon niet afdoend.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Die scalibor band werkt prima, maar ik heb voor rana dit jaar fronline druppels tegen de teken.
Het idee dat Ita in die band gaat hangen en er misschien wat van op vreet vind ik niet prettig.

Met een scalibor band kan je in principe laten zwemmen. Wordt alleen afgeraden omdat die band niet zo goed is voor vissen (watervervuiling) dus zo'n vriendelijk bandje is het nou ook weer niet.
Er is frontline voor puppy's
Weet niet of Yore dat al mag trouwens, dat zou je moeten navragen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Waarom ben je gestopt met agility (of heb ik weer wat gemist) :wink: ?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Inge schreef:Waarom ben je gestopt met agility (of heb ik weer wat gemist) :wink: ?
Ja je hebt een topic gemist :wink: Jamey bleef steeds last houden 2 tot 3 dagen na de training, van niet lekker lopen tot soms ineens op 3 pootjes lopen, wat gelijk over ging als ik het pootje met de hand strekte. Geen patella luxatie (je wil niet weten hoe vaak daar ondertussen op getest is, ook door orthopeed), wat het wel is, is een vraagteken. Aangezien ze verder totaal geen problemen heeft, ook niet met langere wandelingen, inclusief achter balletje aan sjezen, heb ik besloten om niet verder te laten onderzoeken, maar gewoon te stoppen met de behendigheid...
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Hutsje schreef: ik kijk ze nu heel goed na. ontwormen doe ik nooit, 1 keer noh als ze als pup hier komen en daarna niet meer. als ik tywijfel doe ik mestonderzoek, maar huts is al 7 jaar niet meer ontwormd en ze heeft nog nooit wormen gehad. ik voer rauw.
Hoe weet jij dat je honden nog nooit wormen hebben gehad? Juist dipylidium caninum, die worm die door vlooien overgebracht wordt, is met een mestonderzoek namelijk niet aan te treffen. Nu is die worm op zich aardig herkenbaar (rijstekorreltjes langs de anus) maar zeker weten doe je het dus niet.

En ja, rauw voeren is leuk (heb het zelf ook tijden gedaan) maar om dat nu te zien als de oplossing voor alle kwaaltjes (zoals hier op het forum te pas en te onpas beweerd wordt) gaat echt véél te ver. Ik kan me bijvoorbeeld op geen enkele manier voorstellen hoe vers voeren en wormen iets met elkaar te maken zouden kunnen hebben (behalve dan dat rauw vlees ook wormen over zou kunnen brengen, indien dit besmet is). Insinueren dat je wormen kunt voorkomen door vers te geven slaat dus echt helemaal nergens op.

Kees
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Die tekenbanden schijnen redelijk goed te zijn, maar die werken weer niet tegen vlooien dacht ik. Sowieso zou ik dat niet doen bij een heel jong hondje. Wel Avantage of stronghold tegen vlooien als je last van vlooien hebt. Vanaf twaalf weken mag Frontline en dat zou dan ook tegen teken helpen. Bij teken kan je ook gewoon heel goed nakijken na elke wandeling, voor een pup juist goed om te wennen aan al dat bepotelen.

Frontline heb ik hier en er viel 2 weken na toediening een dikke volgezogen teek (waarschijnlijk op een rare plaats gezeten) van Buffy af, dus dat helpt voor geen meter lijkt me. Wij denken dat hij misschien tussen de voetzooltjes heeft gezeten, dat hebben wij niet goed nagekeken.

Die goedkopere druppeltjes vind ik gif terwijl het niet erg goed helpt, dan zou ik gewoon pipetjes tegen de vlooien nemen en dan voor Jamey eventueel een scalibor tekenband.

Dit zou ik zelf dan doen hè, dat is niet wetenschappelijk onderbouwd ;-)

Heb je eigenlijk wel last van vlooien als je niets doet? Teken bij jou in het gebied zijn zeker een probleeem, maar ook met middelen moet je blijven nakijken want ze werken nooit 100%

Anne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Hoe weet jij dat je honden nog nooit wormen hebben gehad?
dat weet je niet, maar ik ben mijn hond bijna kwijt geweest aan zo'n achterlijke ontwormingskuur dus hier krijgt geen enkele hond deze meer... ik laat ook alleen nog maar mestonderzoek doen eens per jaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Met een vlooienband krijgt men betere resultaten als je het omdoet VOORDAT je een vlooi ziet..anders heeft het haast geen nut om het om te doen. De DA's zijn er geen voorstanders van, voor verschillende redenen. I keb program en ik heb advantage voor mijn honden. Maggie heeft de pil vorm dan, gewoon 1 keer per maand, en ik heb er geen last van..beter dit dan een huis vol smerige pietjes..sorry..
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Casey schreef:
Hutsje schreef: ik kijk ze nu heel goed na. ontwormen doe ik nooit, 1 keer noh als ze als pup hier komen en daarna niet meer. als ik tywijfel doe ik mestonderzoek, maar huts is al 7 jaar niet meer ontwormd en ze heeft nog nooit wormen gehad. ik voer rauw.
Hoe weet jij dat je honden nog nooit wormen hebben gehad? Juist dipylidium caninum, die worm die door vlooien overgebracht wordt, is met een mestonderzoek namelijk niet aan te treffen. Nu is die worm op zich aardig herkenbaar (rijstekorreltjes langs de anus) maar zeker weten doe je het dus niet.

En ja, rauw voeren is leuk (heb het zelf ook tijden gedaan) maar om dat nu te zien als de oplossing voor alle kwaaltjes (zoals hier op het forum te pas en te onpas beweerd wordt) gaat echt véél te ver. Ik kan me bijvoorbeeld op geen enkele manier voorstellen hoe vers voeren en wormen iets met elkaar te maken zouden kunnen hebben (behalve dan dat rauw vlees ook wormen over zou kunnen brengen, indien dit besmet is). Insinueren dat je wormen kunt voorkomen door vers te geven slaat dus echt helemaal nergens op.

Kees
Ik heb begrepen dat door het rauwe vlees het maagzuur zuurder word en parasieten daar moeilijker in kunnen overleven.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik heb Jamey nu op Exil staan en geen teek gezien sinds die tijd tot ik vergeten was te druppelen (stomstom). Ik denk dat inderdaad een band toch misschien niet handig is zolang Yore regelmatig in Jamey hangt :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Casey schreef:
Hoe weet jij dat je honden nog nooit wormen hebben gehad?

Juist dipylidium caninum, die worm die door vlooien overgebracht wordt, is met een mestonderzoek namelijk niet aan te treffen. Nu is die worm op zich aardig herkenbaar (rijstekorreltjes langs de anus) maar zeker weten doe je het dus niet.

zolang je niets ziet in het mestonderzoek en er idd geen rijstkorreltjes langs de anus zitten zouden ze best wormen kunnen hebben maar dus niet zodanig dat daarvoor gehandeld moet worden, of denk/vind jij van wel?

Kees
ik beweer helemaal nergens dat dit kom door het rauw voeren, ik meld alleen dat ik rauw voer. dus je kunt je opmerkingen voor je houden dat ik het te pas en te onpas meld als DE oplossing voor alle problemen, en ik insinueer al helemaal niets. ik wil daar nu wel even bijvermelden dat sinds ik rauw voer mijn honden geen last meer hebben gehad van wormen. dis is dus GEEN insinuatie maar mijn ERVARING. dank u.
Afbeelding
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Anna*Poncho schreef:Ik vind preventief ontvlooien net zo'n onzin als preventief ontwormen.

En ik weet waar ik het over heb want ik heb jarenlang een vlooienplaag gehad :pffff:

Wat ik heb geleerd: ontvlooien zodra je één vlo ziet, dan ben je er ruimschoots op tijd bij. Niets van: één vlo en je hebt een vlooienplaag, echt niet. Pas als je het maanden laat versloffen kan zoiets gebeuren. En dan nog ben ik er zonder gifbus vanaf gekomen. Hoe? Met eenmalig een pipetjes Advantage, dat doodt ook de larven en eitjes in de omgeving namelijk. Had ik dat maar eerder geweten, spul als Frontline werkt gewoon niet afdoend.
Als je 1 vlo ziet heb je wel al een hoop eitjes, larven en/of poppen in de omgeving :wink: 5% zit namelijk op het dier en de overige 95% in de omgeving. Vlooien vermenigvuldigen zich namelijk erg snel. Een vrouwelijke vlo legt wel tot 50 eitjes per dag :wink: Oke, zegt natuurlijk niet dat je na 1 vlo al een vlooienplaag zal hebben, maar toch.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Casey schreef: Hoe weet jij dat je honden nog nooit wormen hebben gehad?

Juist dipylidium caninum, die worm die door vlooien overgebracht wordt, is met een mestonderzoek namelijk niet aan te treffen. Nu is die worm op zich aardig herkenbaar (rijstekorreltjes langs de anus) maar zeker weten doe je het dus niet.

zolang je niets ziet in het mestonderzoek en er idd geen rijstkorreltjes langs de anus zitten zouden ze best wormen kunnen hebben maar dus niet zodanig dat daarvoor gehandeld moet worden, of denk/vind jij van wel?

Kees
Ik snap iets niet Kees.
Als er vaak "rijstekorrels" langs de anus zitten, hoe kan het dan zijn dat je bij mestonderzoek niets kunt vinden? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Frenkie schreef:
Anna*Poncho schreef:Ik vind preventief ontvlooien net zo'n onzin als preventief ontwormen.

Als je 1 vlo ziet heb je wel al een hoop eitjes, larven en/of poppen in de omgeving :wink: 5% zit namelijk op het dier en de overige 95% in de omgeving. Vlooien vermenigvuldigen zich namelijk erg snel. Een vrouwelijke vlo legt wel tot 50 eitjes per dag :wink: Oke, zegt natuurlijk niet dat je na 1 vlo al een vlooienplaag zal hebben, maar toch.
Ja dat weet ik, het favoriete verhaaltje van de producenten van antivlomiddelen :wink:

Maar zoals ik zei, heb ik de ervaring dat het zo'n vaart niet loopt en dat als je een middel inzet zodra je één vlo ziet, je er ruim op tijd bij bent.

Dat doe ik liever dan jaar in jaar uit (duur) gif gebruiken terwijl de kans groot is dat je hond zonder ook vlovrij blijft. Ik ken overigens heel veel honden die nooit vlooien krijgen en ook nooit met gif behandeld worden.
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Anna*Poncho schreef:
Frenkie schreef:

Ja dat weet ik, het favoriete verhaaltje van de producenten van antivlomiddelen :wink:

Maar zoals ik zei, heb ik de ervaring dat het zo'n vaart niet loopt en dat als je een middel inzet zodra je één vlo ziet, je er ruim op tijd bij bent.

Dat doe ik liever dan jaar in jaar uit (duur) gif gebruiken terwijl de kans groot is dat je hond zonder ook vlovrij blijft. Ik ken overigens heel veel honden die nooit vlooien krijgen en ook nooit met gif behandeld worden.
Ik weet dat het geen verkooppraatje is hoor :wink: vanwege mijn werk weet ik dat het zo is...

Ik vraag mij ook wel eens af waarom sommige honden wel last hebben van vlooien en andere niet...jammer genoeg horen mijn honden bij de groep die wel vlooien krijgen :wink:
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
CKS
Zeer actief

ranetje schreef: Ik snap iets niet Kees.
Als er vaak "rijstekorrels" langs de anus zitten, hoe kan het dan zijn dat je bij mestonderzoek niets kunt vinden? :denken:
Veel parasieten laten eitjes los in de ontlasting, die kun je dus vinden met een mestonderzoek. Dipylidium laat zakjes los waarin meerdere eitjes zitten (tot dertig stuks ongeveer). Deze zitten niet tussen de uitwerpselen, maar 'kruipen' zelfstandig naar de anus en verlaten daar het lichaam. Die kun je vinden door een plakbandje rond de anus te plakken en onder de microscoop te leggen.
Als je 'geluk' hebt komen er hele segmenten mee: dat zijn de rijstekorrels of komkommerpitjes (waar dus meerdere zakjes met eitjes in zitten). Die kun je met het blote oog rond de anus of eventueel in de ontlasting zien, maar dat is niet altijd het geval.
Hutsje schreef: zolang je niets ziet in het mestonderzoek en er idd geen rijstkorreltjes langs de anus zitten zouden ze best wormen kunnen hebben maar dus niet zodanig dat daarvoor gehandeld moet worden, of denk/vind jij van wel?
Moeilijke vraag. Veel parasieten zorgen ervoor dat ze niet teveel schade aanrichten. Maar juist de parasieten die in vleeseters leven hebben zich aangepast aan een heel vijandig milieu (zoals Inge O al schreef). Denk aan gemene tanden en haken waarmee ze zich aan de darmwand vastklinken. Zelfs als het er niet al te veel zijn zouden ze dus schade aan kunnen richten. Op zich vind het het een goed idee een beetje terughoudend te zijn en alleen te ontwormen wanneer er daadwerkelijk een besmetting aangetoond is. Maar tijdens de hele cursus parasitologie heb ik verschillende monsters bekeken (een half jaar lang iedere week toch wel één) en nooit een enkel eitje kunnen vinden! Ook mijn docent heeft ze allemaal bekeken en nooit wat kunnen vinden. Terwijl ik 100% zeker weet dat bepaalde monsters van besmette dieren afkwamen.
Tel daarbij op dat veel wormen die in honden en katten leven, het ook prima doen in mensen (zeker kinderen). Toxocara is een mooi voorbeeld: besmettelijk voor mensen en een hond met een lichte toxocara besmetting kan tot 10.000 eitjes per gram ontlasting produceren. Het straatkatje dat ik geadopteerd heb moet haast wel toxocara gehad hebben, maar toch heb ik niets kunnen vinden in de ontlasting...
Dus zelfs al is er niets te vinden denk ik dat het een goed idee is zo af en toe 'preventief' te ontwormen. Anders wordt het wanneer je een hond hebt die daar erg fout op reageert (zoals de hond van Malinois). Dan zou ik het ook bij zeer regelmatige controles houden en alleen ontwormen wanneer daar aanleiding toe lijkt te zijn. Nu ik er goed over nadenk zou ik in zo'n geval wel de kans op besmetting zo klein mogelijk proberen te houden, en dus zeker proberen teken en vlooien te voorkomen.

Fokteven en pups moeten wel altijd ontwormd worden: bepaalde parasieten kunnen zich namelijk inkapselen en zich volledig gedeist houden. Die zijn dan uiteraard niet te vinden met onderzoeken en reageren niet op ontwormingskuren. Maar zodra de teef drachtig raakt worden de parasieten wakker, en migreren naar de placenta en de melkklieren. De pups worden in de baarmoeder al besmet, en vervolgens via de melk alsnog. Die moeten dus perse meerdere malen ontwormd worden.

Kees
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Ik gebruik bij Diesel ook niets. Geen ontworming, geen ontvlooiing.

Diesel heeft nooit teken, terwijl de andere honden hier in de buurt er helemaal onder zitten. Vlooien heb ik ook nog nooit gezien. Wormen ook niet.

Diesel krijgt ook rauw.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Anders wordt het wanneer je een hond hebt die daar erg fout op reageert (zoals de hond van Malinois). Dan zou ik het ook bij zeer regelmatige controles houden en alleen ontwormen wanneer daar aanleiding toe lijkt te zijn. Nu ik er goed over nadenk zou ik in zo'n geval wel de kans op besmetting zo klein mogelijk proberen te houden, en dus zeker proberen teken en vlooien te voorkomen.
natuurlijk probeer ik die ook te voorkomen, maar als ze in al die jaren nog nooit vlooien hebben gehad en tot op heden dit jaar nog maar 3 teken in totaal... dan ga ik ze daar niet voor behandelen. Indien dit er heel veel zouden zijn, dan wordt het anders natuurlijk. :ok:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Boutje schreef:Ik gebruik nu systematisch frontline bij de honden wegens een overmaat aan teken hier in de buurt. Heb even zoner geprobeerd en met etherische olie, maar dat stonk ook en ze hadden nog teken.

De fokster van onze toekomstige pup zei ook gewoon frontline te gebruiken, zowel bij de pups (nu nog niet natuurlik, eens ze mee buiten kunnen) als bij de grote honden. Zal dus wel niet zo schadelijk zijn denk ik.
Hoi,
let erop dat je bij collies / shelties NIET alle middelen kunt gebruiken; die kunnen gevoelig zijn voor medicijnen. Vraag het de fokker en let op: heel jonge pups, dus op 8-9 weken ook nog niet behandelen of met een veeeel lagere dosis.
Ik loop met Tristan op dit moment nog liever het risico op een teek dan dat ik 'm behandel en hij is al 12 weken nu.

Maar, ik zou Merlijn wel willen behandelen, hoewel ik dat weer moeilijk vind omdat Tristan in zijn haren zit. Een band vind ik zelf 3 x niets, dus als ik ga behandelen wordt dat met Frontline Combo pipet.... maar kan dat?

Suzanne
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

boemerang schreef:
SuzieC1970 schreef:Ik vind een band iig een stuk handiger dan iedere keer druppelen, en goedkoper... Ik heb een scaliborband gekocht en ik vind hem ideaal ! Ruikt nergens naar, is elastisch en heb geen teek meer gezien. Geloof ook niet dat de honden er zo mee zitten om 24 uur per dag iets om te hebben, ze zijn ook maar smal. Helpt ook tegen vlooien hoewel het niet op de varpakking staat. Ik vind het makkelijk want ik ben nu een half jaar ofzo van die rotbeesies af !! En dat voor 15 euro.... :wink:
als je hond met band om in vis water gaat , dan is die band weer niet goed voor de vissen , die kunnen er aan dood gaan
Kun je nagaan wat het met je hondje doet.................

Hier geen chemische banden en sprays. Ik gebruik teatree mensel of de Silverlinde spray. Ze hebben geen vlooien, wel teken. Minder dan anders, dat wel. Maar die haal ik er zelf wel af, voordat ze de kans krijgen zich vast te zetten. Per dag nakijken blijft toch het beste.
ranetje
Zeer actief

Casey schreef:
ranetje schreef: Ik snap iets niet Kees.
Veel parasieten laten eitjes los in de ontlasting, die kun je dus vinden met een mestonderzoek. Dipylidium laat zakjes los waarin meerdere eitjes zitten (tot dertig stuks ongeveer). Deze zitten niet tussen de uitwerpselen, maar 'kruipen' zelfstandig naar de anus en verlaten daar het lichaam. Die kun je vinden door een plakbandje rond de anus te plakken en onder de microscoop te leggen.
Als je 'geluk' hebt komen er hele segmenten mee: dat zijn de rijstekorrels of komkommerpitjes (waar dus meerdere zakjes met eitjes in zitten). Die kun je met het blote oog rond de anus of eventueel in de ontlasting zien, maar dat is niet altijd het geval.

Kees
Ze verlaten toch langs dezelfde weg het lichaam als de ontlasting? :denken:
Ik blijf het vreemd vinden dat je dan niets in de ontlasting zou vinden :wink:
Maar bedankt voor de uitleg Kees.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Youp schreef:Ik gebruik bij Diesel ook niets. Geen ontworming, geen ontvlooiing.

Diesel heeft nooit teken, terwijl de andere honden hier in de buurt er helemaal onder zitten. Vlooien heb ik ook nog nooit gezien. Wormen ook niet.

Diesel krijgt ook rauw.
hoe DURF je het te zeggen :roll: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”